Rozhovor s Markem Audym o 3D fotografování

Rozhovor s Markem Audym o 3D fotografování

Jen 3D fotografie dokáže podle Marka Audyho správně vystihnout realitu. Vedle fotografování je také vášnivým speleologem, a tak není divu, že většina jeho obrázků zachycuje tajemný podzemní svět!

Členové Stereoskopické sekce Technického muzea v Brně Marek Audy a Richard Bouda tvrdí, že pouze 3D fotografie je schopna zobrazit skutečnou realitu. Většina lidí má dvě oči a prezentovat jim pouze 2D fotografii je jako prezentovat jen půl obrazu. Speleolog Marek Audy, známý především pro svou unikátní fotografickou činnost v podzemí doma v Moravském krasu a divočině stolových hor ve Venezuele, odpověděl na téma stereofotografování několik otázek.

Kdy ses začal věnovat stereofotografování a proč?

Jako kluk jsem ve skříni na půdě nalezl krabičku vydanou německým Wermachtem z dvojicemi fotografií a podivnými plechovými brýlemi. Až když jsem se naučil louskat němčinu, zjistil jsem z rubu stereofotek, že propagují „vítězný“ postup nacistů na začátku 2. světové války. Stereoefekt u rozmlácené pracovny Karla Marxe byl dokonalý! V době analogových foťáků mi v mládí chyběla preciznost i informace, jak stereofotky naexponovat obyčejným foťákem a pak je správně spasovat. Vlastní stereofotky jsem ale začal tvořit až o 18 let později v roce 1994. Pro brněnské Technické muzeum oddělení stereovize jsem tehdy nafotil stereodiaseriál „Moravský kras“.

Domníváš se, že vývoj vizuální techniky půjde směrem k 3D fotografování a začne postupně nahrazovat fotografovaní?

Málokdo ví, že první stereoskopický fotoaparát byl zkonstruován již v roce 1850. 3D fotografie pak v módních vlnách periodicky nastupovala a zase ustupovala. Vždy byl větší problém s prezentací 3D než s jejím pořizením. Dnes přichází nová vlna 3D monitorů, televizí, telefonů… Těžko odhadnout, kam se vývoj hne. Jsou registrované patenty, které sledují oči diváka a přizpůsobují obraz tak, aby každé oko vidělo jiný (pravý nebo levý) obraz, a to bez brýlí nebo bez přesně vymezené pozice diváka. V reálu by to znamenalo, že když ženská zvedne oči od vaření nebo od žehličky, uvidí na televizi 3D obraz bez potřeby speciálních brýlí. Pokud se to podaří vyrobit za slušnou cenu, věřím, že stereoskopie prožije svůj dosud největší boom.

Co se účastníci připravovaného workshopu mohou naučit a dozvědět?

Problematika stereoskopie je v základu úžasně jednoduchá. 3D fotku si každý může udělat vlastním mobilem. Naučíme se tedy základy jak na to. Zaprvé jak fotit, co je to stereoskopická báze, co superbáze a hyperstereo. Zadruhé jak nafocené fotografie geometricky spasovat a oříznout a co je to stereoskopické okno. A v neposlední řadě se naučíme, jak a čím fotografie prohlížet.

Marek Audy vystudoval VUT Fakultu strojní, ale u zaměstnání projektanta dlouho nevydržel. Vydal se raději na dobrodružnou cestu fotografa a objevitele. Jako fotograf jeskyní se proslavil po celém světě. Dokumentoval speleologické expedice zkoumající nejhlubší jeskyně Balkánu nebo objev nejdelší jeskyně v soli v Íránu. Nejraději se ale vydává na výzkumné výpravy na stolové hory venezuelské Guyanské vysočiny, kde objevil nejdelší křemencovou jeskyni světa „Krystalové oči“. Se svou ženou Světlanou vychovávají tři děti a vlastní grafické studio.

V současnosti je 3D dokumentace daleko častěji spojovaná s filmem než fotografií.  Plánuješ nějaké aktivity i v tomto směru?

Už letos jsme natočili myslím (neskromně) docela dobré “hýbací” obrázky v našich jeskyních na venezuelských stolovkách. Zkušebně jsme sestříhali 18-ti minutový pracovní dokument Domino. On střih 3D je už podstatně větší problém než zpracování statické stereofotografie. Hlavně pokud chceš výsledek vypustit na velké plátno! Ve většině profistřižen se mrknou do manuálu své střižny a řeknou: “Jasně není problém. To umíme!” Ale jak to začnou stříhat, narazí.

Domluvili jsme se proto s redaktorskocestovatelskou celebritou Petrem Horkým, že první dokumentární 3D film s pracovním názvem Jeskyně Ztraceného světa uděláme společně. Petr by měl s námi počátkem roku 2013 odjet do Venezuely a všichni věříme, že se vrátíme s tím, co nám chybí. Tohle je také důvod proč předskokana Domino vidělo jen 8 lidí na planetě. Jsem maximalista. Je možné, že nás někdo předběhne a přijdeme o přívlastek “první” český dokumentární film, ale nemohu zabít unikátní záběry, které jsme natočili letos, špatnou režií a scénářem.

Mohou se čtenáři někde podívat na tvoje stereofotografie?

Ano. Třetí díl Srdcařů je věnován reportáži o natáčení 3D filmu v podzemí. Je tam ukázka filmu i se spoustu stereofotografií z největších jeskyní Balkánu. No a samozřejmě zvu na Rajbas do Blanska do Ulity v sobotu 24.11.2012 v 10:00 hodin. Více o programu nejen tohoto workshopu, ale celého festivalu, najdete na www.festivalrajbas.cz.

Zkušenosti čtenářů

Dany

U černobílé fotografie se nějak zatoulala popiska, proto doplňuji: Naši legendární cestovatelskou dvojici Hanzelka-Zikmud většině čtenářů asi není třeba představovat. Uprostřed je režisér Jaroslav Novotný, který s nimi nejen spolupracoval na zpracovaní filmové dokumentace, ale jak je z fotky zřejmé, tak i na pořizování 3D fotografické dokumentace. Foto: Archiv H+Z, Muzeuum jihovýchodní Moravy ve Zlíně

Katka

Dany, popisek ani autor se neztratil! Objeví se po rozkliknutí fotografie v galerii:)

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: