Tradice uchované v orientálním tanci

Tradice uchované v orientálním tanci

Staré dobré pořekadlo „jiný kraj, jiný mrav“ se vždy na cestách osvědčí jako pravdivé. Platí to i o tradicích, které bývají uchovány v tanci a liší se každým krajem. Čím dál na východ, tím větší roli tanec v kultuře hraje. Sledujte tanec ve filmových ukázkách.

Pokud se vydáváte podobným směrem, dáte mi asi za pravdu, že právě tyto národy si tradice stále cení a snaží se je zachovat. Jako tanečnice se vydávám do těchto krajin především kvůli tanci a teprve skrze něj poznávám místní kulturu a tradice.

Egypt křížem krážem

Cest do Egypta jsem absolvovala nespočet, většinou do Káhiry nebo s batůžkem křížem krážem. Běžný turista zažije taneční vystoupení leda v hotelovém animačním programu, kde mu tančí “ruské břišní tanečnice“. Opravdový egyptský tanec se ale nachází jinde a je bohatší, než si spousta lidí dokáže představit. V Káhiře můžete na tradiční podobu tance narazit na slavnostech, a to především na svatbách. Tato hlučná událost trvá několik dní a při hlavním svatebním průvodu, nazvaném“El Zaffa“, můžete vidět hotovou přehlídku pestrosti tance Egypta. Součástí je tradiční orientální tanečnice (nebo břišní tanečnice), která ovšem nabývá jistých tanečních kvalit a nesnaží se pouze setřást ze sebe ozdůbky z kostýmu.

Tanečnicím se zde říká Ra´asa, slovo pochází z výrazu Ra´s Shar´i, což je v překladu „tanec východu“. Tento styl tance (u nás známý jako břišní, často bohužel prezentován špatným způsobem) se vyvýjel celé 20. století z místního folklóru a díky kinematografii a vlivu západu získával až baletní podobu a je tedy běžné mimo klasické třasavé pohyby vidět piruety, otočky a arabesky. Pravda je, že tento tanec se studuje několik let a to pečlivě. Sestává z mnoha prvků a tanečnice se neustále zdokonalují a pracují na sobě denně tak jako tomu je u jiných forem tance.

Při svatebním průvodu mívají tanečnice při tanci na hlavě svícen, jehož světlo doprovází svatebčany. Tento rituál pochází z dob, kdy elektřina nebyla tolik rozšířena a tanečnice jednoduše osvětlovala průvod. Stále je tato tradice zachována. Kromě tanečnice můžeme vidět při svatbách vystoupení folklórního souboru, většinou mužského tance Tahteeb. Jedná se o napodobování boje s dřevěnými holemi, který představuje obranu. Při tomto tanci se využívá především poskoků, podobných, které můžeme znát z tanců východní Evropy. Tahteeb má i jiný název – Saidi, podle oblasti na jihu Egypta, ze které pochází. V dnešní době tento tanec převzaly i ženy a tančí ho s lehčími poskoky a hravými tanečními prvky.

Ghawazee

Když se plně přesuneme do oblasti Saidi (okolí Luxoru), najdeme zde mnohem více tanců. Za zmínku stojí Ghawazee (v překladu “cizinec”). Kmeny ghawazee žily původně v Káhiře odkud byly v 18. století vyhoštěny kvůli svému volnému způsobu života a přesídlily se do Luxoru. Ghawazee jsou původem cikáni a i když z egyptského tance převzaly mnoho, zachovaly si svůj temperament a proto je tanec velmi výrazný co se pohybů týče a o to méně elegantní. Při tomto tanci tanečnice může využívat prstových činelků, kterými doprovází hudebníky. I Ghawazee je tančeno především na svatbách a to pouze ženami a hlavně ve skupince. Z původního kmene Nawari tančí v současné době jen dvě členky, sestry Mazin, které jsou bohužel velmi pravděpodobně posledními ghawazee v Egyptě.

Více na jihu se rozkládá oblast Núbie – sever Súdánu a jih Egypta. Zde se egyptské tradiční hudební nástroje a rytmy začínají mísit s africkými a tak vypadá i tanec, kterému říkáme núbijský. Zde se tanečnice a tanečníci, často tančící společně, pohupují v rytmu typickém pro tento tanec. Využívají mimiky a gesta, podobné africkým tancům. Muži mají turbany a košile a ženy dlouhé “noční košile”, které jsou základním oděvem v Egyptě a znáte je jistě pod názvem Galabea.

Po celém Egyptě existuje mnoho tradičních tanců, kterým hrozilo, že zaniknou. Tance dal dohromady známý egyptský choreograf Mahmoud Reda, který stál u vzniku dnes slavných choreografií velkého počtu egyptských filmů v tzv. Zlaté éře (50 – 70´ léta 20.století). V této době byly nejvíce populární muzikálové filmy a tanečnice v nich byly uznávány. V dnešní době egyptské tance prezentují nejen egypťani a egypťanky, ale i taneční soubory z celého světa, které se účastní soutěží a festivalů.

Nejširší nabídku průvodců a map Egypta (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Až do Indie

V Indii jsem měla možnost strávit jeden a půl roku na pracovním angažmá a Indie se stala mým druhým domovem, ze kterého jsem se těžko vracela. Pokud jste v Indii byli, víte, že Indii buď můžete milovat nebo nenávidět. Indie je pro mě velmi mystická země a vždy se tam budu ráda vracet. Díky cestování po celé Indii jsem měla možnost poznat jak tradice tak tanec.

Termín bollywood začíná být známý už i v České republice a kromě produkce filmů, kterých se tam vyrobí víc než v hollywoodu, je to i označení pro tanec, který je těchto filmů součástí. Zde se už nejedná o tradici neboť bollywood míchá tradiční, ale především moderní tance a to především ze západu. Jakmile pochopíte mentalitu Indů a zažijete nějaký bollywoodský trhák na vlastní kůži, je vám jasné, že i bollywoodský tanec je současnou kulturou a životním stylem indické mládeže.

Když se podíváme např. na sever Indie do státu Punjab, najdeme zde Bhangru (označení pro tanec i styl hudby). Velmi rytmický a výrazný tanec typický pro komunitu sikhů. Z původního sedláckého tance se stal tancem na svatbách a objevuje se hojně i v bollywoodu. Možná výs překvapí, že tento tanec žije především na západě, kam se tento styl dostal až s emigranty, kteří přišli do Velké Británie a Kanady v minulém století. Možná jste zaregistrovali, že Indové jsou velmi spjati se svou kulturou a jen tak se jí nevzdají.

Proto je zcela běžné, že ač se přestěhují do Evropy nebo Ameriky, stále lpí na tradicích, oblékají sárí, doma mají sošky bohů a zapalují vonné tyčinky. Svoji kulturu takto provozují dále a hudba a tanec je toho velkou součástí, týká se především mladých Indů. S rozvinutím elektronické hudby v 80-90´letech dostává Bhangra novou moderní podobu a vytváří se komunity, které rozvijí tento styl nadále formou vystoupení, soutěží a mixování hudby s aktuální západní pop music – všichni známe Panjabi MC, kteří jsou toho zářným příkladem a rozhodně nejsou jediní, kteří tento styl dělají.

Rajastan

Sousedící stát Rajastan se naopak chlubí temperamentními cikánskými tanci, při kterých tanečnice používá výrazných až divokých prvků. Samotný Rajastan obsahuje několik různých tanců, ale mezi ty nejoblíbenější můžeme dát např.  Kalbelia, což je označení jak kmene tak tanečního stylu na rytmickou hudbu, která se zrychluje a tanečnice většinou střídá rychlé otočky, záklony. Dalším velmi specifickým tancem z této oblasti je Bhawai, kdy tanečnice nebo tanečník má na hlavě při tanci “komín” z mosazných hrnců a talířů.

Národním klenotem mezi tanci je ovšem ale Bharat Natyam a Kathak z jižní Indie. Oba jsou to chrámové tance, které se studují od útlého dětství a obsahují složité kroky a dupy, což je příčinou bolestí kotníků. Další podstatnou součástí jsou gesta rukou tzv. mudry nebo pohyby očí. Těmi se totiž vypráví příběh většinou o božstvech, neboť se v historii tančil právě v chrámech. Časem zažil Bharat Natyam úpadek a v první polovině 20.století byl opět “oprášen” a vzniklo dokonce několik baletních představení používající prvky Bharat Natyam.

Klasické vystoupení sestává z několika částí, tvořících příběh. Vystoupení může trvat i dvě hodiny! Kostým pro Bharat bývá barevný a dokonale seskládaný, důležité jsou i perfektně ladící šperky. V Indii narazíte na tento styl spíše v divadle než v chrámech. Kathak pochází z jiné oblasti Indie a i když se zde také vypráví příběh, prvky se liší a např. i kostým, kde u Kathaku se používá dlouhá sukně nebo šaty se šálem, např. polosárí. Pro oba tance jsou tradiční rolničky vázané na provázcích okolo kotníku, které slouží jako hudební doprovod.

Tyto všechny tance můžeme najít pod pojmem Orientální tance a pokud se budete chtít zajímat více o tyto oblasti, naleznete desítky dalších tanečních stylů ať už z Egypta, Indie nebo například oblasti historické Persie. Pokud se vydáte do některé zmíněné země, určitě si nenechte ujít některé z vystoupení, které jsou v těchto oblastech velmi častá a konají si při každém svátku.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: