Doprava

Doprava do Thajska

Letecky: Do Thajska létá velký počet leteckých společností z měst celé Evropy (z mnoha zemí kromě ČR jsou to přímé lety), Asie i jiných světadílů. Velmi výhodné jsou především nízkonákladové společnosti s lety spojujícími Thajsko s celou jihovýchodní Asií.

Hlavní vstupní branou do země je Bangkok se dvěma mezinárodními letišti; většina mezinárodních letů směřuje na letiště Suvarnabhumi (kód BKK), na letiště Don Muang (DMK) létají nízkonákladové společnosti. Přímé mezinárodní lety směřují například také na letiště Chiang Mai, Phuket, Samui, Surat Thani.

Po zemi: Z Thajska lze bez problémů cestovat po zemi do všech okolních států.

Na hranici s Myanmou jsou čtyři přechody – Mae Sot / Myawaddy, Mae Sai / Tachileik, Phunaron / Htee Kee, Ranong / Kawthaung.

Cesta z těchto přechodů dál do vnitrozemí Myanmy není v současnosti příliš praktická, kromě přechodu Mae Sot / Myawaddy je umožněno po zemi cestovat pouze do nejbližšího velkého města s letištěm, odkud je třeba pokračovat dál letecky (březen 2015).

Na hranici s Malajsií jsou čtyři přechody Hat Yai / Butterworth, Hat Yai / Padang Besar, Ko Lipe / Langkawi (dopravu zajišťují v nejvyšší sezoně lodě) a  Sungai Kolok / Kota Bahru, který není z důvodů pokračujících bojů povstalců proti thajské vládě z bezpečnostního hlediska doporučený. Na hranici s Kambodžou a Laosem je několik hraničních přechodů, na většině z nich je možné získat vízum po příjezdu.

Doprava v Thajsku

Letecky: Vnitrostátní letecká přeprava je vzhledem k velkým vzdálenostem a levné nabídce letenek nízkonákladových společností velmi dobrou volbou. V současné době provozuje vnitrostátní lety několik společností a ceny na určitých trasách konkurují autobusům.

Autobusy: Autobusy jsou nejpoužívanější dopravní prostředek v Thajsku, na krátké i velmi dlouhé vzdálenosti. Prakticky v každém thajském městě je nádraží státní autobusové společnosti, odkud jezdí spoje do mnoha míst. Autobusy jezdí doslova ve dne i v noci a síť spojů je velmi hustá – na mnoha dálkových trasách není třeba přestupovat, neboť mnoho spojů se velkým městům vyhýbá (například linka Chaing Mai – Hua Hin, Chiang Mai – Khorat).

Kromě státních autobusů jezdí na mnoha trasách soukromé společnosti a provozují místní i dálkové spoje. Někdy odjíždějí ze státních autobusových nádraží, jindy mají vlastní terminály.

Na delších trasách jezdí několik typů autobusů, od jednodušších po luxusní, označované „VIP“ nebo „Super VIP“, jež často mívají pouze tři sedadla v řadě. Tyto autobusy jsou velmi pohodlné, velmi silně klimatizované a za jízdy vám bude stevardka roznášet nápoje a občerstvení. Autobusy po několika hodinách zastavují na toaletu a podle společnosti i na občerstvení – nebuďte překvapeni, pokud vás o půlnoci probudí světla a hudba a autobus zastaví u podnikové restaurace, kde dostanete večeři.

Vlaky: Thajská železniční síť není výrazně hustá, ale doprava vlakem je mnohdy příjemnější než cestování autobusy, zejména na delší vzdálenosti. Všechny trati začínají v Bangkoku a vedou do několika směrů země, je to trať severní, jižní, východní a severovýchodní; východní a severovýchodní trať se ještě dále dělí.

Vlaky jsou provozovány ve třech třídách, z nichž každá se ještě liší podle typu vlaku, které jsou obyčejný, rapid a expres; ceny jízdného jsou určeny podle typu vlaku a třídy. Vlaky jsou spolehlivé a čisté, i když někdy dochází ke zpoždění. Cesta vlakem je příjemná a výhodná nejenom na delších trasách, ale i na menší vzdálenosti hlavně z Bangkoku, kdy je často rychlejší než autobusem. A cesta obyčejným vlakem třetí třídy je velmi zajímavý zážitek.

Song teu: Název doslova znamená „dvě řady“, jedná se o dodávku, která má zastřešený nákladový prostor se dvěma lavicemi po stranách naproti sobě. Jezdí jako sdílené taxíky po městech i mezi městy a vesnicemi, někdy po předem daných trasách, jindy cestující zavezou i někam dál. Lze je najmout jako soukromý taxík.

Pokud v jedné oblasti jezdí song teu po různých trasách, mají jinou barvu podle dané linky. Cena jízdného je na každé lince pevně daná, v naprosté většině případů se platí po vystoupení (téměř vždy na znamení) přímo řidiči. Při nájmu celého vozu je cena dohodou.

Taxíky: V mnoha velkých městech jezdí běžné taxíky několika společností, teoreticky by měli mít zapnutý taxametr. Před nastoupením je nezbytné to ověřit; pokud řidič odmítne taxametr použít, můžete si zkusit zastavit jiného. Při jízdě bez taxametru je nezbytné si cenu jízdného domluvit předem.

Tuk tuky: Téměř po celém Thajsku jezdí tříkolá motorová vozítka zvaná tuk tuk. Místní je využívají jako taxík na kratší vzdálenosti a na přepravu menších nákladů, například velkého nákupu. Turisté je s oblibou využívají i na velmi dlouhé trasy, přestože v mnoha případech by bylo levnější a příjemnější jet taxíkem.

Cenu jízdného je vždy nezbytné domluvit předem, ve velkých městech, turistických oblastech a v Bangkoku je turistům velmi často účtováno víc než místním; je třeba smlouvat.

Moto taxi: V mnoha městech, městečkách a vesnicích (zdaleka ne však ve všech) postávají na křižovatkách, na autobusových či vlakových nádražích a u zastávek a stanic veřejné dopravy muži ve vestách u svých motorek, kteří vás dovezou kamkoli si budete přát. Zejména v Bangkoku se jedná o jeden z nejrychlejších způsobů dopravy. Místní je využívají převážně na kratší jízdy od stanice autobusy či rychlodráhy, je však možné je najmout i na mnohem delší trasy. Cenu je vždy nezbytné domluvit předem, přestože na mnoha trasách je jízdné pevně dané.

Řidiči moto taxi v Bangkoku považují každou vteřinu zdržení za nesmírnou ztrátu a na křižovatkách se budou proplétat mezi stojícími auty tak, že budete koleny téměř otírat karoserie okolních aut – ale nemusíte se bát, řidiči mají vzdálenosti velmi dobře spočítané, i když na místní velikosti.

Samlor: Tradiční asijská cyklo rikša s krytou kabinkou se sedadlem za řidičem. Ve velkých městech již téměř nejsou vidět. Někteří místní, především starší lidé, je stále používají podobně jako tuk tuk, tedy k jízdě na kratší vzdálenost a k přepravě větších nákupů. Na některých místech je možné si je pronajmout k vyhlídkovým jízdám.

I tady je nezbytné si cenu domluvit předem, je však dobré mít na paměti, že řidiči jsou v převážné většině staří, osamělí muži, pro které je samlor jediný zdroj obživy a za rikšu často platí relativně vysoký nájem. Jsou to lidé bez jiné možnosti obživy a často bez domova. Zvažte, jestli opravdu musíte usmlouvat každých pět korun, které jim mohou výrazně pomoci v jejich nesnadném životě.

Městská doprava: Městská doprava funguje prakticky jenom v Bangkoku, kde je rozsáhlá síť městských autobusů (klimatizované a obyčejné; pevně stanovené jízdné), nadzemní rychlodráha (BTS Skytrain), metro (MRT) a lodní linky plující po řece a některých kanálech.

Kromě státem provozovaných autobusů jsou všechny ostatní typy dopravy provozované soukromými společnostmi. Jednotlivé typy dopravy nejsou navzájem provázané a neexistují společné jízdenky – při přestupu se vždy platí nové jízdné.

V ostatních městech zajišťují veřejnou dopravu převážně song teu.

Lodě: Loděmi je možné cestovat v Bangkoku, kde jsou součástí městské dopravy, ať již na řece či na některých kanálech. Jezdí po předem daných trasách za pevně stanovené jízdné. V Bangkoku se také dají pronajmout soukromé lodě na plavbu po řece a kanálech Thonburi, cena je většinou stanovená podle trasy, je možné smlouvat.

Lodě jsou také hlavním dopravním prostředkem při cestách z pevniny na ostrovy, mezi ostrovy a také při výletech všude kolem pobřeží. Z pevniny na ostrovy a mezi některými ostrovy plují pravidelné lodní linky soukromých společností, mohou to být velké nákladní přívozy s několika palubami pro cestující, menší lodě pouze pro cestující či rychlé laminátové čluny se závěsnými motory.

Na mnoha místech jezdí takzvané lodě s dlouhou zádí, což jsou dřevěné čluny s dlouhou, špičatou přídí a dlouhou hřídelí s lodním šroubem na konci – ty zajišťují pravidelnou dopravu na mnoha ostrovech a je možné si je najmout na výlet.

Pronájem motocyklů a automobil: Na úvod je třeba velmi důrazně říct, že Thajsko patří k zemím s největší nehodovostí a úmrtností na silnicích na světě. Hlavním důvodem velmi vysoké nehodovosti a mnoha smrtelných zranění je bezohledná jízda, nedodržování základních dopravních pravidel a fakt, že většina Thajců získá řidičský průkaz bez toho, aniž by je někdo učil řídit a seznámil je s pravidly silničního provozu.

Není však nezbytné se nechat statistikami odradit a při dodržování zásad opatrnosti je jízda na vlastním motocyklu či v autě skvělý zážitek. Motorky je možné si pronajmout doslova ve všech místech navštěvovaných turisty. Půjčovny si často jako zástavu nechávají pas.

Před podepsáním smlouvy je vždy dobré si motorku či auto pečlivě zkontrolovat a velmi detailně vyfotit a veškeré závady, oděrky a škrábance zaznačit do formuláře. Některé půjčovny s oblibou vyžadují náhradu i za škody způsobené předchozími řidiči. V případě poškození pronajatého vozidla bude půjčovna vždy požadovat finanční náhradu.

Při řízení motorky je povinná helma a během jízdy se musí svítit i ve dne. V Thajsku se jezdí po levé straně vozovky. Obzvláště velké opatrnosti je třeba dbát při řízení v turistických oblastech, především na oblíbených ostrovech, kde největší riziko při jízdě představují jiní turisté.

Aktualizaci online průvodce vypracoval Jan Styblík.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: