Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Na dvou kolech ve Vietnamu aneb podrobný návod jak se stát asijským motorkářem
23. 6. 2013
Redakce
Kde si koupit motorku, jak vybírat a proč ve Vietnamu nemůžete mít platný řidičák? Přečtěte si dostatek rad a tipů od člověka, který jihovýchodní Asii na motorce celou projel.
„Nikdy jsem motorku se spojkou neřídil,“ odpovídám Dannymu Nguyễnovi rozpačitě.
„Tak se to naučíš, když jsem si ji koupil před dvěma lety já, tak jsem na ní taky seděl poprvý. Stejně jako ty,“ odpověděl Danny.
„Ale ty jsi Vietnamec, máte to řízení v malíku od narození, ne?“
„Sedej a jeď, není to daleko a helmy se vám budou líbit, uvidíš. Po pár kilometrech to budeš mít v malíku taky,“ dodává s úsměvem na tváři Danny.
A tak jsem sednul a jel, v hlavě mi sice trochu hučelo, obraz se zúžil jen na to nejnutnější a já se vydal vstříc saigonským křižovatkám a zběsilému tempu vietnamského velkoměsta. Potřeba kvalitní helmy byla momentálně silnější než strach.
Poprvé jsem seděl na „velký“ motorce a po pár ujetých metrech a několika chcípnutích jsem věděl, že to je konečně ono, a že další motorkářský dobrodružství ve Vietnamu teprve začíná…
Takhle nějak vypadaly první okamžiky, když jsme se vrátili po dvou měsících z Kambodže do Vietnamu, abychom ho projeli od jihu na sever. Úplně první naše zkušenost to nebyla. Po minulé cestě jsme si řekli, že logistiku transportu zjednodušíme a místo dvou slabších motorek pořídíme jednu větší.
Předchozí čtyři měsíce jsme totiž s přítelkyní strávili v sedlech skůtrů a projeli jsme přes střední a jižní Vietnam, ostrov Phu Quoc až do jižní Kambodže, do Sianoukville a první část putování jsme zakončili v Phnom Penhu, kde jsme skůtry místnímu tuk-tukáři prodali…
Mnoho z vás možná uvažuje podobně. Procestovat jihovýchodní Asii na motorce je výzva, a přesně pro ty z vás, kterým vietnamské motorkářství z jakéhokoliv důvodu imponuje, je přesně tento článek. Snad bude inspirací všem, kdo o koupi či půjčení motorky ve Vietnamu uvažují.
Jak a kde ve Vietnamu seženete motorku
Nejdříve si musíte ujasnit, jak dlouho ve Vietnamu budete. Plánujete-li cestu kratší než měsíc, tak o koupi ani neuvažujte a motorku si raději půjčte v místě, kde je to potřeba (památky, výlety do okolí). Půjčovny jsou ve Vietnamu takřka na každém rohu.
Chcete-li projet větší vzdálenost, máte dost času či vás to táhne do okolních zemí, tak si motorku kupte. Obě varianty mají svá pro a proti
Pronájem
Pronájmem motorky si ušetříte spoustu nervů a času se sháněním a především následným prodejem. A kde ji tedy seženete? Buď se zeptejte ve vašem hotelu nebo hledejte nápis „thuê xe/thuê xe mái“. Ceny si porovnejte z různých zdrojů, pamatujte, že jste ve Vietnamu!
Motorky z půjčoven jsou v relativně dobrém technickém stavu, protože je v zájmu půjčovny, abyste se nezabili. Budou po vás pravděpodobně chtít zálohu v podobě pasu či tučné částky v USD. Doporučuji zvolit raději první možnost.
Koupě
Pro delší cestování je možné si motorku koupit. Legálním vlastníkem sice nikdy nebudete (jste cizinec), ale při koupi je důležité požadovat malý technický průkaz (modré barvy, na zahraničních diskuzních forech též známý jako tzv. blue card), který je pro případné kontroly policií a na hranicích velice užitečná věc vypovídající o původu motorky. To že na techničáku je jméno nějakého cízího Vietnamce je věc jiná.
Pokud motorku kupujete/prodáváte, není od věci sepsat jednoduchou kupní smlouvu.
Poslední věcí, kterou byste měli ve Vietnamu k motorce mít, je její pojištění (něco jako naše povinné ručení). My jsme ho neměli a nikdo ho po nás nechtěl. Tuto informace jsme před cestou vyčetli z diskusí na internetu.
Kde motorku sehnat?
Neovládáte vietnamštinu, tak nejjistější možnost, jak se nenechat okrást, je ji koupit od nějakého jiného cestovatele.
V Hanoji i Saigonu existují specializované prodejny předražených motorek přímo pro cizince. Můžete samozřejmě využít i jejich služeb.
V těchto třech prodejnách ojetých motorek zajisté nějakou seženete, počítejte ale s vyšší cenou, než na byste pořídili na inzerát:
Když jsme poprvé vybírali motorku, tak jsme koupili dva skůtry. V zásadě máte možnost si vybrat z několika motorek, které jsou ve Vietnamu lehce dostupné
1)Honda Wave/Future – Klasický vietnamský poloautomat. Jeho čínské a thajské napodobeniny jsou ve Vietnamu zastoupeny v počtu mnoha milionů.Má velmi dostupné náhradní díly, které seženete takřka všude. Nevýhodou je částečné nepohodlí při delší cestě.
2)Honda Win – Nejrozšířenější varianta malé levné spojkové motorky. Díly jsou taktéž dostupné takřka všude. Vhodná spíše pro jednoho, maximálně dva jezdce na těsno.
3)Honda Bonus – Starší větší motorka vhodná i pro dva. Taktéž má manuální spojku. Relativně dostupné díly (Honda).
4)Suzuki GN125 – Větší motorka vhodná i pro dva. Špatně dostupné náhradní díly (kromě Hanoje a Saigonu), ale určitý komfort při cestování zaručen. Po důkladném zvážení jsme ji v Saigonu sehnali.
5)Minsk – Pro svoji nostalgii oblíbená motorka u batůžkářů. Jinak jsou na ni špatně dostupné náhradní díly a věčné poruchy z ní nedělají nejspolehlivějšího společníka na cesty.
Vybavení pro motorku
V první a poslední řadě byste měli myslet na vlastní bezpečnost. Takže nebuďte jako někteří vaši budoucí motorkářští spolucestovatelé a kupte si:
Kvalitní helmu. Levné skořápky, které seženete na každém rohu vás před zráněním příliš neochrání. Helmu shánějte nejlépe s plexisklem, protože budete často konfrontování s prachem a jinými létajícími předměty. Za sebe doporučuji firmu Andes (cca 800 Kč v Saigonu)nebo si přivezte helmu do domova.
Brýle. Fakt to občas smaží a oči vám poděkují.
Chrániči nic neskazíte, ale ve Vietnamu je těžko seženete. Páteřák z Čech by se možná uvezl.
Pevné boty. Nohy – oblast často podléhající zraněním.
Nosič na zavazadlo– většinou ho koupíte již po svém předchůdci společně s gumcuky. Případně lze sehnat v Saigonu i Hanoji dílny, kde vám ho rádi vyrobí.
Mapa Vietnamu nebo GPS. Papírovou mapu koupíte běžně v knihkupectví.
Pytel na batoh. Hodí se jak proti prachu, tak proti dešti. Neocenitelný pomocník na cesty.
Nejnutnější náhradní díly. Záleží na vaší zručnosti. Opravny jsou ve Vietnamu na každém rohu, takže spíše nepotřebné pokud nepojede někam do naprosto odlehlých oblastí.
Nepsané předpisy dopravní i jiné
Takže motorku a výbavu již máte?
Tím to ale nekončí. Ba naopak!
Dále již neptřebujete nic, než dostatek odvahy a uvědomění. Dopravní předpisy v praxi žádné neexistují. Nesnažte se proto zbytečně brzdit dopravu a vystavovat se tak neuvědomělému nebezpečí.
Čím plynuleji pojedete, tím si život ve Vietnamu na motorce ulehčíte.
Chvilku vám to potrvá, ale po pár hodinách jízdy se s prostředím sžijete natolik, že vám Vietnamci přestanou připadat jako Vietnamci.
Řidičský průkaz
Vietnamský řidičský průkaz není snadné získat. Museli byste projít normální procedurou zkoušek stejně jako v České republice. Pravděpodobně okořeněnou u nějaké všimné…
Pokud máte řidičák na motorku z domova, zapomeňte na něj. Ve Vietnamu ho neuznávají, ani jeho mezinárodní variantu.
Jak tedy ve Vietnamu jezdit na motorce?
Nelegálně, jinak to bohužel nejde. Z čehož plynou další problémy.
Vietnamská policie
Vietnamští policisté jsou k cizincům vesměs shovívaví a řidičáky nekontrolují. Naše zkušenost je taková, že nás po celou dobu pobytu ani jednou nestavěli (narozdíl od Kambodže, kde se v tom docela vyžívají)
Neznamená to ale, že kontroly neexistují. V cizích diskuzních forech se dočtete o rozličných příbězích s vietnamskými policisty, takže je dobré s touto možností počítat a mít připravený v peněžence adekvátní obnost v USD. Ne samozřejmě víc, než je nutné. Jste ve Vietnamu.
Zranění, pojištění
Případná drobná zranění si nechte ošetřit/ošetřete, co nejdříve. Odřeniny, spáleniny od výfuku nepodceňujte. Ve Vietnamu je tropické klima, takže i sebemenší oděrka se může proměnit v hnisavé zranění a infekci. Nepodceňujte tedy desinfekci a lékárnu VŽDY mějte při cestě po ruce.
Vzhledem k tomu, že budete ve Vietnamu cestovat na motorce pravděpodobně ilegálně (bez platného ŘP), tak vám pojišťovna případná zranění neproplatí. Myslete na to.
X dobrých rad pro motorkáře
Opalovácí krém se hodí, chraňte si i ruce.
Kontrolujte průběžně stav motorky, především brzdy.
Jezděte pokud možno kratší vzdálenosti a dostatečně odpočívejte.
Vietnamské hlavní silnici A1 se vyhýbejte, pokud je to jen možné. Provoz na ní je výrazně nebezpečnější než kdekoliv jinde díky velkému množství velkých náklaďáků a autobusů, které pendlují od severu k jihu a naopak. Je to jediná větší dopravní tepna více jak devadesáti milionového Vietnamu. Mějte na paměti.
Rozhodně nejezděte za tmy.
Ptejte se na cestu, ale řiďte se vlastním rozumem. Vietnamci vám neodpoví, že neví i když neví. Velice rádi radí.
100 – 150 km byl náš denní průměr na skůtrech. Maximum jsme ujeli 300 km na velké motorce, běžně kolem 180 km.
Za parkování v hostelech, hotelech se neplatí a vždy vyžadujte noční parkování uvnitř (pod zámkem). Venku nikdo v noci neparkuje. Ani cizinci.
Đongy, dolary a prostě vše o cenách
Ceny motorek se pohybují v rozmezí 200 USD – 600 USD za starší ojeté stroje. Nejlevnější jsou poloautomatické skůtry, které jsou také nejméně pohodlné. Cestovali jsme na nich přes 2 měsíce a druhou polovinu cesty jsme pořídili raději jednu větší motorku (Suzuki GN 125) pro dva. Cestování pak bylo výrazně pohodlnější a levnější.
Opravy jsou ve Vietnamu levné – v řádech desítek až stovek českých korun a opravny jsou takřka všude.
Ceny benzínu jsou nižší než u nás. Nyní lehce přes 1 USD za litr.
Ceny pronájmů motorek jsou cca 10 USD za den, někde více, někde méně. Záleží na destinaci a sezoně.
Pár slov závěrem
Cesta ze Saigonu do Hanoje nám zabrala 2 měsíce. Určitě byste ji stihli i za měsíc. My jsme nikam nepospíchali. Motorku (Suzuki GN125) jsme koupili na soukromý inzerát v Saigonu a cestovatelce z Indie prodali v Hanoji – opět na inzerát na Craiglist. Koupě nám zabrala skoro 2 týdny a prodej stejně tak dlouho. Prodali jsme ji za stejnou cenu jako koupili. Pokud bychom se víc snažili a nesháněli pouze Suzuki, tak by to asi šlo rychleji.
Nespěchejte, cesta je cíl.
Tomáš Procházka je vietnamista a etnolog. Mimo jiné aktivní cestovatel a tvůrce webů o vietnamské kuchyni, bepviet.cz, a vietnamských vízech, www.vietnamisa.cz. Pokud sháníte informace před cestou do Vietnamu, tak mu neváhejte napsat právě skrze tento web. Rád vám poradí.
Nejširší nabídku průvodců a map Vietnamu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
a co když na motorce někoho srazím? nebo způsobím dopravní nehodu. i když to vypadá,že je na silnici chaoz,jistá pravidla tam jsou a vyplašený evropan ,který na ně není zvyklý a vrazí do skůtru ,který řídí maminka a veze do školy 3 děti….nechtěl bych zažít podobnou situaci. jak se potom řeší vzniklé problémy?
Tomáš
Ahoj, právě jsem koupil skútra (Nouvo za 300 USD), snad docela dobrá koupě, pomáhal mi při tom jeden místní, se kterým jsem se spřátelil. Ale o co mi jde – nevíš, jestli tedy (blue card mám) můžu bez problémů překročit na téhle motorce hranice do Laosu (příp. Barmy) a zase zpět?
Díky moc za zprávu,
Tom
Pauli
Typy, co uvedl pisatel v článku, bych spíše nedoporučoval (sám jsem všechny, bez jedné vyzkoušel a opravoval). Jak uvádí přispěvovatel Tomáš, nejlépe je na tom značka Yamaha, a konkrétně model Nouvo. Velmi spolehlivý, relativně lehce opravitelný a ve VN velice oblíbený.
pas určitě nenechávat, jak se dočtete na cechvevietnamu.cz.
radši nechte český řidičák
cena benzínu k 1.4.2015 cca 18.000 VD/litr
spplynout s dopravou je jak v hejnu ptáků, každý si hlídá svoje a nějak to funguje, když se nedělají prudké nesmysly.
Zdeněk
Dobré info ale jedna velmi důležitá informace – ZMĚNA proti článku
OD 1.1.2015 JE NÁŠ MEZINÁRODNÍ ŘIDIČÁK VE VIETNAMU PLATNÝ. A to i na auto, což nebylo v minulosti dovolené řídit bez vietnamského řidičáku. Motorka, mororbajk, je nejlepší dopravní prostředek ve Vietnamu. Jeden takový výlet na motorkách k Hmongům je na http://www.vietnamista.cz/cestopisy/cesta-mezi-hmongy-uplne-jinak/
Zdeněk
Cestovní pas jako záloha za motorku
Někdy na pasu jako zálohu trvají. Pro tyto účely vozím pasy dva a dám jim ten bez víza. Peníze jsou někdy nebezpečné. Protože pokud má vaše peníze v ruce, někdy toho využije a řekne, že to nebo ono jste rozbili vy. Pokud má pas, klidně mu řeknu ať si ho nechá a že na něj ještě zavolám policii. A jsem připraven mu i pas skutečně nechat a samozřejmě doma ho nahlásit jako ztracený. Mít více pasů je zcela legální. A má ještě druhý účel. Často tento druhý pas mám v příruční peněžence. Pokud by mne někdo přepadl a dostane pas, ví, že je to vše a už mne nebude prohledávat. A pas s vízem mám v „hlavní“ peněžence pod kalhotami. viz článek
A určitě to platí i na motorku, kterou si půjčíš nebo koupíš a pak na ní budeš jezdit někde v JV Asii? Řekl bych, že ta stránka je jen na vlastní motorku v ČR s provozem po Evropě a okolí.
ahoj
Typy, co uvedl pisatel v článku, bych spíše nedoporučoval (sám jsem všechny, bez jedné vyzkoušel a opravoval). Jak uvádí přispěvovatel Tomáš, nejlépe je na tom značka Yamaha, a konkrétně model Nouvo. Velmi spolehlivý, relativně lehce opravitelný a ve VN velice oblíbený.
Štěpán
Ahoj, s kamarádem se chystáme projet Vietnam na motorce. Právě jsme ve fázi hledání rad a info jak to ve Vietnamu funguje. Každopádně už víckrát jsem narazil na doporučení raději projet jiné části země než Saigon-Hanoi tak se chci zeptat na nějaké trasy, které byste doporučili 🙂 Plánujeme tam strávit 1 měsíc.
a co když na motorce někoho srazím? nebo způsobím dopravní nehodu. i když to vypadá,že je na silnici chaoz,jistá pravidla tam jsou a vyplašený evropan ,který na ně není zvyklý a vrazí do skůtru ,který řídí maminka a veze do školy 3 děti….nechtěl bych zažít podobnou situaci. jak se potom řeší vzniklé problémy?
Ahoj, právě jsem koupil skútra (Nouvo za 300 USD), snad docela dobrá koupě, pomáhal mi při tom jeden místní, se kterým jsem se spřátelil. Ale o co mi jde – nevíš, jestli tedy (blue card mám) můžu bez problémů překročit na téhle motorce hranice do Laosu (příp. Barmy) a zase zpět?
Díky moc za zprávu,
Tom
Typy, co uvedl pisatel v článku, bych spíše nedoporučoval (sám jsem všechny, bez jedné vyzkoušel a opravoval). Jak uvádí přispěvovatel Tomáš, nejlépe je na tom značka Yamaha, a konkrétně model Nouvo. Velmi spolehlivý, relativně lehce opravitelný a ve VN velice oblíbený.
Daleko více informací o cestování na motorkách po Vietnamu lze najít zde:
Vietnam – cestování na motorkách – kompletní návod
pas určitě nenechávat, jak se dočtete na cechvevietnamu.cz.
radši nechte český řidičák
cena benzínu k 1.4.2015 cca 18.000 VD/litr
spplynout s dopravou je jak v hejnu ptáků, každý si hlídá svoje a nějak to funguje, když se nedělají prudké nesmysly.
Dobré info ale jedna velmi důležitá informace – ZMĚNA proti článku
OD 1.1.2015 JE NÁŠ MEZINÁRODNÍ ŘIDIČÁK VE VIETNAMU PLATNÝ. A to i na auto, což nebylo v minulosti dovolené řídit bez vietnamského řidičáku. Motorka, mororbajk, je nejlepší dopravní prostředek ve Vietnamu. Jeden takový výlet na motorkách k Hmongům je na http://www.vietnamista.cz/cestopisy/cesta-mezi-hmongy-uplne-jinak/
Cestovní pas jako záloha za motorku
Někdy na pasu jako zálohu trvají. Pro tyto účely vozím pasy dva a dám jim ten bez víza. Peníze jsou někdy nebezpečné. Protože pokud má vaše peníze v ruce, někdy toho využije a řekne, že to nebo ono jste rozbili vy. Pokud má pas, klidně mu řeknu ať si ho nechá a že na něj ještě zavolám policii. A jsem připraven mu i pas skutečně nechat a samozřejmě doma ho nahlásit jako ztracený. Mít více pasů je zcela legální. A má ještě druhý účel. Často tento druhý pas mám v příruční peněžence. Pokud by mne někdo přepadl a dostane pas, ví, že je to vše a už mne nebude prohledávat. A pas s vízem mám v „hlavní“ peněžence pod kalhotami. viz článek
Cestu Saigon – Hanoi ZÁSADNĚ (!!!) nedoporučuji. Daleko lepší je projet sever nebo jih. Jako se snažit poznat Československo cestou z Praha do Bratislavy.
letošní cestopis
http://www.vietnamista.cz/cestopisy/nejlepsi-cesta-na-motorce/
Na své cesty na motorce jsem využil pojištění od http://www.povinneruceni.top/povinne-ruceni-motocyklu a bohatě stačilo, nechal jsem si poradit, za které služby si připlatit a byl jsem spokojený.
A určitě to platí i na motorku, kterou si půjčíš nebo koupíš a pak na ní budeš jezdit někde v JV Asii? Řekl bych, že ta stránka je jen na vlastní motorku v ČR s provozem po Evropě a okolí.
Typy, co uvedl pisatel v článku, bych spíše nedoporučoval (sám jsem všechny, bez jedné vyzkoušel a opravoval). Jak uvádí přispěvovatel Tomáš, nejlépe je na tom značka Yamaha, a konkrétně model Nouvo. Velmi spolehlivý, relativně lehce opravitelný a ve VN velice oblíbený.
Ahoj, s kamarádem se chystáme projet Vietnam na motorce. Právě jsme ve fázi hledání rad a info jak to ve Vietnamu funguje. Každopádně už víckrát jsem narazil na doporučení raději projet jiné části země než Saigon-Hanoi tak se chci zeptat na nějaké trasy, které byste doporučili 🙂 Plánujeme tam strávit 1 měsíc.
Články v okolí
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Olinalá: poklad na konci světa
Nové články
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.