Špicberky 2007 (1) Start expedice 

Špicberky 2007 (1) Start expedice 

Právě dnes 9.3.2007 vyráží zástupci občanského sdružení Cesty na sever na přípravnou cestu Špicberky 2007, která se koná v rámci dlouhodobých příprav na první českou expedici k severnímu magnetickému pólu v roce 2008. Konec expedice je plánován na 23.3.2007.

Protože severní magnetický pól se nachází uprostřed Severního ledového oceánu – to tedy znamená, že expedice půjde po zamrzlém moři – hledali jsme místo, které se svými klimatickými podmínkami co možná nejvíce blíží skutečným poměrům, na jaké narazíme při naší expedici na pól. Špicberky se nacházejí těsně pod 80 stupněm sev. šířky – to je poloha, která odpovídá umístění výchozího bodu expedice k pólu, osadě Resolute. Souostroví Svalbard, jehož největší součástí jsou Špicberky, je pro nás poměrně jednoduše a levně dosažitelné a výborně se proto hodí pro tréninkovou akci.

Největší část naší trasy na Špicberkách povede po zamrzlých mořských fjordech. Z expedice do Grónska máme už sice zkušenosti s mořským ledem, ale na Špicberkách bychom se měli na ledu pohybovat daleko déle, spát na zamrzlé hladině moře, tábořit a naučit se poznávat tloušt´ku a odolnost ledu, překonávat trhliny mezi krami a otevřenou vodu.

Dál budeme testovat naše vybavení a naši výstroj. Ta bude v podstatě totožná s naším vybavením do Grónska, ale je možné, že se právě na Špicberkách ukáže, že ne všechno, co jsme už používali, je schopné odolávat i takových podmínkách. Například mořský led je velmi ostrý a působí jako sklo na materiál sani – je tedy možné, že saně nám led rozřeže nebo obrousí tak, že nebude možné je dále použít.

K výbavě výpravy na Špicberky patří tentokrát i nový způsob přenosu digitálních dat přímo z expedice, aby bylo možné přes internet sledovat aktuální dění během výpravy každý den. I toto budeme na Špicberkách testovat a řešit např. věčné problémy s dobíjením baterií.

Kromě výstroje a výzbroje je ovšem ale nezbytné vyzkoušet i vlastní tým členů expedice – společné překonávání překážek, přátelský duch, soudržnost a vzájemná pomoc jsou pro úspěch expedice snad nejdůležitější.

Špicberky odpovídají tedy svým klimatem a přírodními podmínkami kanadské části Arktidy a jsou charakterizovány divokou a drsnou přírodou, člověkem ještě málo dotčenou. S trochou nadsázky by se dalo tvrdit, že vládcem na Špicberkách není člověk, ale příroda sama a hlavně potom tvor nejobávanější – lední medvěd. A právě ten je pro nás dalším z důvodů, proč jsme si vybrali Špicberky za tréninkovou oblast. V Kanadě, při pochodu k pólu, narazíme nevyhnutelně na lední medvědy, je tedy nezbytné, poznat chování těchto krásných – ale i velmi nebezpečných – zvířat v jejich prostředí a vyhnout se střetu s nimi. Povinností je Špicberkách zbraň dostatečného kalibru a signální pistole na vystřelení varovných nábojů.

Trasa

Je jednoduché si na mapě před začátkem expedice nebo výpravy vytyčit trasu, ovšem není už tak snadné tuto trasu potom skutečně projít. Jsme proto při našem plánování v kontaktu s Finkou Priittou, která se na Špicberky přistěhovala a sama pořádá výlety i expedice se psím spřežením. Po dohodě s ní vznikly dvě varianty naší tréninkové cesty. První, původní, cesta vede směrem na sever od hlavního města Špicberků. Longyearbyenu, kam z Norska přiletíme. Alternativní trasa míří na východ, do fjordu Storfjorden. Pro kterou z obou tras se rozhodneme závisí na zamrzlých nebo spíše nezamrzlých fjordech. Kde bude víc ledu a silnější, tam povede naše cesta. Bohužel letošní zima je nepříznivá i na Špicberkách a fjordy zamrzají většinou jen z malé části.

trasa

Tým

Tým přípravné akce tvoří vedoucí Ondřej Kotas, kameraman a navigátor Jiří Kabátek, zkušený cestovatel a horolezec Václav Rovenský a kameraman Petr Pavlíček.

Příprava

Samotné akci na Špicberkách předcházela důkladná organizační a fyzická příprava.

trenink

Organizace

  • Každý, kdo se rozhodne cestovat po Špicberkách – ať už ve skupině nebo jako jednotlivec – a překročí přitom hranice sektoru označovaného jako oblast č. 10, má povinnost ohlásit své záměry úřadu guvernéra, od něhož obdrží – bude-li akce povolena – oficiální potvrzení, opravňující k absolvování zamýšlené trasy.

    Základní informace o Špicberkách a souostroví Svalbard.

    Podrobné informace o cestování na Špicberkách.

    Individual travel in Svalbard is regulated by „Regulation relating to tourism and other travel in Svalbard.“

  • Aby bylo možné zajistit na Špicberkách půjčení zbraní, signální pistole a trapwire, jsme v kontaktu s Priittou Poyhtari, která na Špicberkách žije, chová saňové psy a sama pořádá výlety a expedice do divočiny. Priitta a její zkušenosti jsou pro nás také velmi důležité při vybírání vhodné trasy, dostáváme aktuální informace o počasí a stavu ledu ve fjordech. V neposlední řadě je důležité mít kontaktní osobu v místě, odkud by se v případě nutnosti mohla zahájit pátrací či záchranná akce.
  • Nezbytnou součástí výpravy na Špicberky je vhodné pojištění, které by v dostatečné míře krylo výši nákladů spojenou s léčebnými výlohami nebo již výše zmiňovanou záchrannou akcí. Takové pojištění poskytuje např. pojišťovna Alpenverein.
  • Na Špicberky se budeme dopravovat kombinovaně autem a letadlem. Do norského Osla se dopravíme autem, stávíme tu noc a druhý den letíme do města Tromso, kde přestoupíme na poslední spoj do Longyearbyenu na Špicberkách. Letenka z Osla stojí necelých 15 000,- Kč. Nadváhu je třeba při koupi letenky nahlásit jako sportovní vybavení.
  • Zdánlivě dlouhou a nepohodlnou cestu autem volíme po zkušenostech z minulých výprav i proto, abychom získali čas na jakousi aklimatizaci mezi světem každodenního shonu a s ním tak kontrastujícím klidem severu.

Fyzická příprava a trénink střelby

Fyzická příprava probíhá individuálně a je zintensivněním běžných sportovních aktivit každého člena výpravy. Výjimku tvoří trénování chůze se zátěží, při němž taháme vyřazené pneumatiky, aby si tělo zvyklo na pohyb ztížený zápřahem do saní.

Střelecká příprava spočívá v absolvování tréninku na střelnici – každý člen výpravy musí být schopen zacházet jistě a bezpečně se střelnou zbraní velkého kalibru. Jeden člen výpravy je držitelem zbrojního pasu.

Převzato z www.cestynasever.cz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí