Lodí po Canal du Midi

Lodí po Canal du Midi

Krásná krajina, historie, skvělé víno, dobré jídlo, pěkné počasí, velký výběr lodí a kanály úplně všude. Francouzský canalboating patří k nejlepšímu evropskému vodnímu cestování.

Kanály v minulosti kopírovaly toky řek a sloužily k překonávání nerovností terénu. Díky tomu se velmi zjednodušila doprava zboží po vodě, především v 17. a 18. století. Postupem času dopravu zboží po vodě vytěsnila železnice a následně automobilová doprava. Kanály však zůstaly a v druhé polovině 20. století začaly sloužit především k zábavě a relaxaci. Kolébkou canalboatingu je Velká Británie, kde na lodích zvaných narrowboats lidé dokonce žijí, a to celoročně.

Plavební kanály křižují každou evropskou zemi, u nás je asi nejznámější Baťův kanál, a třeba Francie nebo Holandsko se pyšní stovkami kilometrů vodních cest, které se každou sezónu zaplňují rodinami a skupinami přátel, kteří tak tráví dovolenou.

Řídit loď není nic těžkého, většina motorových člunů nemá klasické kormidlo, ale volant, páku dopředu dozadu a neutrál. Není k tomu (až na pár výjimek) potřeba žádný průkaz nebo povolení, loď je možné zapůjčit komukoliv nad 18 let. Na druhou stranu není na škodu o plavbě něco vědět, znát značky, signály, fungování lodi… Existují kurzy zaměřené na získání průkazu Vůdce malého plavidla a ten vidí ráda každá půjčovna lodí. Není to zase až tak snadné – musíte sledovat cestu (vodu). Na kanálu jsou komory, které je zapotřebí otevřít, napustit do nich vodu nebo naopak, splout je nahoru nebo dolů, komoru zase zavřít a u toho se snažit loď nikde neodřít a nepřekážet ostatním. Pak přirážíte k břehu, házíte lana, držíte loď a do toho si vaříte kafe a užíváte pohodu.

Kdy se vydat na evropské kanály

Ideálními měsíci pro plavby jsou květen, červen a září. O prázdninách musíte počítat s mnohem vyššími cenami a je trochu „narváno“. Také může být v kajutách nesnesitelné horko a na rozdíl od chladnějších měsíců, kdy si můžete přitopit, vám v létě kajutu žádná klimatizace neochladí.  Záleží i na lokalitě a typu lodi.

Vydat se můžete kamkoliv, kde „to teče“. Plavba totiž nemusí být jen ryze kanálová, plout se dá i po řekách a jezerech. Nejoblíbenější a nejznámější je asi Holandsko. Tam si plavebních komor moc neužijete, zato mostů tam potkáte desítky. Anglie je typická svými ocelovými loděmi, které se zezadu kormidluji „pínou“, bývají minimálně 20 metrů dlouhé a 1,8 m široké. Německo je velmi praktické, pohodlné, blízko a ideální pro dovolenou s dětmi. Itálie zaručí hezké počasí a pohodu. I Španělsko a Portugalsko je splavné, ale především po řekách. Milovníci větších vodních ploch si přijdou na své v Irsku a Skotsku. A Francie? Francie je láska na první pohled.

Francouzská jednička – Canal du Midi

Slavný kanál vznikl díky projektu stavitele Vaubana, který tak propojil Středozemní moře a Atlantik. Vytvořil tak skoro třísetkilometrový  úsek, po němž mohly plout lodě se zbožím třeba z Narbonne do Toulouse. Dnes už se nevyužívá v celé délce, pluje se jen ta nejatraktivnější část z měst Séte nebo Agde a cílovým místem je většinou slavný Carcassonne. A protože musíte ke Středozemnímu moři dojet, velice často se týden na lodi kombinuje třeba s pobytem v Provence nebo Languedocu.

Hrad Carcassonne
Hrad Carcassonne

Na kanále je několik společností, které motorové lodě pronajímají. Leboat a Locaboat jsou nejznámější. Francouzské lodě jsou bakelitové, dobře ovladatelné, slušně vybavené, i když si někdy řeknete „tohle můžou vymyslet jen Francouzi“. Takže je zapotřebí vzít si s sebou pár ramínek na oblečení, teplé ponožky, dalekohled a náplasti, protože se pořád někde otloukáte.

Nejatraktivnějšími trasami plavby bývají Agde – Narbonne a zpět, Agde – Homps a zpět nebo jednosměrně Agde – Carcassonne. S marínou si můžete domluvit i jiné startovací místo anebo právě jen jednosměrnou plavbu, mohou vám také auto převézt do cílové destinace.

Nejširší nabídku průvodců a map Francie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Poklidná trasa Agde – Carcassonne

Pokud chcete strávit klidný týden na vodě beze spěchu, trasa Agde – Carcassonne je ideální. V odpoledním čase vyplujete vstříc zapadajícímu slunci a pravděpodobně zakotvíte před první komorou v Portiragnes, což je malá vesnička, kde ve večerních hodinách nekoupíte nic kromě párku v pojízdném stánku na náměstí. Zato když si ráno přivstanete a vyběhnete do nedalekého pekařství Le Petit Ecoliere, budete snídat křupavé croissanty nebo mandlové kapsy. Tak to může být každé ráno, protože budete pravděpodobně kotvit buď v centrech malých městeček, nebo v marínách. A není nad čerstvé pečivo.

První komora, první výzva. Z Agde do Carcassone vede kanál „do kopce“, takže budete všechny komory napouštět. Jak to probíhá? Pár desítek metrů před komorou kormidelník opatrně přirazí ke břehu. Plavčík vyskočí na břeh a jde se podívat na komoru. Tam je pravděpodobně obsluha komory, která otevírá a zavírá vrata a napouští vodu. Na vás je to ostatní. Počkat, až komorník otevře vrata, a pak opatrně vplout. Plavčík z vaší lodi nebo i někdo cizí, kdo vám bude chtít pomoct, se připraví a pokusí se chytit lano, které mu někdo z lodi hodí. To lano totiž omotá kolem pacholete, kruhu, nebo ho může držet sám. Tím zajistí stabilitu lodi v komoře. Ona se totiž při napouštění vody může loď pěkně pomlátit, tlak vody je velký. Když vás bude v lodi víc, mohou se přidat další, je to zábava. V komorách vypínejte motor, trvá to poměrně dlouho.

Před obědem doplujete do Béziers. To je jedno z těch větších měst na trase a určitě stojí za delší návštěvu. Musíte vyšplhat do kopce, ale odměnou vám bude nádherný pohled desítky kilometrů do kraje, majestátní katedrála a dobrý oběd v kterékoli restauraci ve městě.

Lodí po Canal du Midi

Écluses de Fonseranes

Musíte se posilnit, protože po návratu na loď vás čeká opravdová lahůdka. Fonseranes, kde je sedm stupňovitých komor za sebou s převýšením 21 metrů a čtyři lodi v komoře najednou. Nebude čas na focení, na natáčení, bude to šup šup, jedno lano, druhé, třetí, pomoct někomu a nechat si pomoct, kousek popojet, uvázat, držet… a tak pořád dokola. Až nahoře se nadýchnete, zakotvíte a půjdete se podívat, co máte za sebou. A pak můžete fotit a točit a dát si skleničku vína nebo zmrzlinu v místní restauraci plné turistů a místních, kteří si to tady dennodenně užívají.

Až budete mít za sebou tyhle první dva dny, sedněte si nad mapu kanálu a rozvrhněte si celou plavbu. Už víte, že plujete rychlostí kolem 7 km/hod., že vám to v komoře trvá asi 20 minut, že při polední pauze obědváte rychle, ale pak se na hodinu natáhnete, že chcete zakotvit už třeba v 5 odpoledne a pak se procházet po okolí. Vyznat se v mapě je důležité nejen kvůli plánování, ale zjistíte tam i otevírací doby komor (max. 19:00), odkazy na místní obchůdky, tržnice, muzea a atrakce.


Tento článek vyšel v časopise TRAVEL LIFE. Kup si předplatné časopisu TRAVEL LIFE a žádný skvělý článek o cestování už nikdy nezmeškáš. Najdeš v něm nejžádanější destinace, tajné tipy, krásné fotky, rozhovory s našimi i zahraničními cestovateli. AŤ VÍŠ, KAM PŘÍŠTĚ.

Carcassonne jako krásná tečka za plavbou

Vaše týdenní plavba by měla končit v Carcassonne den před předáním lodi tak, abyste ještě odpoledne a večer mohli navštívit hrad a městečko. Kde jinde si vychutnat místní specialitu cassoulet než tady? Mají ho v každé druhé brasserie a nezapomeňte ho dobře spláchnout dobrým červeným vínem.

Poslední den ráno kolem 9. hodiny budete vracet loď. Chcete-li ušetřit 150 eur za úklid, ukliďte loď sami, není to nic těžkého. Umýt nádobí, zamést a vytřít kajuty a salón a hadicí celou loď opláchnout. Zakotvěte proto tam, kde je napojení na vodu. Spočítejte si svoji spotřebu „motohodin“, protože ji budete platit nad rámec týdenního půjčovného.

Chtěla jsem vás navnadit, naladit a nalákat. Zkuste jednu dovolenou na lodi, nebudete litovat. A i když tomu možná nepropadnete tak jako já, garantuji vám, že to pro vás bude zážitek na celý život.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí