Stihl jsem se vrátit právě včas a zúčastnit se nakládky. Kromě nákladního auta, které poveze kola, přijel i džíp. V něm nás pojede pět. Vešlo by se i víc, ale policie to prý přísně kontroluje. V tom případě se přepočítávají jen cizinci, místních se tato restrikce rozhodně netýká. Mé tvrzení se opírá o auta osobní i nákladní, přeplněná cestujícími. Stačí se jen podívat okolo sebe.
Na třídenní cestu se nás vydá devět. „Přebývající“ čtyři poveze nákladní auto. Dva v kabině, dva na korbě. Zajímavá interpretace místních dopravních předpisů! Využil jsem – zcela výjimečně – svého věku a nekompromisně zaujal místo v džípu.
Dokodrcali jsme se do Karu a zastavili na křižovatce. Čekáme na náklaďák, který v čilém dopravním ruchu nestačí našemu vozu, jedoucímu v průměru čtyřicítkou. Pochodil jsem po všech dhabách a koupil si jedno pivo. Stálo mě šedesát rupií. Na místní poměry to není příliš, ovšem loni v Sikkimu za lepší požadovali čtyřicet, nejvýše pětačtyřicet rupií. S pocitem nesplněného přání se dívám na odbočku, která přes průsmyk Chang La (asi 5 300 metrů) vede ke slanému jezeru Pangong Tso.
Další, již společnou zastávku činíme v Upshi, kde je poslední možnost povečeřet. Tentokrát jsem zvolil podnik nedoslýchavého Inda, u něhož jsem již měl dva čaje cestou z Likche. Dhál bhat s rýží je dobrý. Při odjezdu Petr několikrát výrazně zvýšil hlas na řidiče džípu, odmítajícího přibrat naše dva kolegy z korby náklaďáku. Ti totiž potmě takto pokračovat v jízdě nehodlají. Plně je chápu. Nakonec Petr prosadil svou, ale oči přihlížejících Indů rozhodně neodrážely sympatie a pochopení.
Cesta autem vzhůru údolím Indu se mi zdá být proklatě dlouhá! Prvních dvacet kilometrů z Upshi do Likche již znám. Poté se bohužel šeří, a tak okolní krajinu nevidím. Ale určitě je zajímavá, prohlédnu si ji za denního světla při návratu. Dvakrát zastavujeme u vojenského checkpointu. Nejméně jednou se silnice odvrací od řeky a krátí si cestu přes kopec.
Termální prameny Chumathang
Konečně zastavujeme v Chumathangu. Bude půl deváté. Napravo od silnice je na velmi mírné vyvýšenině mezi řekou a slepým ramenem stanový tábor. Zajíždíme tam. Nabídli nám ubytování v novém hotelu, kde je teplo. Neberte to za 150 rupií za osobu! Odhalujeme tajemství vytápění – podlahu vyhřívá horká voda zdejších termálních pramenů.
V přízemní budově obsazujeme tři třílůžkové pokoje. Stelu si na zemi. Ke každému pokoji patří moderní koupelna. Samozřejmě je to trochu nedotažené. Vodu čerpá čerpadlo, poháněné elektřinou. Tu vyrábí naftový motorgenerátor. Není-li v provozu, neteče voda, nesplachuje záchod a podobně. Po návratu domů jsem našel nabídku tohoto hotelu na internetu!
Objednali jsme si moře čaje a večeři. Spokojeni se ukládáme ke spánku. Teplo přes noc mi udělalo moc dobře.
Ráno vstávám v 5:45 hodin. S lítostí si uvědomuji, že je neděle 7. září a náš pobyt v Ladakhu se povážlivě krátí. Obcházím termální prameny, je jich tu více. Večer nebyly vidět. Vytékající voda je skutečně horká, snesitelnou teplotu má až v místech, kde se mísí s řekou. Je cítit po síře. Příjemně jsem se umyl a oholil.
Věnuji se kolu. Obloha je téměř zatažená a je chladno. Nelze vyloučit dešťové přeháňky. Jako obvykle se po ránu „pohodaří“, což mi upřímně řečeno stále vadí. Mám raději dost času po cestě a také v cíli. Jestliže vyjedu napřed, celý den bude auto někde vzadu. Takže mám dilema.
Nakonec jsem to vydržel a v půl deváté vyjíždím jako poslední. Chumathang, odhlédneme-li od vojska, hospody a hotelu v okolí termálu, je zejména velká vesnice. Ta leží necelý kilometr nad prameny na vyvýšené plošině. Údolí je zde rozšířené a je vhodné pro zemědělské využití.
Technické problémy
Po nezbytné kontrole pasů a permitu jsme propuštěni a cesta přes most je volná. Asfaltovaná hlavní silnice vede ještě nejméně osmdesát kilometrů údolím Indu až ke hranici s Tibetem, kde řeka pramení. Dle map cesta pokračuje okolo řeky i na území zabraném Čínou a napojuje se na tamní silniční síť. Ovšem pro nás cizince je Mahé konečnou stanicí, povolení platí jen pro cestu ke Tso Moriri.
Pokusem o opravu jsem se zdržel, a tak zpočátku uzavírám pole jezdců. Pár stovek metrů za mostem prašná, ale poměrně slušná cesta zabočuje vpravo do hlubokého údolí pro nás bezejmenného přítoku Indu. Stále není nouze o nějaké ty vrbičky a chudé pastviny na březích. Jedu v pohodě na prostřední talíř a dotahuji skupinu. Cesta je příjemná, je na co se dívat.
Nahoru do sedla Namsang La
Pokračujeme úzkou soutěskou mírně doprava. Při okraji silnice jsou připraveny hromady štěrku. Jakoby se chystala její důkladná rekonstrukce. To potvrzují skupinky dělníků výše. Na loučkách při březích potoka místy stanují kočovní pastevci. Jejich dobytek se popásá v okolí. Na chvíli si sedám na pažit, rozhlížím se a odpočívám.
A údolí se dělí do třetice. Držíme se vlevo a pak v serpentinách stoupáme úbočím vzhůru. Zeleň se vytrácí, jedeme přes rozlehlá kamenná pole. Výstup se mi zdá být nekonečný. Několikrát se domnívám, že je vrchol na dohled, avšak vždy se „za rohem“ ukáže další pokračování do kopce.
Nakonec jsem se přece dočkal. Veliká hromada kamení a modlitební praporky potvrzují, že stojím v sedle Namshang La, dle mapy 4 800 metrů nad mořem. Chvíli odpočíváme. Sjíždíme se dohromady. Pořizujeme skupinové foto a hurá dolů. Pod námi se objevuje bezodtočné jezero Thadsang Karu. Vozovka je místy pokryta vrstvou sypkého písku.
Nejširší nabídku průvodců a map Indie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Přírodní rezervace u jezera Tso Moriri
Okolo bystřiny se popásá dobytek a stojí tam několik stanů kočovných pastevců. Ocelový most mě převádí na pravý břeh. Špatná, kamenitá cesta již jen mírně klesá k jezeru. Jedu první, za mnou v dohledu nikdo další. Proto mám štěstí a zahlédl jsem několik svišťů. Jejich nory jsou na kamenité pastvině snadno viditelné. Rovinu při ústí potoka, necelý kilometr od pobřeží, zabírá stanový tábor Peldo. Khampové, nomádští pastevci, právě shánějí svá stáda ovcí a skotu domů.
Přes Peldo vede cesta, obcházející podlouhlé Tso Moriri z mého pohledu zleva. Vypadá, jakoby byla ve svahu vybudována teprve nedávno. Náš cíl, vesnice Korzok, je však na pravém břehu. Držím se tedy cesty doprava. Od vodní plochy mě dělí masivní, nový plot, vysoký nejméně dva metry. Pletivo je zhotoveno snad z třímilimetrového drátu. Plot chrání slatinu v široké deltě.
Velká tabule mne informuje, že se nacházím v přírodní rezervaci. Jezero je 28 kilometrů dlouhé a maximálně 8 kilometrů široké, nemá odtok, výše hladiny je proměnlivá a voda je brakická. V okolí žije vzácná fauna. Kromě lišek, svišťů a hejn husí s černými krky jsou to zejména divocí osli kiangové a vzácně se vyskytuje i sněžný levhart. Pohodu narušuje jen mohutný, ostře žlutý buldozer, odpočívající opodál.
Cesta míří přímo po břehu. V dáli za nevýraznou zátokou tuším několik stavení. Vzdálenost odhaduji na pět až šest kilometrů. To bude Korzok. Pastýř žene velké stádo ovcí. Stará cesta blízko vody je nepoměrně lepší kvality než nová, položená výše nad hladinou a čerstvě protažená buldozerem. Místy je nahrnuta silná vrstva sypké zeminy, promísené kamením. Kolo se tam boří natolik, že třikrát musím sesednout. Po staré cestě se bohužel jet nedá. Je na několika místech zasypaná či zatopená vodou.
Vesnice Korzok
Ale je tu krásně! Jezero věnčí hradba vysokých, zasněžených hor. Strmá stráň posléze ustupuje od vody a přede mnou se prostírá několikakilometrová rovina trojúhelníkového tvaru. Přeponou je břeh, pomyslný protilehlý vrchol leží někde v začátku údolí, kudy přitéká potok z hor. Na svažitém ostrohu, více než kilometr od jezera, je přilepena vesnice Korzok. Ze snění mě vytrhují všudypřítomní vojáci. Zdejší posádka ale není nijak početná.
Vesnici dominuje klášter na jejím horním okraji, založený okolo roku 1850. Za invaze Dogrů byl pobořen a poté opět obnoven. Je pozoruhodný tím, že jej obývají především ženy. V současnosti je jich asi třicet a ve volném čase zhotovují různé oděvní součásti. K mé lítosti nedošlo k bližšímu kontaktu.
Stanový tábor u potoka pod klášterem se honosí nápisem Hotel Korzok. V průvodci Lonely Planet je o něm zmínka. Upozorňují na lichvářskou cenu za ubytování. Zajíždím tam spolu s Romanem a čekáme na ostatní. Začíná pršet, ovšem nikdo nás do stanu, v němž hoří vařič a který považujeme za recepci, nezve. Dojíždějí další. Petr shání nocleh ve vsi. Posléze se ještě přesouváme do jiného domu, lepšího než ten původně nabízený.
Dnes jsem nebyl ve své kůži a mám toho poměrně dost. Nemohu se stále zahřát, preventivně si beru jeden Paralen. Po nekonečné hodině dostáváme horký čaj a něco teplého k večeři. Jakžtakž se myji a po deváté hodině se ukládám ke spánku.