Ekoautem do Pekingu a zpět

Ekoautem do Pekingu a zpět

Stanislav Miller si z podzimního kola soutěže o podporu Expedičního fondu odnesl zvláštní cenu: 1000 litrů použitého oleje z restaurace Klubu cestovatelů Karavanseráj. Co s ním bude dělat?

Pojede na něj z Čech do Pekingu speciálním ekoautem, které místo benzínu spaluje vysmažený rostlinný olej. Ten je mnohem ekologičtější než klasický benzín a nafta. „Testy provozu vznětových motorů na rostlinný olej jednoznačně dokazují, že dochází k menšímu opotřebování motoru a k vylučování nižších škodlivých emisí než v případě pohonu na diesel při zachování stejné spotřeby a jízdních vlastností,“ říká Stanislav Miller.

Navíc mají rostlinné oleje další velkou přednost: jsou obnovitelným zdrojem energie, který nepřispívá k větší koncentraci CO2 a s ní spojenému globálnímu oteplování.

Po stopách středověkého mnicha

Expedice se vydá po trase, jíž do Pekingu v letech 1316-1330 putoval první český cestovatel, františkánský mnich Oldřich, Čech z Furlánska. Svoji tehdy neobvyklou výpravu popsal v cestopise „Cesta do říše Velkého chána“ (Popis východních krajů světa). Ve spise se nachází vůbec první zpráva Evropana o Tibetě a Lhase. Kraje světa, o nichž tehdejší Evropa neměla ani potuchy, jichž se bála a nenáviděla, Oldřich odvážně a bez větších předsudků popsal a předal západní civilizaci.

Ekoauto

Od dubna 2008 do června 2009 plánují účastníci expedice projet 40 tisíc km. Domovem se jim na tu dobu stane ekoauto – malý obytný vůz upravený na pohon použitým rostlinným olejem. Tankovat budou převážně v restauracích.

V autě mohou cestovat čtyři lidé, jsou zde tři postele, topení, kuchyň s lednicí a koupelna. Ekoauto je vybaveno mobilním kinem poháněným obnovitelnými zdroji energie: rostlinným olejem, solárními panely a větrem.

Nejširší nabídku průvodců a map Číny (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Interaktivní mapa cesty

Celou cestu budete moci sledovat „živě“ prostřednictvím interaktivní online mapy, na které budou publikovány fotografie a videa z navštívených míst. Mapa bude obsahovat současné a historické informace vztahující se k jednotlivým místům. Vše bude možné prohlížet ve 2D a 3D formě.

Ekocesty

Expedice do Číny je součástí projektu Ekocesty, v rámci kterého Stanislav Miller za poslední dva roky navštívil více jak 20 zemí a na olej z restaurací najel více jak 50 tisíc km.

Hlavním cílem Ekocest je informovat o životě lidí v různých zemích, vlivech naší civilizace na životní prostředí a cestách vedoucích k rovnováze člověka a přírody.

Ekocesty – do Egypta, Sýrie, Jordánu, Turecka, na Balkán a do Rumunska – www.ekocesty.info

Zkušenosti čtenářů

Ivan Brezina

Napad je to velmi zajimavy (bez ironie), ale tahle obecna veta neni pravdiva: „Navíc mají rostlinné oleje další velkou přednost: jsou obnovitelným zdrojem energie, který nepřispívá k větší koncentraci CO2 a s ní spojenému globálnímu oteplování“. Vedecke studie ukazuji, ze rostlinne oleje (a biopaliva obecne) maji naopak HORSI ekologicke dopady, nez klasicka fosilni paliva a to dokonce i pokud jde o sklenikove plyny. Podrobnosti zde:
http://www.virtually.cz/?art=15542
Jina situace ovsem samozrejme nastava, pokud pan Miller pojede na uz jednou pouzity fritovaci olej, a ne na biopalivo, jehoz primarnim smyslem existence byl pohon auta. Pak jde totiz vlastne o recyklaci, takze takove auto nejspis skutecne bude mit ekologicke dopady nizsi nez klasicke auto na naftu..:-))

Standa MIler

Co se tyce negativnich vlivu biopaliv ma pan Brezina ma v mnohem pravdu. Soucasna snaha o nahrazeni ropy biopalivy samozreme neni reseni a v masovem meritku muze zpusobit i velke ekologicke skody (pouzivani umelych hnojiv, kaceni destnych pralesu pro pestovani palem, monokultury, GMO plodiny a hlavne velka spotreba vody pro pestovani plodin). Priznavam, ze pred dvema lety jsem si vetsinu techto negativnich vlivu ziskavani biopaliv, take moc neuvedomoval. Ja vidim moznost vyuzivani bipaliv, jako dobrou alternativu pro male komunity, ktere si biopaliva samy vypestuji a take pouziji, pripadne recykluji jiz pouzity rostlinny olej.
Snahou mojich ekocest neni propagace biopaliv, ale informovani o formovat o životě lidí v různých zemích, vlivech naší civilizace na životní prostředí a cestách vedoucích k rovnováze člověka a přírody.
Pro pohon sveho maleho obytneho Eko auta jsem jako nejdostupnejsi a „nejekologictejsi“ reseni nasel pouzity rostlinny olej, ktery je odpad a v mnoha zemich se stale vyleva do zachodu. Me ekokino je navic napajeno energii ze solarnich panelu a pro cestu do Asie planuji vyuzit i malou vetrnou turbinu. Jde mi o to prakticky si vyzkouset a ukazat jak je mozne vyuzivat obnovitelne zdroje.
Soucasti mojich ekocest jsou i prezentace a projekce Eko kina a prakticke ukazky moznosti vyuziti obnovitelnych zdroju energie – pouzity rostlinny olej), solarni panely a vetrna energie. Je zarazejici, ze po 100 letech od vynalezu dieselova motoru, ktery byl pohanen rostlinnym olejem stale pouzivame smradlave naftove spalovaci motory misto mnohem ucinejsich a ekologictejsich eletrickych. Problem neni v technlogiich, ale v systemu, pro ktery jsou temer bezudrzbova a energeticky ucinna eletricka auta komercne nezajimava.
Soucasny problem nasi „ropne“ konzumni civilizace vidim hlavne v nadmerne spotrebe a rustu, ktery je zakladem nasi trzni ekonomiky. Bohuzel, zadny rust nemuze byt nekonecny. Cesta k rovnovaze cloveka a prirody je jednoducha snizit nasi spotrebu a negativni dopady a nebo pocet lidi. Pokavad se o to nepostarame, tak si to priroda zaridi sama.
Jeden ze zpusobu jak snizit spotrebu energie a produkci sklenikovych plynu je omezeni zivocisne vyroby. Celosvetova zivocisna vyroba se podle studie UN podili 18 % na tvorbe sklenikovych plynu (veskera doprava ma na svedomi „jen“ 14 %). V jine studii japonsti vedci spocitali, ze vyroba 1 kg hoveziho masa vyprodukuje stejne mnozstvi sklenikovych plynu jako auto, ktere ujede 250 km a spotrebuje se stejne mnozstvi energie jako kdyz budete svitit 20 dnu 100 W zarovkou. Navic se pouzije minimalne 13000 l vody. Bohuzel o teto snadne moznosti, jak by se dala setrit energie a priroda se radeji moc nemluvi.
Vice na http://www.ecocauto.info nebo na http://www.youtube.com/ekocesty

Ivan Brezina

Pokud jezdite na pouzity olej, je to jednoznacne ekologictejsi pohon nez fosilni paliva a take nez biopaliva. U te vetrne energie si ale uz nejsem tak jisty. Jeji ekologicke dopady jsou podle mne bohuzel take vetsi nez u klasickych zdroju. Pred casem jsem si dal praci a shrnul vsechny dostupne udaje o negativnim vlivu VE na avifaunu (http://www.babakov.cz/vetrniky/index_c02.htm). To se ale samozrejme netyka te vasi male vetrne turbiny – ta ptaky zcela jiste nezabiji.
Problem nasi „ropne“ civlizace vidim predevsim v tom, ze je ropna. Palit ropu je technologicka zhovadilost, jenze to bohuzel asi neskonci hned tak brzo, protoze jsou za tim obrovske zisky. Osobne vidim vychodisko v jadernych technologiich, a to spise v budoucich fuznich nez v soucasnych stepnych.
Vice tady:
dil 1:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-lhar-dostal-nobelovu-cenu-miru-1-ff8-/p_spolecnost.asp?c=A071215_220525_p_spolecnost_wag

dil 2:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-lhar-dostal-nobelovu-cenu-miru-2-ffx-/p_spolecnost.asp?c=A071217_104210_p_spolecnost_wag

dil 3:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-lhar-dostal-nobelovu-cenu-miru-3-ffh-/p_spolecnost.asp?c=A071217_173457_p_spolecnost_wag

Stanislav Miler

V rámci výstavy Lode a karavany na vysavisti v Letnanech probehne v patek 14.3 od 16-17 hod. prezentace cesty Eko autem do Egypta.
V nedely 16.3 od 12-13 budu prezentovat cestu do Egypta na setkani cestovatelu v Ladvi. Bude zde take me auto.

Stanislav Miler

Ekocesty – zážitky z Indie (Stanislav Miller, 29. červen po – 18:30 Karavanseraj)
Čerstvé zážitky z petiměsíčního putování Stanislav Milera po Indii malým obytným autem poháněným použitým rostlinným olejem. Navštívíte zajímavá místa, ekologické komunity a indické vesnice. Dozvíte se jaké mají indové největší přání a jak vidí budoucnost své země. Uvidíte jak se dá vyrábět eletrický proud z kravského trusu a jaké dopady na životní prostředí přináší ekonomický růst a stále rostoucí populace. Tento projekt byl podpořen Expedičním fondem.Vice na http://www.ekocesty.info

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí