Na sobě mám dlouhé čapáky, na nohou ponožky. Oblékám si pertexovou bundu. Kapuci stahuji přes obličej, pod hlavu dávám druhou bundu. A nyní mi už nic nebrání v použití lůžkovin, které máme k dispozici. Nedojde totiž k přímému kontaktu pravděpodobně nikdy nepraných textilií s mým tělem. Ostatně se mi zdá, že vysokohorská poloha klasické špíně ani bakteriím příliš nepřeje.
Dnes je čtvrtek 29. srpna. Chtěli jsme vstávat hodně časně, čeká nás téměř sto kilometrů přes dva pětitisícové průsmyky. Leč povedlo se mi nařídit špatně budíka, Lumír se také nevzbudil, a tak vstáváme až v půl šesté. Nakonec se vzhledem k tradičnímu zpoždění objednané snídaně vlastně nic nestalo. Stačil jsem se i oholit.
Snídáme vaječnou omeletu, puri a čapátí. To zůstane až do večera naším jediným teplým jídlem. Cestou není žádná hospůdka ani stánek.
Lumír s Honzou opravdu odjíždějí náklaďákem do Lehu. Dali za to každý tisíc rupií, což je na místní zvyklosti dost.
Jedenadvacet serpentin
Vyjíždím jako první něco před půl osmou. Za mostem přes potok táboří vojáci. Silnice zprvu mírně klesá. Ani ne po dvou kilometrech se stáčí doprava do údolí řeky Tsarab a hledá vhodné místo k jejímu překročení. Mezi suťovými svahy stoupá asi tři kilometry k mostu. Po pravém břehu se vrací nad soutok a dál poměrně širokým údolím sleduje tok již docela mohutné řeky. Na mapě vyznačená tábořiště Brandy Nallah a Chargod Jugstak jsou opuštěná. Jen ruiny připomínají vojenský tábor nedaleko místa, kde silnice překonává potok, přitékající odněkud zpod sedla Lachulung La.
A je tu nápadný, žlutě natřený pylon, oznamující začátek vydatného stoupání. Gata Loops 21 – tak se nazývá jedenadvacet serpentin, jimiž silnice zdolává vysoký svah nad řekou. Postupně se otevírá rozhled do údolí Tsarab Chu a později i do úzké soutěsky potoka, který silnice před výstupem překročila. Po protější straně soutěsky se vine zřetelná stezka. S přibývající výškou se pomalu vytrácí. Kdo po ní ale chodí? Asi pastevci, žádné známky osídlení v horách napravo od silnice nejsou vidět.
Nad poslední, opravdu jedenadvacátou serpentinou (počítal jsem je), se silnice dostává konečně nad hranu údolí. Stoupání nekončí a cesta pokračuje po úbočí, vysoko nad dříve zmíněným potokem. Vrcholky hor nalevo doslova vyčnívají ze sutě. Vpravo svah spadá do údolí a je spoře porostlý nízkými keříky mně neznámé rostliny. Mezi kameny občas vyrazil trs tuhé trávy. Vida, konečně něco, co mohu pojmenovat – roste tu divoce rebarbora!
Poslední zatáčka doprava. Zpod sutě vytéká malý pramínek čiré vody. Ještě sto metrů a je tu Nake La. Nejedná se o klasické sedlo. Silnice tu jen překonává ostroh nad úzkou, hlubokou a neprůjezdnou soutěskou našeho potoka. Vracím se pro vodu z pramene. Hned ji sterilizuji. Chvíli odpočívám a rozhlížím se. Romanův výškoměr tu ukázal 4 800 metrů. Dojíždějí další tři spolujezdci. Sbírám a kladu kámen na jeden z mužíků.
Nejširší nabídku průvodců a map Indie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Překážka na cestě
Silnice odtud padá do dolíku, kde se krčí – jak jinak – alespoň malý vojenský tábor, zřejmě sklad pohonných hmot. To je Whisky Nallah. Odtud silnice stoupá rozmáchlým esíčkem po protějším úbočí, kde se zřetelně rýsuje trasa do sedla Lachulung La. To leží již nad pětitisícovou hranicí. Asi ve třetině stoupání stojí řada aut. Důvod mi prozatím zůstává utajen. Pouštím se dolů. Přede mnou jsou Roman, Tomáš a teď odjel i Petr.
Šestikilometrový sjezd mne zavádí k mostu přes náš starý známý potok od Gata Loops. Ten pramení vysoko odtud, až pod Lachulung La a mizí v uzoučké rozsedlině vedoucí nalevo pod Nake La. Možnost občerstvení žádná, těch pár vojáků tu nemá ani kantýnu. Do Pangu, dnešního cíle, zbývá ještě sedmadvacet kilometrů a v cestě stojí Lachulung La.
Nádherný sjezd z pěti tisíc metrů
Ještě něco přes kilometr a ve 13:40 hodin vidím Petra, jak odpočívá u potůčku v sedle Lachulung La. Poprvé v životě jsem vlastní silou vystoupal do výšky přes pět tisíc metrů! Naměřili jsme 5 077 metrů.
Cílová osada Pang
Ještě musím přebrodit bystřinu na pravý břeh. Most je zde stržený, zřejmě již delší dobu. Zouvám se, jinak bych měl v botách důkladně nabráno. Krátký výjezd a jsem v cíli dnešní pouti. Vítá mě stanová osada Pang. Na terase nad řekou se do půlkruhu rozložilo asi deset stanů, všechny mají stejný půdorys a určení. Vpředu, v kruhovém přístřešku je jídelna s kuchyní. V zadním, obdélníkovém stanu je ložnice, obvykle tak pro deset osob. Namísto postelí leží na zemi koberce a řidčeji i matrace. Kapacitu podniku přes den zvyšují bílé zahradní umělohmotné stolky a židličky venku před vchodem. O něco výše leží rozlehlý vojenský tábor. Mimo sezónu je Pang opuštěný.
Noc bez spacáků
Pomalu se trousí a ukládají ke spánku další spolunocležníci. Naštěstí nejsou nijak hluční. Svítí se plynovou lampou. Již za šera projelo vojenské vyprošťovací auto směrem k Lachulung La. Odtud stále nepřijíždí žádné vozidlo. Zprávy „z obvykle dobře informovaných kruhů“ říkají, že silnice bude volná nejdříve kolem půlnoci.