Prokop Jouza je profesionálním průvodce CK Adventura a jeho dominantou jsou cesty do Nepálu, především potom do oblastí ideálních pro treking.
ROZHOVOR: V Nepálu bez problému najdete vysněná exotická místa beze stopy pokroku, často stačí zajít do boční uličky
Podívejte se na kompletní fotogalerii
Přejít do galerieJak dlouho do Nepálu jezdíte a kolik času už jste tam strávil?
Do Nepálu jsem se podíval poprvé v roce 2005. Předtím jsem strávil tři měsíce v indickém Himálaji a nabídka cestovní kanceláře Adventura průvodcovat v Nepálu pro mě byla velká výzva. Nikdy jsem nelitoval. Čekal jsem krásnou zemi zaplavenou cizinci a devastovanou masovým turismem. Našel jsem něco docela jiného a tahle malá země s velkými horami mě nepřestává fascinovat. Jezdím tam obvykle dvakrát ročně a návštěvy Nepálu už dávno nepočítám.
Jaká místa bývají hlavním cílem Vašich cest?
Jako profesionální průvodce Adventury jezdím většinou do oblastí ideálních pro vysokohorský treking, což ale zdaleka není jen nejnavštěvovanější oblast pod Everestem. Během těch let jsem se snažil procestovat pěšky, na kole nebo na motorce i zapadlé kouty země mimo turistické trasy.
Díky tomu všemu máte možnost hodnotit zemi v poměrně velkém horizontu. Jek moc se mění? A je to z Vašeho pohledu k lepšímu nebo horšímu? V jakých oblastech je vývoj nejpatrnější?
Když někam jezdíte hodně často je možná těžší pozorovat a hodnotit změny, než když přijedete jednou za pět let. Nepál se určitě mění. Málokdo si uvědomuje že tahle země prodělala během půlstoletí stejný vývoj, který jinde trval třikrát nebo čtyřikrát déle. Do konce druhé světové války byl Nepál pohádkovým královstvím zcela uzavřeným okolnímu světu. A životní podmínky místních obyvatel bych přirovnal k evropskému středověku. Dnes je Káthmándú metropole s dopravními zácpami a multikiny. Mnozí místní teenageři by zapadli mezi vrstevníky v Berlíně nebo v Praze.
Pokud jde o to, co lze pozorovat v horizontu několika let, nejviditelnější je budování cest a silnic i do odlehlých horských oblastí a technologický pokrok – mobilní telefon je dnes v kapse takřka každého Nepálce a poptávka po možnosti dobíjení v horské ubytovně je asi větší mezi nosiči než mezi turisty. Jsem přesvědčený že jde v naprosté většině o změny k lepšímu, protože místním lidem se s každou takovou změnou žije o něco snadněji. Pokud se na to díváte hledáčkem, nebo spíš přes dotykový displej turistova fotoaparátu, chcete vidět ten středověk, a také ho ve vrchovaté míře uvidíte, ale pohledem místního člověka je zásadní rozdíl, jestli k nejbližší silnici jde týden nebo tři hodiny.
Týkají se změny jen Káthmándú a velký měst nebo se život diametrálně liší i v zapadlých osadách a vesnicích?
Je to velmi různé, v Káthmándú už rozhodně nejde o tak zásadní změny, jako je například vybudování silnice do odlehlého údolí, kde do té doby bylo potřeba nosit všechno v nůši zavěšené na čelním popruhu. Ale je stále mnoho míst, kde se nemění vůbec nic a lidé tu žijí zcela odkázáni na výnos svých políček.
Nejširší nabídku průvodců a map Nepálu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz
Jsou v Nepálu ještě pořád místa, která nepodlehla změnám takovou měrou?
Rozhodně jsou a je jich nejspíš mnohem víc, než si myslíme a než by si Nepálci přáli. Takže cestovatel bez problému najde ta vysněná exotická místa beze stopy jakéhokoliv pokroku. A vůbec nemusíte cestovat do nějakého zapadlého kouta Himálaje. Často stačí zajít do boční uličky vesnice, kterou projdou denně desítky trekařů. Když jsem před třemi lety připravoval pro Adventuru cyklistický zájezd do Nepálu věděl jsem, že z tohoto hlediska budou nejzajímavější vesnice v podhůří Annapuren, kde vlastně „nic není“ nikdo tam proto nejezdí, a právě proto je tam ten nejautentičtější Nepál, jaký si můžete přát.
Doporučil byste nějaké konkrétní tipy?
Asi nejméně rozvinutou a navštěvovanou oblastí je západní Nepál. Tady skutečně mnoho změn neproběhlo. Mám taky pocit, že představy o Nepálu jsou u nás většinou hodně zkreslené. Sám jsem si před lety myslel, že jde o zemi turismem prakticky kulturně zdevastovanou. Nic není vzdálenější realitě. Naopak v mnoha místech, často i hodně navštěvovaných, nevidím, kromě toho že vyrostou ubytovací kapacity pro turisty a místní lidé mají nějaký další příjem, žádné negativní dopady. Jedinou výjimkou je ekologická zátěž. Někteří trekaři bohužel nejsou schopni upravit svoje chování a zanechávají po sobě hromady plastových láhví a dalšího odpadu. Mají pocit, že když něco zahodí do koše, je to v pořádku, už jim nedochází, že tam nahoru prostě popeláři nejezdí…
A ještě tip na nějaký málo profláknutý trek, kde nepotkáte davy, byste neměl?
Měl, například trek kolem Manáslu je nádherná klasická túra s přechodem velkého sedla, kde v posledních letech vyrostla potřebná infrastruktura, takže nemusíte mít stan a vařič, ale většinu dne budete na cestě sami a když potkáte jiného cizince, tak vás nejspíš pozdraví.
Co Nepálci? Podepsal se vývoj na jejich povahách?
Určitě ne. Nepálci jsou milí, otevření a neuvěřitelně odolní lidé. Žijí ve velmi chudé zemí, kterou stíhá jedna katastrofa za druhou. Přesto jsem ani v těch nejhorších obdobích neviděl, že by si lidé zoufali nebo stěžovali. Takže nějaký negativní dopad pokroku nebo neomalený cizinec je nemůže rozhodit.
Jsou například některé změny pro turistu bonusem? (lepší doprava, dostupnost telefonního signálu, menší znečištění, …)
Určitě je příjemné dostat se do hor za den autobusem a je dobře, že můžete díky internetu zkontrolovat, jestli bude druhý den vhodné počasí na zahájení výstupu nebo přechod sedla. Na druhou stranu jsou místa, kde budování silnic nejenže nepomohlo místním lidem, protože přišli o peníze, které v jejich hotýlcích nebo čajovnách pěší turisté utráceli, ale ani cizinci tak neuvidí některá výjimečná místa, kolem kterých prostě jen projedou jeepem. Znečistění je spíš větší než menší. Bohužel ho zejména v horách přímo i nepřímo způsobují právě turisté. Naopak v Káthmándú jsou místa, kde se vláda snaží a například koryta řek, která byla ještě předloni katastrofálně zamořena odpadky, se postupně čistí a budují se nábřeží, která možná za čas budou lákat k večerní procházce.
Co máte na Nepálu vlastně nejradši?
Podle mě je to jedna z nejkrásnějších zemí na světě. Tady prostě nemůžete říct – hm, docela pěkný. Buď vás jedinečná kombinace nádherných historických památek, autentické a zcela „jiné“ kultury a velkolepé krásy hor uchvátí a vždycky budete toužit vracet se, nebo to neunesete a nevrátíte se nikdy.
A ještě nějaký závěrečný tip, jak nasát atmosféru téhle jedinečné země co nejlépe?
Až přijedete do Nepálu, dejte si čas zpracovat ten příval vjemů a začněte věci hodnotit až s odstupem. A ať už budete v kterékoliv části země, nezapomeňte se zatoulat někam kousek stranou od hlavní cesty. Shangri La často čeká někde za nejbližším kopcem.
Dobrý den, je možné si v Nepálu půjčit auto? Máte zkušenost s nějakou autopůjčovnou?
Děkuji
Google něco najde, ale uvažovat o tom je hloupost:
http://www.rentalcarinnepal.com/rent-car-without-driver-in-nepal.html
Je jen pár silnic v Nepálu (např. z Káthmándú do Nagarkotu), kde by to snad mohlo mít trochu smysl. Jinak jsou silnice ve špatném stavu, úzké a na hlavních trasách s velkým provozem, kde řidiči (včetně řidičů autobusů) předjíždí v nepřehledných zatáčkách nad propastí (často s rychlostí jen o málo vyšší než předjížděné auto). Místní řidiči jsou na to zvyklí, takže nehod moc není, ale turista by se naboural snadno. V Káthmándú u hotelu nezaparkujete.
Do Nepálu má smysl jet jen na treky, do NP Chitwan nebo na památky ve městech. Ani na jedno nelze auto použít a na přepravu mezi těmito místy je nejlepší bus nebo pro větší pohodlí auto s řidičem, pokud je vás víc.
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru