V pátek 23. srpna 2002 vstávám ve čtyři hodiny ráno. Před pátou nastupuji do metra, které naštěstí na území jihozápadního města neutrpělo záplavami a mezi Novými Butovicemi a Zličínem funguje. Na konečné nasedám na autobus číslo 100 a v 5:40 hodin vystupuji na ruzyňském letišti.
Let přes Amsterdam
Při odbavení má taška s věcmi váží deset a kolo v brašně sedmnáct kilogramů. Zavazadla podáváme jako skupinová a poplatek za nadváhu není vyžadován. V 7:35 hodin odlétáme linkou OK do Amsterdamu. Tam máme tři a půl hodiny času. Čekání si krátím dvěma pohárky slušné kávy.
Před polednem náš B 747 startuje. Oproti loňsku se úroveň služeb společnosti KLM mírně zlepšila a letušky tolik neskrblí vínem a pivem. Posouvám si čas o 3½ hodiny dopředu. To je jistá rarita, způsobená zavedením jednotného času v celé Indii, jejíž území leží ve více časových pásmech.
K večeři je podávána docela chutná pizza. Letíme přes postsovětské středoasijské republiky a severní Pákistán. Bohužel již za tmy, takže pochopitelně nic nevidíme.
Přílet do Delhi
V Delhi přistáváme před třiadvacátou hodinou místního času. Po nezbytných procedurách dopadá razítko imigračního úředníka do mého zbrusu nového pasu. Ve výstupní hale nás čeká majitel místní, námi oslovené cestovní kanceláře se třemi pomocníky. Na uvítanou dostáváme věnce z afrikánů.
U Cooka měním 400 USD za 18 890 rupií (kurs 47,130 Rps za 1 USD). Kupuji si za 5 Rps pohárek kávy z automatu s obsluhou, pak ještě čaj za 4 Rps a láhev vody za dvacku. To je značně přemrštěná cena, obvykle stojí 12 Rps.
Venku je 30 °C a velmi vlhký vzduch. Je přistaven poměrně prostorný autobus s fungující klimatizací. Část zavazadel putuje na střechu, zbytek dozadu. A můžeme vyjet. Za pronájem busu do Manali zaplatíme asi patnáct tisíc rupií.
Autobusem do Manali
Zpočátku jedeme čtyřproudovou silnicí s častými rozestavěnými úseky. Kolem čtvrté hodiny ranní stavíme na jídlo. Menu je jednotné. Dhál, tři čapátí a černý čaj. Pokud to čtenáři zní příliš tajemně, tak tedy měl jsem mističku vařené čočky v pálivé omáčce a k tomu tři placky z mouky a vody, pečené na sucho na plotně anebo na vnitřní vyzdívce speciální pícky. Čapátí se trhá a pravou rukou stočí tak, aby se dal nabrat dhál. Lžíce, natož příbor jsou naprosto zbytečné. Moc jsem si nepochutnal. Krajina je stále jednotvárná rovina s vysokou hustotou obyvatel. Snažím se spát.
Po osmé hodině se z roviny začínají zvedat první kopce. Přetrvává téměř souvislé osídlení. Silnici lemují eukalypty. Nápadné je množství cihelen. Komíny prozrazují, že se zde cihly vypalují. To zdaleka neplatí pro celou Indii, leckde se staví z vepřovic. Často míjíme nuzné rákosové chýše těch nejchudších.
Na další zastávce hasím žízeň čajem a Coca Colou. Potěšila mne možnost vykonat základní ranní hygienu. Pomocník řidiče chladí přehřátý motor klimatizace našeho autobusu proudem vody z hadice.
Silnice 21A se rapidně zhoršila. Asfalt je redukován na úzký pruh uprostřed vozovky. Po pravé ruce se rýsují vysoké kopce. Na polích tu roste převážně kukuřice, častější jsou i pastviny. V potocích protéká málo vody.
Nenadále se silnice v ostrých serpentinách zakusuje do horského hřebenu. Hledá průchod mezi Shimla Hills a Sivalik Range. Před každou zatáčkou řidič troubí a dobře činí. S protijedoucími nákladními auty se míjíme těsně, ale bez problémů.
Otevřel se široký rozhled do kraje směrem k jihu. Po levé straně vozovku lemují strmé srázy. Zábradlí ani zídky u silnice nejsou. Výšiny pokrývá husté křoví a z něho vyčnívají listnaté stromy. Sem tam stojí nuzný domek. V jedné ostré serpentině musí řidič dokonce couvat, aby projel.
Zdržení ve vesnici Swarghat
Po necelých dvaceti kilometrech vydatného stoupání projíždíme ves Swarghat. Listnaté stromy ustoupily borovicím. Nacházíme se určitě přes patnáct set metrů vysoko. Střechy některých domků zdobí originální televizní antény – zprohýbané, dávno odložené ráfky z jízdních kol s rezavým výpletem.
U benzinové pumpy otáčíme, vracíme se do centra a najíždíme na silnici do Mandi. Ta uprostřed vsi odbočuje v úhlu, který nelze v původním směru vytočit. Asfalt je nyní po celé šířce vozovky, jen to nezakřiknout. Do Manali zbývá ještě 212 kilometrů, hodinky ukazují 10:43 hodin. Stále stoupáme a provoz houstne. Silnice číslo 21 se zařízla do úbočí svahu. Nalevo, hluboko pod námi, se leskne hladina přehradního jezera Goving Sagar, zadržujícího vody Sulej River.
Po čtyřech kilometrech nás myškou předjíždí terénní vůz. Ostrý hvizd píšťalky, poslušně zastavujeme. Po chvíli otáčíme a vracíme se do Swarghatu. Patrně jsme se řádně neprezentovali u místního police checkpointu.
Po dobu vyřizování formalit si blíže prohlížím rušnou vesnici s řadou obchůdků. Po hlavní ulici se nevzrušeně loudá opice. Prodavač ovoce jí dává trs přezrálých banánů. Kupujeme si je také. Jsou drobné, ale chutné. V půl dvanácté definitivně odjíždíme.
Nejširší nabídku průvodců a map Indie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Proti proudu řeky Beas
Cesta o něco sestoupila k přehradnímu jezeru. Hornatá krajina mi vzdáleně připomíná jižní Sikkim. Kolem vody žije dost lidí. Často míjíme obchůdky s potravinami a vyvařovny. Za necelé dvě hodiny jsme ujeli pouhých padesát kilometrů. Docela bych něco pojedl.
Pozvolna mizí architektura neforemných betonových krabic, působících dojmem totální nedokončenosti. Ty nás provázely během předcházejících hodin. Vytlačují je pohlednější domky.
Zato se nad námi vynořuje silueta cementárny a pod ní vodní elektrárna. Přejíždíme řeku Beas a na protějším břehu opět stoupáme vzhůru do bezlesých kopců. V nižších polohách dominují miniaturní pole, výše pak pastviny. Je nepříjemné, vlhké vedro. Zbývá necelých 150 kilometrů, snad do Manali dorazíme někdy mezi šestou a sedmou hodinou. Naše kola na střeše autobusu budou pěkně vytřesená.
Před pátou jsme se za vytrvalého vytrubování svižně prodrali rázovitým městem Mandi a nyní jedeme proti proudu Beas River. Řeka zde protéká divokou soutěskou. Silnice šplhá vysoko nad vodu, aby vůbec našla cestu ke Kullu. Jedna zatáčka střídá druhou. V tomto úseku snad opravdu neexistuje ani sto metrů rovné silnice. V příkrém svahu občas stojí uprostřed terasovitých políček domky, k nimž vedou jen úzké pěšinky. Cesta je místy doslova vystřílená ve skále. Na zábradlí nad srázem posedávají opice s mláďaty.
Stoupání k Manali
Opona, další obraz. Lanový most, vodopád. Na protějším břehu se vysoko nad vodou usadil jeden z hinduistických chrámů v této oblasti, Hongi Hindu Temple. Je přístupný jen po schodech vedoucích k přívozu přes řeku. Z „vodovodu“, tj. z prasklé hadice zavěšené osmdesát metrů nad hladinou, stříká voda na všechny strany.
V rokli na protějším břehu hučí mohutný vodopád. Místo lávky vede přes řeku lano se sedačkou na kladce. Boční přítoky bojují s obrovskými balvany v korytech. V mohutných peřejích hučí silný proud.
Na konci soutěsky je rozestavěný silniční tunel. Dlouho projíždíme jeho již otevřenou částí. Osvětlené stěny jsou ponechány bez dokončovacích úprav tak, jak byly nahrubo vylámány ve skále.
Vysoké hory se rozestupují. Asi padesát kilometrů před Manali oživují údolí jabloňové sady, střídající se s políčky se zeleninou. Domky se opět skotačivě rozběhly vysoko do svahů zaoblených kopců.
Šeří se. Projíždíme osvětlenou hlavní třídou dosti velkého města Kullu, ležícího ve výšce 1220 metrů nad mořem. Z okénka autobusu sleduji obligátní defilé malých, jednoduchých obchůdků, občas překvapivě prostřídaných moderní, větší prodejnou. Asi jen díky slabému veřejnému osvětlení se mi město zdá čistší, než je v Indii obvyklé. Průjezd podvečerním Kullu nebere konce.
Konečně Manali
Do Manali jsme dorazili za husté tmy až kolem jedenadvacáté hodiny. Ubytování v hotýlku je mizerné, ale po dlouhé cestě střecha nad hlavou přichází velmi vhod. Ustlal jsem si raději na zemi na karimatce. Vedle pokoje máme sprchu. Poměrně vlažná voda mi přináší rozkoš ze znovunabytého pocitu čistoty těla.
Na chvíli jsem vyrazil do města, ale brzy se vracím. Ráno, až se dám dohromady, si vyjedu na kole někam do okolí. A pozítří konečně zahájíme přesun do Lehu. Být po mém, vyrazil bych na cestu do Lehu hned zítra v poledne.