Právě teď, právě dnes vyráží tři odvážlivci – dva lidé a Toyota Heduš, po zemi a vodě až do Vietnamu. Sledujte s námi osudy a příhody Expedice Mekong 2007.
Plánovaná trasa a cíl
Celý nápad vzniknul na podzim loňského roku, kdy jsme se vrátili s přítelkyní z delší cesty po Balkánu. Od ledna letošního roku probíhají přípravy naší půlroční cesty s cílovou zemí Vietnam.
Původní trasa měla vést přes Čínu, ale vzhledem k tomu, že čínské úřady nepustí přes hranice cizince s vlastním dopravním prostředkem (pouze za doprovodu čínského úředníka a po zaplacení vysokého poplatku), byli jsme donuceni trasu změnit. Nová trasa vede přes Turecko-Írán-Pákistán-Indie-Nepál-Indie-trajekt do Singapuru a dál přes Malajsii, Thajsko, Laos do Vietnamu. Na vietnamské hranici nás čeká problém s platností řidičského průkazu. Jelikož vietnamské úřady neuznávají mezinárodní řidičský průkaz, jsou tedy pouze dvě možnosti, jak legálně překročit vietnamské hranice. A to: zařídit si vietnamský řidičský průkaz, což není tak jednoduché a nebo si najmout vietnamského řidiče. My jsme zvolili druhou variantu, přes hranici nám auto převeze domluvený řidič.
Ve Vietnamu hodláme strávit asi měsíc, jelikož chceme navštívit místa nejtěžších bojů americko-vietnamské války. Tím ovšem nemyslím jen zpřístupněné tunely Vietkongu, které se ukazují turistům, ale i místa vysoko v horách, kde proběhly těžké boje a podle našeho zdroje jsou tam sestřelené vraky helikoptér a letadel (pátrání po pozůstatcích z válek je můj koníček). Provázet nás bude veterán z této války, bývalý člen Vietkongu.
Z Vietnamu bychom rádi pokračovali přes Kambodžu do Thajska, ale podle mých informací tam bude obdobný problém jako v Číně nebo Barmě s průjezdem vlastním dopravním prostředkem. Pokud to nepůjde, cestu zpět naplánujeme opět podél řeky Mekong přes Laos. Zpáteční cesta povede zhruba stejnými místy jako cesta do Vietnamu. Celá trasa je naplánovaná na dobu 6 měsíců, ale ze zkušenosti víme, že plány jsou jedna věc, ale realita je věc druhá. Je možné, že horské oblasti Nepálu, Indie a Pákistánu nebudeme moci navštívit vzhledem k počasí. Celou půlroční cestu nehodláme pojmout jako velký závod, ale v pohodě a v klidu se věnovat památkám a kultuře v jednotlivých zemí.
Expedice Mekong 2007 je tedy připravená vyrazit. Vše je naplánované, vše je zabalené. Období příprav je zdárně překonané a teď už stačí jen udělat první krok, popojet první kilometr a vyrazit vstříc dobrodružství. Právě dnes, právě teď.
Co vše ale takové výpravě předbíhalo? Samozřejmě spousta starostí a kupa vyřizování. Ale mezitím také spousta legrace a zážitků s úředním šimlem.
Zdvořilí Vietnamci a zmatená Thajka
Při vyřizování víz proběhlo kupodivu vše poměrně dobře a bez problémů. Mohu říci, že nejlépe se k nám chovali na Vietnamském velvyslanectví, kde byli vstřícní nejen zaměstnanci, ale i Vietnamci, kteří stáli u okénka a pouštěli nás před sebe. Po předání tiskopisů, pasů a poplatků jsme dostali zdarma knížku o Vietnamu v češtině. To bylo docela příjemné překvapení. Na pákistánském konzulátu nás překvapil perfektní přístup, osobní jednání a mnoho užitečných rad na cestu. Íránský konzulát je trošku opatrnější s udělováním víz. Tím myslím ty jejich dotazníky, které se musí vyplnit třikrát pro jednu osobu a nejlépe na stroji. Takže jsme přijeli pro dotazníky, sedli do auta a v zaparkovaném autě jsme je vyplňovali na stroji. Jenomže než jsme je vyplnili, tak nám zavřeli konzulární oddělení. Ale telefon nám naštěstí pan úředník vzal a byl nakonec tak moc hodný, že si pro doklady přišel k brance do areálu velvyslanectví. Nakonec jsme to tedy také docela zvládli. Ostatní konzuláty jsou celkem bez problémů. A vízum do Nepálu a Laosu budem vyřizovat na hranicích.
Jen paní na thajském konzulátu jsem asi trošku rozhodil. Thajci totiž vyžadují kopii letenky nebo doklad o rezervaci. Mám tedy dvě možnosti. Buď nějaký doklad pořídím nebo budu psát dopis s vysvětlením způsobu dopravy ze země. A právě tady nastává malinký střet kultur. Paní jednoduše nemohla pochopit, že jedu do Thajska autem. Z legrace jsem jí tedy tvrdil, že nemám na letenku a že se jedeme autem k moři opalovat. Chudinka z toho byla celá zmatená. No co, když neuspěji, dá se snad vízum do Thajska koupit na hranicích Malajsie.
Nedostatek nafty v ropné velmoci
Navíc se pro podobnou cestu musí vyřídit doklady, které normální cestovatel s batůžkem nepotřebuje. Carnet vyřídí v Autoturistu. Potřebné je však také povolení pro vjezd do Íránu. Toto povolení sice není úplně nezbytné, ale je dobré ho mít, protože v Íránu je trochu problém s tankováním nafty. Asi se teď divíte, co je to za blbost, ale je to tak. Írán ve velkém vyváží ropu, ale asi má málo rafinerií na výrobu nafty. Fakt nevím. Benzínu mají dost, ale nafty málo. Povolení vystaví ministerstvo dopravy a následně i Cesmad. To povolení má platnost do konce roku, takže až se budu na jaře vracet, tak to musím nějak vymyslet.
Heduš a Análka – poslední záchrana českých tuláků v Asii
No nemáte to vy baťůžkáři jednodušší? Ale já to vlastně dělám kvůli vám, víte? Já totiž jsem taková malá autobusová linka Praha-Hanoi. Ještě se vám jako stop budu hodit vážení baťůžkáři :-):-) Až uvidíte naší bílou Heduš (Toyota), tak klidně mávněte a my vás kus cesty vezmeme. A mám s sebou i sedací záchod, který vám možná i půjčím. Já jsem totiž takovej malej vynálezce. To jsem jednou v Africe dostal uvítací průjmík a při tom krásném pocitu jsem vymyslel židličku análku. Je sice pravda, že tahat ji sebou v batohu je nesmysl, ale v Hedušce místo je. Je to úplně normální skládací plastová židlička odcizená z hospůdky a v ní je vyříznutá dírka, teda trochu větší díra. Testování proběhlo na vrcholcích rumunských Karpat, kde se dá krásně sedět na Análce a kochat se pohledem na krásu místní přírody. Tímto byl její provoz zahájen, ale je pravda, že přítelkyně ji odmítá používat. Ale vám všem, které na naší pouti Asií potkám jí půjčím.:-):-) Teda myslím Análku, ne přítelkyni!
Sami tedy musíte uznat, že budeme prospěšní všem českým tulákům, které v Asii potkáme. Poznáte nás docela jednoduše – Heduš je bílá a na boku má logo Hedvábná stezka.cz. Pod ním je nápis CHYTŘEJŠÍ NEŽ VELBLOUD. Pravda, vypadá to dost divně, když to mám na dveřích a koukám z okénka. Někdy zkrátka není tak úplně jasné, kdo je chytřejší, jestli já nebo ten velbloud.
Technická data a vybavení Heduš:Toyota Landcruiser 78 upravený pro bydlení a průjezd náročným terénem |
Nejširší nabídku průvodců a map Vietnamu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Milane, držíme palce na cestu.
Vrátil jsem se zrovna z Indie a tam počítejte s průměrnou rychlostí max. 50 km/h.
Na malajské hranici thajské vizum dostanete, ale jen 15denní a nejde prodloužit. Tak si ho raději vyřiďte třeba v Indii nebo Malajsii na ambasádě.
Budou zde uveřejněny zprávy z cesty, nebo existuje oficiální web expedice?
Oficiální web expedice nemá, zprávy z cesty budete moct sledovat tady na HS. Budou se objevovat v sekci cestopisy pod jménem Milana Elznice a samozřejmě také v rámečku Nové cestopisy na hlavní straně. Některé zajímavé momenty se možná také objeví jako články na hlavní straně. Nechte se překvapit a sledujte HS :-))
Nazdar cestovatelé, držíme palce. Borovec a spol.
Ahoj Lidi,je to otazka mimo misu, ale kde je prosim promitani o Ekvadoru 5.12.2007?Pisou ze na VSE, ta ma ale hafo mist. Pomoc vitam, diky
Dotaz na promítání o Ekvádoru napiš Karlu Wolfovi na jeho mail karel.wolf(zavinac)setkanicestovatelu.cz On ti jistě odpoví nejpřesněji :-))
Držím palce, přeju krásné zážitky a posílám veliký pozdrav.
Zkusíte někdo uhodnout, z čeho vzniklo jméno Heduš pro expediční Toyotu Milana Elznice? :-))
Katko – ze by zdrobnelina od Hedvabne stezky?? 🙂
Jinak teda tomuhle rikam dobrodruzstvi jak ma byt.Vzhledem k tomu, ze lidi vydrzi dost (hlavne lidi s nadsenim a odhodlanim),tak vam drzim pesti, at drzi hlavne technika.S Iranem mate pravdu, nemaji dost vlastnich rafinerii, tak ropu vyvazi do Ciny a odtud vozi benzin a naftu. Drzte se.
Hodně štěstí,zdraví a krásných zážitků Vám oběma na dlouhé cestě přeje Bíba.
Jsem moc rád, že v dnešním světě ještě existují lidé, jako jste vy.
19.prosince vyrážím na stejnou cestu vlakem.Jak to vidíte v Pakistánu s ohledem na vyhlášení vyjímečného stavu?A kdy vlastně cca dorazíte na iransko-pakistanskou hranici?Minulý rok sem v iranu potkal podobnou expedici z Itálie…držím palce
Hodně štestí na cestě! Rád bych do těchto míst také vyrazil , ale je mi teprve 18 🙁
A v tom je nějaký problém , Martine ? ;o)
Čas(letos maturuju), peníze(musí se vydělat) a mírná obava rodičů 😀 a ještě by to chtělo někoho najít..
Mno vidíš , já letos taky maturuju , peněz do těchto míst néni potřeba zase až tak moc , obav rodičů se nezbavíš ani ve 30-ti a já „hned“ po maturitě vyrážím . ;o)
Davide, kam po matuře vyrážíš, a na jak dlouho, smím-li se zeptat? Mě láká plno zemí, ale i Portugasko, které na tento server asi moc
nepatří…
Ahoj lidi,držíme vám všechny naše palce a čekáme na vaše nové zprávičky z cest.
Hodně štěstí a úspěchu na nové odvážné a dobrodružné cestě vám přejou Mistíci.
P.S: Držte se a pište hodně članků o cestě.
Ahoj.
Doufám, že se nestratíte a dorazíte domů v pořádku. Pořád jsme ještě pořádně nezapili naše nové bydlení.Čauky Hrubýci
Opatrujte se na pouti do zemí východních a dokumentujte všechno, co kapacitně zvládnete. Těšíme se na reportáže… L+M+D Kůtovi
Máme první zprávy z expedice! V pondělí sledujte novou reportáž v sekci Nové cestopisy.
Hodně štěstí na silnici!Příští rok jedu taky do těch míst, sice na motorce. Pořád nemám jasno v tom jak se dostat z Přední Indie na Zadní Indii, když je Barma tak zaprděná. Chápu, že teď máte hlavu plnou jiných starostí. Ze kterého města jede ten Váš trajekt do Singapuru? Jak se jmenuje společnost, která Vás (nebo jenom Heduš?) poveze? Omlouvám se za svou suchou otázku. Děkuju
Ahoj Tondo,auto jede z pristavu Chennai v kontejneru do Sigapuru,a my letime letadlem.Osobni lod tam nepluje. Letenka stoji asi 220 usd,a kontejner komplet 800usd plus poplatky v Sing. Zatim ahoj Milan.
Milane, držim ti palce a díky za sms. Taky si užij Vánoce.
AHOJ MILANE A SPOL DRŽÍM PALCE A DOBŘE DOJEDTE ZPÁTKY. DOUFÁM ŽE TO BUDE I S POŘÁDNOU SLÁVOU NA NÁMNĚSTI DRŽÍM PĚSTÍ AHOJ KOLEČAKAMA DOLE A ANTÉNKOU NAHOŘE JÍRA /PIRÁT/
Inspirativní článek!
Mohu se optat na podrobnosti opatřování si koně?
Jak se pozná spolehlivý průvodce, za kolik se dá kůň najmout, jak je to se sedlem a zadkem na delší cestě? A co komáři?
Díky moc za odpověď!
S pozdravem,
Martina
Články v okolí
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Časopis Travel Life píší cestovatelé pro cestovatele, tak CESTUJ!
Nové články
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Playa del Carmen
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru