Do Švýcarska (nejen) na lyže přímým vlakem nebo letadlem

Do Švýcarska (nejen) na lyže přímým vlakem nebo letadlem

Švýcarsko nabízí před nadcházející zimní sezónou řadu novinek, které potěší návštěvníky i z Česka. Kromě opravených lanovek či slev na lyžařské permanentky přibude možností pohodlné dopravy jak v alpské zemi samotné, tak mezi Švýcarskem a Českem.

Od poloviny prosince bude mezi oběma zeměmi rozšířen provoz nočních vlaků. Stávající přímý noční spoj z Prahy přes Linec do Curychu, který nabízí pohodlné spojení mj. i do kantonu Graubünden na východě Švýcarska, doplní nová linka, která zajistí spojení největšího českého a švýcarského města přes Lipsko, Karlsruhe a Basilej. Nový vlak v kategorii EuroNight zjednoduší cestování do kantonů na severozápadě švýcarské konfederace.

„České dráhy se se zahraničními partnery podílejí na renesanci evropské noční dopravy. Ke spojům z Prahy do různých evropských metropolí nyní přidáváme nový noční vlak Praha – Curych, který pojede přes Drážďany a Lipsko a nabídne spojení také do Basileje. Bude zajištěno komfortním lůžkovým vozem, ve kterém jsou standardní ale také luxusní lůžkové oddíly, kde mají cestující k dispozici privátní sociální zázemí včetně sprchy,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Lůžkový vagón Českých drah, foto: ČD

Vlak pojede v kategorii EuroNight a z Prahy bude odjíždět v 18:25. Zastaví v Ústí nad Labem, Děčíně a dál bude pokračovat přes Drážďany, Lipsko, Karlsruhe, Freiburg, Basilej a do Curychu přijede pět minut po deváté ráno. V Basileji bude možný přestup na přímé vlaky do Bernu, Luzernu, Brigu, Interlakenu nebo Lugana a Locarna na jihu země. Opačným směrem bude vlak odjíždět z Curychu v osm večer a do Prahy přijede v půl desáté ráno. Vedle lůžkového vozu v něm bude zařazený vůz s místy k sezení a nabídne také přepravu jízdních kol.

V nabídce zůstává také přímý lůžkový vůz Praha – Tábor – České Budějovice – Linec – Curych, který nabízí přímé spojení i do východního Švýcarska (kantony Graubünden a St. Gallen). Díky dokončení několika úseků na 4. koridoru bude v příštím roce provoz tohoto spoje pravidelnější než letos. Zájemci o cestu do Švýcarska mohou navíc využít také denní spojení s přestupem v Linci (vlaky Jižní expres a railjet ÖBB) a z Moravy může být zajímavá cesta s přestupem ve Vídni (vlaky EC / railjet / nighjet).

Pro vybrané spoje mezi Českou republikou a Švýcarskem lze zakoupit také Včasné jízdenky Evropa za zvýhodněnou cenu. Netrpěliví lyžaři pak mohou sáhnout po leteckém spojení, které provozuje mezi Prahou a Curychem třikrát denně společnost Swiss, jež nabízí přepravu lyžařského vybavení zdarma. Cestu k zasněženým svahům v této podobě může navíc zkrátit nová přímá vlaková linka mezi Curychem a Interlakenem.

Nejširší nabídku průvodců a map Švýcarska (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Slevy na železnici

Do 31. října lze ve Švýcarsku zakoupit 4denní Swiss Travel Pass u všech oficiálních distributorů a on-line na MySwitzerland.com v rámci speciální akce Swiss Travel System se slevou 30 %. Jízdenku není nutné využít v hned, ale až do 30. dubna příštího roku a případné storno je možné provést až jeden den před datem platnosti při zakoupení u STS AG (ostatní distributoři mohou mít vlastní podmínky). Od 11. prosince bude rovněž v provozu GoldenPass Express z Montreux do Interlakenu (1 jednou denně v každém směru a od 11. června 2023 bude rozšířen na čtyři zpáteční jízdy denně).

Vlak FV-Dosto, foto: SB

Výhodné skipasy

Letos v létě proběhla rekonstrukce 2. úseku lanovky na Jakobshorn a od podzimu se tak návštěvníci dostanou moderní lanovkou na vrchol (2.590 m n. m) bez problému. Hora láká návštěvníky jedinečným 360stupňovým panoramatem a je ideálním výchozím bodem pro četné horské túry a rájem lyžařů s bohatou nabídkou aprés-ski.

Je to něco, o čem sní každý milovník zimních sportů: být první, kdo si sjede čerstvě upravené „bílé koberce“. Letošní zimu Aletsch Bahnen spouští nabídku First Track z Bettmerhornu do Bettmeralpu. V 08:15 vyveze lanovka první lyžaře na Bettmerhorn, odkud se jim naskytne úchvatný výhled na Velký Aletschský ledovec.

S Flexi Ski Pass Winter si můžete užít lyžařský areál Matterhorn Ski Paradise v Zermattu ve vámi vybraných dnech za výhodnějších podmínek. V závislosti na vaší náladě nebo povětrnostních podmínkách si můžete vybrat z následujících možností: 2 během 4 dní, 3 během 5 dní, 4 během 6 dní, 5 během 7 dní, 6 během 8 dní. Ceny začínají od 163,- CHF za verzi 2 během 4 dní.

Skipas umožňuje neomezené využívání všech lyžařských areálů v Zermattu dle vlastního výběru (vč. Breuil-Cervinia/Valtournenche v Itálii), využití kyvadlové dopravy mezi Täsch/Randa a Zermattem (zpáteční jízdy dle platnosti skipasu), návštěvu zermattského snowparku u vleku Furggsattel, návštěvu Wolliho parku pro začátečníky na vrcholu Sunnegga a také dopravu místními skibusy.

Pro oblast Jungfrau letos stojí jednodenní skipas pro dospělého 75 švýcarských franků a děti do 15 let mohou o sobotách lyžovat zcela zdarma. Kdo má navíc zaplacené ubytování nejméně na 2 noci v Interlakenu, zaplatí za jeden den lyžování pouhých 40 franků.

Jungfraujoch Sphinx Terrasse, Aletschgletscher, foto: Jungfraubahnen AG

Pokus o světový rekord

Na některé novinky ale netřeba čekat do zimy. V rámci oslav 175. výročí švýcarských železnic se Rhétská dráha už v sobotu 29. října oficiálně pokusí o světový rekord v podobě provozu nejdelšího osobního vlaku světa. Vlaková souprava dlouhá 1.910 m se 100 vagony pojede po trase Albula/Bernina, která je na seznamu světového dědictví UNESCO, z Predy do Bergünu a dále přes viadukt Landwasser. V uplynulých měsících proběhly příslušné zkoušky technické proveditelnosti a zajištění bezpečnosti. Nejdelší osobní vlak planety má být složen z 25 oddělitelných souprav nejnovějšího typu „Capricorn“. Ty RhB pořídí do roku 2024 v rámci největšího nákupu kolejových vozidel ve své historii a dají graubündenské železnici významný impuls k modernizaci.

Za romantikou a do termálů na Rigi

Nejstarší „zubačka“ Evropy vozí cestující z Vitznau na horu Rigi již od roku 1871. Některé lokomotivy a vozy z těchto prvních let byly s láskou a odbornou péčí zrestaurovány a nyní vlastní Rigi-Bahnen jeden z největších vozových parků historických kolejových vozidel na světě. Parní lokomotiva v kombinaci s historickými vozy činí z cesty na „královnu hor“ exkluzivní nostalgické dobrodružství. Jízdní řád horského výletu je následující: 11:16 z Vitznau, 12:13 z Kaltbad a ve 12:34 příjezd na Rigi Kulm. Tyto speciální jízdy je možné zarezervovat na 29. 1. 2023 nebo 26. 2. 2023 za cenu 89,- CHF.

Historická „zubačka“ provozovaná společností Rigi Bahnen, foto: Franz Geisser

Pokud byste chtěli zážitek umocnit, můžete zvolit i například „balíček“, který zahrnuje plavbu po Lucernském jezeře, výjezd běžnou (moderní) „zubačkou“ a návštěvu vysokohorských termálních lázní Rigi Kaltbad.

Vánoční trhy či jedinečný sjezd

Zimní Švýcarsko nabízí mnoho dalších lákadel. Vydat se můžete mimo jiné do Montreux. Nejlépe před Vánocemi. Objevte pohádkovou atmosféru nejkrásnějšího vánočního trhu ve Švýcarsku se všemi jeho atrakcemi a více než 170 bohatě zdobenými chaloupkami překypujícími dárky. Zahřejte se sklenkou svařeného vína podél ulice Grand Rue, krytého trhu a nábřeží v Montreux.

Sklon až 42 procent, více než 1.000 výškových metrů během dvou a půl minuty – takový je nejdelší sjezd na světě a závod s nejrychlejším průjezdem ve Světovém poháru (přes 160 km/h!). Lauberhorn je plný superlativů, ale čísla mohou nebezpečný sjezd popsat jen přibližně. Lepší jsou anekdoty, jako je tato: Bode Miller v roce 2007 po skoku do extrémně strmého cílového svahu havaroval, smykem přejel cílovou pásku – a vyhrál.

Švýcarsko na jedno kliknutí

Bližší a aktuální turistické informace o Švýcarsku naleznete v češtině na webu MojeSvycarsko.com, kde si také můžete objednat tištěné mapy a brožury zdarma k zaslání poštou. Nezapomeňte také sdílet vaše zážitky ze Švýcarska na Instagramu s hashtagem #MojeSvycarsko a inspirujte tak ostatní k dokonalé dovolené – nejzajímavější fotografie budou uveřejněny v nadcházejícím vydání tištěného magazínu SWISSmag.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí