Černá Afrika

Přidat nové téma
JAR-co bych udělal příště jinak
Černá Afrika

Já mám podobné zkušenosti se 4x4 v Austrálii, ale podotýkám, že ne každý si umí utáhnout šrouby sám. Já na to ani neměl ve vlastním autě nářadí - v autech z půjčovny v Africe je patřičné nářadí? To si spíš jakožto zkušení vozíte své vlastní, ne? Naštěstí byl ochotný jeden Australan na utažení nápravy po těžké roletě v SZ Austrálii a další šrouby u kola pak utáhli v servisu, když jsem je přemluvil, aby se na to podívali hned a ne až další den.

Já osobně tvrdím a jsem zastáncem faktu AFRIKA = OFFROAD. K Africe offroad patří a pořádně ji poznat člověk může jen ze sedla offroada. V mnoha zemích (Namibie, Botswana, Zambia, Kongo, Angola, Mozambik, ale i Keňa atd) jsou jen hlavní tahy asfaltované a většina ostatních silnic jsou nezpevněné komunikace s roletou, kameny a nebo hlubokým pískem. S malým osobákem projedete asfaltky, a některé škvárovky a jinak nic víc. Zajímavá a turisty neposkvrněná místa jsou několik desítek ba i stovek kilometrů daleko od asfaltky po špatných cestách (i když, možná je dobře, že si spousty lidí berou jen osobáky a nedostanou se tam, ta místa zůstanou nedotčená!).
Jedno vím, že bych nikdy nechtěla mít v Africe půjčovnu aut, protože když si turisté berou nízké osobáky a pak je někde huntují po namibijských cestách, tak by mi to srdce urvalo.
Navíc to dopadá tak, že takové malé auto musí někde někdo zachraňovat. Uvíznout někde v odlehlých končinách v Namibii nebo Botswaně, tak je člověk jasný. My zachránili život dvou naivcům, kteří si s malým osobákem vyjeli na Pobřeží koster a jeli se podívat na jeden vrak... cedule "Jen pro 4x4" jim asi nic neříkala. Bylo 16h v období zimy (parkem za celý den projelo jedno auto naším směrem a jedno opačným) a jen díky tomu, že jsem hledala zvířecí obyvatele pobřeží, a že jsme odbočili k tomu vraku s cestou pro 4x4, tak jsem zahlédla dvě tečky daleko od cesty. Auto zahrabaný až po podběh, leželo na břiše a ta španělská dvojice neměla nic na vyhrabání se a už vůbec ani dostatek vody, jídla a pohonných hmot. Kdybychom tam nepřijeli, co by se s nimi asi stalo?? Telefony nemají všude signál ;-)
My cestujeme jen 4x4 a ob den či dva, pokud jezdíme Namibii, Zimbabwe nebo Zambii, ležíme pod autem a dotahujeme šrouby a vše co se po těch roletách a škvárovkách uvolnilo a že se toho dost uvolňuje. Navíc mnohdy jsou mezi benzinkami velké vzdálenosti, je třeba mít kanystry. K tomu dostatek vody a jídla, v případě poruchy atd. Jak se nacpe malé auto plné 4 lidmi?
Jasně, 4x4 stojí mnohem víc než osobák, pokud nezůstanete jen v JAR nebo v zemích customs union, tak za auto s výbavou do kempu a terénu zaplatíte cca 100-120 USD na den. Navíc k tomu se na každých hranicích platí carbon+road tax, pojištění (které si každá země vyžaduje i přesto, že je vůz pojištěn, vyjma aut s comesou), road access fee, TIP - Zambia například 95USD, Zimbabwe přes Beitbridge 100 usd.
Afrika není Asie, nikdy nebyla a nebude. A návštěvníci by si to měli uvědomit. Afrika dá hodně (zážitků, poznání, setkání), ale vezme si hodně také zpět.
Ze srdce a mých bohatých zkušeností doporučuji raději posunout dovču o jeden rok, našetřit trochu více peněz a pak vyjet 4x4 a užít si to naplno. Chápu, ne každý je bohatý, ale všechno něco stojí. Ještě bych dodala, že dobré maximum na 3 týdny je 6tisíc kilometrů. Víc už musí být hoňka. (Davide, to nemyslím ve zlém!!! letos jsme dali 6000 na jeden okruh a bylo to tak akorát, možná dost).
Užijte si Afriku, je nádherná ;-)