Ahoj,nemáte někdo přesné informace takříkajíc přímo od pramene co se týče otevření nového železničního spojení mezi Tureckem a Gruzií (Kars-Tbilisi)ke konci roku 2012?
Rád bych příští rok vyrazil vlakem přes Turecko do Gruzie.Mimochodem dneska turecká vláda investuje mohutně do železniční dopravy,stavějí se rychlodráhy,nová spojení,modernizuje se.
Do konce roku 2012 bude (možná) dostavěný svršek na hranice Turecka a Gruzie. Gruzínský úsek je jinak hotový (ale osobní vlaky něm zatím nejezdí a je otázka, zda jezdit budou).
Na turecké straně chybí ještě nejméně jeden tunel, dohoda o něm byla podepsána teprve letos, tuším, v červnu, takže to hned tak nebude.
Oficiálně se hovoří o roce 2013, reálně to bude možná později. Každopádně nikde jsem neslyšel o osobní dopravě na této trati (možná vnitrostátní, rozhodně ne mezinárodní). Ale nechme se překvapit.
Díky za info,no to je škoda,že tam zatím nebude fungovat osobní doprava.
Ahoj,také máme plány na cestu do Gruzie přes Turecko,ale možná že teď po volbách nastane nějaký zvrat ve vztazích s Ruskem a třeba bude možné jet 1 cestu vlakem přes Abcházii kolem moře,to je určitě nádherná trasa.Nejsem si jistý jak funguje vízový a průjezdní režim co se týče Abcházie.Nemáte někdo osobní zkušenost s touto cestou?
Ahoj,
pokud jedeš do ruska, případně přes rusko, tak potřebuješ vízum..
Tak to zase prr. O nějakých tranzitních vlacích přes Abcházii ani neuvažujte. Zase takový Ivanišvili v tom bratření není. To by se musely stát následující zázraky (zhruba v tomto pořadí):
1. především mezi Ruskem, Gruzií a Abcházií by bylo nutné vyjasnit status Abcházie (asi by Gruzie musela uznat Abcházii jako samostatný stát, což je utopie).
2. Potom by se musely podepsat všechny dohody o tranzitech (na to si nedovedu představit vůli).
3. Dále by se musela opravit železnice ze Zugdidi do Abcházie (na to nejsou peníze ani vůle) a nakonec
4. Zorganizovat osobní vlaky z Ruska do Gruzie (zájem o tyto vlaky by, v případě splnění podmínek 1-3 asi byl, ale vůle k jejich spuštění, nevím nevím).
Jak vidíte, není překonatelná ani první podmínka (a to ani s novou vládou), natož další tři.
Jinak podmínky víz do Abcházie popisuji u sebe na webu. V zásadě se lze do Abcházie dostat z Ruska a zpět nebo z Gruzie a zpět, průjezdem určitě ne, to si koledujete o zatčení na gruzínských hranicích (pokud ovšem na vjezd do Gruzie nechcete zapomenout pod svou stávající identitou).
Já jel před několika lety úsek Kars-Erzurum. Jízda byla neskutečně pomalá, vlak skoro prázdný. Jednou to bylo zajímavé, ale jinak bych se po Turecku dopravoval autobusy nebo nejlépe stopem.
Ahoj, uvažujeme o cestě do Gruzie právě vlakem, resp. kombinací vlaku a stopu. Zatím je plán zhruba následující: z ČR stopem do Bělehradu (cca max 2 dny). Tam koupit BFP (Balkan Flexipass – tj. jízdenka pro studenty za 53 euro, 5 dní v jednom měsíci (resp. do jednoho měsíce) s ní člověk může jezdit téměř kdekoliv po Balkáně a v Turecku, v druhé třídě) a vyrazit směr Istanbul vlakem (přestup v Sofii) – tj. 2 dny cesty. Z Istanbulu vlakem do Karsu (taky asi dva dny cesty, tady bychom ale asi nejeli s BFP, protože vlaky v Turecku jsou prý velmi levné a zbylé dny na BFP bychom si nechali pro cestu zpět). Z Karsu pravděpodobně stopem do Batumi a odtud vlakem do Tbilisi (vlaky v Gruzii jsou prý ještě levnější, než v Turecku…). K tomuhle bych měl několik otázek: Myslíte, že je to takto reálné? Jel to někdo podobným způsobem?
Času máme dost (tedy s ohledem na BFP) a chceme spíše šetřit peníze. Z Tbilisi máme potom v plánu jet do Tušetie atd., ale to už je asi pro jiné vlákno. Díky za případné reakce, Ado.
Ado, v Turecku dnes probiha rozsahla modernizace trati v Anatolii, ktery by mela skoncit az v roce 2015. Pokud vim (overoval jsem to pred Vanocemi), po Anatolii zadne dalkove vlaky nejezdi, takze z Istanbulu dal budete muset autobusem. Flexipas bych z tohoto duvodu nekupoval, riskujete ze vam bude v Turecku k nicemu. Detaily o Gruzii vcetne hranicnich prechodu a moznostech dopravy na ne rad poslu, napiste mi na ivan.brezinaZAVINACmaxim.cz
Dík za informace. S modernizací máte pravdu, zapomněl jsem to tam uvést. Nicméně ta modernizace by měla probíhat zřejmě jen mezi Istanbulem a Ankarou (konkrétně nyní zřejmě dokonce jen mezi Eskişehirem a Istanbulem). Podstatně delší kus je z Ankary do Karsu, který by měl být ok. Ono ten BFP bychom právě měli zejména na cestování po Balkáně (BFP bychom koupili na 5 dní, což by zřejmě byla doba, po kterou bychom cestovali po Balkáně – myšleno i s cestou zpátky). V Turecku jsou (zvláště pak pro studenty) vlaky prý velice levné. Nicméně nevím, jak tedy dále z Istanbulu. Předpokládám, že bus až do Gruzie by byl asi celkem drahý. Vymotat se stopem z centra Istanbulu by bylo asi také dost složité. Bylo by tedy možné vzít z Istanbulu bus pouze do Ankary a odtud pokračovat dále vlakem do Karsu.
Ja to zjistoval hlavne z Istanbulu do Ankary a tam ted vlaky tutove nejezdi. Dokonce i primy vlak Istanbul – Teheran ted vyjizdi az z Ankary:-)). Jak je to dal ted z hlavy nevim. Z Istanbulu do Ankary ale normalne jezdi autobusy, to neni problem. Jinak pozemi cestu do Gruzie lze z Istanbulu podniknout radou kombinaci spoju a pres ruzne prechody. Napiste mi mejl, mam to zpracovane v nove Ceste na Vychod, rad poslu gratis PDF prislusnych stranek.
Pane Brezina, Vaše knížky znám, vloni jsem byl až u arménských hranic, letos jsem chtěl do Gruzie, byl jsem tam 3x a vlakem, dokonce s dřevěnými sedadly, ale tehdy to šlo. Snad tedy za rok. Za případné Váše zaslané rady PDF budu rád. Děkuji
re***@se****.cz
Pre spresnenie, vyluka je konkretne medzi vychodnym predmestim Istanbulu (Pendik) a stanicou Arifyie blizko Sakarye, takze ta medzera nie je az taka velka.
http://www.egtre.info/wiki/Turkey_-_General_Information#Recent_and_future_changes
No.. Já se vymotával z Istanbulu stopem 2x.. a Vždy to bylo v pohodě. Je to jen náročné na psychiku. Člověk stojí v 17mil. městě a provoz je šílený. Pokaždé to bylo ok. Hlavně se toho nebát
vlak budapest – belehrad 15eur ,maj nejakou dohodu
belehrad – sofia cca 22 eur +10eur mozno si priplatit lehatko
sofia – istanbul taky cca 23 eur + 10 eur mozno si dokoupit lehatko, ale jede jen do kapikule, dal je vyluka, takze vas nahazou do busu (uz zdarma,teda v cene toho vlaku) a dovezou pred istanbulske nadrazi
z istanbulu jak se tu psalo vyluka, z otogaru (to jest hlavni autobusak) dost busu do gruzie cena cca 50 eur, cesta asi 24 hodin. v busu zdarma piti, zastavky na nonstop benzinach co 4 hodky.
z batumi primy vlak do tbilisi, ale v lete mozno cekat na listek treba i 1,2 dny.
plackart 18lari cca 9 eur
ljuks cca 44 lari asi 22 eur.
jinak marsutky, ale na takovou vzdalenost dost nepohodlne
jo pred tim istanbulskym nadrazim je hned tram zastavka, tou se lehce dostanete na otogar, je tam i automat na jizdenky, ktery bere i bankovky, smer – od te vody pryc
Díky za info (představa o cenách dopravy!!).
CityStar Praha-Kapikule-Praha (v případě 5 osob) 3860,-zpáteční
myslim teda ze pokud jedete primo do gruzie, ty flexipasy nema moc cenu kupovat
Mužete jet vlakem do Odesy (Ukrajna), potom na kometu do Batumi (Gruzie), a z Batumi do Tbilisi Vlakem.
Z Oděssy do Batumi jezdí nákladní loď (s dopravou cestujících), rychlá kometa jezdí (pokud vím), pouze ze Soči do Batumi, a to 2x týdně.
Pro info viz http://www.ukrferry.com (možná i http://www.ukrferry.ua)
A jak je to s nočním vlakovým spojením mezi Tbilisi a Jerevanem?je nutná rezervace plackartnyj nebo kuppejnyj dlouho dopředu v obou směrech?
A dá se jet třeba kometou ze Soči do Poti?Předpokládám,že ani po Olympiádě v Soči nebude možné jet třeba vlakem přes Suchumi do Tbilisi.
No ono to není možné ani teď, když tam nejsou koleje, že 🙂
Teoreticky to možné je, koleje tam jsou položené, jakkoliv jsou ve strašném stavu. Politicky je to však neprůchozí a ještě dlouho nebude.
No tedy na Google Earth satellite maps to spíš vypadá,že za Zugdidi už ty koleje moc nejsou a není ani tzv.hraniční most přes řeku Inguri,náznak opravdových kolejí začíná být jasný až v Očamčire
Ne dopředu, není nutno kupovat. v létě kdy asi jezdí nejvíc lidí, mi šel koupit plackart na druhý den.
Někdo mi ale v Tbilisi říkal, že to chtěl taky na druhý den – a plackart už nebyl jenom kupé, a že byli každý v jiném kupé.
Ten plackart Tbilisi – Jerevan stál myslím 35 lari, tedy něco málo přes 400 korun.
Celkově teda myslím, že dopředu kupovat není nutné.
čus.
Mijak díky za info,my nakonec pojedeme opačně z Jerevanu do Tbilisi,tak ty kupejnyje/plackartnyje koupíme už po příletu do Jerevanu na vlakovém nádraží.
Tento příspěvek byl redakcí smazán jako nevhodný
Ahoj,
já jsem jel do Gruzie vlakem 2x.
Poprvé spodem Ostrava – Budapešt – Bělehrad – Sofie – Istanbul – Batumi – Tbilisi.
Podruhé Ostrava – Varšava – Vilnius – Daugavpils(Lotyšsko)- Sankt Peterburg – Volgograd – Ulan choll(Kalmycko)- Elista – Minerální Vody – Vladikavkaz – Tbilisi.
(samozřejmě, že pokud nebyla železnice, musel jsem i jinak, ale jak jel vlak jel jsem vlakem).
A pak jsem také letěl 2x letadlem Tbilisi- Varšava a pak jěště Kutaisi- Katowice.
No a k tomu, to je jasný, že letadlem to vyjde levněji, ale to co zažijete po cestě po zemi, je prostě super.
No třeba nemusí být všechno super, ale je to zážitek každopádně. No ale to se musí vyzkoušet, pokud někdo teoreticky nadává, že letadlo je levnější, a že vlakem je blbost – ten to podle mě nevyzkoušel. Protože jinak by chápal to, co teď chápat nemůže – a proto píše takové věci.
Jo kdyby chtěl někdo nějaké info tak piště, přes to Pobaltí a Rusko to byl fakt mazec. no ale bylo dražší než ta dvojka:)
Čus Mijak.
Mijak ma pravdu, ten kdo vyzkousel cestovani po zemi a zvlaste vlakem tam ma o mnoho bohatsich zazitku,setkani s lidmi atd. coz pri letu treba za dvojku zpatecni naprosto chybi.Cestam po zemi zdar a vlakem zvlaste
Rád bych se podíval do Volgogradu.Jak se tam nejlíp dostat?Franta.
Pro všechny zájemce cestování vlakem po Gruzii a Arménii posílám odkazy na online jízdní řády tamějších železnic.
http://www.ukzhd.am/raspisanie.html
http://www.railway.ge/?web=1&action=page&p_id=479&lang=eng
http://www.seat61.com/Caucasus.htm#.U6djbGuKDIU
http://www.slavomirhorak.net/news/doprava-do-gruzie/
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/4582-Gruzie-2012-aneb-Jak-se-dostat-zpet-do-Cech-vlakem/
Vlak mezi Karsem a Tbilisi začne jezdit na jaře 2015
https://www.youtube.com/watch?v=acmPUnOG3FE
Dotaz pro p.Slavomíra Horáka : nemáte prosím nějaké nejnovější informace o začátku provozu osobních vlaků na nové trati z Karsu do Tbilisi ?? Děkuji moc za případnou odpověď
Omlouvám se, přehlédl jsem dotaz na jaře. Bohužel ani na podzim není nic jasné. Údajně by se provoz měl otevřít v příštím roce, ale i to není jisté. Osobní dopravu vidím nejdříve na 2016/2017 (spíše to druhé), Ázerbájdžánské železnice mají již objednány vagóny (dokonce se systémem automatické změny rozchodu, takže odpadá časově náročná výměna podvozku) a chtějí pustit do provozu vlaky mezi AZB a TUR. Zatím však není jasná ani frekvence provozu, natož jízdní řády či dokonce ceny.
http://www.railway.ge
http://www.ukzhd.am
http://www.railway.gov.az
Zdravíme, jaké jsou aktuální události a stav okolo osobních vlaků z Karsu do Tbilisi ( podzim 2016) ??
Rozhodně bych na to nespoléhal. Poslední zprávy o otevření trati (nikoliv ovšem osobního provozu) momentálně kolísají od podzimu 2016 do začátku roku 2017. A ani to ještě nemusí být konečná.
http://www.jamestown.org/programs/edm/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=45159&cHash=c472f522f70fad52f8bee118a7f01ed3#.VuLMmbxFPeQ
Jestli to otevřou někdy pro osobní dopravu, jistě to může být zajímavá zkušenost a prožitek pro někoho , kdo má času habaděj. Nemyslím si ale, že by to bylo levnější a kratší než dnešní autobusová spojení Istanbul-Tbilisi a to nemluvím vůbec o nízkonákladovkách typu Pegas či Wizzair.
Na Kavkaz po zemi přes Turecko :
http://www.seat61.com/Caucasus.htm#.VyNezDFdVH4
To už spíše za nějaký čas po zemi přes Rusko a Abcházii než přes Turecko :
https://armenpress.am/eng/news/850415/abkhazia-interested-in-restoration-of-railway-communication.html
Máme v plánu při cestování po Gruzii zkusit navštívit i Čiaturu. Byl jste tam teď někdo?? Dá se tam jet vlakem ze stanice Zestafoni?a jak je to s ubytováním a hlavně s bezpečím či nebezpečím použití místních lanovek. Také bychom rádi navštívili zvláštní kostelík na útesu Katskhi-tedy jestli je opět přístupný(info se dost mění, loni byl nepřístupný)Díky za jakékoliv info.
– vlakom nie, ale normalne tam jazdia marsrutky z Kutaisi.
– hotel tam nejaky maju.
– uroven bezpecnosti lanoviek: no moc spolahlivo nevyzeraju, no este sa tam nikto nezabil
– Katski pillar je nepristupny uz peknych par rokov. Hore vas nepustia – to neni kostol.
Díky Dodo!. Podle protichůdných informací by snad ale měl jezdit každý den vlak z Kutaisi I přes Zestafoni a Čiaturu do Sačkhere. Alespoň to uvádějí na webu gruzínských železnic SR. V Katski víme, že to je poustevna či miniklášter, ale dá se alespoň dostat pod ten samotný kamenný pilíř a vidět to tak zblízka??
na katskhi sa da pozriet zdola, tam sa da dostat. vlaky do ciaturi jazdia tusim 1 – 2x denne, stoja aj v zestafoni, ale je to veeelmi pomala, ale pekna jazda. (70km za 4 hodiny cca) lanovky v ciature, ako pise Dodo, nikto sa este nezabil, miestni ich pouzivaju ako mhd, stoji to za zazitok (najlepsia je az v baniach)
Dotaz na Andreu : je v Čiatuře k přespání nějaký levný hotel nebo je tam i možnost u někoho v soukromí ?? a to jsou tam i nějaké lázně (bani) s lanovkou ?? A kde je přesně ten skalní chrám-klášter Mgvimevi ??
Kdo chce stihnout lanovky, měl by i pospíšit. V letošním roce by měli projít opravou ,některé budou zrušeny a nahrazeny novými.
dva hotely na vychodnom konci mesta (tabagrebi v juni 2016, vsetko ok)+ klastor hned vedla
Dotaz pro Slavomíra Horáka :
Jak je to se spuštěním osobního provozu na nové trati Kars – Tbilisi ??
Zde jízdní řád gruzínských železnic:
http://www.railway.ge/?web=1&action=page&p_id=479&lang=eng
Aktuální návod na cestu do Gruzie po zemi:
http://www.hytha.eu/cestovani/cestovani-bez-letani/na-kavkaz-po-zemi-prakticky-navod/
Pokud jde o železniční spojení Kars-Tbilisi, trať je v podstatě dostavěná, od začátku bylo deklarováno, že chtějí přepravit až 1.000.000 pasažérů ročně, kdy začnou jezdit osobní vlaky ovšem těžko říct… 🙂
Dobrý den všem, jízdní řád vlaků (patrně v první fázi Ankara-Kars-Tbilisi-Baku s ohledem na rekonsturkci úseku Istanbul – Ankara) není zveřejněn, čekám také s napětím na jízdní řád i ceny.
Jinak v předchozím odkazu (jinak výborně zpracováno) bych z alternativních možností škrtl variantu do Baku. Nejen kvůli ruskému vízu (to potřebujete každopádně), ale hlavně proto, že hranice mezi AZB a RUS je zavřená pro všechny kromě občanů SNS (tj. například i pro občany Gruzie a fakticky také Arménie).
Mno, pokud vím, tak hranie AZ-RUS už je otevřená i pro ostatní. https://caravanistan.com/border-crossings/azerbaijan/
Děkuji za upozornění, toto mi uniklo, v létě vyzkoušíme a napíšu zkušenosti.
To bude zcela jistě jezdit z Ankary, ale je otázkou, jak dlouho to pojede ve srovnání s autobusy a také cenové rozdíly. Já sám ale toto spojení hned vyzkouším, jakmile to spustí.
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.