Řeka, kterou bych vám rád přiblížil, se nachází na západním pobřeží Norska, přibližně 20 km od města Førde směrem do vnitrozemí. Nese název Jølstra a je napájena z přibližně 30 km dlouhého jezera Jølstravatnet, do kterého tečou jen potoky z příkrých svahů okolních hor. Není tam žádný ledovcový přítok, i přes to, že ledovec je opravdu nedaleko.
V malé vesničce Vassenden se jezero mění v dravou řeku. Ve vesnici v kempu najdete raftovací základnu místní společnosti Jølster-rafting. Pokud budete mít štěstí a v base campu někoho najdete, jistě vám ochotně poradí a sdělí i aktuální vodočet.
Prohlédněte si další fotografie k článku…
Samotná Jølstra je rozdělena na dva úseky. Nad přehradou a pod přehradou. Standardní raftovací úsek je nad přehradou, tedy od jezera k elektrárně. Úsek pod přehradou je krátký, začíná u mostu a zahrnuje pouze tři dropy, které jsou ovšem silným zážitkem. Celá řeka se tady zúží do asi 5 m šířky a voda dostane neuvěřitelný spád. Dropy samy o sobě nejsou nebezpečné, ale jsou těsně za sebou. Není tedy mnoho prostoru na opravu špatně zvolených průjezdů. Úsek dál pokračuje čtyřmi kilometry mírně tekoucí vody a končí v jezeře.
Teď už ale zpět k hlavnímu raftovacímu úseku, tedy od jezera Jølstravatnet k elektrárně. Jedná se o zhruba 8 km dlouhý úsek, klasifikovaný jako WW IV, a sjízdnost se udává na vodočtu 80 – 135 cm, což odpovídá 25 – 50 m3/s. Vodočet můžete najít hned na konci druhé peřeje zvané Prewash nebo ho prověřit na webu www2.nve.no.
Je třeba se dostat do tempa
Jako nasedací místo doporučuju zvolit parkoviště u hlavní silnice hned u jezera. Na jezeru se můžete rozpádlovat a k prvním peřejím to máte 100 m. První pasáž Jølstry vás dostane příjemně do tempa, které se vám bude hodit v druhé, už zmiňované peřeji „Prewash“. Ta totiž končí poctivým válcem, ve kterém zaplavalo mnoho komerčních raftů, a dokonce i někteří lepší čeští kajakáři.
Tenhle válec je dobré objet zleva. Dostanete se tak do klidnější vody, která vás odnese do další peřeje v levotočivé zatáčce. Tahle se nazývá „German Rapid“. Jméno dostala podle německého rybáře, který se tu oddával své vášni, ale kluzké kameny, silný válec na konci peřeje a gumáky na nohou se mu bohužel staly osudnými.
Na okamžik vydechnout se
Následuje několik menších peřejí na odpočinutí a vydýchání. Další peřej, která stojí za zmínku, se nazývá Stat-Oil. Název byl zvolen podle čerpací stanice (Stat-Oil) na konci peřeje. Tuhle pasáž doporučuju jezdit středem, přes čtyři metrové až dvoumetrové schody. Následuje asi 1 km stojaté vody. Tuhle vodu zadržuje přírodní hráz, která posléze vytváří hlavní peřej úseku „Heaven’s Gate“.
Celou peřej je možné prohlédnout zprava z hlavní silnice. Řeka je v ní rozdělena kamenným blokem, který funguje jako křižovatka. Ať chcete nebo ne, je dobré jezdit vpravo. Nejdřív musíte překonat první pasáž peřeje, ve které je spousta válců a diagonálních vln, které se vás budou snažit vytlačit doleva. Nesmíte se nechat; držte se vpravo, protože hlavní proud končí na zmíněném kamenném masivu.
Před kamenem musíte raft stočit prudce doprava o 90 stupňů. A pak už si jen užit třímetrový slide. Téhle cestě se říká „Highway to Heaven“. Levá cesta se jmenuje „Highway to Hell“, protože masivní válec, který na vás čeká dole, nic neodpouští a ani nepouští.
Zajímavým tipem může být i návštěva švédského temného ostrova Ursholmen. Jak jinak než na kajaku. Nechte se inspirovat článkem: Ursholmen – maják místo hvězd. |
Vlna za vlnou
Další peřejí, která stojí za zmínku, je „White Dream“. Dá se také prozkoumat z hlavní silnice. Jde asi o nejtechničtější peřej, plnou válců a velkých kamenů, mezi kterými musíte s raftem kličkovat jako šílení. Logický nájezd je mezi druhým a třetím mostním pilířem přímo na kamenný blok před vámi. Nezapomeňte ale včas zatočit, jinak skončíte bokem na překážce a zbytek peřeje si nejspíš proplavete.
Další pasáž řeky rozdělí ostrov na dvě ramena. Je lepší jezdit tím levým, je tam víc vody a průjezdy pro raft jsou čistší. Přibližně 500 m po soutoku s pravým ramenem se dostanete k velice významnému bodu, mostu „Stone Bridge“. Pokud vodočet naznačuje víc než 90 cm, je dobré tu vystoupit. Následující úsek je totiž opravdu poctivá WW IV. Za větší vody se v lesní peřeji „Drop and the Bend“ tvoří velice silný válec, ze kterého je obtížné vyplavat a nedá se tu postavit adekvátní záchrana. Pokud by se vám to podařilo a vyplavali byste, spláchne vás to hned do další peřeje a plavání bude opravdu na dlouho a velice náročné.
Pod tímhle úsekem WW IV je možné opět nastoupit na řeku z pravé strany a užít si poslední peřej, zvanou „Bonus“. Je to vodnatá peřej, a z mého pohledu jedna z nejbezpečnějších. Žádné silné válce, jen vlny, které vás donesou v podstatě až do umělé nádrže před elektrárnou.
Na vodu i na trek
Na Jølstře jsem jako rafting guide strávil dvě sezony, a tak vím, že počasí může být opravdu proměnlivé. Protože zima a vlhko je v Nosku všudypřítomné, je nezbytný komfort pro raftování značně omezený. V období od začátku května, kdy jezero bývá ještě zčásti zamrzlé, do června jsem jezdil v suchém obleku Hiko Quatro a nemohl si ho vynachválit. Tedy až do chvíle, kdy mi do něj při jedné rozplavbě s klienty ve „White Dream“ nateklo nedbale zavřeným poklopcovým zipem. Kvůli téhle zkušenosti tedy doporučuju opravdu dobře se na vodu obléknout.
Spaní v této oblasti je snadné. Můžete využít jeden ze tří krásných kempů ve vesnici u startu, nebo spát nadivoko. Ke spaní nadivoko doporučuju odpočívací parkoviště asi 3 km za Vassendenem směrem na Skey. Krásná louka na stany, pláž u jezera, otevřené WC a hřiště na beach volejbal – všechno zadarmo k využití.
Pokud se rozhodnete na Jølstru vyrazit, rozhodně nebudete zklamaní, ale měli byste si pospíšit, protože Norská energetická společnost má v plánu Jølstru znovu přehradit, a tím ukončit raftování. Místním se to samozřejmě nelíbí a bojují proti tomu. Obávám se ovšem, že je to jen otázkou času. V okolí Jølstry se také můžete vydat na několik treků přímo z Vassendenu do přilehlých hor, nebo si udělat výlet na ledovec, který je přibližně 30 km daleko, a navštívit přírodní ledovcovou jeskyni. Pokud by vám to bylo pořád málo, jsou tu další dvě možnosti k raftování. Ledovcová řeka Stardalselva a její větší sestra Stordelva. Ale o tom až někdy příště…