Írán, Pákistán, Afghánistán

Vlakem v Íránu

Martin

Zdarec,není tu někdo,kdo absolvoval pozemní cestu do Íránu z Turecka vlakem tzv.Transasya ekspresi?případně v samotném Íránu používal vlakovou dopravu?Zajímá mne obzvláště trať z Teheránu přes pohoří Alborz ke Kaspickému moři.Díky za jakékoliv info.

Zkušenosti čtenářů

Lukas

Obecné informace jsou všude na internetu. Má to nějaký speciální účel nebo chceš jenom maximum informací před cestou?

Martin

Ne,prostě mne zajímá osobní zkušenost

Ivan

Tohle je nad moje chápání. Asi čekáš, že si někdo. kdo má osobní zkušenost s danou věcí sedne k počítači a bude ti něco psát? Co si takhle projít tuny cestopisů nebo diskuzí a nebo být alespoň trochu konkrétnější?

Martin

Ty jsi Ivane opravdu úplně mimo mísu,takže nevím proč vůbec do toho vstupuješ.Hleď si svých internetových diskuzí a svého virtuálního světa.

lukas
Martin:

Jestli seš líný použít google a ještě arogantní, tak snad ani žádná reakce není třeba…

Ivan

Jasný, čekáš na někoho, kdo tě uvede do tajů íránské železnice, pokuďmožno instantně…

Martin
Ivan:

Vážení páni Ivan a Lukas,arogantní jste tu akorát vy dva.Odpovídáte na můj dotaz zcela nesmyslně a pokud nemáte osobní zkušenost,tak nevím,proč takto reagujete.
Na googlu i jinde je tisíce informací,to ví každý.Dotaz zněl zcela jinak a naštěstí už reagoval někdo z jiného cestovatelského serveru,kdo tu zkušenost má a rád se sejde na úplně normální osobní pokec u pivka,a to je myslím to hlavní o co tu šlo a o co jde.Trochu mne mrzí,že tady mnoho virtuálních diskutérů reaguje zcela mimo podstatu dotazu,zřejmě již znamení oblbnutí z virtuálního světa.Přeji hezké dny Vám oboum a myslím,že není žádný důvod již se zde dotazovat.

Petra
Martin:

Musím se Martina zastat; opravdu nechápu, proč někdo tráví čas psaním těchto reakcí. Naše diskusní forum je právě od toho, aby si lidé vyměňovali aktuální a osobní zkušenosti. Pokud jste v dané zemi nebyli nebo s daným problémem nemáte zkušenosti, nikdo vás nenutí příspěvek číst a už vůbec ne na něj reagovat.
Mimochodem, my Írán projeli autobusem a většina místních nás od vlaků (kterými většinou jezdím raději) odrazovala pro jejich nespolehlivost a celkově větší časovou náročnost. Osobní zkušenost ale bohužel nemám.
PG

Lukas
Petra:

Většina slušných fór má pro tyhle případy pravidla např: http://www.akcniletenky.com/diskuze/viewtopic.php?f=3&t=669
Jde spíš o to, že ty základní informace jsou obsažené v desítkách/stovkách zdrojů a na fórech se obvykle ptá na konkrétní věci.
Zakládači obecných témat jsou velice neoblíbeni.
Rád bych odpověděl, ale není jasné pořádně na co.
Informace, že jdou lístky koupit na netu, kolik mají míst v kupé a že jsou pohodlné, ale mají zpoždění jsou úplně všude, to je spíš o lenosti používat google a zcela zbytečné téma.

Ivan
Lukas:

K tomu není co dodat. Snad jen že moderátoři na vyspělejších fórech (např. viz výše) se chovají kultivovaně a dodržují kodex, na rozdíl od zdejších „zvláštních“ adminů, kteří buď nesmyslně mažou i nevinné příspěvky, nebo se zastávají lidí, kteří nesmyslně zakládají nová témata a ptají se na stupidity…

Jana
Ivan:

A kdo Vás nutí to číst?Tak se zaměřte na ta svá vyspělá fóra,když vás to tolik irituje a nepište sem své výlevy i ničem.

lukas
Jana:

Pokud se dobré fórum zbytečně plevelí, tak je to vždycky škoda.
Pokud je nějaký nesouhlas hned „výlev o ničem“, spíš to svědčí o tvojí úrovni.

Jana
lukas:

Plevelíte tady hlavně vy,normální lidi normálně odpovídají zcela logicky na dotazy,což vám je z nějakého záhadného důvodu trnem v oku.Paní Petra vám dostatečně jasně řekla o čem zdejší diskusní fórum je,ale to vy nejste schopni pochopit a vydáváte to za kritiku a nesouhlas,výsledkem je zaplevelení diskuse vašimi výlevy.A pro Ivana-jste opravdu arogantní týpek,vás bych chtěla mít doma,to už bych vás srovnala.

lukas
Jana:

Tvoje argumentace je jak od zdejšího guru Ivana Breziny. Demokracie obsahuje i nesouhlasné názory, takže si doma tak můžeš srovnávat manžela, děti nebo psa…

Ivan
lukas:

Jana: Dokázala bys nějak jednoduše a výstižně popsat, v čem spočívá moje arogance? Je to tím, že si dovoluju oponovat „admince“ ? A nebo tím, že si dovoluju vyjádřit svůj nesouhlas, nebo tím, že si dovolím napsat, že jsou jiná fóra vedena kultivovaněji? Myslím, že není těžké vycítit, co máš za problém, když moje konkrétní připomínky ke stylu práce místní „adminky“ nazýváš výlevem o ničem, a nebo ty nesmysly, jak bys mě srovnala… Otázka je, jestli to o co se tu někteří snaží v poslední době, je krokem správným směrem. Jestli jsou tu tendence udělat z toho fórum pro začínající puberťácké cestovatele, tak ať to proboha někdo na rovinu řekne… Doposud jsem to tu bral jako místo, kde se člověk něco dozví, někomu poradí nebo se podělí o svoje zkušenosti. Ale jestli teď tady budou zásadní témata typu: jak se dostanu z Lisabonu do Porta, tak je to pro mně prostě posun…

Libor
Ivan:

Já myslím, že právě ty odpovědi níže ukazují, že ta otázka byla položená dobře a lidem, kteří se tam chystají to může pomoci. Přes google by se většina informací nenašla.

Karel
Petra:

„Pokud jste v dané zemi nebyli nebo s daným problémem nemáte zkušenosti, nikdo vás nenutí příspěvek číst a už vůbec ne na něj reagovat.“
A pokud jsem v dané zemi byl a mám zkušenosti, tak jsem POVINEN reagovat???

St00

ahoj,
my jeli vlakem akorat z kashanu do yazdu. cesta prijemna, cena priblizne jako autobus. akorat mam pocit, ze vlaky jezdi dost zridka, takze opravdu je lepsi vozit se autobusem.

Gabi

Mám veľmi dobrú vlaňajšiu skúsenosť s vlakom Teherán-Mašhad (okolo 1000 km). Túto trasu prejde za noc, kupé sú pre 4 osoby, lôžka na veľmi dobrej úrovni. Lístky si treba zabezpečiť vopred, ide to aj telefonicky, aj cez internet, (mne s tým pomohol skvelý recepčný v hoteli Firouzeh :)) Cestovala som, pred 3 rokmi, vlakom aj na úseku Teherán-Yazd. Súprava bola o niečo menej komfortná (kupé s lehátkami pre 6 osôb). Východ slnka v púšti, asi hodinu pred Yazdom ale stál za to…

Martin

Pro uživatele Gabi,Petru s St00-moc Vám děkuji za odpovědi a pokud je někdo z Vás z Prahy a neměl by nic proti tomu se třeba někdy sejít na kus řeči nejen o vlacích v Íránu,ale vůbec o této krásné zemi,tak budu moc rád.Jinak ještě jednou děkuji a přeji hezký dny a cestám zdar.Martin

Ghazal

V roce 2009 jsme vlakem v Íránu jeli s manželkou následující přesuny: Teherán-Mašhad, Mašhad-Yazd, Tabríz-Džolfa a zpět, Tabríz-Teherán. Luxus v Evropě nevídaný, zvlášť ve vyšší kategorii Ghazal – čtyřlůžkové kupé s LCD obrazovkou a teplou večeří v ceně jízdenky. Kupé nebyla rozdělena na muže/ženy. Chtěli jsme vlakem jezdit víc, ale protože bylo před jarními svátky No Ruz, byla většina spojů vyprodaná. Do dnes lituji, že jsem se nechal zlákat akční nabídkou Turkish Airlines z Prahy a alespoň jednu cestu jsme nejeli z Istanbulu Transasya ekspresem, jehož součástí je také plavba trajektem po jezeře Van. V současnosti Transasya ekspresi začíná až v Ankaře, kvůli výlukám na trati Istanbul-Eskisehir (stavba železničního tunelu pod Bosporem a vysokorychlostní trati z Istanbulu na Eskisehir). Více informací zde: http://www.seat61.com/Iran.htm Doporučuji v íránských městech používat MHD, je to sice zdlouhavé, ale je s tím spojená spousta dohadování, máme z toho dost zážitků.

Martin

Pro uživatele Ghazal : moc děkuji za příspěvek o Vaší zkušenosti.Ta trasa Mašhad-Yazd-to musí být ta přímá nová trať přes poušť nemýlím li se? Opravdu bych rád Írán projezdil vlakem včetně té cesty Transasya ekspresem,a tzv.transíránská dráha od Kaspického moře až k Perskému zálivu,to musí být úžasný zážitek.

Ghazal

Jo, je to ta trasa přes poušť. Transasya ekspress jsem nakonec oželel s tím, že o to dýl budeme v Íránu a o to víc zde budeme cestovat vlakem. Měl jsem předem připravený harmonogram přesunů podle jízdního řádu, po příletu do Teheránu jsem ihned navštívil první cestovní kancelář a vše bylo vyprodané, kromě Mašhadu, kam to jezdí docela často. V Mašhadu na nádraží hned po příjezdu jsem řešil jízdenky do Jazdu nebo Kermánu, to mi bylo jedno, už to byla improvizace. Ale bylo to vyprodané, pokladní se však snažila, zavolala někam na ústředí a hned na to se v systému objevila 2 místa. Takže si myslím, že jednotlivé vlaky mají své kontingenty jízdenek mezi stanicemi na trase (asi jak u nás Jančura). Pravděpodobně přesunuli 2 místa z jiného kontingentu. Pokladní to sice zařídila, ale pro jízdenky jsme museli jít zas mimo nádraží do cestovní kanceláře naproti, kde už o nás věděli. Ono je to tak, že jízdenky se prodávají jen v cestovních kancelářích, na nádraží jen těsně před odjezdem vlaku, když se uvolní do prodeje případná zbývající místa v jiných kontingentech. V Jazdu byl problém – Isfahán i Bandar Abbás vyprodány. Takže jsem nechtěl riskovat a přesedlali jsme na autobusovou dopravu. Pokračovali jsme Šíráz – Isfahán – Kášán – Kazvín (s přestupem v Karadži mimo Teherán) – Zandžán – Tabríz. Až tam se mi zas podařilo sehnat jízdenky na vlak. Škoda, vlaků bylo málo a autobusů víc než dost. Naštěstí to vše byly denní linky – nesnáším cestování busem na noc. Preferuji vlak, kde není dráha tak bus – minibusy, MHD – a až když to nejde dál, pak teprve beru taxík. Jinak ty expresy Ghazal jsou typicky složený z takových modernějších kupejnyjí – sice nejsou z „vlnitýho plechu“, ale určitě to bude ruská produkce. A bez samovaru:-). Na normálních rychlících je to takový pelmel – Bautzeny, starší vozy západoněmecké provenience, nějaká Skadinávie, i Halberstadty jsem viděl. Mašhad a Jazd jsme jeli kupejnyjem, Tabríz – Teherán starým západoněmeckým Bc a vlastně obdobnou soupravou i Tabríz – Džolfa a zpět – prakticky to byla stejná souprava, oběhově svázaná s tím teheránským rychlíčkem. Íránské pendolíno (Siemens) – Paradise train – jsme neviděli.

iwanv
Ghazal:

Vybavim dopredu listky na rychlik/lehatko, vnutrostatne letenky, prenajom mikrobusu po Irane.

Iranske reference number za 20 euro resp. 520 czk.

Seriozne jednanie, platba do SR. Ponuka plati ked som doma t.j. do 10.9.2013 a od 1.10-20.10.2913 a po 5.11.2013.- inac som v Irane. viac na:

iw***@ce*****.sk











Jarda
Ghazal:

Jaká je ta železniční trasa přes pohoří Zagros směrem k iráckým hranicím? A je už hotová trať do Šírázu?

Aleš
Ghazal:

Pro Ghazal.zajímavé zkušenosti a zážitky.Předpokládám však,že něco jako online rezervace či přímo platba jízdenek na vlaky v Íránu kartou dopředu za nižší ceny zatím není v Íránu příliš běžné,nebo se mýlím?

Radka

Ahoj, cestu Ankara-Teherán zmíněným expresem jsem absolvovala v prosinci, má-li nějaké konkrétní dotazy, klidně napiš… Super zážitek, nicmén obávám se, že v letní sezóně bude vlak narvanější a méně rodiná atmosféra… Mně stačilo koupit si lístek na místě den předem, ve vlaku příjemná atmosféra a lidé, člověk si nadělá známosti, což se pak hodí. Škoda byla, že díky brzké prosincové tmě toho nebylo moc vidět, natož aby si člověk něco nafotil.

Mirek
Radka:

Ahoj Radko,

rád bych se zeptal na zmíněnou cestu do Íránu vlakem. Zajímalo by mě zda je rezervace a koupě jízdenky na vlak Ankara-Tehran vázáno na cestovní pas ? Protože tento vlak bývá už dopředu obsazen, snažíme se ted sehnat někoho, kdo by nám v Istanbulu nebo Ankaře tyto lístky pomohl zajistit. Pokud by však byli vázány na pas, mohl by to být problém. Díky za odpověd. Mira a Eliška

Karel

Já jel vlakem v Iránu čtyřikrát a když pominu to, že mně v něm málem trefili šutrem, tak naprostá spokojenost.
Jedinym nepříjemný zážitkem byl nákup lístku v Teheránu. Kontrolovali mně tam snad pětkrát pas, sepsali pět lejster a poslali asi k pěti okénkům než vytvořili a předali lístek.

Josef
Karel:

Také jsem zažil něco podobného,ikdyž ne v Íránu.Na cestě vlakem z Istanbulu do Karsu v roce 2005,několikrát na nás výrostci házeli šutry,rozbili několik oken a dokonce jednu tureckou paní trefili přes otevřené okno do kupé.Tam je to asi národní sport kamenovat vlaky.Ale jinak cesta byla příjemná,povídali jsme si s místními,furt nás hostily čajem,cukrovinkami,fíky,mandlemi,zpívalo se a byla legrace i kvůli jazykové bariéře,tam už moc znalostí angličtiny nebylo.Krajina na východě je zajímavá,trať vede často podél divokých řek skrze tunely a mosty.Stálo to za to,ikdyž autobusem by jsme tam byli 4x rychleji.Ten transasijský expres by mne taky zajímal,koukal jsem i na nějaká videa na youtube a vypadá to dobře.

Karel
Josef:

S tim šutrováním jsem to slyšel už víckrát a měli by o tom v LP napsat spíše než o „nebezpečí“ v které ulici se pohybujou prostitutky.
Tady byla jedna pani trochu pořezaná na ruce, ale nic se nestalo. Ovšem jak se to okno rozlítlo, tak to byla rána, jak když tam něco vybouchlo a bejt těsně u toho a nebo dostat tim šutrem přímej zásah, tak to bylo o život.
Ostatně jedna Ostravačka by mohla vyprávět……

Honza
Karel:

Já jen připojím tu zkušenost, že jsem uvažoval o cestě Teherán-Esfahán vlakem, ale nádraží v Teheránu je pro mě tak úděsný labyrint, že jsem nebyl schopen se zeptat na jízdenku (nepochopil jsem systém jak se kupuje jízdenka a vzdal jsem to). Podobně na hlavu bylo objednávání jídla ve 101 burgers nebo pokus zaplatit něco v bance. To aby člověk radši šel pěšky a okusoval při tom kukuřici…

Vlado

Na neoficiálních stránkách íránských železnic iranrail.net jsou v galerii fotky jejich vlaků a musím uznat tedy,že ty vagony jsou velmi krásné,pohodlné a servis výborný,kam se kolikrát hrabou evropské země.

Vlado:

Skutečně mají vynikající železniční dopravu na vysoké úrovni a stejně jako v Číně,Turecku,Indii a jinde v Asii-na rozdíl od Evropy se masivně investuje do kolejové dopravy,staví se VRT tratě,jinde zcela nová spojení a projekty.

Jarda

Pro případné zájemce o cestování vlakem v Íránu posílám odkaz na online jízdní řád íránských drah aktualizovaný.
http://www.raja.ir/Dorsapax/Data/sub_0/File/pdf/Train%20Scheduel-%20jan%2012.pdf

ProRail

http://www.spojeacesty.cz/iran.htm
vlakem z Prahy až do Teheránu

Mirek

Ahoj Martine,

máš už nějakou zkušenost s cestou vlakem Ankara-Tehrán? Popř. jakým způsobem se ti povedlo dopředu zajistit jízdenky? Chystáme se to absolvovat na konci března, ale máme strach že po příjezdu do Ankary zjistíme že je vlak vyprodaný . Mira a Eliška

Mirek

Ahoj,
netušíte někdo jakým způsobem by se dala dopředu zabezpečit jízdenka Ankara-Tehrán? Je rezervace nebo výdej jízdenky vázán na cestovní pas ? Popř. neznáte nějaký konkrétní kontakt na zprostředkovatele v turecku, který by byl schopen tyto jízdenky zajistit ?
Dík – Mira

Libor

Na webu http://www.raja.ir jim nějak zamrzlo už asi měsíc vyhledávání spojů i kalkulace cen jízdenek, že by zas nějaký hacker ???

Parsa

No Libore, zkušenosti z těmito íránskými weby moc nemám a je pravda, že to tam vázne, třeba na raja.ir ta sekce v angličtině je použitelná tak 2x-3x do roka na pár dní, pak to mají umrtvené. Co se týče alespoň základního přehledu o íránských vlacích, tak je dobrá neoficiální stránka:
http://www.iranrail.net

Mirek

Dotaz pro Slavomíra Horáka : Nemáte někde aktualizace čili nejnovější informace o fungování íránských železnic ?? jak je to v reálu s kupováním jízdenek či jestli ještě funguje spoj z Nachičevanu přes Džolfu do Tabrízu ?? Díky

adf
Mirek:

http://www.payaneh.ir/etrain/
Před Chrome a jeho překladač zjistíš vše.

Parsa

adf – to zrovna není moc funční odkaz vyhledavače spojení

adf

Parsa: Funguje to trochu specificky a po „iransku“, ale svuj ucel to plni.

Amir

Pro Ivana Brezinu : Vyzkoušel jste nebo vyzkoušíte také v rámci Vaší práce na průvodci Cesta na Východ jet pouze a jenom po kolejích z Prahy přes Istanbul,Teherán,Kvétu,Láhaur a Amritsar až do Dillí ??
Nebo z Prahy přes Moskvu, Sibiř, Mongolsko až do Lhasy či do KLDR,Japonska,Jižní Koreje ??

Ivan

V Íránu vlakem vcelku to jde dobře, některé spoje jezdí několikrát denně (např. do Mašhadu), jiné třeba jen 1-2x za den a u některých spojů se to redukuje jen na některé dny v týdnu, způsob nakupování jízdenek je poněkud byrokratický a zdlouhavý, online to lze pouze v Íránu a je v tom pěkný zmatek.
v perštině jízdní řád Raja vlaky :
http://old.raja.ir/dorsapax/userfiles/file/barnameharkat/paiz942.pdf

Adam

Zde jsou nějaké informace přímo z Iran Tour o železnici v Íránu :
http://www.irantourcenter.com/trains/default.aspx

Dan

IRAN: Russian Railways subsidiary RZD International signed a contract to electrify the 495 km route from Garmsar on the Tehran – Mashhad line to Incheh Borun on the border with Turkmenistan during a visit by Russian’s President Putin to Tehran on November 23.
The 36-month contract is worth an estimated €1·2bn, and will be financed through a €5bn Russian export credit intended to support various Iranian infrastructure projects.
The scope includes the design, supply of materials and construction of the 25 kV 50 Hz electrification, as well as tunnel enlargement and other works to increase capacity on the route, which has 95 tunnels and 32 stations.
In June Iranian and Chinese officials finalised an agreement to finance the previously-announced electrification of the Tehran – Mashhad line, with 85% of the €1·9bn cost to be financed through Chinese loans, the rest by the Iranian government. Completion is expected to take 42 months.

asdfgh

Lístky na vlak idú kúpiť aj prostredníctvom agentúry: iranrail.netJe tam mierna prirážka + 6€ poplatok, platí sa cez Paypal. Po uhradení platby došli lístky obratom takmer do 10 minút na mail.

Milan

Dobré a klidné zážitky z cestování vlakem po Íránu popisují manželé Vackovi ve své knize TransAsia, výborné služby, vstřícní a milí lidé, pohoda.
http://www.altiplano.cz/produkt/transasia-vlakem-kolem-asie-se-skladacimi-koly/

Tomas

Jedna loňská zkušenost z cestování vlakem: Z Teheránu do Bandar Abassu (dole u moře) zhruba 900Kč 19hodin ve čtyřlůžáku. Super lidi, kteří nás později pozvali na pravou iránskou svatbu. Cestou jedna netip. zastávka na modlení uprostřed noci.

Frantík

Čerstvá zkušenost z vlaku z Jazdu do Teheránu, vlak čistý, servis jako ve vip buse, téměř bez zpoždění, jízdenky zakoupeny den před jízdou na nádraží (nakonec vlak byl narvaný), cena 3OOtis R./os., před samotným odjezdem stačí příjít „pár minut“ – kontola pasu/jízdenky.

Arno

Frantiku a to fakt nebyl problém s koupí jízdenek přímo na nádraží ?? Jiní mají totiž úplně odlišné zkušenosti s tamější nádražní byrokracií

martin
Arno:

Není problém kupovat jízdenku přímo na nádraží. Šlo to v Kashanu i Bandar Abbasu – i v den odjezdu.

Frantík
Arno:

Též jsme slyšeli a proto dorazili právě o den dřív, ale nakonec to proběhlo během chvilky a v jednom okénku. Jen je třeba pas. Jak jsem už psal, potom kontrola před vstupem na nástupiště. Alespoň v Jazdu OK, jinak jsme cestovali busem, takže víc zkušeností nemám:)

Petr

Tak bohužel od konce roku 2015 už nejezdí TransAsya ekspresi z Ankary do Teheránu a zřejmě ani ten osobní vlak z Vanu do Tabrízu (www.seat61.com -iran) kvůli údajným teroristickým útokům ve východním Turecku a poškození tratí – pro mne je to smůla, já už to nestihl projet, jen doufám, že se to jednou obnoví.

Mirek

Já do Íránu jedině letět anebo po zemi z Gruzie/Arménie. Přes dnešní Turecko se mi vůbec nechce jezdit a podporovat toho šaška Erdogana a jeho novopečený sultanát

Martina

Prosím Vás, zkoušel již někdo nakupovat jízdenky na vlak online přes ten jejich perský server raja.ir ?? jak to funguje a kde se dá najít anglická verze ?? jak je to vůbec s placením kartami??

Slavomír Horák
Martina:

Bohžel mi to ještě vloni nešlo. Zkoušel jsem nakupovat jízdenky pro kamarády, ale ani perská verze mi neumožnila nákup jízdenek na mezinárodní karty, berou pouze íránské. Možná se to však za rok změnilo.

Paja

Nejlepší řešení je pokud máte čas vyřešit nákupy jízdenek přes místní íránské turistické kanceláře ve větších městech, jsou tam v naprosté většině milí a ochotní pomoci – holt peršané, žádní vychcaní arabáši

Jarda

Ahoj, chystám se na kratší pobyt v Íránu a chtěl bych využít i vlakové spoje na trasách Teherán-Jazd-Esfahán-Šíráz a potom i přes hory Elborz ke Kaspiku.Nejel to již někdo ? a jak nejlépe postupovat se sháněním lístků ??

Ivan

Jízdí řád íránských železnic Raja :
https://www.raja.ir/assets/MenuPage/File/IranTrain.pdf

Amir

Pro vlakové fandy se nabízí v rámci íránských železnic Raja/Rai možnost výletů třeba privátním vlakem po celém Íránu, nebo zvláštním osobním vlakem do pohoří Alborz.
http://iranrail.net/railtours.php

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: