Celý nápad vznikl na podzim roku 1991 na terase hotýlku v Káthmándú. Ivan Marusič a jeho přátelé se rozhodli kus tehdy velmi vzdálené atmosféry vzít s sebou do Evropy. Nejprve přivezli pár kousků a prodávali kamarádům a známým. O dva roky později založili SANU BABU, vybudovali velkoobchodní sklad a otevřeli první obchod v centru Prahy.
V současné době provozují čtyři obchody v Praze a jejich zboží prodávají desítky dalších obchodů ve velkých městech. Postupem času nabídku rozšířili na více než pět tisíc položek od stovky druhů vonných tyčinek přes originální stříbrné šperky, oblečení šité podle speciálních střihů až po nábytek z Indie.
Zboží z Nepálu a Indie vozíte už přes 25 let. Jak vás to celé napadlo?
Chtěli jsme s kamarády z vysoké zažít nějaké dobrodružství a rozhodli jsme se, že si pořídíme starou Avii a vydáme se po souši do Asie. Cesta to byla krásná a o ta dobrodružství opravdu nebyla nouze. V té době ještě bylo možné kdekoliv zastavit přespat, lidé byli milí, pohostinní. Teď už by to tak snadné nebylo. Spíš nemožné, což je velká škoda.
Na závěr cesty, kdy už jsme byli unavení, jsme přijeli do Káthmándú. Hippie svět už vlastně trochu evropského typu. Hory, klid, příjemné klima. Teď už tam o klidu nemůže být řeč, za to čtvrtstoletí je vše jinak, strašně se to mění. Ale tenkrát nás to naprosto okouzlilo.
No a vznikla myšlenka, že pokud se tam chceme vracet, bylo by super začít vozit nějaké věci sem. Byli jsme přesvědčení, že se nám podaří kousek té atmosféry zprostředkovat i lidem tady. Že je tu určitě skupina lidí, kteří to ocení a budou to cítit stejně jako my.
Tak to jste měli evidentně pravdu. Dokonce mám pocit, že na našem trhu je už více firem, které sem dováží věci z těchto destinací. Jak se potýkáte s konkurencí?
Není to vždy úplně jednoduché. My jsme byli jedni z prvních, možná dokonce úplně první, kteří s tím začali, a to v podmínkách, kdy nebyly mobilní telefony, internet. Obchodování před 25 lety bylo úplně jiné, hodně náročné, ale určitě to mělo i svoje kouzlo.
Vysvětlit v Nepálu krejčím naše požadavky na kvalitu se zdálo téměř nemožné. Vše jsme si doslova vypiplali. Trávili jsme tím spoustu času. Někdy jsme byli v Nepálu i tři měsíce v kuse, abychom vše pohlídali.
Teď stačí mít dobrý marketing, psát to, co lidé chtějí slyšet a je teď moderní, když pomáháte, vše je bio, eko, organic a vůbec to nemusí být ani pravda a lidé si nakupují. Po zdroji toho, jak to opravdu je, jestli dáváte 1 Kč z každé stokoruny nebo tisícikoruny obratu nebo dokonce zisku, to už nikoho nezajímá. Ale tak to prostě je. Stačí poslat fotku po mobilu nebo si najít něco na internetu a v Nepálu strávit pár dní a stačí to.
Nicméně konkurence je vždy prospěšná. Nutí nás vymýšlet nové věci a sledovat trendy. A lidé si kvalitu stejně najdou a na marketingové řeči se třeba nechají nachytat jednou, dvakrát, ale většina z nich pochopí, jak se věci mají.
Kromě Nepálu, kde šijete oblečení, obchodujete i v Indii. Jak se vám pracuje tam?
Indie se nám zdá náročnější. I vzhledem ke klimatu. Je tam větší vedro, větší vzdálenosti, více lidí… prostě všeho víc. Zorientovat se tam nám trvalo mnohem déle. Například Dillí je obrovské, má více obyvatel než celá Česká republika. Ale třeba nábytek, který vozíme, je naprosto unikátní, originální. Prostě má duši. To nás hrozně baví. Vybírat staré kousky, které jinde nenajdete, je na nich vidět, že si občas někde někdo odložil misku s čajem, někdo přetřel původní barvu, když se odloupla… A pak takový kousek dovézt sem, kde si počká na toho „svého zákazníka“, který přesně tohle ocení.
Lidé teď dost ustupují od nákupu prefabrikovaných kusů nábytku, které vidíte v každé druhé domácnosti a chtějí si dotvořit interiér po svém a být jiní. A Indie se také strašně rychle mění, rozvíjí. Tam zase lidé chtějí moderní a nové věci a třeba starý trezor nebo stolek po babičce rádi prodají. Co je už netěší, udělá radost někomu jinému někde jinde. Prostě se vše stále přesouvá, mění, vyvíjí…a tak to má být. To je život i business.
Děkuji Vám za Váš nápad a úsilí. Jako žena obdivuji originalitu oblečení, vypracovanost a celkový dojem. Miluji obchod v Praze v Lazarské ul., kam si chodím vyzvedávat objednávky. Přeji Vám hodně zdraví a obchodní úspěchy.:-)