Tříčlenný humanitární tým Člověka v tísni je v Nepálu a spolu s místními dobrovolníky organizuje první pomoc pro oblasti těžce postižené zemětřesením.
„Vyrážíme z Káthmándú do oblasti Gorka poblíž epicentra zemětřesení, abychom ověřili konkrétní potřeby a situaci přístupových cest. Souběžně se snažíme zajistit plynulou logistiku, aby se pomoc dostala na místo co nejrychleji. Jedou s námi i dva místní zdravotníci se základním lékařským materiálem, kteří budou okamžitě pomáhat,“ říká Denisa Bultasová, která pomoc v Nepálu koordinuje.
Prohlédněte si další fotografie k článku…
V paralyzovaném Nepálu je čím dál těžší sehnat auta a pohonné hmoty. U benzínek se tvoří obrovské fronty. „Na ulicích potkávám lidi, kteří se opravdu bojí dalších otřesů. Raději spí venku spolu s těmi, kteří přišli o střechu nad hlavou. Navíc pomalu přichází monzunové období a předpověď říká, že má dalších deset dní pršet. To situaci lidí, kteří nemají domov, jen zhorší,“ vysvětluje Denisa Bultasová.
Teprve čtyři dny po zemětřesení se přitom začíná ukazovat celý rozměr katastrofy. Podle OSN zasáhlo zemětřesení osm milionů lidí ve 39 nepálských okrscích, více než dva miliony lidí přitom žijí v 11 nejzničenějších okrscích. Více než 1,4 milionu lidí naléhavě potřebuje jídlo a do mnoha oblastí se pomoc kvůli poničené infrastruktuře zatím vůbec nedostala.
Lidem dochází jídlo i pitná voda
„V nejhůře postižených oblastech lidé potřebují zdravotní ošetření a odvoz do nemocnic, rychle jim dochází jídlo. Důležité bude zajistit přísun pitné vody, množství zdrojů je znečištěných nebo zničených. Objevily se již i problémy se sanitací v některých částech Káthmándú a dá se předpokládat, že problém se bude šířit. Lidé zároveň potřebují pomoct s provizorním zastřešením poničených domů,“ vyjmenovává základní potřeby vedoucí humanitárních programů Člověka v tísni Marek Štys.
Nejničivější zemětřesení v Nepálu za posledních 80 let dosáhlo síly 7,8 stupně a epicentrum mělo v centrální části země. Dosud si vyžádalo 4300 obětí a téměř 7 000 zraněných lidí. |
Člověk v tísni proto posiluje přítomnost na místě a v úterý do Nepálu odlétěl čtvrtý člen humanitárního týmu. „Na místě bude důležitá komunikace s partnerskými organizacemi z platformy Alliance2015 jako je Welthungerhilfe, Helvetas, Acted nebo Concern Wordlwide, abychom společně dokázali pomoct co největšímu počtu lidí v různých oblastech. První koordinační schůzky na místě už se uskutečnily,„ přibližuje Marek Štys důležitou součást práce na místě.
Člověk v tísni v Nepálu
Člověk v tísni zároveň rozšířil možnost, jak lidé mohou poničenému Nepálu pomoct. Kromě sbírkového konta 54333345/0300 nebo platby kartou zprovoznil příspěvky pomocí dárcovské DMS, kterou lidé mohou posílat ve tvaru DMS NEPAL na číslo 87777. „Nadace Vodafone se kromě okamžitého příspěvku 200 000 korun na konto sbírky rozhodla všechny DMS zaslané ze sítě Vodafone do 10. května zdvojnásobit a to až do výše 500 000 korun,„ říká vedoucí fundraisingového oddělení Člověka v tísni Tomáš Vyhnálek. Sbírku mezi svými zaměstnanci vyhlásila i společnost O2, jejich dary pak zdvojnásobí.
Na kontě sbírky SOS Nepál se dosud sešlo přes 5 milionů korun. Ale pomoc je neustále potřeba. Jen v oblastech poblíž epicentra otřesů žije ve velmi chatrných domech 750 000 obětí. Dopad na zemědělství a zdroje obživy lidí bude devastující a obnova bude trvat dlouhé měsíce.
Člověk v tísni okamžitě po zemětřesení vyhlásil veřejnou sbírku SOS NEPÁL na pomoc obětem zemětřesení. Zároveň uvolnil až 1 000 000 korun z humanitárního fondu Klubu přátel Člověka v tísni na okamžitou pomoc a na místo v neděli vyrazil humanitární tým.