Dostala se mi do ruky nova kniha popisujici kulturu a tradice Beninskeho kralovstvi. Jmenuje se Benin from Birth to Death (od narozeni do smrti). Zvyky predavane z generaci na generaci po cela staleti sepsal otec Tatkova kolegy Chief Igbe, Iyase of Benin (to je titul udeleny samotnym Obou of Benin, prelozeno jako Prime Minister).
Kniha me velmi zaujala a chtela bych vam alespon trochu priblizit kulturu a zvyky tohoto „ancient“ kralovstvi.
Nejvice me zaujal popis rodinnych zvyku zahrnujici svatbu, tehotenstvi, porod, pojmenovani miminka nebo pohreb. Pokusim se zacit od zacatku, takze od tehotenstvi.
Jen musim poznamenat, ze toto jsou tradice uz jen malokde prezivajici, takze zde spis popisuji (ne)davnou minulost. Nektere tradice, jako treba pojmenovani miminka stale prezivaji.
IMETO – uces
Jakmile zena zjisti, ze je tehotna, zacne si vlasy cesat do tri ruznych ucesu, podle toho v jakem stadiu tehotenstvi se nachazi. Imeto je dulezite hlavne u prvorodicek. Tri ruzne ucesy jsou:
ISABA – tento styl pripomina „Bob Marley“ styl jeste kdyz mel kratke vlasy. Takze se vytvori kratky kudrnaty uces. Mohou ho tehotne zene vytvorit jen zeny, ktere uz porodily sve prvni dite, ktere prezilo.
URO-EHA – jmeno znamena tri rady. Vlasy jsou spleteny do tri rad bez pouziti nite. Tento uces se vytvari asi od 7.mesice tehotenstvi.
OMO-IVBA-IYEE-VB’UVBI – tento styl se nosi v poslednim mesici tehotenstvi. Zachovaji se tri rady copu, ale prostredni se rozdeli na dalsi tri dilky.
Po porodu se vlasy rozcesou a vytvori se jakysi drdol na temeni hlavy.
EWE-IKPESE
V poslednim mesici tehotenstvi musi zena obetovat kozu predkum sveho manzela. Toto obetovani ma byt na pocest predku manzela, take by melo ocistit zenu od vsech jejich hrichu a samozrejme za rychly porod a zdravi miminka.
IBISUSU
Je dalsi obetovani, ktere nasleduje kratce po Ewe-Ikpese. Ibisusu by melo ochranit nenarozene dite od zlych duchu. Je to vlastne proutek ozdobeny bilymi pruhy latky. Tehotna zena spolecne s detmi ze sousedstvi zanese proutek na nejblizsi rozcesti, kde ho zapichnou do zeme.
IRUAKPA
Je posledni z obetnich ritualu predchazejici porodu. Tehotna zena musi uvarit Okro omacku a pounded jam, kterou spolecne s hosty sni. Pri jidle musi tehotna zena sedet s natazenyma nohama rovne pred sebe. Po jidle kazda osoba pohladi zene brisko a pronese modlitbu: „May you deliver safely.“ (At vse probehne v poradku).
IWUO-UKHUNMWUM
Od pocatku pateho mesice tehotenstvi se pro tehotnou zenu namicha leciva mast IWUO-UKHUNMWUM. Tehotna zena si musi telo potirat touto masti kazde tri dny. Nejenze si masti natira telo, ale take se ji vymalovavaji na telo ornamenty, ktere maji nenarozene dite ochranovat. V den natirani masti se zena nesmi koupat.
ULEKO
se jmenuje tradicni bylinna medicina, ktera se vsune do kozeneho sacku a ten se nosi okolo krku. Tehotna zena by nemela jist zadny pokrm bez tohoto ornamentu na krku.
EDAE
je dalsi tradicini bylinna medicina, ktera se budto nosi v kozenem sacku okolo pasu nebo se pouziva jako mydlo. Je urcena hlavne pro zeny, ktere v minulosti potratily.
Priste vam popisu nejake zajimave zvyky, ktere provazi samotny porod ditete. Mozna je to nudne, ale me to prijde velmi zajimave. Jak ale rikam, tyto zvyky pomalu vymiraji. Neslysela jsem, ze by je nekdo z nasich blizkych praktikoval, ale verim, ze stale ziji. Bato mi napriklad vypravel, ze svou tehotnou manzelku vzdy braval k mistnimu kouzelnikovi, aby ji prohmatal bricho a provedl ruzne (me podivne) tradicni praktiky, ktere pry ochranily jeho nenarozene deti. A jen diky navsteve kouzelnika se samozrejme jeho deti narodily zdrave a jeho manzelka porod prezila.
PRI SAMOTNEM PORODU
EMWIN-UBIE MWEN (porodni bolesti)
Kdyz rodicka tusi, ze uz na ni prisly ty prave porodni bolesti, uchyli se do nejvzdalenejsi mistnosti v dome a tam setrva az do narozeni miminka. Vetsinou se zavola „tradicni“ porodni baba, ktera v prubehu porodu asistuje.
IKHUOMO (koupani)
Po prvnim zaplakani se miminko vykoupe. K prvni koupeli se pouziva toto: suche nastrouhane bahno (z typicke cervene zeminy)nebo pisek, stava z kmene stromu „plantain“ a cerveny palmovy olej. Miminko se nejprve ocisti piskem. To pry pomaha proti spatnemu odoru. Plantainova stava ma zabranit vzniku ruznych detskych vyrazek. Miminko se namaze palmovym olejem, aby jeho pokozka byla jemna a hladka.
(Ja myslim, ze miminko musi pak byt pekne lepive, anebo se mozna po kazdem kroku omyje teplou vodou, to v knize nebylo vysvetleno. Pouze se tam pise, ze je pouzivana tepla voda a mydlo.)
ERU (Placenta)
Placenta se musi pohrbit. Ve vyhloubene dire se placenta musi poradne rozprostit, aby miminko melo zdrave oci a bystry zrak.
PO KOUPELI
Po koupeli matka prinese miminko do domu (koupel pravdepodobne probiha venku) a stoupne si s miminkem v naruci pod strechu. Tam, kde steka destova voda na zem. Nekdo musi vylet trochu vody na strechu presne na misto, kde zena stoji. Voda steka dolu na matku s miminkem. Vsichni vykriknou SIWOSIWO a zaspivaji popevek VBE A GHI RU VBE EDIRAN, UGIOMO MA DO VBE ERAN. Timto aktem se cele sousedstvi dozvi tu stastnou novinu a prichodu noveho zivota.
Jestlize je to holcicka, mozny zajemce o jeji ruku (az vyroste) prinese kus dreva na otop jako dar. Tim vyjadri svuj budouci zamer.
Miminko se prinese do specialni mistnosti, kde je pripravena postel a rozdelan ohen. Velky jam se polozi k hlave miminka. Pripravi se specialni pasta z prirodni kridy (vapence), kterou se oznaci celo kazdeho navstevnika prichazejiciho blahoprat novemu miminku. Pasta se take namaze na prsa matky, coz by melo zrychlit vznik materskeho mleka. Jestlize matka nema mleko po nekolik dni, povola se jina kojici zena, ktera pomaha miminko kojit nez se mleko objevi u jeho vlastni matky. Stava z cukrove trtiny se take podava matce na podporu laktace.
UGBOLOKO (kosti)
Kosti, hlavne gorili, se pridavaji do omacek pro kojici matky. Znamena to a) oslavu stastneho okamziku narozeni miminka a b) maji zabranit zlym zenam a muzum, clenum ritualnich sekt, v navsteve u miminka. Take se veri, ze kosti v omacce, pomohou miminku pri vyvinu silnych kosti. Matka okusuje a cuca kosti a rika svemu novorozeneti v naruci: „RE YE OBO RE YE OWE“ a predstira, ze miminko take ji stejnou kost jako ona. Proto musi pri jidle matka vzdy drzet sve dite v naruci. Pri jidle ma matka nosit jakysi nahrdelnik nebo obycejny provazek kolem krku. Veri se, ze potrava se miminku dostava skrze onen nahrdelnik .
OME-OYENMWEN
Pred dvere pokoje, kde spi miminko se postavi zezloutly palmovy list. Opet se tim maji varovat okultiste. Nemeli by videt novorozene jeste s vlasky. Mohou spatrit dite az po oholeni prvnich vlasku.
UZUKHON
je specialni bylinkova medicina vyrabena z ruznych bylinek, hlavne OKORRIO a ALAHO na osetreni pupecniku. Pupik se nejdrive musi masirovat teplou vodou, az pote se aplikuje tato medicina.
(V knize neni vysvetleno o jake bylinky se jedna, pouze, ze je smichano nekolik bylinek podle vlastniho vyberu).
EMA-OMOMO
je nazev pokrmu podavaneho zene, ktera zrovna porodila. Ema je pounded jam, ktery by ji mel pomoci v nabyti sily po porodu a take napomoci rychlemu startu laktace. (Omomo je miminko v jazyce Bini).
Egusi omacka (ze specialnich dynovych semen) by se nemela podavat. Veri se, ze egusi muze zpusobit miminku potize s vylucovanim, pry po nem tvrdne stolice. Omacka podavana s pounded jam by mela byt varena predevsim ze zelene listove zeleniny.
EKPERHUNRHUN-ESI
Jestlize miminko trapi zacpa, pripravi se vytazek z listu rostliny zvane ERHURHUN-ESI a par kapek se nakape miminku do ust. Vytazek se pripravuje tak, ze se listy drzi blizko ohne, kdyz zmeknou, odstavni se.
Jestlize ani to nefunguje, vytazek se smicha s vaselinou a vsune miminku do anusu. To pry funguje zarucene a velmi rychle.
ISAN OMOMO
Vsechna stolice (miminka) se uchovava blizko ohne az do dne, kdy probehne IHETO (velka ocista)- vetsinou sedmy den, stejny den jako pojmenovani miminka. Potom se vsechna stolice vyhodi.
UKPON-ADEN (obleceni v den porodu)
Obleceni, ktere matka mela na sobe v den porodu si nesmi sundat az do dne, kdy probiha IHETO. IHETO je vlastne jakysi den ocisty. Tomuto odevu se rika Ukpon-aden.
(Teda nedovedu si predstavit byt tyden ve stejne kosily nebo wrapper ve kterem jsem rodila. UFFF.)
IHETO
je den ocisty. Znamena to „myti vlasu“. Matka miminka nesmi vstoupit do mistnosti miminka, dokud nedokonci vsechny predepsane ocistujici kroky. Vlasy si poradne umyje a uvaze do jednoducheho stylu OKUKU. Vsechno obleceni, hlavne saty ve kterych rodila, vsechny rucniky a zinky, kterymi se ocistoval zadecek miminka po vylucovani, se poradne vyperou. Matka miminka musi take vydrhnout „ancestral shrine“ (svatyne) domu, ve kterem zije.
LU EHIEN YE OMO UNU
je ceremonie, ktera ma miminku dat do vinku dar perfektniho vyjadrovani. Povola se rodinny clen, ktery oplyva darem reci. Ten/ta si do ust vlozi alligator pepper (velmi velmi palivy druh pepre, suseny). Pri zvykani pepre odrika modlitbu pro miminko a na jejim konci vlozi trosicku tohoto pepre do ust miminka. Provede se to tak, ze osoba, ktera pepr zvykala se dotkne svym jazykem jazyka miminka. (Bleeeee.)
A priste neco o nejdulezitejsim dnu pro miminko, dnu kdy dostane JMENO.
NAMING CEREMONY.
http://eboinnaija.fundekave.net/
HedvabnouStezku.cz založili cestovatelé pro cestovatele, o velkých horách píšeme na Velehory.cz. Své zážitky cest můžete sdílet s přáteli také v Klubech cestovatelů. Nejlepší outdoorové filmy pak uvidíte na festivalu Expediční kamera možná i ve vašem městě. Nejširší výběr map a knih najdete v našem eshopu. Z příjmů z těchto aktivit podporujeme Expediční fond – i vy můžete přihlásit svůj projekt.