Nubra Valley je oblast, kudy vedla stará karavanní stezka do čínského Yarkandu a Kashgaru. Díky územním sporům s Pákistánem a Čínou se ve druhé polovině dvacátého století území stalo izolovanou enklávou, kde je dnes více vojáků než civilního obyvatelstva. V tomto odlehlém západním koutě Indie se spojují údolí dvou řek, Nubry a Shyoku. Region ohraničuje Karakoram Range na západě, ledovce Siachen a Rimo na severu, nekonečné tibetské pláně na východě a severovýchodě a vysoký Ladakh Range na jihu.
Široký Shyok teče velkým obloukem od severu k západu. Jeho proud unáší jemné částečky horniny, rozdrcené obrovským tlakem ledovců ze skupiny Rimo. Ve výšce mezi šesti a sedmi tisíci metry pokrývá led plochu sedm set čtverečních kilometrů a jeho vrstva dosahuje místy až stometrové tloušťky. Severně od Ladakh Range Shyok River vytvořil impozantní, hluboký kaňon. Na březích tu řeka ukládá stříbřité naplaveniny.
Ladakh Range odděluje kaňon Shyoku na severu od údolí Indu na jihu. Toto šedohnědé, suché a neúrodné žulové pohoří je pozoruhodné. Jeho hrozivý vzhled alespoň v nižších polohách poněkud mírní malé, dřímající osady, krčící se na svazích uprostřed políček ječmene. V létě se na okolních pastvinách, pokrytých řídkým kobercem trávy a květin, svorně živí černý skot, ovce a kozy. Ovšem podmínkou k úspěchu jakékoliv zemědělské činnosti je zavlažování.
Řeka Nubra, přítok Shyoku, přitéká ze severu, od ledovce Siachen. Ten je největším ledovcem ležícím mimo polární oblasti. Rozkládá se západně od masivu Rimo. Siachen Glacier zaujímá dva tisíce čtverečních kilometrů a obsahuje dvě stě kubických kilometrů (!!!) ledu. Zprava k řece Nubra strmě spadá Karakoram Range.
Obě údolí mají blízko soutoku řek Shyok a Nubra pozoruhodné mikroklima. Ačkoliv nadmořská výška neklesá pod tři tisíce metrů, nacházíme zde obdělávaná pole, ovocné sady (převážně meruňky a jabloně), štíhlé topoly, křovité vrby a jiné dřeviny. Hustota obyvatelstva je relativně vysoká. Převažuje tu buddhistická kultura. Údolí je známé množstvím chrámů, klášterů a pevností.
Karakoram Range je proslulý svými svým divokým vzhledem a četnými ledovci. Najdeme tu i řadu dosud nedobytých štítů z kategorie šesti, ba i sedmitisícovek.
Leh opouštíme v dešti
Nyní se vraťme do Lehu. V pět hodin ráno prší a vypadá to na dlouho. Přesto hned po snídani v 7:05 hodin se Zdeňkem vyjíždíme. Pouštíme se vlevo pod královským palácem směrem ke vsi Gangles. Naše schematická mapa nezachycuje výjezd z města zcela jasně, a tak se často přeptáváme na další cestu. Odpovědi jsou poněkud zmatené.
Stoupání je poměrně ostré. Nad vsí Gangles, ležící v údolí, silnice ještě nějakou dobu jde proti potoku, aby se náhle otočila o 180 stupňů a cik-cak metodou nabrala potřebnou výšku.
Chladné South Pullu
Každou chvíli vidíme Leh, později i údolí Indu. Po více než třech hodinách přijíždíme ke skupině baráků s vojenskou posádkou. Kromě vojáků jsou tu i silniční dělníci. Jsme na 34. kilometru od Lehu a místo se jmenuje South Pullu. V okolí se pase dobytek. Mimochodem, pullu je místní výraz pro pasteveckou chýši.
K sedlu Khardung La
Přijeli Tomáš a Roman. Nechce se mi čekat a jedu dál. Silnice tvrdošíjně kličkuje po úbočí svahu výš a výš a nijak podstatně se nevzdaluje od Lehu. Do průsmyku je to od South Pullu ještě šestnáct kilometrů. Jen díky tomu, že občas mezi mračny přece jen prorazí několik paprsků slunce, není tak citelná zima.
V závěrečných deseti kilometrech občas slézám z kola a popocházím pěšky. Řidší vzduch je na výkonu znát. Předjeli mě asi čtyři cyklisté. Zprvu se domnívám, že to byli naši. V husté mlze a otupen výškou jsem se spletl, byli to Francouzi na silničních kolech.
Dolů za teplem
Našli jsme dočasné přístřeší ve velkém stanu dělníků. Ti vynášejí cement nad silnici. Betonují tamzáklady pro nějakou stavbu. Uvnitř hoří a příjemně hřeje nevelký oheň. Chlapi nám nabízejí čaj. Roman si s nimi docela rozumí. Na oplátku jim dáváme naše müsli tyčinky. Jsem jak na trní a je mi zima. Přemlouvám kluky, abychom už nečekali a pustili se dolů k Shyoku za teplem. Nakonec se zvedá Tomáš.
Nejširší nabídku průvodců a map Indie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Vesnice Khardung, bohužel bez čajovny
Zatáčíme doleva. K silnici se připojuje zavlažovací kanál o parametrech třeboňské Zlaté stoky. Mateřský potok teče vpravo, hluboko pod námi. Už jen zatáčka mírně doleva „za roh“ a před námi leží ves Khardung. Cesta zde po vrstevnici opisuje velký půlkruh po směru hodinových ručiček. Projíždíme vesnicí, ležící na poměrně mírně se svažující ploše.
Představme si Khardung jako vrchol pomyslného rovnoramenného trojúhelníka. Pole, svažující se směrem k přeponě, kterou je hrana svahu nad již zmíněným potokem, jsou pečlivě obdělána. Zavlažovací kanálky, osamělé skupinky stromů a políčka ječmene tvoří dokonale složený obrázek ze hry puzzle. Před přeponou je nad svahem, spadajícím k potoku, menší osada. Obdélníkový prostor pod osadou při levém břehu zabírají rovněž pole a pastviny. Za vodou se v několikakilometrové šíři zvedá mnohasetmetrový svah suti. Z ní občas vyčnívají obrovské balvany, zvolna se sesouvající z vysokého skalního hřebenu.
Khardung má jen jeden malý obchůdek, nyní zavřený. Přespat zde by snad bylo možné jen po dohodě s některým vesničanem. O nápadném domu uprostřed vsi je v průvodci zmínka jako o „unused government resthouse“. Skutečně vypadá opuštěně. Čas běží, a tak vesnicí projíždíme. Zastavila by nás jen čajovna a ta tu bohužel není. Romanova GPS ukazuje výšku 4 021 metrů. Do dnešního cíle, Khalsaru, to máme ještě čtyřiadvacet kilometrů. Sestoupíme o dalších sedm set metrů níže.
Sjezd do Khalsaru
Obloukem najíždíme do rozeklaných skal. Nějakou dobu dokonce mírně stoupáme. Pole napravo mizí, vystřídala je bezútěšná skalní poušť. Vody potoka se skryly v hlubokém zářezu. Svižným tempem sjíždíme až k ostrohu nad naším potokem a řekou Shyok. Kalná řeka má nápadně stejné zbarvení jako dno údolí a většina hor, jejichž vrcholy se zvedají vysoko nad hranici sněhu.
Závěrečný sjezd vede po poměrně slušném asfaltu. V ostrých serpentinách ztrácíme ještě čtyři sta výškových metrů. Na křižovatce cest, kde doleva odbočuje horní silnice na Diskit (dá se tam jet i spodem kolem řeky), absolvujeme nezbytnou proceduru s military control. Každý, kdo projíždí okolo, musí k jejich strážnici pěkně vystoupat po dvaceti schodech. Šikovné opatření pro zdůraznění důležitosti a moci. Přišel jsem o svoji kopii permitu, objektivně ale uznávám, že dál jsem ji již nepotřeboval.
Krátký sjezd končí v Khalsaru. Ten leží na širokém břehu Shyok River. Shora vidíme rozlehlé vojenské areály, sahající až k vodě. Vlastní obec tvoří dvě řady domů, rozložených na dvou stech metrech okolo silnice. Mám hlad jako vlk. Naštěstí je tu bohatý výběr stravovacích i ubytovacích zařízení. Naše čtyřčlenná skupina dorazila v 18:08 hodin. Volíme tibetskou dhabu. Jedli jsme již lepší vegetable chowmein, ale i tento naše vyhladovělé žaludky potěšil. Ba i pivo jsem sehnal.
K našemu překvapení ostatní přijíždějí ještě za světla. Někteří se nahoru kousek svezli, ne všichni jsou zdravotně zcela OK. Čekáme až povečeří a poté se ubytováváme v nevelkém dvojpodlažním hotelu. Není to špatné, i když koupelnou je nám blízká bystřina s nezkalenou vodou a WC suplují křoviny za domem.
Před spaním si v mysli promítám dnešní cestu. Upřímně řečeno, nějaký pocit vítězství anebo alespoň uspokojení z překonání průsmyku Khardung La se u mne vůbec nedostavil. Krátce před desátou hodinou usínám. V nadmořské výšce pouhých 3 377 metrů se spí velmi dobře.
Rozhodně to není nejvyšší průjezdné místo na zemi. V Tibetu je minimálně 10 vyšších sjízdných cest. Nejvyšší cca. 5800 m.
Články v okolí