Etiopský trojúhelník kultury

Etiopský trojúhelník kultury

Afrika není jen světem kmenové hierarchie a divokých zvířat. V Etiopii, která nebyla nikdy kolonizována, poznáte, že i černý kontinent má svou bohatou historii a sofistikovanou kulturu.

Dvouproudý Nil

Hledání pramenů Nilu představuje v historii objevování Afriky jednu z největších záhad. Livingstone, Burton, Speke a další známí i neznámí cestovatelé se snažili odhalit, kde řeka pramení a zda je něco pravdy na starých pověstech o hradu krále Šalamouna vybudovaném v nitru hor, ze kterých Nil vytéká nebo zda se skutečně dají u pramene sebrat listy z rajských stromů, jak tvrdil islámský prorok Mohamed. Nil se nechal dlouho a bolestivě objevovat, dokonce se lišácky rozdělil a pramení na dvou místech – Modrý a Bílý Nil se stékají v Chartůmu, Modrý přitom pramení jen kousek za hranicemi s Etiopií v jezeře Tana. Skotský dobyvatel James Bruce roku 1770 prohlásil, když stanul nad vodopádem Modrého Nilu: „Objevení tohoto vodopádu je vítězstvím našeho krále Jiřího III, ať žije dlouho.“ A odkráčel, aniž by věděl, že sto padesát let před ním jezuitský misionář Pero Pais zkonstatoval tu samou skutečnost, jen se o tom nijak nešířil a namísto krále věnoval vodopády Bohu.

Opice a kláštery

Jezero Tana představuje nejen prameniště Nilu, ale také kulturní a přírodopisnou památku. Na hladině jsou vidět dva druhy ostrovů: statické a pohyblivé. První jsou už od čtrnáctého století okupovány křesťanskými kláštery, druhé slouží jako bezplatný trajekt bandám paviánů – i když nikdo neví přesně, zda to není pořád jedna a ta samá skupina opic, která jednou omylem „nasedla“ na plovoucí ostrůvek a od té doby se snaží dostat ke břehu.

Kromě bludných opic, motorových loděk turistů a rákosových pramic rybářů není na hladině vidět žádný pohyb. Mniši z klášterů pevninu navštěvují jen při náboženských slavnostech, žijí takřka v dokonalé izolaci se svými svitky, artefakty a křesťanskou moudrostí. Prohlížet bohatství klášterních depozitářů za monotónního doprovodu knihovníka mluvícího shakespaerovskou angličtinou je zážitkem na dlouhé roky. Vedle pět set let starých knih psaných na kozí kůži a bohatě ilustrovaných jsou k vidění zlaté kříže s komplikovanými vzory pro nekonečno nebo zchátrálé brnění kněze Jana, který na ostrovy přiletěl na oblaku a svojí víru utužoval permanentním nošením těžké kroužkové zbroje: ve dne, v noci, při sbírání ovoce, při modlení… Není doloženo, zda se v něm také koupal. Dnes zbývá ze staletého artefaktu jen torzo, protože místní pečlivě odepínali kroužek od kroužku pro amulety.

Nejdůležitější historické památky chrání UNESCO, přesto zbývá stále dost knih a svitků, které podnikaví mniši prodávají za několik desítek dolarů a schopně tak decimují kulturní bohatství země.

Etiopie rukopis

Nemocný vodopád

Vodopády, které podle Bruce patří Jiřímu III., dnes zdaleka nevypadají tak monstrózně jako v osmnáctém století. Vodní elektrárna postavená kousek nad přepadem efektivně odebírá více jak osmdesát procent vody a zbytek tvoří na dlouhém útesu pouze tenký vodopád. V mnoha ohledech je pochod až k přepadu vody podobný tomu Bruceovu, protože turistická infrastruktura není v Etiopii tak rozvinutá, jako v sousedící Keni. Po strmé stráni, pod kterou bouří voda, sledujete chvíli kozí cestičku, která vede k brodu pro dobytek, kde se adrenalinově přebrodíte a dostanete se na druhou stranu, k vodopádu. Zblízka zjistíte, že ten zanedbatelný čůrek vody je dostatečně důrazný, abyste přestali mluvit a jen sledovali, jak se tříští o balvany na dně zlomu. Pak stačí zavřít oči a představit si, že vodopád Modrého Nilu kdysi mohl konkurovat Viktoriiných vodopádům na hranicích Zimbabwe a Zambie.

Etiopie - vodopád

Trojúhelník kultury

Jezero Tana a přilehlé město Bahar Dar znamenají první z kulturních a vizuálních pohlednic, které vás čekají dále na východě a severu. Monstrózní hrad města Gondar několik hodin jízdy na sever prý posloužil Tolkienovi jako inspirace pro Gondor v Pánu prstenů – nezapomínejme, že Tolkien se narodil v jihoafrickém Bloemfonteinu a o Africe něco věděl – a východní křesťanská mekka Lalibela poskytuje nevyčerpatelné vzrušení při procházení podzemních chodeb chrámových komplexů, které vytesali z jednoho bloku kamene andělé.

Obvykle je to právě Tana-Gondar-Lalibela, co je turistickým cílem pro lidi s pouze několika týdny času. Trojúhelník památečných míst ukazuje východní Afriku v jiném světle, než na jaké jste připraveni: ne jako divokou přírodu se zvířaty a kmenovou hierarchií, ale jako historicky bohatou zemi s kulturní tradicí pocházející ze stovek let přirozeného vývoje. Etiopie nebyla nikdy kolonizována a do značné míry ukazuje, jak hluboce poškodila kolonizace ostatní africké země.

Pavel Dobrovský

Osobní stránky autora najdete na www.expedice.org/luke


Zkušenosti čtenářů

alice in wonderland

"Etiopie nebyla nikdy kolonizovana…"

…az na sest let italske okupace pred a behem 2. svetove valky.

A svete div se, mnoho hlavnich pozemnich komunikaci, ktere vyborne slouzi az dodnes, byla postavena prave Italy.

Skoda, ze Italove tech silnic a mostu nestihli postavit vice, velmi by to prospelo etiopske ekonomice (a hlavne lidem).

Ze zacarovaneho kruhu bidy vede cesta ven jen skrz modernizaci a zefektivneni (nebot tradicni hospodarstvi nestiha zivit tak rychle rostouci populaci). Ale to samozrejme nemusi znamenat ztratu kulturni identity.

Jakkoliv se turistovi muze zdat "tradicni" zivot Etiopanu romanticky, nestoji za nim jen tradicni kultura, ale hlavne bida. Kdyby vesnicane meli vice penez, uz by davno nezili v malickych hlinenych domcich a netloukli by kukurici ve velkych drevenych hmozdirich. Jejich deti by nebehaly usmudlane a polonahe (coz tak hezky vypada na fotkach) a neumiraly by na banalni nemoci jako je malarie.

Mozna prave diky dlouhodobe pritomnosti Britu existuje v Keni pomerne rozvinuta infrastruktura (vcetne te turisticke) a vyssi zivotni uroven.

Neni pravda, ze Kena by byla bohatsi nez Etiopie. Opak je pravdou. Rozdil je jen v tom, jak ktera zeme umi sva bohatsvti vyuzit.

Kolonialismusm rozhodne nemel jen sve temne stranky.

P.S. I v Etiopii se najde mnoho mist, kde stale plati "kmenova hierarchie" (cely jih, zapad a vychod zeme, dobre pres 60% uzeni) a kde se prohani divoka zvirata (udoli reky Omo). Na druhou stranu i ve zbytku vychodni Afriky existuji mista plna pamatek zijici nerusene svou tradicni kulturou (svahilske pobrezi a ostrovy v Tanzanii a Keni, ale i Mozambiku a Somalsku).

Ale je pravda, ze Etiopie je nadherna a velmi (etnicky i prirodne) rozmanita zeme a ze pamatky na severu Etiopie jsou v Africe absolutne jedinecne. Lec jejich vyskyt zde rozhodne nesouvisi s absenci kolonialismu ale s jedinecnosti cele amharske kultury, ktera je te bantuske (na jih od Etiopie) na hony vzdalena.

Milka
alice in wonderland:

Oficiálně kolonizována nikdy nebyla. Okupace bych neřekl, že je to stejné jako kolonizace.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí