Přibližně na půli cesty mezi severem Skandinávie a severním pólem se rozkládá skupina ostrovů, která je známá jako Špicberky (norsky Svalbard). Pro nás Evropany je to jedno z nejdostupnějších míst Arktidy, kde je možné prožít polární dobrodružství dle našich možností a zkušeností.
Kde se psala historie
I já jsem si tuto arktickou část velice oblíbil, nejen pro její snadnou dostupnost ale i proto, že se tu opravdu psala historie polárních výprav. Vždyť tomu není ani 100 let, co se zde procházeli tak slavní polárníci jako byl Andrée, Amundsen, Nobile, ale také třeba náš vědec František Běhounek. Ano, právě ten František Běhounek, který ve mne už jako v dítěti, po přečtení jeho knihy „Trosečníci polárního moře“, zažehl plamínek touhy objevovat polární kraje.
Poprvé jsem přilétl na Špicberky v roce 1997 a vydal se na přelomu léta a podzimu s pár kamarády pod vedením Míry Jakeše, naší české polárnické persony, vstříc našemu dobrodružství. Putovali jsme tehdy několik dnů rozlehlými údolími, přelézali horská sedla a sestupovali opět do dalších údolí po ledovcích a morénách.
Pád vzducholodi
Byl jsem tou nádhernou pustinou doslova fascinován. Hned na jaře příštího roku jsem se s Mírou a třemi dobrodruhy vrátil zpět a na lyžích už jako opravdová polární výprava a Špicberky jsme přešli ze západu na východ a zpět. Uběhlo pár let, během nichž jsem tyto ostrovy navštívil znovu a přišel rok 2008. Bylo tehdy zrovna výročí 80.let od tragického pádu vzducholodi Italia, která právě ze Špicberk z osady Ny Ĺlesund v roce 1928 odstartovala ke svému letu k severnímu pólu. Na palubě byl i náš František Běhounek, který přežil tragický pád vzducholodi při zpáteční cestě na ledové kry oceánu. Cítil jsem velikou potřebu se nějak Františkovi odvděčit za mé „nasměrování“ na mé cestě životem.
Během pár týdnů jsem měl projekt polární expedice na uctění památky Běhounka hotov a pod záštitou AVČR, jejímž členem František byl, se vydal s mezinárodní výpravou přímo do místa startu vzducholodi. Přímo do Ny Ĺlesundu jsem dopravil pamětní desku (mj. je to druhá nejseverněji umístěná oficiální česká pamětní deska na světě !) připomínající dramatický příběh našeho českého vědce a sáhl si tu i na legendární stožár na uvazování vzducholodi, který zde tenkrát před lety postavil Amundsen se svými druhy a odkud dvakrát (1926 a 1928) startovala polární výprava do neznáma.
Vzhůru do pustin
Odtud nás již čekala jen ledová pustina. Cesta dlouhá okolo 200km napříč arktickým pohořím, přes několik zamrzlých fjordů, okolo brlohů ledních medvědů až zpět do civilizace do hlavního centra celých Špicberk do Longyearbyenu.
Baví vás pohyb v zimní přírodě? Čtěte také další tipy na skvělé skialpové túry. |
Těch devět dnů strávených pochodem jen s nejnutnějším vybavením na saních bylo jedním z nejhezčích, jaké jsem na polárních výpravách zažil. Strmé ledové štíty, čerstvé stopy ledních medvědů a v mysli stále vzpomínky na průkopníky polárních výprav, mezi které rozhodně František patřil. Od té doby jsem samozřejmě už na Špicberkách byl znovu a příští rok na jaře se tam chystám na další svou polární výpravu. Některé lásky jsou opravdu na celý život, ty ledové obzvlášť!
Před cestami na sever se vybavte tím nejlepším ze Skandinávie od Norské módy, oficiálního dovozce toho nejlepšího pro outdoor, sport a fashion. V nabídce najdete vysoce kvalitní norské vlněné termoprádlo ze 100% merino vlny, svetry, čepice, ponožky, rukavice a další doplňky od firmy Devold of Norway, vlněné norské svetry značky Dale of Norway, špičkové vybavení vhodné na lyžování, skialpinismus, turistiku i městskou módu pro všední den a volný čas od firmy Bergans of Norway, „rychlovarné konvice na cesty“ plynové vařiče Jetboil Flash, expedicní dehydratovanou stravu Real Turmat, originální norské expedičn a dětské saně Fjellpulken, jedinečnou kávu na cesty Growers Cup, švédské nádobí Wildo a mnoho dalšího pro dobrodružné cesty nejen do chladných oblastí.