Ráno vstávám v půl sedmé. Posnídal jsem chleba s burákovým máslem a osmá hodina mě již zastihuje v sedle. Musím se vrátit před druhou hodinou.
Na ulicích již panuje čilý dopravní ruch. Svižně sjíždím kolem letiště a nekonečných vojenských táborů k monastýru Spituk. Ten stojí na pahorku nad řekou Indus. Na prohlídku nemám čas, ostatně blízkost Lehu jej určitě dávno zbavila původní atmosféry.
Po krátké rovině podél řeky k odbočce do Phe následuje zdánlivě nekonečný, ve skutečnosti jen sedm kilometrů dlouhý výjezd kamenitou pouští. Indus zmizel, obtéká kopec zleva, zatímco stavitelé silnice se racionálně rozhodli pro obchvat zprava. Míjím odbočku ke klášteru Phyang. Ten stojí někde v závěru bočního údolí. Pod vrcholem stoupání vidím vpravo pod úbočím kopců ves Taru. Podle poutače tam má být cementárna, naštěstí asi nevelká. Rozhodně nikde nevyčnívají komíny, ani se nevznáší donedávna nám důvěrně známý charakteristický bílý prach.
Asfaltéři
Od Lama Guru silnice klesá. Za areálem nepočetného vojenského oddílu připomínajícím rozlehlý muniční sklad se odklání doleva až do protisměru, aby se posléze dostala vysoko nad kalný, hlubokou soutěskou protékající Indus. Ještě předtím jedu pár set metrů po projeté stopě kamenitou plání, když na silnici řádí asfaltéři.
Skrz oblaka černého dusivého dýmu nevidím dopředu. Hubení, drobní černí chlapíci ručně rozvážejí asfalt. Roztavili jej v sudech, pod nimiž topí naftou. To je rozdíl oproti Sikkimu, tam je po ruce dříví. Přemýšlím, jakého věku se asi dožívají. Pomineme-li šátek přes ústa, pracují bez jakýchkoliv ochranných pomůcek.
Ženy opodál trpělivě kladívky rozbíjejí kamení na drobný štěrk, používaný do asfaltové směsi. Tyto práce většinou vykonávají lidé z indického Biháru anebo z Nepálu.
Soutok Zanskaru s Indem
Soutěska Indu je shora skutečně impozantní. Silnice, vystřílená ve skále, mě přivádí k místu, kde se Zanskar vlévá do Indu. Zanskar je jedinou řekou, která se dokázala probít masivem stejnojmenného pohoří k severu. V kontrastu ke kávově hnědému Indu je jeho ledovcová voda modrošedá. Na soutoku se jejich barvy dlouho nemísí a vzniká tak vděčný motiv pro fotografy. Indus je přemostěn a vzhůru divokým údolím Zanskaru vede prašná cesta, sjízdná až do vsí Sumdha Do a Chiling. Dál navazují známé trekové trasy k jihovýchodu do Markha Valley anebo na severozápad do Lamayru.
Dlouho se nemohu nasytit pohledu na obě řeky. V mírné euforii sjíždím několik posledních kilometrů do vesnice Nimmu, která je na dohled. Údolí Indu ohraničují rozličně tvarované skály. Pod soutokem se rozestupují a údolní niva nabývá šířky několika kilometrů. Řeka i osady jsou zasazeny do svěží zeleně. Stromy, pole a louky podtrhují příjemný dojem. Veliká tabule oznamuje, že se zde realizuje státní projekt vzorové vesnice.
Zastavuji na místě, kde silnici z obou stran lemuje několik hospůdek a obchodů. Dál se doširoka uvelebili vojáci. Spokojeně zapíjím Coca Colou dhál se smaženým pečivem a rozhlížím se. Na jabloních právě dozrávají červená jablíčka, na polích vrcholí žně. Venkované srpy žnou zlatý ječmen. Pohledné domky jsou obklopeny stromy a keři, jejich předzahrádky září pestrými barvami květin. Škoda, že nejdéle o půl jedenácté musím nastoupit zpáteční cestu! Ale čas nezastavíš. Pojedu stejnou trasou, jinak nelze.
Nejširší nabídku průvodců a map Indie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Zpět stejnou cestou
Vracím se v pohodě. Znovu obdivuji velkolepý obraz spojení obou řek, tentokrát z opačného směru. Ohlížím se nazpět. Silnice tam pokračuje přes Khalsi, Lamayru a 4 147 metrů vysoké sedlo Fotu La do Kargilu. Ten sice leží v neklidném pásmu dotyku indické a pákistánské armády, ale mezi námi – kdo by plýtval dělostřeleckými náboji na cyklistu! Z Kargilu již není daleko do Srínagaru.
V soutěsce pouštím před sebe konvoj vojenských nákladních aut. Chvíli čekám, než se rozptýlí zplodiny z jejich výfuků. Asfaltéři ve stoupání od konce soutěsky naštěstí drží přestávku, takže je silnice průjezdná. Poledne mě zastihuje na vrcholu kopce nad Lama Guru. Do hlavního města mi zbývá dvacet kilometrů.
Rychle sjíždím až k prvnímu vojenskému areálu. Dál už jedu po rovině proti Indu a pak vzhůru nezáživnou trasou kolem letiště. Na spodní křižovatce chvíli váhám. Volím méně frekventovanou cestu doleva. Stoupám a stoupám, až začínám pochybovat, jedu-li správně. Ale brzy přijíždím ke staré pevnosti. Od ní je to jen skok na Old Fort Road v centru Lehu.
Poslední den Ladakh Festivalu
Tam zastihuji konec slavnostního průvodu, konaného na závěr týdenního folklórního festivalu. Dav objíždím vedlejšími uličkami. Ještě Coca Colu na svlažení vyschlého hrdla a rychle do hotelu. Je 13:40 hodin. Petr odkládá odjezd na třetí hodinu. Na pólovém stadiónu se koná závěrečná přehlídka a někteří z nás se tam chtějí podívat.
Osprchoval jsem se a jdu tam také. Rozlehlý stadión je přeplněný lidmi, ani se nemohu dostat do předních řad. Na pořádek dozírají policisté. Ti jsou vyzbrojeni nejen tradičními bambusovými holemi, ale i samopaly a granáty se slzotvorným plynem. Narychlo pořizuji pár snímků.
Na zpáteční cestě hltám čaj a kus slaného pečiva za 4 + 4 Rps v „uličce hospůdek“ vedle tržiště. A na Old Leh Road završuji improvizovaný oběd chutnou opečenou houskou, plněnou zeleninou. Stojí 15 Rps. A teď rychle do hotelu, ať nejsem poslední!