O čínských dopravních situacích

O čínských dopravních situacích

Země východu a západu se odlišují v mnohém. Sedíte-li v pražském metru a pozorujete-li uspěchané davy, je to nuda. Zajímavou se tato situace stane až porovnáním s podobným výjevem vzdáleným 13 hodin letu směrem na východ

Letadlo

Obrovská bestie Airbus A380-800 měkce dosedla na pekingském letišti, latinské znaky ztrácí svoji nadvládu a stránka pasu s čínským vízem byla obohacena o připouštěcí razítko. První, co Vás naprosto uchvátí, je prostor, který vás obklopuje a doslova nadchne. Číňani povzbuzeni růstem jejich ekonomiky přeměňují svoji dopravní infrastrukturu tak, aby co nejvíce dostáli hlavním heslům: Co nejmenší vzdálenost a co největší prostor. Pekingské letiště je největší budovou na světě svého druhu, běžné vlakové nádraží má 20-30 nástupišť, šanghajský dopravní hub, kde pod jednou střechou najdete letiště, vlakové nádraží s 60 řadami kolejí, autobusové nádraží a 2 zastávky metra, vlak jezdící na magnetickém polštáři zvládající cca 35km za 8 minut nebo ekonomická lůžková kupé vybavená vlastní TV a zásuvkou! Sen? Ne, realita východní Číny. A co teprve, jestli jste slyšeli o systému nástupu a výstupu lidí bez zastavení vlaku či MHD nesoucí kabinu nad úrovní vozovky míjející dopravní zácpu. Zkostnatělá EU by utopila takové projekty v záplavě byrokracie, Číňani hnáni být ekonomickým a technologickým lídrem světa promění tyto sny v realitu…i když to bohužel v jiných oblastech skřípe.

MHD

Číňani usrkující svoji nudlovou polévku, přikusující to nakládaným pařátem a splachující všechno sypaným čajem na jednu stranu dokáží v klidu čtyři pět hodin čekat na jakýkoliv druh dopravy, ale jakmile dojde k nástupu a výstupu do dopravních prostředků mění se ve zvěř. Nejhůř se to projevuje v MHD.(Tianmen squér). Jsem rád, že vůbec sedím v pekingském metru na okružní lince. Pozoruji desítky dobrovolníků, kteří se snaží usměrnit masy lidí a především upozornit, že prvně lidé vystupují a po té až nastupují. Na zemi jsou značky, jak se chovat, na zdech billboardy upozorňující na určitý řád. S prvním vystoupivším se masy hrnou do vozu velmi luxusní soupravy. Nenaděláte nic.

Auto

A to nemluvě o situaci na silnicích. Zahraničním turistům není dovoleno půjčit si auto a upřímně, děkuji, nemám zájem. Základní čínské znaky, aby člověk věděl, kam vůbec jede, se dají naučit, pomůcky typu stromeček, lambda, panáček, pozor ale na panáčka se sukní fungují, hůře se však vyrovnává s neskutečnou netrpělivostí Číňanů řidičů dorazit co nejrychleji do cíle, při kterém poruší snad všechny silniční pravidla. Naštěstí opět ve městech nastupuje armáda dobrovolníků a dopravních policistů, kteří se snaží zakotvit nějaký řád.

Kolo

Silniční provoz jsme zažili na vlastní kůži na kole. Jezdí se na všem, v různých provedeních (klasické kolo, kolo náklaďáček, kolo autobus) a na kole zažijete i jízdu po dálnici či jízdu dvoutubusovým silničím tunelem. A právě kolo je ten nejlepší dopravní prostředek, jak dosyta nasát čínskou kulturu, historii a celkovou atmosféru. Jízda po chodníčcích mezi rýžovými políčky, venkovskou krajinou míjející vodní buvoly, skrze 1000 let staré vesnice kolem řeky Li nebo se prohánět hutongy v Pekingu jsou nejlepšími zážitky, které na cestě Čínou můžete získat. Hutongy, úzké uličky, někdy ne širší než 1,5 m, kde jsou schovány školy, obchody, služby a kdy nikdy nevíte, zda jedete po hutongu či míříte do něčího dvoru, jsou bohužel jedinou historií některých čínských měst a v rámci revitalizace měst držíc se hesel co nejmenší vzdálenosti a co největší prostor hutongy ustupují moderní zástavbě. Bohužel.

Nejširší nabídku průvodců a map Číny (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Vlak

Během celého putování Čínou jsme urazili asi 6000 km, z toho ¾ vlakem. Ani neexistuje jiná možnost, jak zdolávat obrovské vzdálenosti relativně rychle a při tom udržet nízký rozpočet. Naprosto souhlasím s citátem z průvodce Lonely Planet: „Připadá Vám, jako kdyby Číňané trávili celý svůj život ve vlaku.“ Centrem měst nejsou honosná náměstí, to jsou pouze lákadla pro turisty, pro Číňany jsou to především Parky pro lidi a nádraží. Nádraží systémově koncipovaná jako letiště jsou plna mumraje a společně s hutongy nabízejí opravdový zážitek z Číny. Potkáváte zde celé rodiny i jednotlivce, bohaté i chudé, lidi s obrovskými pytli čehosi i jen tak s kabelkou, a ti všichni stále odněkud někam cestují. Zajistit si místo ve vlaku stojí opravdu hodně nervů při svádění soubojů s Číňany, s čínštinou i zaměstnanci drah. Jakmile se však do vlaku dostanete, nabídne  vám naprosto vše, co potřebujete k životu. Máte si kde zalít nudle, kde si zakouřit, kde se vyspat, kde se umýt, kde si levně zakoupit pařátku, ovoce či rýži a o vaše pohodlí a čistotu vlaku se stará opět armáda zaměstnanců. A co víc, čím více se blížíte k Šanghaji, cestování vlakem se stává nejen dobrodružstvím, ale i zážitkem. V ložnici koukáte z postele s čistým povlečením na čínskou státní televizi či si při světle lampičky čtete, v obýváku si zahrajete karty, v jídelně do sebe nasrkáte nudle a 10 hodin a 1500 km ze Šanghaje do Pekingu uteče jak nic.

Tianmen square

Sedím poslední den cesty v pekingském metru na express lince na letiště a pozoruji masy lidí, jak pobíhají vestibulem zastávky, cpou se do úzkého hrdla eskalátoru a nenechají prvně ostatní cestující vystoupit ze soupravy metra. Určitě si říkáte, že tento výjev je již nezajímavý. To je pravda, zajímavým začíná být teprve až v době, kdy máte možnost tuto situaci porovnat s podobným výjevem vzdáleným 13 hodin letu směrem na západ.

Zkušenosti čtenářů

Pepa Nitra

Jde-li něco napravit, prosil bych o to. Článek se mi velmi líbul a ohodnotil jsem ho nejvyšším počtem bodů, tedy 5, což je hodnocení opačné. Lze to nějak změnit? Díky. pN

Jenda
Pepa Nitra:

co to je 13. a 14. plat ?? Který Šimánek, Pan Tau ?

Krtek
Jenda:

Milý Jendo!
Každý zdatný cestovatel samozřejmě zná Leoše Šimánka, cestovatele, který procestoval Kanadu,Aljašku,Čínu ,Tibet…… No a 13. a 14. plat mají snad u nás všichni – je to plat za leden a únor následujícího roku, přece.
Zdraví Krtek

Jenda
Krtek:

Milý Krtku,
předem mého mailu přijmi srdečný pozdrav (-:
cestovatel jsem vélmi nezdatný a je možné, že ani vlastně cestovatel nejsem. Přesto tohoto muže znám, teda osobně nikoliv. Četl jsem kterak jel na koni Skalistými horami a pak ještě knihu o Rusku. Pěkné. (ale Pan Tau mi je stejně sympatičtější (-: )
nojo, s těma platama si to teda trefil přesně (-:

Babička
Pepa Nitra:

Lukášku, moc pěkný článek jsi napsal a koukáš, jak hezky pracuji s počítačem, co ?

Táňa Vinklerová

Luki, článek je super, fakt perfektně popsaný z pohledu dopravní situace…mamča

Krtek

Velice zajímavý článek o dopravě v Číně, perfektní fotodokumentace z oblasti gastronomie, poutavé vyprávění- začínám šetřit a za 13. a 14. plat se u Tebe hlásím na další expedici, jako nosič bagáže.
Konečně někdo napsal o tom, jak to dělají soudruzi v Číně.
Roste z Tebe další skvělý cestovatel jako je Šimánek.
Zdraví
KRTEK

Zdenek

Hezký článek. Zažil jsem a rád vzpomínám. Zkušenost z Číny je jen obtížně sdělitelná. Díky

Zdenek

Hezký článek. Zažil jsem a rád vzpomínám. Zkušenost z Číny je jen obtížně sdělitelná. Díky

Vejrová Jitka

Dnes jsem se dozvěděla o tomto článku který jsem si hned přečetla. Je fakt super!!Také bych se tam ráda podívala…

Taťulda

Ahoj Luki, teda musím s potěšením říci, že Tvoje články z cest jsou vždy zajímajé a upoutají. Není to prostý suchý popis cesty,ale každý článek má svůj děj a gradaci. Moc pěkné a čtivé.
Hamulda

Děda Olda

Luki,článek o Číně je parádní ,i když jsem tu situaci
osobně nazaži.Čína ,jeho obyvatelé ,příroda ,a celkový dojem je jistě naprosto odlišný od Tvého cestování třeba po Hawaii,národních parcích USA nebo Mexiku,ale osobní poznání jistě stojí za TO .Kam příště ?

Lucie

moc pekna kompilace fotek! Cina rozhodne nepatri k mym „must see“, ale po tomhle clanku a fotodokumentaci to mozna prehodnotim. Jeste jdu omrknout tu Picasu…

Markoff

na lidovkach sa kvoli reakcii na predvcerom zverejneny clanok registrovat nebudem tak na upresnenie tu:

1. najvacsia budova letiska patri Dubai, PEKing je na druhom mieste

2. nastup a vystup bez zastavenia vlaku je len obycajny sci-fi projekt a nic co by sa realne budovalo

3. co je to preboha „tiananmen squer“, nieco medzi namestim a square?

4. zahranicni turisti si samozrejme mozu bez problemov pozicat auto, na jazdenie v Cine vsak musite mat cinsky vodicak (medzinarodny neplati), ktoreho vybavenie nie je zase tak velky problem

5. dopravnych policajtov je na cestach minimum, preto to vyzera v Cine ako vyzera, v takom thajsku su naozaj na kazdom rohu

Markoff
http://www.markoff.biz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí