Vít Rosberg, CEO Trip.market, má dvacet let zkušeností z práce ve finančnictví a telekomunikacích. Když dal ale před lety korporátu sbohem, s kamarádem koupil potápěčskou stanici na ostrově Saba a začal pro turisty pořádat výpravy do podvodního světa Karibiku, měl hned jasno: „Tohle by měl zažít každý.“ A tak založil Trip.market, aby i ostatní postrčil směrem k fantastickým zážitkům.
Trip.market je zcela nový web, kde mohou cestovatelé nakupovat letenky. V čem se liší od ostatních?
Cílem Trip.market je nabízet službu přizpůsobenou na míru každému zákazníkovi. Naším systémem odstraníme limity klasických cestovních kanceláří tak, že zákazníkovi umožníme si vytvořit zcela vlastní parametry dovolené od cesty, ubytování až po program v cílové destinaci. Zákazník tak nebude odkázán na už existující nabídku, prostě si ji vytvoří sám podle vlastního vkusu. A službu cestovního delegáta nahradí naši Travel agenti v zákaznickém servisu.
To všechno zatím ale systém neumí.
Toto je samozřejmě vize, kterou je potřeba dotáhnout do konce. V současné době nabízíme letenky, od září budeme spouštět novou vlastní aplikaci, která už bude obsahovat také ubytování. Zatím největším problémem je najít vhodného partnera, který by nám mohl poskytnout funkční databázi zážitkových akcí a vstupenek v zahraničních destinacích.
Existuje pro takovou službu trh? Kdo je váš zákazník?
Dnes taková služba neexistuje, takže není odzkoušeno, jestli pro ní trh je nebo není. Věříme v trend tzv. packagingu, tedy situace, kdy si zákazník na jednom místě kupuje vše od cesty přes ubytování až po to, co na dovolené bude dělat. Náš hlavní trh je asi 15 procent populace, která je dostatečně technicky zdatná na to, aby se vyhnula klasickým cestovním kancelářím, ale která zároveň chce ušetřit čas při výběru dovolené. U nás si ji prostě vytvoří podle svého.
Jak vznikl zajímavý název?
Je to jednoduché spojení slov, která na první pohled evokují, co služba dělá a čím se zabývá. Nechtěli jsme službu limitovat prvoplánovým spojováním s leteckým průmyslem či ubytováním, tak jsme zvolili obecnější slovo “trip”. Druhá část názvu pak odkazuje na fakt, že služba chce být marketem, chcete-li trhem, pro cestovatele. Cílem bylo vzbudit v zákaznících pocit, že pokud někam chtějí cestovat, naše služba jim na jednom místě nabídne všechno, co na své cestě potřebují. Trochu jako živá a barvitá tržiště, která znáte z cestopisů. Záměrně jsme nevybrali žádnou doménu .com nebo .cz. Naše značka je Trip.market, stejně tak jako naše doména.
Je možné u vás najít letenky od všech prodejců nebo jen od některých?
Určitě nemáme všechna letecká spojení na světě, ale disponujeme databází na úrovni všech hlavních hráčů na trhu.
Dá se systém využít i na přelety po Asii či třeba Jižní Americe?
Určitě ano. V systému máme všechny hlavní trhy a aerolinky.
Na vašich stránkách je poměrně rozsáhlý prostor věnovaný blogu o cestování. Nesvádí to trochu k myšlence, že se jedná pouze o nějaký affiliate web jiného prodejce či služby?
Svádět to může, ale určitě tomu tak není. Jsme samostatná služba, nepracujeme pro žádného jiného hráče na trhu. Blog má primárně sloužit jako zdroj inspirace a také jako nástroj, jak službu a značku co nejvíce propojit se zákazníkem. Zároveň se jedná o součást byznysové strategie, jak se stát místem, kde zákazník najde vše, co potřebuje ke své cestě. Nákupní cyklus často začíná tak, že zákazník hledá destinaci a tipy, co v ní dělat. U nás takové informace najde a rovnou vše nakoupí.
Jak vás projekt napadl? Máte už s něčím podobným zkušenosti?
Skoro celý svůj profesní život jsem pracoval ve finančnictví a telekomunikacích, což jsou diametrálně odlišné disciplíny. Před dvěma lety jsem tento svět opustil a více než rok vedl potápěčskou agenturu v Nizozemských Antilách na ostrově Saba v Karibiku. Od té doby jsem věděl, že cestovní ruch je to, co chci dělat. Věděl jsem ale, že nemám moc zkušeností, tak jsem k sobě vzal o poznání zkušenějšího Martina Janovčíka, bývalého marketingového ředitele Kiwi.com.
Sám cestujete hodně?
Ano, ale od spuštění Trip.marketu na to nebyl moc čas. V červenci jsem s rodinou alespoň na chvíli vyrazil do Itálie.
Kam nejčastěji?
Pochopitelně Karibik zůstává jednou z mých nejoblíbenějších destinací. Život tam plyne úplně jiným způsobem. Evropské destinace jako Itálie a Francie ale také patří mezi mé oblíbené.
Máte pro naše čtenáře nějakou univerzální radu, jak sehnat za dobrou cenu dobré letenky?
Univerzální rada neexistuje. Cena letenky je ovlivněna tolika různými faktory, a ty se navíc mění prakticky v reálném čase. Cenu asi nejvíce ovlivňuje počet hledání konkrétního spojení a počet zbývajících volných sedadel. Podle těchto ukazatelů aerolinky přepočítávají cenu tak, že její relevance je odhadem v průměru kolem 60 minut, než se znovu změní. To samozřejmě také platí o marži, kterou si k letence připíchnou prodejci. Přirovnal bych to trochu k burze. Nezbývá než sledovat vývoj a odhadovat. Možná by fungovalo, kdybyste letěli jinam, než kam je to zrovna módní. Ale v kontextu celého světa je nepravděpodobné, že by to mělo zásadní efekt na cenu.
Myslíte, že už odzvonilo dobám, kdy kvůli ušetřeným stovkám byli lidé ochotni čekat 24 hodina na letišti či čtyřikrát přestupovat? Nebo stále tento trend trvá?
Tento trend je stále patrný u jistých skupin cestujících, kteří opravdu hledí na stokoruny a kteří za součást cesty považují přespávání na letišti. Trip.market ale cílí na lidi, kteří si chtějí především užít čas strávený v destinaci a ne si ho kazit zbytečně dlouhou cestou nebo spaním na letištních sedačkách. Pro naše zákazníky je čas a zážitek výrazně cennější než peníze.
Na co vy sám při výběru letenky kladete největší důraz?
Osobně je pro mě důležité pohodlí. Spaní na letišti rád přenechám dobrodružnějším povahám a mladším generacím.
Trip.market, prodejce letenek a ubytování po celém světě, přináší výhodné nabídky i inspiraci novodobým objevitelům. Leťte do Norska se slevou 400 Kč na hlavu. Stačí využít slevový kód TM400. |