ROZHOVOR: Marek Balicki – Rok na Filipínách

ROZHOVOR: Marek Balicki – Rok na Filipínách

Během půl roku dojel z Evropy do Japonska na skládacím kole. Na Filipínách si postavil loď a pak s ní proplul souostrovím. Přes Austrálii přejel na městském skútru. Víc něž rok strávil na Novém Zélandu, Samoa a Fidži. A teď už tři roky žije v Evropě v obytné dodávce. Marek Balicki – Záchranář na cestách.

Marku, žil jsi na různých místech světa, vždy docela dlouhou dobu. Kde se Ti líbilo nejvíc?

Největším dobrodružstvím zatím zůstává pobyt na Filipínách. Přece jen postavit si vlastní loď a s tou se potom plavit nadivoko, to je něco extra. Každá země má své kouzlo i temné stránky. Přesto všechno se nejraději vracím do ČR, kde nejsem host, neřeším víza, jazyk, a mohu vykonávat práci, která mě baví, a ke které jsem na našem území způsobilý.

Jak jsi se k cestování dostal?

Na jednom cestovatelském festivalu jsem dostal nabídku udělat workshop první pomoci pro cestovatele, a najednou jsem se cítil mezi svými. Lidé, kteří přednášeli, ale i návštěvníci podnikali dobrodružství, od kterých mě mé okolí spíše odrazovalo. A pak jsem se začal obklopovat cestovateli více a více, až jsem se stal taky cestovatelem.

Na Filipínách jsi strávil skoro rok. Proč ses rozhodl pro stavbu tradiční filipínské lodi? Jak dlouho taková stavba trvala a na kolik vyšla?

Moje cesty jsou specifické tím, že pokaždé se snažím podniknout dobrodružství jiným způsobem. Na Filipíny jsem dorazil dlouhou cestou z Evropy přes Asii na skládacím kole. Jenže Filipíny mají 7100 ostrovů v závislosti na přílivu a odlivu. Tudíž kolo nebyl nejlepší prostředek. A v TOP Gearu jsem kdysi viděl díly, jak se staví kdejaká přibližovadla. Nakonec jsem dostal kontakt na tamního truhláře, a domluvili jsme se na částce 10 000 Kč a za měsíc bude hotovo. Jak to tak bývá, cena byla asi 25 000 Kč a stavěli jsme ji 4 měsíce během toho, co jsem pracoval jako freedivingový instruktor. Koho by zajímala stavba lodi, na Youtube je video.

Co je s Tvou lodí teď?

Pokud se nepotopila, pluje dodnes. Prodal jsem ji na ostrově Coron, abych měl na letenku na Nový Zéland.

Pohled na domorodé příbytky u města Coron
Coron

Na Filipínách sis udělal kurz instruktora freedivingu, co Tě k tomu vedlo? Co Tě na freedivingu baví? Jak dlouho vydržíš pod vodou na jeden nádech a jak hluboko se dokážeš ponořit bez přístrojů?

K freedivingu jsem se dostal na kurzech Freedive Praha – tehdy jsem posunul své šnorchlování jediným půldenním kurzem do jiné dimenze. Od té doby je pro mě tento sport možností, jak si jít zalétat do jiného světa, všechny starosti zůstávají na hladině a já jsem maximálně spojený se svým tělem. Vydržet dlouho nebo se potopit hluboko není pro mě to, proč freediving dělám, ale na zkouškách jsem musel splnit nějaké limity, takže na nádech jsem byl ve 45 m a dech v klidu zadržím na 5:15.

Jaké nejzajímavější setkání jsi na Filipínách zažil?

Při nejdelší přeplavbě až na širém moři jsem zahlédl gejzír vody, byla to velryba, která připlula k mé lodi, pohlcen zážitkem jsem vzal vybavení a skočil do vody si s ní zaplavat, velryba se zanořila a mou loď začal unášet vítr. Měl jsem co dělat, abych ji doplaval.

Už v úterý 26.9. budeš o Filipínách vyprávět v Biu OKO na Letné v rámci cyklu Diáky – cestovatelské přednášky. Proč by si Tě čtenáři určitě neměli nechat ujít?

Kdo má rád dobrodružství a nevšední zážitky, přijde si jistě na své. Rád se podělím o svůj splněný sen postavit si loď následně s ní podniknout šílené dobrodružství. Třeba to namotivuje lidi k dalším splněným snům.

Pozvánka na přednášku
Pozvánka na přednášku

Vstupenky na přednášku Marka, která se uskuteční 26. 9. 2023 v Bio Oko můžete zakoupit zde

Cestuješ nízkonákladově a baví Tě ultralight. Máš nějakou vychytávku nebo hack, který bys čtenářům doporučil?

Nízkonákladově ano, rozhodně ne ultralight, ač bych chtěl. Tahám sebou spoustu věcí, abych podnikal spoustu aktivit. Oblíbil jsem si třeba titanovou skládací vidličko-lžičku. Na tu nedám dopustit.

Jaký je život v obytné dodávce? Jaké vnímáš výhody a nevýhody? A jak to vidíš do budoucna?

Přizpůsobil jsem se svým potřebám. Často jsem cestoval za prací, nikde nebyl doma a pronájem garsonky, který jsem platil, byl téměř nevyužitý. A tak mi život v dodávce dodnes dává smysl. Cítím se dobře, jen teploty pod bodem mrazu několik měsíců nejsou příjemné. Třeba proto, že na zimu musím zrušit sprchu kvůli zamrzání vody. Do budoucna chci delší dodávku :).

Cestuješ radši sám, nebo preferuješ na cestách společnost?

To je trochu bolestivá otázka. Preferuji cestovat sám ze zvyku, ale radši bych cestoval na pohodu s přítelkyní, jen je to pro mě už velmi obtížné tohle nastavení měnit. Věřím, že se to ale povede, makám na tom.

V Jižní Americe Tě okradli a zdrogovali. Jak se to stalo a o co všechno jsi přišel?

Během noci, kdy jsem měl odletět, jsem se seznámil s tamní ženou, a dal si osudový drink, ve kterém byli namíchány látky, jež mě uspaly. Vzbudil jsem se pozvracený, zmatený, bez elektroniky i peněženky a z účtů mi zmizeli peníze, celková škoda asi 150 000 Kč. Jsem rád, že žiju.

Jsi Záchranář na cestách. Zachraňuješ lidi při svém cestování?

Spojil jsem svou profesi a zálibu, takže v každé zemi navštěvuji kolegy záchranáře a hasiče, vyměníme nášivky a třeba na Filipínách jsem pracoval jako dobrovolník pro tamní záchrannou službu. Ale i jindy během cest se podařilo párkrát někomu pomoci.

Dobrovolníkem pro tamní záchrannou službu

Nejširší nabídku průvodců a map Filipín (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Jak se na cestách živíš? Pracuješ na cestách? Nebo pracuješ a šetříš doma a pak cestuješ?

Bohužel zatím se neumím živit na dálku, a tak po návratu do ČR intenzivně pracuji, šetřím, abych zase cestoval.

Jaké máš teď další plány a na co se těšíš?

Stále je dost míst, které jsem nenavštívil, spousta snů, které čekají na realizaci. Aktuálně se těším na setkání s návštěvníky Diáků, které chci tímto srdečně pozvat.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: