Černá Afrika

Varování cestovatelům do Arushi – safari, Kilimanjaro

Jana

Ahoj, toto je varování všem, kdo se chystáte do Tanzánie a budete si zařizovat safari či trek na Kilimanjaro.

Velkým obloukem se vyhněte místní cestovce „Africa Smart Safaris Ltd.“ z Arushi, vedené panem Soterem Clemencem Mutambalikem.

Nás (mě a kamaráda) – a nejsme jediní – podvedl. Nezařídil to, co bylo slíbeno a zaplaceno, tudíž jsme přišli o velký obnos peněz.

Ve zkratce:
– safari se uskutečnilo v přeplněném autě a navíc bylo zkráceno jen na zhruba třetinu slíbené doby samotného pobytu v národním parku
– Kilimajaro: byli jsme „nuceni“ zaplatit znovu poplatky za vstup do parku Kilimanjaro, které mělo být v ceně. (Časově jsme si nemohli dovolit zorganizovat si trek přes jinou cestovku, tuto nepříjemnost jsme se navíc dozvěděli až u vstupu do parku. Vše už bylo předem zaplaceno, riskovali bychom tedy ztrátu celé sumy v nenávratnu a navíc žádný trek).
– tuto dvojitou platbu nám Africa Smart Safaris slíbili vrátit po návratu z treku, tak se ovšem nestalo
– místo dohodnutého sedmidenního výstupu nám zorganizovali pouze šestidenní (bez vrácení poplatku za sedmý den)

Zájemcům poskytnu ráda podrobnosti.

Radím ovšem všem, ať si dají velký pozor na pana Sotera, který lže do obličeje, a kterému na místní policii leží dlouhý seznam cestovatelů, kterým dluží peníze. Nestaňte se jedněmi z nich!
Ano, je pravda, že ASS (příhodná zkratka, že) nabízí jedny z cenově nejvýhodnějších safari a výstupů na Kili, kvalita tomu ovšem stejně rozhodně neodpovídá a nikdy nevíte, jestli se nestanete jednou z obětí (podle posledních recencí na internetu se oběti množí!).

Polský pár, který s námi měl jít na Kili, po několika dnech a několika poplatcích/úplatcích na policii získal polovinu ceny výstupu na Kili zpět. My takové štěstí už neměli.

Přeji šťastnou cestu a hlavně šťastnější výběr (místních) agentur!

Ruda

Ahoj,
na ASS je na internetu velké množství varování, sám jsem před nimi už varoval, tuším i zde na Hedvábné Stezce. Přitom ty „poznávací znaky“ jsou pokaždé podobné – přeplněná auta místo slíbených private aut, nezaplacení vstupů do parků (tedy zaplacení Soterovi, to ano, ale on následně nezaplatí za vás a nutí vás buď zaplatit znovu na místě, nebo to celé vzdát), dost často si lidi stěžují na velká zpoždění, plýtvání časem, špatné kempy a vybavení, velmi nekvalitní auta, a často také nekvalifikované a navíc arogantní průvodce/řidiče. Myslím, že Jana to tu popsala více než dobře, bohužel ji to stálo tuto zkušenost a nemálo peněz.
Já jsem zařizoval safari na přelomu listopadu/prosince 2012. Je pravda, že Soter odpovídal na maily velmi rychle a spolehlivě, a že jeho ceny byly více než zajímavé (navíc často ještě sám nabízel slevy). Varovalo mne až jeho nepříjemné naléhání ve chvíli, kdy jsem se rozhodoval mezi nabídkami, a pak rozhodly informace a recenze, které jsem našel.
Jinak jsme se poté v Tanzánii setkali s dalšími českými turisty (Lenka a Vojta – určitě sami potvrdí) a ti měli se Soterem také nepříjemnosti, také měli od něj nabídku, a Soter je po příjezdu/příletu do Arushi prý sám osobně naháněl po městě, aby mu to „podepsali“.
Proto, i když jsme se tomuto člověku nakonec vyhnuli, bych také rád znovu varoval před ním a jeho agenturou Africa Smart Safaris.
My osobně jsme nakonec vybrali firmu Shadows Of Africa [www.shadowsofafrica.com], která má slovinskou majitelku (která žije v Arushe). A musím říci, že vše klaplo perfektně, nakonec to s nimi absolvovali i Lenka s Vojtou, a doufám, že bylo vše v pořádku. Ona ta evropská pevná ruka ve vedení takové společnosti je tam asi malinko potřeba. A navíc pro turisty z ČR, kteří tam jedou poprvé a hledají spolehlivou agenturu (to byla i naše situace) je takovýto kontakt k nezaplacení.
I já přeji všem turistům povedené safari, stojí to opravdu za to!
Ruda.

Jana

Děkuji za příspěvek. Mohu jen potvrdit všechny doplňující negativní znaky, které Ruda zmiňoval.
Já jsem se bohužel naivně spolehla na jediný celkem dobrý dojem známé a zaslepeně si potom neprošla veškeré recenze. Těch negativních je opravdu dost.
Přeji všem, aby nebyli příliš důvěřiví jako my a nedali na prvotní dobré dojmy, slušné chování, rychlé reakce, nabízené slevy atd. Toto vše se v případě Sotera a Africa Smart Safaris po zaplacení zásadně změnilo.
Je to škoda, poněvadž to hází špatné světlo i na ostatní, čistě africky vedené, cestovky.. alespoň pro mě do budoucna…
Štastnou cestu všem, nenechte se odradit, Afrika stojí za to!

Ondrej
Jana:

Sice nemá smysl nosit dříví do lesa, ale podělím se o svoji zkušenost s ASS.
4 dny safari – 540$. Domluveno Lake Manyara, Serengeti, Ngorongoro.

1. Soter mě ráno veze k jiné cestovce (mt.meru safaris) a přijíždí jejich auto. Až na můj dotaz se dozvídám, že musí spolupracovat a „prodal“ mě jiné cestovace.

2. Místo Lake Manyara se jede do Tarangire. To mi zas tak nevadilo, váhal jsem mezi tím už dříve. Každopádně nekorektní jednání..

3. Na vstupu do Serengeti přišel průvodce s tím, že na kreditce společnosti mají nízký zůstatek. Že potřebuje naši kartu a po návratu nám to vrátí. Řekli jsme, že kartu se zůstatkem nemáme a trvali jsme na tom. Nakonec (asi po hodině, kdy čekal jestli nevyměknem) prý zaplatil vlastní kartou.

4. Potvrzuji plýtvání časem. Když jsme to průvodci po příjezdu do kempu v 15:30 důrazněji vysvětlili, souhlasil, že ten den ještě pojedeme, ale jeli jsme okruhy, kde jsme za 2 hodiny potkali jen 2 auta a skoro žádné zvíře – přišlo mi jakoby trucoval a dělal to naschvál .. :/
V kempech, při balení apod. si vždy dávali neskutečně načas, zato zastavit u zvířat a chvíli tam pobýt se průvodci vždy nechtělo, každopádně jsme mu o to museli většinou říkat, což není 2x příjemné.

5. Do auta se nevešly všechny věci a měli jsme je na střeše, takže jsme přes ně neviděli dopředu před auto.

Každopádně zvířátka jsme viděli, bylo jich hodně, zážitek super. Jenom radím, volte jinou cestovku;)

Ondrej:

Někdy i nošení dříví do lesa má smysl, neboť se tím opět po nějaké době oživí povědomost o podvodných agenturách.

Schéma jednání ASS je úplně stejné u všech, jak se zdá. Nás se týkal Ondřejův bod 1 – což bylo možná štěstí, neboť druhá cestovka byla první den mnohem lepší než Soterova organizace dny následující.
V bodu 3 (nízký zůstatek na kreditce) jsme bohužel po více než třech hodinách pohořeli, poněvadž jsme nechtěli přijít o celý výstup na Kili….

Od Sotera máme podepsanou smlouvu s razítkem, že nám dluží částku, kterou jsme zaplatili navíc.
Pokud by někdo z vás znal právníky v Arushe, Tanzánii, prosím vás o kontakt. Z naší cestovní pojistky nám zaplatí výdaje na místního právníka. Děkuji moc!
Možná je to naivní, ale naděje umírá poslední.

Ondrej:

Možná je to naivní, ale naděje umírá poslední.

Jan

Nedoporučuji využít služeb spol. Habari Gani Safari, vedené Makongoro Mongateko. Měli jsme sepsanou smlouvu na budget tour(Mt.Meru, safari) a nakonec vinou nedostatečných informací a vědomostí této firmy, jsme museli platit dalšího nosiče na Mt.Meru; vybavení pro akce se shánělo vždy na poslední chvíli a pořad chtěli peníze dopředu na vyřízení ale zajištovali až těsně předem. Díky špatné informaci o cenách za průvodce v Monduli Juu vesnici, jsme nakonec skončili na policejní stanici, protože místní průvodce po nás chtěl za 3 hod. procházku 115.000 Tsh!!! Ty jsme neměli a odmítali procházku zaplatit. Jelikož jsme si měli hradit náklady na naftu, tak jsme při kalkulaci vycházeli z údajů poskytnutých Mongatekem. Spotřeba však byla mnohem vyšší.Platby uvedené ve smlouvě pořád se měnily.
Nedoporučuji využít služeb spol. Habari Gani Safari a průvodcovské procházky kolem Monduli Juu, kvůli předražené ceně.

Jan:

Přidávám webovou adresu na Monduli Juu:

Jan

Petr

Ahoj,
my jsme byli s agenturou KINDOROKO a měli jsme z toho také docela nepříjemný pocit, i když splnili vše, co jsme nasmlouvali. Akorát jídlo bylo každý den stejné a malé množství, zatímco naši nosiči si dávali banány, mandarinky, apod., nám se toho nedostalo. Málo vody k pití, čekání pořád na vše, nakonec na vrchol šel s námi jen kuchař a ostatní se na to prostě vykašlali, už se jim nechtělo.A nejhorší bylo až skoro brutální vymáhání „tipsu“- spropitného- mnoho nechybělo k fyzickému napadení, dokonce nás chtěli vyložit už v Moshi a ne až v Arushe. Dali jsme v r. 2008 80 USD za Kili a 40 USD za Mt.Meru jako spropitné a byl oheň na střeše, prý strašně málo…Ale takhle jsme si je my, turisté, hlavně ti bohatí, vychovali. Prý jim dávají Francouzi, Britové, Němci, Amíci, Japonci a jiní, třeba až 50 E/USD na den navíc, ale jestli je to pravda nevím.Také zkracování časů pobytu v parcích bylo jejich stylem. Honem to projet a do tábora na odpočinek. Nakonec jsme tedy viděli vše, i když představu nám to splnilo, trochu hořký pocit zůstal. Nejhorší ze skupiny byl nějaký BUBU, jak mu říkali,malý, asi 155 cm vysoký černoch, ale „hajzlík tuplovanej“.Ale přesto všechno říkám, rovníková Afrika je NÁDHERNÁ a stojí za to se prodrat takovými menšími problémy ( pokud nevyrostou ve velké a nepřekonatelné….) Takře rusumé: Kindoroko spíš nebrat, ale pokud to jinak nejde, tak si to hlídat a dát jim najevo, co a jak si představujete a kontrolavat je neustále, což je unavující a nakonec si stejně najdou, kde vás ošulí, jsou to prostě černoši, taháme my,turisté, za kratší konec provazu…
Paradoxně pro nás to bylo s lidmi podstatně lepší až na Zanzibaru, kde jsou muslimové, klid, pohoda, bezpečno i v noci ve starém městě, venku pozdě večer i děti a ženy. Křesťanská pevnina byla trochu méně bezpečná, což nás překvapilo.
Je třeba počítat s tím, že rovníková Afrika je drahá,min. 2x dražší než JV Asie a služby jsou asi o polovinu horší. Ale i tak je to krásný kus světa a doporučuji.
Petr

Libor
Petr:

Ahoj, díky za poučné zkušenosti. To mi jen potvrzuje, že nemusím litovat, že jsem v Africe nebyl. Na ostatních kontinentech (kromě Antarktidy) jsem strávil na cestách v součtu přes 4 roky a pochybuju, že by někde pod pohrůžkou násilí vymáhali spropitné. Ti samí turisté jezdí třeba i do Jižní Ameriky a mohli by stejně zkazit místní průvodce, ale tam, pokud vůbec si o spropitné řeknou (většinou ne), tak kultivovaně. Doporučuju jet spíš do Jižní Ameriky. Příroda je tam rozmanitější (Afriku znám pro porovnání dobře z TV) a místní cestovky splnily vše, co slíbily. Žádné „honem to projet“ či prostoje, ale snaha o maximální spokojenost. Dostatek chutného a pestrého jídla i vody nebo čaje (v Llanos i šťávy z ovoce), to vše při nízkých cenách. Kromě Bolívie mluvili průvodci i anglicky. Projel jsem za 13 měsíců skoro celou Jižní Ameriku, vícedenní výlet jsem měl 5-krát, celodenní výlet 12-krát, jinak jsem se snažil, pokud to šlo, cestovat bez CK. Mluvil jsem také s mnoha lidmi o jejich zkušenostech.