Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Za unikátní budovou Elbphilharmonie v hamburském přístavu se sjíždějí turisté z celého světa a spolu s dalšími architektonickými skvosty dokázala udělat z Hamburku neskutečně atraktivní cíl nejen pro prodloužený víkend.
Autem se z Prahy do Hamburku dostanete asi za šest hodin. Ještě pohodlnější je cesta vlakem, který z Prahy jezdí téměř každé dvě hodiny a cesta mu trvá necelých sedm hodin. Samozřejmě sem jezdí také autobusoví dopravci, ale bohužel neexistuje přímé spojení. Široké spektrum ubytovacích zařízení zaručí, že si vybere každý. Pokud si ale chcete odvézt opravdu unikátní zážitek, ubytujte se rovnou v hotelové části Elbphilharmonie nebo v nádherně elegantním luxusním hotelu The Fontenay, který vznikl na břehu jezera Alster podle návrhu hamburského architekta Jana Störmera.
Elbphilharmonie: Hamburská „Opera v Sydney“
Neuvěřitelných 789 milionů euro je konečný účet za stavbu nové hamburské dominanty. Původní odhad tak byl překročen více než 10 krát, ale většina Hamburčanů už vysoké náklady Filharmonii dávno odpustila a naopak je hřeje u srdce, když je v některých médiích přirovnávána k Opeře v Sydney. 110 metrů vysoká stavba ležící v rychle se rozvíjející čtvrti HafenCity je tvořená cihlovou budovou, původně sloužící jako přístavní skladiště, a výjimečným téměř stejně velkým skleněným krystalem, jenž má připomínat vlny na Labi.
Architekti Jacques Herzog a Pierre de Meuron navíc dali budově Elbphilharmonie hned několik využití. Ve spodní cihlové části najdete parkoviště, již zmiňovaný pětihvězdičkový hotel Westin a 45 luxusních bytů. Nejpřitažlivější je ale pětadvacet metrů vysoký koncertní sál pro 2100 diváků, který naopak najdete ve skleněném krystalu. Zajímavé je, že veškeré stěny a strop sálu jsou ozdobeny více než milionem mořských lastur vyfrézovaných do sádrovláknitých desek. Na jedinečné akustice se podílel japonský mistr Yasuhisa Toyota.
Veřejnosti je zcela zdarma a bez objednání otevřen ochoz, chcete-li vyhlídková terasa, okolo celé budovy nacházející se přesně na předělu cihlové části a skleněného krystalu. Po jezdících schodech se dostanete na jakési pomyslné náměstí Plaza, z něhož se na ochoz vychází dvěma velkými oblouky uzavřenými vlnitým sklem připomínajícím vlny na vodě. Majestátnost, elegance a výhled na přístav i město vás okamžitě ohromí. Prohlédnout si můžete také obchod se suvenýry a restauraci. Pokud se chcete dostat přímo do koncertního sálu, budete si muset buď několik měsíců dopředu zamluvit prohlídku s průvodcem, anebo zakoupit vstupenky na některý z mnoha koncertů. Samozřejmě také mnoho týdnů dopředu. Pokud ale o své návštěvě Hamburku víte dostatečně dopředu, určitě to udělejte.
Jedinečná HafenCity
V prominentní a dynamicky se rozvíjející hamburské čtvrti HafenCity ještě zůstaneme. Bývalé přístavní prostory často ve velmi špatném stavu se zde pomalu mění, rekonstruují nebo poskytují prostor pro nové zajímavé projekty.
Před necelými deseti lety zde byla dokončena například zajímavá budova sloužící jako hlavní sídlo nakladatelství Der Spiegel. Moderní bílá stavba je s okolím opticky propojená díky soklu z červených cihel, z něhož pak ční dvě velké skleněné budovy. Celkovým dojmem na mnohé kolemjdoucí budova působí jako obří monitor. Stavbu najdete necelé dva kilometry na východ od Elbphilharmonie.
Na jih od nakladatelství můžete narazit na zajímavou stavbu hamburského Ekumenického centra sdružujícího 19 křesťanských konfesí. Elegantní budova je tentokrát celá obložená typickými červenými cihlami a na první pohled zaujme zvláštním zvlněním, které prý nejvíce vyniká při paprscích ranního slunce.
Tunel pod Labem, trajektem po Labi
Pokud se od Elbphilharmonie vydáte naopak na západ, dorazíte po necelých dvou kilometrech k také unikátní nicméně mnohem starší stavbě. Elbe Tunnel od roku 1911 slouží chodcům, aby se snadno a rychle dostali na druhý břeh Labe. 426 metrů dlouhý tunel byl ve své době opravdovou senzací. Dnes tu funguje i speciální výtah pro auta.
Z bývalého přístavu také dodnes můžete obdivovat kamenný terminál St. Pauli-Landungsbrücken, který je výchozím bodem pro vyhlídkové plavby hamburským přístavem. Provozuje je mnoho společností, nejlépe ale zvolte městské trajekty HAGAD, na nichž platí běžná městská jízdenka pro veřejnou dopravu. Zajímavou trasou jede například trajekt číslo 62. Zážitek z plavby v přístavu patří mezi ty nezajímavější, jaké si vůbec z Hamburku můžete odvézt, navíc se podíváte na budovu Elbphilharmonie ze zcela jiné perspektivy.
Kostel sv. Michaela, Rathaus a Chilský dům
Od Labe a přístavu se nyní přesuňme směrem na sever do centra města, které je ze severu ohraničené Alsterským jezerem. Ještě se ale po cestě zastavme v historickém Speicherstadt – jednom z největších skladištních komplexů na světě tvořeném novogotickými stavbami z červených cihel. Celá oblast vznikla v letech 1883 až 1927 a dnes je součástí světového dědictví UNESCO. Malebná čtvrť ukrývá celou řadu kanálů, mostků a ulic s vysokými domy, které dokreslují jedinečnou atmosféru.
Další zastávkou může být nejvyšší a pravděpodobně nejznámější kostel ve městě – Kostel sv. Michaela. Stojí na západním okraji centra města a největším lákadlem je jeho měděná věž tyčící se až do výšky 132 metrů. Každý totiž touží zažít panoramatický výhled na město nabízející se z vyhlídkového ochozu 82 metrů nad zemí. Kostel několikrát vyhořel a při spojeneckém bombardování přišel o část střechy a výzdoby. Přesto byste na severu Německa těžko hledali hezčí barokní kostel.
Téměř v pomyslném středu města najdete novorenesanční budovu hamburské Radnice dokončenou v roce 1897, tedy půl století po velkém hamburském požáru, při němž kdysi lehla značná část Starého města. Tehdy měla nová budova Rathaus dávat místním lidem další naději, morálku a chuť opět budovat své město, dost možná stavba působí na Hamburčany stejně i dnes. Prohlédněte si honosné průčelí se sochami místních významných obchodníků a poté zamiřte na prohlídku s průvodcem přímo dovnitř.
Nedaleko radnice si nezapomeňte prohlédnout nákupní pasáž Alsterarkaden navrženou architektem a urbanistou Alexisem de Chateauneuf, jenž dal Hamburku nový vzhled právě po zmiňovaném velkém požáru. Užijte si venkovních kaváren, galerií a obchodů s luxusním zbožím. Na závěr projděte průchodem Mellin-Passage, nejstarší nákupní pasáží v Hamburku, spojující arkády s nákupní ulicí Neuer Wall.
A naposledy se v centru města zastavíme u téměř futuristicky působící budovy Chilského domu, ačkoli pochází už z roku 1924. Její autor architekt Fritz Höger se prý inspiroval tvarem lodí v místním přístavu, Hamburčané někdy v nadsázce tvrdí, že se desetiposchoďová budova podobá žehličce. Mimochodem dům je postaven ze 4,8 milionu cihel a má 2800 oken. A proč chilský? Jeho majitel obchodník Henry Brarens Sloman zbohatl na dovozu dusičnanu draselného z Chile.
Několik míst na závěr
Vede-li vaše cesta do Hamburku opravdu hlavně za architekturou, nenechte si ujít ještě některé další perličky. V přístavu za zastávku rozhodně stojí kancelářská budova Dockland, která velmi věrně připomíná tvar lodi. Celá vyrůstá ze země jako velký kosočtverec z oceli a skla v dramatickém úhlu 66° a nabízí také vyhlídkovou plošinu.
Jižní část města, o níž jsme příliš nehovořili, také zažívá poměrně velký stavební boom. Za zmínku stojí Budova ministerstva pro městský rozvoj a bydlení. Poměrně výraznou budovu s velkým množstvím barevných prvků najdete nedaleko nádraží Wilhelmsburg.
Hamburk se samozřejmě neustále rozvíjí a již nyní je schváleno několik dalších významných projektů. S výškou 233 metrů se stane jednou z nových dominant města administrativní budova Elbtower, která by měla být podle návrhů britského architekta Davida Chipperfielda dokončena v roce 2025.
Na střeše čtyřicet metrů vysoké protiletecké věže z masivního betonu ve čtvrti Sankt Pauli by měl vzniknout městský park, což nebude první projekt tohoto typu. Podobnou věž ve čtvrti Wilhelmsburg už se podařilo městu v roce 2013 proměnit na energetický bunkr s tepelným výměníkem a solárními panely.
Časopis TRAVEL LIFE je časopisem jen o cestování. Vychází čtyřikrát ročně a je určený pro náročné cestovatele. Tvořen je autentickými texty a autorskými fotografiemi známých cestovatelů, reportérů a fotografů. Mapuje vždy 12 destinací a jejich unikátní místa a zážitky, přináší praktické tipy co vidět a zažít. Předplaťte si časopis TRAVEL LIFE na rok za196,- Kč.