Podrobný návod, jak na Transsibiřskou magistrálu

Podrobný návod, jak na Transsibiřskou magistrálu

Znám jen málo cestovatelů, pro které by cesta Transsibiřskou magistrálou nebyla splněným snem. Nejdelší část této železniční tratě, a zároveň „ta pravá Transsibiřská magistrála“ vede mezi Moskvou a Vladivostokem a měří 9 288 km. Souběžně s ní se pak od Irkutské oblasti táhne Bajkalsko-Amurská magistrála.

V Novosibirsku se odpojuje směrem na jih Turkestánsko-sibiřská magistrála směřující do středoasijských republik bývalého SSSR. Do Číny pak vede Transmančurianská magistrála, která se odpojuje v Zabajkalsku a vlak po ní objíždí východní hranice Mongolska. Do Pekingu se dá také dojet přes Ulánbátar, hlavní město Mongolska, po Transmongolské magistrále.

Plánování cesty

Většina lidí si, podobně jako já, myslí, že lze kdekoliv a kdykoliv při cestě vystoupit, prohlídnout si město a opět nastoupit do libovolného vlaku. Tak to nefunguje. Případné zastávky je potřeba naplánovat a lístky koupit předem. Na internetu naleznete mnoho agentur, které vám budou tlačit, jak je tenhle proces složitý, znalost ruského jazyka je nevyhnutelná a budou vám nabízet své služby. Věc se má tak.

Láká vás Rusko? Prohlédněte si spoustu dalších fotografií v galerii z Ruska.

Nejlevnější variantou (přestože se to ze začátku může jevit komplikované) je zakoupit lístky přímo na internetové stránce ruského dopravce. Problémem bylo, že mi anglická varianta stránek přišla neskutečně nepřehledná a zatímco na originální ruské verzi je vyhledávání spojení hned na hlavní stránce, na anglické verzi jsem ho dlouze hledala. Když ale člověk překoná prvotní hrůzu z ruštiny a azbuky, tak to není zas až tak složité. A google překladač vás v nejhorším podrží:)

Po krátké diskuzi s kamarádkou Olyou, kterou jsme měly v plánu navštívit v Jekatěrinburgu jsme se rozhodly, že z Moskvy do Jekatěrinburgu poletíme letadlem a na Transsib nastoupíme až tam. Ušetřily jsme tím jeden den času, který jsme tak mohly strávit s Olyou a každý nám stejně řekl, že evropská část Ruska není nikterak zajímavá a že ty správné výhledy začínají až od Uralu. Letenka se společností pobeda.aero vyšla na 3999 rublů (základní taxa) a dalších 999 rublů stál 15 kg batoh. Což bylo jen o cca 1000 rublů dražší než vlaková jízdenka.

Cena jízdenek

Kolik zaplatíte za lístek se odvíjí od toho, jak chcete cestovat. Nejlevnější variantou je cestování 3. třídou neboli plackartou. To je takové otevřené kupé, u kterého chybí dveře do chodbičky. Zhruba dvakrát dražší je pak cestování v klasickém kupé. O ceny těch vyšších kategorií jsem se pro jistotu ani nezajímala.

My jsme, nejenom z ekonomických důvodů, zvolily cestování v plackartnym vagonu. Otevřený prostor nabízí možnost interakce s ostatními 52 cestujícími, se kterými sdílíte vagón a možnost poznat tak opravdu zblízka ruskou kulturu. To ale může být pro leckoho silná káva. Lístky z Jekatěrinburgu do Irkutsku nás tedy vyšly na cca 2500 rublů (srpen 2015).

Jak si vybrat sedadlo

Prodej lístků začíná 45 dní před plánovaným odjezdem. Fígl spočívá v tom, že není sedadlo, jako sedadlo, přestože v plackartnym vagonu je cena za všechny stejná. Rusové to vědí, takže pokud s nákupem lístku zaváháte podobně jako my, zbudou na vás buď boční sedadla v uličce, kde postrádáte úložný prostor pod sedačkami a navíc bezprostředně kolem vás neustále někdo prochází, nebo horní lůžka po straně hned u záchodů.

Obecně jsou oblíbenější spodní lůžka, která se dají sklopit a slouží jako postel i k posezení. A to nejen pro vás, ale i pro pasažéra z horního lůžka. Tudíž je vcelku možné, ba dokonce velmi pravděpodobné, že zatímco vy si spokojeně spíte na spodním lůžku, někdo vám při tom zasedne nohy (v tom lepším případě) a vybalí si svačinu. Na horní lůžko se sice krkolomně leze a nedá se na něm posadit, kvůli zavazadlovému prostoru nad hlavou, ale zase vás alespoň nikdo neruší a vy můžete v klidu prospat cestu.

Na jedné straně vagónu je umístěn samovar, WC a kumbálek pro průvodčího. Na druhé straně pak další WC. Ve vagónu je obecně čisto. Průvodčí vám před cestou dají čisté povlečení, několikrát denně procházejí uličkou a zametají a WC je taky obecně čisté. Řekla bych čistější než v leckterých vlacích českých drah.

Co s sebou?

Po celou dobu cesty máte přístup k teplé vodě ze samovaru, takže je možnost připravit si jakékoliv instantní jídlo. Z toho důvodu bych doporučila nějaký ešus nebo mističku. Hrnky vám na požádání poskytne průvodčí. V průběhu zastávek jsme většinou vyběhly ven na perón trochu se protáhnout a nakoupit si pirožky od babušek a pitnou chlazenou vodu. V našem vagónu bylo totiž asi 50 stupňů, dalo se otevřít jen jedno jediné okno a otevřít ho napadlo naše spolupasažéry až druhý den naší cesty. Naštěstí jsme od průvodčího dostaly ručníky, které jsme měly neustále namočené ve studené vodě (tu jsme také objevily až druhý den naší cesty) a omotané kolem čela.

Pokud se rozhodnete směrem do Ruska vydat vlastním vozem, přečtěte si článek Silniční kontroly ve Střední Asii aneb jak vyzrát na policajty.

Další tipy:

Zpočátku je trochu matoucí, že časy odjezdu vlaků jsou v moskevském čase.

Rozhodně doporučuji vzít si s sebou knížku nebo kindle. Nicméně ve vlaku je zásuvka pouze v chodbičce u samovaru a u WC.

Ze začátku jsme si při zastávkách braly s sebou ven všechny cenné věci a doklady a podobně, ale zakrátko nás to omrzelo a s klidem jsme je nechávaly uvnitř. Možná jsme byly naivní, ale nic se nám neztratilo.

Pokud chcete pokračovat Transmongolskou větví dále do Ulanbátaru a Pekingu, existuje mnohem levnější varianta. V Mongolsku jsou extrémně levné místní vlaky. Dá se jet nočním vlakem z Ulanbátaru do Zamiin-Uud, taxíkem přejet hranici do Erlianu a pokračovat autobusem do Pekingu. Což vyjde dvakrát levněji než vlaková jízdenka z Ulanbátaru do Pekingu.

Zkušenosti čtenářů

mirek

Zdravím, chystám se na magistrálu tohle léto a děkuji vám za tento návod. Pokud dovolíte, měl bych na vás pár dotazů ohledně cesty. Můžete mi dát na vás nějaký emailový kontakt? Děkuji, můj mail je kdyžtak:

mi********@gm***.com











Martin

Pěkný cestopis o cestě transibiřskou magistrálou je zde – http://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=8332

duffajfka

Před nějakou dobou jsem narazil na zajímavý blog o cestě Transsibem až do Severní Koreje.
http://vienna-pyongyang.blogspot.cz/

Ilona

Zní to opravdu dobře! 🙂 Děkuju holkám za praktické rady! Nenašla by se nějaká spolucestovatelka pro mě, která stejně jako já má dítě a přesto nepověsila cestování na hřebík? Bylo by supr, když už se jede celkem dlouho :), aby moje dcera (5) měla s kým interagovat. A nespěchá to, tenhle rok už máme cesty celkem rozplánované (a klasickou školu naopak vůbec neplánujem).

Radka

Jj, byli jsme taky, loni na přelomu září a října na 3 týdny, určitě doporučuju, byla to dovolená snů! Rusko má své kouzlo a navíc je levné 🙂 A azbuku člověk ovládne za 3 dny, protože mu nic jiného nezbyde 🙂 Jeli jsme už z Moskvy, určitě bych evropskou část Ruska nevynechávala, Nižnyj Novgorod byl krásný. Klidně zodpovím dotazy

Iveta
Radka:

Ahoj, měla bych pár dotazů ohledně cestování transsibiřskou magistrálou. Letos se chystáme do Ruska konkrétně Petrohrad – Moskvu a zakončit to cestou po nejdelší železniční trati. Mohu poprosit o nějaký kontakt na tebe? Předem děkuji

Dana
Radka:

Můžete mi prosím Radko říci,kolik Vás ty tři týdny stály?
Chystáme se příští rok.Moc děkuji.


da****@ce*****.cz











Jara

Vidím, že ani po jedenácti letech se nic nezměnilo. A náš typ na zahánění dlouhých přejezdů byla Baltika 11. Po tom se spalo jedna báseň.

Lucie

Dobrý den,
mohla bych poprosit o odkaz, kde se dají koupit jízdenky na trasu  Irkutsk – Ulan-Bátar – Peking? Na stránkách ruského dopravce jsem možnost nenašla. Případně poprosím každého, kdo by byl ochotný se podělit o zkušenosti z cest, nebo se na cestu přidat, ať se ozve na

lu*****@em***.cz











.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí