„Na cestách po jihovýchodní Asii jsem si zamiloval motocykl Vespa 150. Vrtalo mi hlavou, jak si ho pořídit. U nás už je to veterán a drahej, v Asii běžnej dopravní prostředek. A pak to přišlo. Koupím ho v Asii a přivezu domů,“ popisuje Martin Měchura, jak vznikl nápad na expedici Vespa 2014. Martin pracuje jako výškový pracovník a je také člen horo klubu MB. „Rád cestuji. Kamarádi o mě říkají, že jsem cestovatel, ale já jsem jich pár potkal, a tak si to nemyslím,“ směje se. Přesto už má za sebou několikaměsíční cesty po Turecku, Egyptě, Indii nebo jihovýchodní Asii.
Vespa 150 byla vyráběna od roku 1955 v Itálii firmou Piaggio a je to v podstatě silnější městský skútr. Východní Asie se těmito krásnými motocykly hemží. Martin chce tu svou sehnat někde na trhu a nechce ji nějak speciálně upravovat. Samozřejmě nakoupí i nějaké náhradní díly, aby kluci mohli opravit nějaké menší poruchy. |
„Z původního nápadu na nákup se tedy stal námět na expedici. Plánujeme s kamarádem letět na začátku roku 2014 do Vietnamu, tam zakoupit z druhé ruky tyhle krásné stroje a na nich se dostat zpět domů.“
Cestu Martin odhadnul zhruba na 15000 km. Vede z Vietnamu přes Laos, Barmu, Indii, Pákistán, Írán, Turecko, Bulharsko, Srbsko, Maďarsko a Slovensko až k nám. U některých zemí zatím není jasné, jestli bude, vzhledem k politické situaci, možné projet, a proto bude trasa pravděpodobně měněna za jízdy. „Cesta je naplánována průměrně na 100 km za den. Někde to bude šibeniční termín, ale jinde by to mohlo jet rychleji. Tímto tempem délka celého podniku vychází zhruba na 5 měsíců,“ vysvětluje Martin.
K uskutečnění zajímavého nápadu ale ještě potřebuje dostatek financí, chcete-li klukům jakkoliv pomoci nebo jen sledovat jejich snažení, sledujte jejich facebook.
Napad skvely, ale obavam se ze na teto trase nerealny. Myanmar se po zemi z administrativnich duvodu projet neda, pokud nepocitam extremne drahe (cca 5000 USD) expedice dzipy, zajistovane tamnimi cestovkami. Navic neni jiste jestli je to na motorce vubec prujezdne. Tamni silnice se dnes sice upgraduji, ale treba tzv. Stillwelova cesta (Ledo road) je porad prujedna jen 4WD. Barma se proste musi bud preletet, nebo po zemi objet pres Cinu (Tibet a Nepal nebo Ujghursko a Pakistan nebo Kazachstan).
Btw. Martine, pokud to ctes, ozvi se mi na ivan.brezinaZAVINACseznam.cz, napisu ti detaily, mam to cerstve zmapovane.
Nápad skvělý, další problém, pokud překonáš Barmu a Indii bude Pákistán a Irán. Pro vjezd do těchto zemí se vyžaduje tzv. carnet de passage – celní záloha. Carnet vystaví český automotoklub, ale pouze na vozidlo, které má v technickém průkazu českého majitele. Takže pokud koupíš Vespu v Asii, bude mít vietnamský technický průkaz tak jen těžko na hranicích uspěješ. Ne tento problém jsem narazil, když jsem chtěl přijet z Indie na Enfieldu. Tak to bývalo dříve a těžko se něco změnilo.
Zdravím, vlastnim Vespu a tak me vas napad zaujal,v Asii jsem byl asi 3 mesice a to v Thajsku,Kambodze a Laosu….problem bude myslim v tom koupit stroj ktery nebude mit natoceno 100 000….a druhy vidim v tom ze originalni dily tam nikdo neresi..nevim zda jste tam byl a videl jak vypada takovy Thajsky servis 🙂 garaz plna skrini a krabic dilu z ruznych stroju a oni se neboji dat do Vespy dil treba z Hondy ci jineho stroje…takovou cestu bych se bal podniknout se strojem po generalce motoru tady a co pak se strojem koupenym tam. I tak Vam fandim a drzim palce. sem s pozdravem David
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Olinalá: poklad na konci světa
Nové články
Vodopády kam se podíváš…
Cestobraní – festival, na který se nezapomíná
Dokonalé holení nejen na cestách
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru