Cau,mam dotaz,letim v listopadu mesic Sulawesi a chtel sem dalsi mesic Sumatru,oba ostrovy projet na skutru,co se da.Ale ted sem narazil na Moluky a Bandske ostrovy a nevim.Byl nekdo posledni dobou na Molukach? Muzem hodit rec?
bo*****@se****.cz
nebo fejs eda svec
Jinak poučení je snadný. Žádnej indonesan vám nikdy neřekne úplnou pravdu. Vždycky si něco vymyslí. Bud k vlastnimu prospěchu, nebo jednoduše neví na chce bejt za chytraka. Tečka.
Tak na Dukono je to teda jen s 1 pruvodcem a o trochu levnejsi pro dva lidi, nez to vypadalo, ale porad vic nez 2x drazsi, nez mi psal Alex. Otazka je, kolik by to vyslo celkem pro 1, 3 atd.
Na Gamalamu nikdo cestou nic nekontroloval, pruvodce nic nezpival a jiste se holek neptali na periodu.
Alex má svojí pevnou cenu 100 EUR na den. Maxi z Meti bude určitě levnější ohledně DUkona. Souhlas s Gamalamou, když víš kudy se tam de, tak nepotřebuješ nikoho. Na Dukono už taky vim kudy, takže můžete jít příště se mnou zadarmo. 🙂 Bylo to fajn a ráno za tmy to bylo jako v železárně. Lítaly tam dvoumetrový žhavý kamenyi 100 m vzduchem. na youtube mam krátký video (mrchrkrt). Postupně to napíšu všechno do blogu
Vratil jsem se z Jižních Moluk Kei Kecil 2020. Tak jestli někdo potřebuje informace?
Ahoj
Ahoj Tome,
určitě budu rád za nějaké stručné shrnutí.
Jaké je to tam třeba vzhledem k Sulawesi nebo k Raja Ampat, pokud můžeš srovnat?
Díky moc
Ahoj Davide. Byl jsem na Kei v 2018. Jak píše Tom, super pláže, a až na neděli úplně prázdné. Lidi milí, v pohodě, ochotní nezištně poradit a pomoct. Bydleli jsme týden na jižním konci pláže Pasir Panjang, byl tam klid a turisty bych spočítal na prstech mých dvou pětiprstých rukou. 🙂 Pak jsme se přepravili na Bandské ostrovy. Turisticky to tam žilo víc, ale pořád v pohodě. Tam to bylo tak nějak lepší. Ne tak dechberoucí pláže a západy slunce, ale lepší šnorchlování. Na Kei už bych znovu nemusel, snad jen pokud bych se potřeboval zašít aby mě nikdo nenašel, nebo jako součást psychoterapie. 🙂 Na Bandy bych letěl hned. Na Sulawesi a Togiany bych se taky klidně ještě jednou podíval, ale na Papue a Raja Ampat jsem ještě nebyl…
Ahoj Davide,
Kei Kecil je nádherný na pláže, najdeš zde asi vůbec nejhezčí pláže na světě a to bez diskuse. To se musí vidět, to nejde popsat, jasná Polynésie a snad ještě hezčí. Jinak je to ostrov totálně bez turismu a jsem zvědavý, kdy to tam vlítne, protože to budou resorty za mnoho stovek dolarů za noc. Liďi na ostrově strašně hodný a úslužný, žije si to tam svým tempem. Je to v oceánu odřízlé od civilizace a budeš tam také za celebritu. Jinak počítej úplně se základem a zapomeň na západní vymoženosti. Nejde to s rovnávat se zbytkem Indonésie, je to úplně něco jiného. Zde je to o koupání na nejlepších plážích na světě vůbec, také výlety po ostrově jsou pecka. Většinou jedeš na silnici sám!!!! Raja je o přírodě a potápění. Na Kei jsem byl 18 dní sám a byl to největší zážitek za 21 let cestování po Asii.
Tom
Tam turismus nikdy nevlítne, protože místní neprodají developerům pozemky (mají na to omezující mechanismy místních komunit). Ve Villa Monica byly některé pokoje s klimatizací, ale já ji nepotřeboval. Myslím, že i teplá sprcha. Auta jako taxi nebo motorky na půjčení jsou taky, takže úplně bez civilizace to není.
Zajímavostí na výlety po ostrově zas tak moc není. Dá se to zvládnout za 2 dny, ale ta místa jsou opravdu krásná. Je škoda nejet i na výlety na okolní ostrovy, ale to chce najít i další turisty na sdílení nákladů. Fakt sám? Jaký měsíc to byl? V roce 2018 měli v Coaster Cottages a v Savana Cottages obvykle plno (ovšem kapacita je malá a při průchodu okolo třeba ani nikdo na pláži u nich nebyl).
Ahoj Libore,
Mám tam překlep, byl jsem letos v únoru a březnu 2020! Byl jsem sám v Marry Cottages. A dělal jsem i výlety na ostrovy okolo, takže toho bylo pozehnanē. Nejvíce na Kei Besiru a potom asi na deseti ostrovech okolo.
Ahoj.
Tom
Ahoj,jak se na tyto ostrovy dostane. Lodi nebo letadlem a odkud? Moc děkuji
Letadlem na letiště Langgur, nejlíp asi z Jakarty. Loď tam jezdí, ale trvá to moc dlouho. Zajímavá trasa lodí je na Banda Neira z přístavu Tual.
Hale pravděpodobně zrovna tam jedu měsíc před tebou 🙂 a už sem v předodjezdovejch přípravách. Mam v plánu Ternate – Tidore – Pulau Guraici a Pulau Lelei, pak se vrátim na Ternate a pojedu Halmaheru do Tobela a možná i na Morotai. To je tak na měsíc akorát, podle mejch zkušeností. Pokud by se ale pokadilo počasí, tak dáme Sumatru.
Podle mě se to dá zkombinovat v podobě sever Sulawesi (z Bitungu do Ternate jezdí loď). Já taky nevim do čeho du, ale na Sulawesi sem už byl a když to tam na Molukách bude stát za prdlačku tak se se ženou pojedem rekreovat k Lorenzovi na Bunaken. Posledně mě slíbil 10 % slevu na ubytko, když přijedu podruhý :).
Jinak odpověď na tvou otázku podle mého názoru je, že z pohledu motorkáře je to na Molukách asi nejspíš horší. Na Sulawesi ti sem tam někdo motorku pučil a na Sumatře s tím už nebyl problém vůbec.
Nejsem „motorkar“,jen nesnasim jezdit busy atd:).pocitam ze si v Makassaru vezmu na mesic motorku a uvidim co stihnu.. u me je to slozitejsi,ze nedostanu 2 mesicni vizum,tak po mesici na Sulawesi musim vypadnout do KL a pak na Moluky.Je na tebe nakej kontakt?….ja budu na Sulawesi od 22.11.,ze bych se ti ozval,kdyz rikas ,ze letis nekdy mesic prede mnou…
Na Molukách je zrovna LiborS, který sem přispíval a někdy ještě přispívá. Můžeš ho ale kontaktovat na cestujlevne. Ale předpokládám, že ten nápad jsi mohl dostat i po tom, co jsi tam četl jeho příspěvky z Moluk, kde právě je. Pokud ne, tak tam nějaké informace najdeš, a můžeš ho i oslovit s dotazem. Na Banda myslím zrovna je.
Ale pokud ti můžu radit, tak Moluky se moc nedají srovnávat s turisticky daleko frenkventovanějšími Sulawesami a Sumatrou a cestování na motorce myslím bude velký problém.
Tady myslím nenajdeš na 99% nikoho, kdo tam v poslední době byl, protože sem skutečných cestovatelů, co navštěvují podobné destinace moc není. A já sem chodím už spoustu let a nepomatuji se, že by na Molukách někdo byl a probíralo se to tu v posledních letech. Na tvém místě bych hledal na tripadvisoru a podobných webech.. Já se tam taky chystám a co jsem koukal, tak v češtině je informací a cestopisů jako šafránu a většinou starého daty 🙂 Jestli chceš cestovat na pohodu na motorce, tak zvol rozhodně Sumatru, kde to ale taky díky cestám v hrozném stavu nebude žádná slast, ale na turisty jsou tam, aspon na těch známých místech, zvyklý a s půjčením motorky by neměl být takový problém
Muzes si koupit mesicni vizum po priletu na letiste, ktere si muzes v Indonesii o dalsi mesic prodlouzit. Pokud pojedes z jihu na sever, vizum rozhodne neprodluzuj v Manadu (trva to min. tyden). Vizum si muzes prodlouzit v Gorontalu nebo v Tahune (obe mista bez problemu). Tahuna je na ostrove Sangihe, severne od Manada, jsou tam vyborny silnice na motorku, hory, prales a super snorchlovat.
Do Ternate je to lodi lepsi z Manada, jezdi pravidelne 2 nebo 3 krat tydne, z Bitungu je to myslim jen PELNI. Taky muzes z Manada do Ternate letět. Neuvazoval jsi o ostrove Sangihe? Ostrov 8 hodin severne od Manada, lode kazdy den rano a vecer. Nadherny ostrov s minimem turistu, sopka, hory prales, prazdne plaze, spousta malych ostrovu kolem, snorchlovani (podmorska sopka, spousta ryb)… Podle mne lepsi nez severni Moluky.
To zní dobře. Kdys tam byl? A jak dlouho? Ještě jsem se pořád nerozhodl, kam to příště bude. Jaké jsou tam ceny a možnosti ubytování. Vzhledem k málo turistům to bude zřejmě podobné jako Moluky. A co ten šnorchl. Co korály? Proč myslíš, že je to lepší jak sev. Moluky?
Díky za odpověd
Prave jsem tady. Ceny jsou tu podobne jako jinde na Sulawesi. Bydlim v nove otevrenem Hattarua guesthouse, odtud se daji delat vylety po celem ostrove a zaridi i bydleni u rodin na okolnich malych ostrovech. Krome toho je to jeste Rainbow guesthouse, ktery je dobry tak na dve noci, pokud chces do trek do blizkych hor, potom uz jsou tady jen hotely ve meste (jediny slusny je Wisma Melia). Snorchlovani je super, jsou tu mista s nadhernym koralem, kotvy ze spanelskych lodi starych 500 let, podmorska sopka u ostrova Mahengetang. Najdi si na Instagramu Hattarua guesthouse, maji tam spousta fotek. Doporucuji sem jet aspon na 14 dni, je tu spousta zajimavych mist. Na severnich Molukach je vsechno daleko (spoustu casu stravis na lodich a hlavne cekanim na ne, ubytovani je na nekterych mistech o dost drazsi, za pronajem lodi na den vetsinou chteji strasny penize a koral se se Sangihe neda srovnat.
Ahoj Adame, mohl bys mi na Tebe poslat kontakt. Chtěl bych hodit řeč o Molukách a Sangihe ostrově. Nebo mě přímo kontaktuj.
lu********@gm***.com
nebo skype: cabernetsauvignon007. Děkuji
To zní opravdu hodně dobře. A kdys byl na Molukách? Nejsi náhodou Libor 🙂
Abys chápal. Já už byl v Indonesii několikrát a i jinde po Asii a vyhledávám už právě jen ta neprovařená místa s kvalitním šnorchlem, ale aby tam byla možnost i nějakých treků atd.. Proto uvažuji i o těch Molukách nebo i západní Papui. Vím, že Moluky jsou na cestování horší, ale dá se to řešit letadlem jen pak na Bandu je třeba vzít lod s delší cestou. Ale to jsem jen tak narychlo koukal. Ještě jsem to úplně nestudoval.
Můžeš mi když tak na sebe poslat kontak na
ni*******@ce*****.cz
Nejake rady z tve cesty by se urcite hodily. Diky
Přeju příjemný pobyt
Na Molukach jsem byl pred 2 lety, nejlepsi na snorchlovani jsou Banda bylo tam minimum turistu (to se ale meni, pry je tam ted mnohem vic lidi, hotelu atd.), potom je super snorchlovani u Ambonu na ostrovech Saparua a Nusa Laut. Hezky jsou i ostrovy Kei na jihu, ale neni tam snorchlovani (koral je znicenej). Na severnich Molukach je snorchlovani celkem dobry kolem Ternate (Ternate, Maitara, Hiri), koral nic moc, ale spousta ryb. Morotai je zajimavy hlavne pro surfare, snorchlovani nic moc, vsude znicenej koral a draha doprava. Papuu neznam, ale podle vseho je tam vyrazne draz nez jinde v Indonesii a Raja Ampat taky bez turistu nebude. Byl jsem v Indonesii uz na hodne mistech, ale muj favorit je ted Sangihe, zadni turisti, super snorchlovani (podle mne se da koral srovnavat s Banda a je lepsi nez Bunaken, kdyz budes mit stesti, tak muzes videt dugongy (morska krava), sopka Awu, hory na treky, vodopady, lesy a spousta malych obydlenych i neobydlenych ostrovu kolem. Pocasi by tu melo byt krome prosince a ledna slusny celej rok. Poslu ti email, pokud se budes chtit zeptat vic. A Libor nejsem 🙂
Díky moc
Ahoj Adame měla bych pár otázek k Sangihe. Můžeš mi poslat e-mail?
pa**************@gm***.com
děkuji
Busy sou dost naprd, to je fakt. Ty 18ti a více hodinový klimatizovaný s výhodou, že si ve vnitř můžeš zapálit cigáro 🙂 My se vracíme už 22.10, takže bude měsíc čas ještě nějaký moudra (kontakty, info o cenách apod.) předat než vyrazíš. Jinak to píšu na blog, tak se mrkni během října tam.
mail mam
ko******@ce*****.cz
Ale připomínam, že máme dvě varianty Sumatru nebo Halmaheru. Ted je to počasí pro obě varianty 50:50. Jinak se bavim přes FB s Alexem z Tobela, je vtipný, že já na něj indonésky a von na mě anglicky. Podle všeho prolez kolem Tobela co se dalo. http://www.visit2halmahera.blogspot.com
kdyby sme se nakonec cukli a jeli Sumateránskou verzi, tak je to dobrej kontakt na treky. Ale i lodě na šnorchl a přespání na ostrůvcích kolem Tobela a na morotai zařídí.
Každý kontakt dobrý 🙂
Jak to myslis s tim pocasi,ze ti bude tri dny prset tak letis jinam?….ja uz mam vsechny letenky koupeny z domova,takze pocasi vubec neresim.:)
No já mam koupenou akorát Praha – Jakrta. |Vnitrostátní let koupim tak tejden před odletem až se rozhodnem. Ono to s tím počasím zase nebude tak stašný, ale kdyby to nějak fouklo blbě, tak chci mít záložní variantu. Jinak zkus tohle: simfonihalut.com/informasi-transportasi.html. dají se tam sehnat transporty mezi městama na Halmaheře. Ze Sofifi do Tobela chtěj 97 000 Rp. to de.
Prosim te,ohledne Sulawesi,trajekt z Ampany do Gorontalo,vezme me i motorku?
Vezme, vozi i auta. Motorka neni problem na temer zadne lodi
Moluky jsou super, hlavne ostrovy Banda.. super snorchlovani a potapeni. Na Banda ostrovech ale nejsou silnice, takze tam na motorku zapomen. Na jinych vetsich ostrovech si ji muzes pujcit. V listopadu je na Banda ostrovech pocasi celkem dobry, ale v prosinci zacina vitr a velky vlny, takze snorchlovani a potapeni za moc nestoji a jsou problemy s dopravou, hodne lodi se rusi vc. fast boat Ambon – Banda, takze jedinou moznosti jsou PELNI, cca 1 za 14 dni do Ambonu nebo do Tualu, odkud muzes letět.
Ahoj, musim tu zareagovat (mimoradne). Dobre, ze jsi Adame neco napsal, ale ne vse je uplne pravda. Prave jsem procestoval za 27 dni Moluky od Kei po Halmaheru (samozrejme jen mneco, cele by byly na mnoho mesicu). Pro me byly Moluky pri zohledneni kriterii pestrosti vcetne treku na aktivni sopky s uzasnymi vyhledy, krasnych plazi bez lidi a nekde se snorchlovanim jednom z nejlepsich na svete (Hatta), milych lidi, kteri radi vidi a casto zdravi cizince, dobreho a levneho jidla, na severu i ruzneho ovoce, dobreho ubytovani, peknych plaveb velkymi lodemi, ale i malymi treba s pozorovanim velryb na 50 metru, jezdeni na skutru na vybornych silnicich s minimalnim provozem (Kei Kecil, Tidore, Halmahera u Jailolo), prochazky po plantazich stromu s muskatovymi orisky, hrebickem (ten casto susili na chodniku), skoricovniky atd. mezi obrovskymi stromy kenari s prohnutymi postrannimi podpurnymi koreny tim nejlepsim regionem za 5 a pul let na cestach. Nebylo to ani nijak cestovatelsky narocne, i kdyz informace se hledaji hure. Vzdy tam byl nekdo s dobrou anglictinou, ale vetsina lidi neumi, tak me to aspon primelo se za pomoci off-line google prekladace neco z indonestiny naucit. Misty jsou odpadky jako vsude v Indonesii, ale mimo ostrov Ternate je to celkem v norme.
Na Banda Besar je dlouhy usek silnice, ale asi lze jen ojek. Motorky maji na vsech obydlenych ostrovech z Banda Islands a svezli me i zdarma, ale lze je prochodit pesky. V Ternate lze pujcit za 100000 na den (nekdy levneji, kdyz se seznamite s mistnimi) a jet i na Tidore. Na Halmaheru poustet spise nechteji, ale treba v Jailolo lze pujcit za asi 170000 na den i na vice dni a jezdit po ostrove (pomohou s tim ve Villa Gaba, kde je recepcni Advon cti Edfon zaroven pruvodce i ucitel anglictiny). V Savanna Cottages na Kei i za 50000 poloautomaticka, jinak spise 100000.
Pelni lode mezi Ambonem a Banda jezdi casteji. 1x za 14 dni jezdi 146 m dlouha Nggapulu za 8 h., ale 2x za 14 dni jezdi i 73 m dlouhe Pangrango , ktere ovsem jede 15-22 h. a miva az 21 h. zpozdeni cestou ze Saumlaki. Pokud si s predstihem par tydnu koupite kajutu (za stejnou cenu jako bezny listek do nocleharny se svetlem celou noc) a nenechate se odbyt, spite ve 2 az 4-mistne kajute. V cene je i jidlo (na webu se pise, ze hrozne, ale mel jsem i grilovaneho tunaka na spejlich, nestezuju si). Byla tam i ziva hudba a ceny jsou velmi nizke. Svaby jsem temer ani nevidel, podobne jako ubytkach, jen tak nekdy 1-2.
Ten ostrov Sangihe bude jiste pekny, ale mozna je uz dost blizko Mindanaa a je otazka, jak to tam indoneska armada hlida. Pred lety se filipinsti teroristi dostali i na vychodni Sabah, ktery je 2x vzdaleny. Ted uz to tam hlidaji vice, ale nektere ostrovy nejsou asi uplne bezpecne.
Neni pravda, ze na Severnich Molukach je vse daleko, pokud se zameris jen na Ternate, Tidore a Jailolo a okoli. Jinak ano, ale silnice na Halmahere se za posledni rok velmi zlepsily. Na Banda neni urcite moc lidi a hotelu, naopak jsem treba byl 3 dny na ostrove Ay jediny cizinec. Na Hatte byli jeste 4 dalsi, 2 z nich jsem potkaval uz pred tim. Pribylo par bungalovu na Hatte, ale ne zadne hotely. Lode vozi motorky, ale ne speedboaty (spid), ktere jsou treba na Ternate dost caste.
Treky na sopky patrily k mym nejlepsim v zivote. Api na Banda je na vystup neprijemna kvuli spouste volnych kamenu a je treba se drzet stromu a kamenu, pokud to jde. Vyhledy ale stoji za to vcetne krateru hlubokeho temer jako vyska sopky (ta je asi 640 m. Gamalama ma uzasne vyhledy na radu ostrovu – sopek na jih a sopky pokracuji i na sever na Halmahere. Cesta pres prales s palmami a stromovymi kapradinami (i pres 10 metru vysokymi) byla strma, ale s opatrnosti dobre schudna. O vikendu tam chodi hodne mistnich. Gamkonora ma take pekny prales, nad nim celorocne spousty mistnich boruvek a uzasnou 500 m dlouhou prochazku v 300 metru hlubokem krateru s kolmymi stenami az v cinnemu krateru. Sestup do nej je snadny jen 30 m od severu dolu.
Na treky na Halmahere je treba i mistni pruvodce bez Aj, ktery na Gamkonoru stoji 100000 na osobu, ale na sopky Ibu a Dukono pry 700000-900000, coz je novinka a bude to resit mistni vlada. Chteji to mistni vesnicani po smrti Francouze pred 7 lety, ale ted cenu dost zvedli. Budu ted v Cine, takze na pripadne dotazy asi nebudu moci reagovat.
Nazdar Libore. Tak to s tou bezpečností mě to taky napadlo. Četl jsem o tom východním Sabahu. Myslím, že tam zabili pár lidí. Ale už je to nějaký ten rok zpátky. Takže bát se jen kvůli tomu je podle mě neopodstatněné. To bys nesměl už cestovat ani po Evropě, kde je těch mrtvých podstatně víc jak ve Francii, Anglii, Belgie tak už to začíná i v Německu,
Ona právě ta vzdálenost od Manada, blízkost problematického Mindanaa plus nepřítomnost letiště je ten hlavní důvod, že je tam minimum turistů. Otázkou je, jak dlouho to vydrží.
Takže mě to oslovilo hodně. A že Adam tvrdí, že je to na Molukách roztahané je přece pravda. Každý nemá měsíce času jako ty 🙂 Pokud rád šnorchluješ a jak psal, nejlepší j to na Banda, dostat se tam zabere podstatně víc času z Manada než cesta lodí 8 hod na Sangihe. To neznamená, že na Banda nechci. Možná bych to dal jako 2 cíle na jedné cestě. Pak tu srovnám, co bylo lepší.
Jo a mistr Bob se ptal na trajekty. Takže ty v drtivé většině motorku bez problémů berou. Speedboat je něco jiného.
Jinak určitě může být za dva roky spousta věcí jinak. Všechno se rychle mění.
Když jsem se dival namátkou na ty lodě na Bandu z Ambonu, tak mám pocit, že jsem tam viděl i nějaký speedboat co jede přímo myslím 12 hodin. To není pravda?
Každopádně je dobré, že jsi to tady uvedl aktuální info. Určitě to někomu poslouží.
Pozdravuj soudruhy v Číně
Ahoj, jen pro upresneni: na trase Ambon – Banda Naira jezdi fast boat 2 x tydne, jen bude pravdepodobne v prosinci a lednu (nebo aspon prevaznou cast) kvuli velkym vlnam zruseny. Pokud nemas moc casu a nechces riskovat zmeskany let, je lepsi aspon pro zpatecni cestu planovat cestu PELNI lodi, jizdni rady se daji najit na netu na jejich strankach cca mesic predem. Dale, na Sangihe letiste je!!! Kazdy den litaji Wings Air z Manada, 50 minut, cena cca 500 000. Proc tu neni moc turistu, taky nechapu, nejspis to bude tim, ze je o ostrove malo imformaci… S bezpecnosti tu problemy urcite nejsou. Pokud se podivas na mapu, tak na Mindanau jsou problemy hlavne na vychode (ostrovy Sulu) a na severovychode (Marawi), proto v minulosti ten Sabah, Sangihe je mnohem bliz jiznimu Mindanau (General Santos, Davao), kde o problemech nevim. Jinak jsem se hodne rozepsal v odpovedi Liborovi. 🙂 Obe mista Banda a Sangihe jsou dobra volba! 🙂
Je tam letiště?! Tak to jsem nějak přehlédl. Teda spíš jsem to jen odhadoval. Nikde jsem to nehledal. O to líp. Já ty lodě moc nemusím. Poslední třídenní zážitek na malé barce mi nějak nesedl,i když samozřejmě trajekt je něco jiného 🙂 Min. rok jsem 4 hodiny na Banyak island ze Singkilu zvládl, takže by to problém asi nebyl, ale pokud se dá lětět, tak toho rád využiju. Já hlavně nemám moc času, takže to jen vítám.
Je tu letiste Naha, u nekterych prodejcu je pod jmenem Tahuna
Díky
Ahoj Libore, taky musim zareagovat (mimoradne). Nevim, co z toho, co jsem napsal, neni pravda. Mozna jsem se nerozepsal podrobneji. Souhlasim s tim, ze na Hatta je snorchlovani jedno z nejlepsich na svete, jen jsem napsal, ze to na Sangihe se s nim da srovnat. Nez jsem poznal Sangihe, tak pro mne byly Moluky taky nejlepsi. Netvrdim, co je lepsi jen, ze Sangihe je dostupnejsi a dle mne lepsi nez severni Moluky. Banda nejsou severni Moluky a diskuse se tykala snorchlovani. Souhlasim s tim, ze Ternate, Tidore a napr. Jailolo nejsou od sebe daleko, ale to je jen mala cast severnich Moluk!!! Plantaze s hrebickem, muskatovym oriskem apod. jsou na Sangihe taky vsude, jidlo, lidi taky fajn, stejne jako na Molukach. O motorce jsem psal, ze je vsude bez problemu, jen je na ni lepsi na Banda zapomenout. Dobre, na Banda Besar je dlouhy usek silnice, ale k cemu ti bude treba na zminovane Hatte nebo Banda Naire, kdyz tyto ostrovy projdes za chvili pesky. Pokud si vzpomimam, tak na Hatte meli nekolik motorek, hlavne aby na nich vozili vodu, se kterou je tam problem. S PELNI lodemi mas pravdu, pokud zadna z nich nebude v doku na oprave, coz se stava casto. Dotaz se taky tykal prosince, kdy bude fast boat z Ambonu kvuli velkym vlnam pravdepodobne zrusena. Co se tyka bezpecnosti, podle tve teorie jsou cele Filipiny nebezpecne? Taky blizko Mindanaa. Slysel jsi nekdy o nejakych problemech na Sangihe? Napr. na Molukach problemy byly, ale je to uz hodne davno. Co se tyka poctu cizincu na Hatte, tak jsi mel stesti, podle mych znamych jich tam byva i vyrazne vic. Co se tyka hotelu na Hatte, tak mas pravdu, nejsou to hotely, ale bungalowy a guesthousy.. Ja jsem jen psal, ze se to meni, pred 2 nebo 3 lety tam byl jen Sofian a potom ubytovani primo u mistnich, ted je tam toho mnohem vic. Co se tyka motorek, tak jsem reagoval na dotaz na trajekt Ampana – Gorontalo, speed napr. Ternate – Sofifi samozrejme motorku nevezme, ale v podstate se da rict, ze kazdy jina normalni lod (i vesnicka) delsi nez cca 8 metru bez problemu ano. Souhlasim s tim, ze sopky na Molukach jsou nadherne, stejne jako Awu na Sangihe. Pruvodce na Awu stoji 200000, jedno za kolik osob. Jinak te obdivuji, ze jsi projel Moluky od Kei po Halmaheru za 27 dni, mne to od Kei po Morotai trvalo pres 3 mesic. Preji stastne cestovani po Cina!
nojo tak nějak s těma cenama počítáme. Na Kiematubu (Tidore), ale pudem bez průvodce a v prestižích. 🙂 Taky sem pak něco napíšu až se vrátíme. Takhle rozsáhle jako Libor to ale rozhodně neplánujem. Nicméně výstup na Dukono a čvachtání u Morotai v plánu nechybí. Tam snad žádný filipínci s kulometama nehrozí ne? 🙂
Nastupuju do letadla a v Cine HS cenzura blokuje. Adame, dobre, jen zmineni nepresnosti. Fakt ti to Koutaku prijde ok poplatek za Dukono krome celkem vysoke castky Alexovi? Kiematubu klidne bez pruvodce. Moluky jsou bezpecne, ale zatim i ty ostrovy u Sulawes taky.
Ahoj,
no jako z úspornýho pohledu a pocitu svobody je to dost. ale já už na to koukam jinak. Momentálně je kurz rupie ke kč 1,455 za litr. Alex je Tobelan a kromě toho, že mi ukáže cestu, veme stan a uvaří nudle, tak se od něj dozvim spoustu věcí a buhví co nevyhandluju navíc. Je environmentalista jako já, tak si budem mít o čem povídat (v indonéštině). Není to jenom o tom vydupat kopec, udělat selfie u lávovýho výbuchu a pak zase zpět. Já mam k Indonésii krapet vazbu, studoval jsem na Sumatře. Těch pár stovek v přepočtu na koruny udělá radost nám oběma. 🙂 ale rozumim i tobě. Já sebou budu mít manželku a už je to spíš na pohodu. Nadruhou stranu, nepředvídejme, třeba na Alexe ani nedojde :))))
Tak pres pocitac jsem se ted na rozdil od mobilu do diskuze na HS dostal. O poplatku Alexovi jsem nepsal, i kdyz je dost vysoky (asi 800000 za dva nebo mozna i vice lidi). Jde mi o poplatek 700000 nebo 900000 rupii na osobu, ktery je navic (jedno za Ibu a druhe za Dukono, uz nevim, ktere za co, je to zprostredkovane pres Advona, Alex mi na primy dotaz neodpovedel, jen tu jeho cenu a zrejme to nenapsal ani tobe) uctovany vesnicany za nevyzadaneho, ale povinneho dalsiho pruvodce z rad vesnicanu. I pri soucasnem vyhodnejsim kurzu je to nejakych 1060 nebo 1370 Kc na osobu navic (nejnizsi kurz byl 1,48 a k tomu je treba pripocitat 2,5 % za vyber z bankomatu, dolary tam prilis vyhodne nevymenis, pokud se cestou nestavis v Jakarte).
K te bezpecnosti na Sangihe. Dokud tam nejezdi turisti, neni to zajimavy cil. Pokud tam zacnou jezdit a indoneska armada ci policie nebude oblast dukladne hlidat, tak jak hlida filipinska Visayas a ted uz i malajsijska vychod Sabahu, bude to lakavy cil z hlediska chytani lidi na vykupne. Pak uz je prece jen vyssi pravdepodobnost, ze se neco stane jendomu z par stovek turistu tam, nez jednomu ze stovek milionu lidi pri vybuchu v zapadni Evrope. Jinak ostrovy Sulu jsou na jihozapade (ne vychode) a prave oblast okolo nich je nebezpecna natolik, ze tam omezily cesty i namorni lode.
https://www.businessinsider.com/afp-german-sailors-abducted-killed-in-philippines-military-2016-11
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/shipping/071917-piracy-watchdog-urges-rerouting-ships-in-sulu-celebes-sea-as-sailors-killed
Ternate, Tidore a Jailolo s okolim je sice jen mala cast Moluk, ale diky sopkam ta nejzajimavejsi. Nevidim moc duvod pro bezne cestovatele jezdit na stredni a jizni Halmaheru, pokud nejsou dost hardcore a nechteji objevovat odlehle kultury nebo nejde o prirodovedce jdouci do NP (sopky tam nejsou, nekde jsou velke doly). Tobelo neni tak daleko, jen asi 3,5 az 4 h. jizdy. Krome draheho Dukona jsou tam ale i drazsi ubytovani u plazi, jejichz fotky me nijak nenadchly a ani dosavadni provizorni stav rozestaveneho ubytka na ostrove Meti. Mit vic casu, pekna by asi byla Loloda a ostruvky u ni (lodi severne od Ibu s plazemi, snorchlovanim a vodopadem do more). Morotai mi taky prijde uz trochu hardcore a fotky na netu tolik nepresvedcily. Kdyz srovnas Halmaheru (+ Morotai) se Sulawesi, ma docela podobny tvar, ale nesrovnatelne mensi rozmer. Tam by byly narky na dlouhe presuny opravnene. Ja jsem si naopak i pri svych dobrych casovych moznostech vyhradil na Moluky malo casu na rozdil od Adama, ale holt jsem tomu prizpusobil plan cesty a treba se tam jeste nekdy podivam.
Fast boat na Banda byla zrusena i cely srpen a stejne tak predchozi mesice. Jednak kvuli vlnam, ale pozdeji i kvuli malemu zajmu lidi. Ja bych ji urcite nevyuzil, protoze jet 7 h. ve vlnach v uzavrene lodi, kde se muze kourit by byl asi dost hrozny zazitek, zvlast smerem na Banda proti vlnam. A jeste za 4-nasobek ceny lode Pelni, ktera jede bud 8 h. odpoledne a vecer a primo do centra Ambonu (ne jeste asi 1 h. a 200000 za taxi po silnici navic pri vyuziti fast boat) nebo 15-22 h., ale vetsinou pres noc. To uz je lepsi L-410, pokud leti (melo by letet 2x tydne a zrovna 1 tyden i letelo). Lze ale koupit jen v miste odletu. Stoji neco pres 300000 oproti fast boat kolem 400000 za levnejsi tridu. To koureni ale aspon na speedboatech u Ternatech ted nebylo, protoze jim tam nedavno lod vzplala a lidi se asi boji.
Vystup na Gamalamu by taky sel bez pruvodce, ale musel by vam nekdo ukazat, kde je zacatek. Na maps.me je trasa jizneji nez skutecnost. V sobotu by bylo nalezeni cesty snadne, ale i jindy to je po nalazeni zacatku, ktery je vzdusnou carou asi 2 km severozapadne od Kurnia Homestay (ma vybornou a napomocnou majitelku s perfektni anglictinou).
Na fast boat Ambon – Banda Naira, muzes sedet i venku! Je sice drazsi, ale nevim, co usetris, kdyz budes cekat nekolik dni na PELNI a platit hotely atd. Nevim proc platit taxi, kdyz tam jede do pristavu z centra Ambonu spousta micro. Co se tyka bezpecnosti na Sangihe, dobre u Sulu jsem si spletl vychod a zapad, ale ze jsou nebezpecne jsem psal, ale Sulu jsou Filipiny (tam vlada kontrolu nad spoustou oblasti nema), ale Sangihe je Indonésie! Nikdy jsi tam nebyl, ale porad tu rozvijis teorie o bezpecnosti. Stejne Morotai, Halmahera…. Odlehle kultury a priroda pro spoustu lidi zajimave jsou! … Proste asi musis mit vzdycky pravdu 🙂
No já už jsem jel v nejrůznějších dopravních prostředcích v Asii, kde spousta lidí kouřila a nezabilo mě to, i když jsem sám nekuřák. Libor hledá problémy kde nejsou. A přesně tak s tím čekáním. Raději si připlatím a pojedu hned, než někde čekat několik dní ve městě. A že zrovna fast boat nejel, když jsi tam byl ty přece nic neznamená. Tak byli špatné podmínky. To bych taky mohl napsat, že to letadlo taky nepoletí. Min rok jsem chtěl letět ze Singkilu nejakýmn vrtulákem a taky neletěl. Takže si Libore trošku protiřečíš. Na jednu stranu píšeš že fast boat je drahý a vlastně nejezdí, na druhou že je nakonec lepší letět letadlem, které je téměř stejně drahé, ale taky nemusí letět. A o té bezpečnosti. Kdyby se člověk měl bát, tak nemůže cestovat nikam. Ono se sem tam potopí i ten trajek v Indonésii, take by vlastně měl mít člověk ztrach i z toho :).
No každopádně si myslím, že možnost že tě někdo unese je menší, než te tě přejede auto. Samozřejmě nemůžeš jezdit do nějakých horkých zon, ale tou jistě Indonésie není.
Tak dukono lezeme za 100 Euro/ 2 osoby jenom s Alexem, neboť je současně i místní Tobelan.
tyjo díky za rady,
Alex psal, že se to zvedlo z důvodu, že ta mzda (300 000 Rp za přenocování) nebyla adekvátní riziku a taky tomu, co tam sebou táhne (proviant). Tak to prostě natáhli v referenci s guidama, co lezou na Pulau Monado tua (u Bunakenu), kde si řikaj těch 600 – 800 000 Rp. za výstup. Taky píše, že ceny v cestovním ruchu na Severních Malukách na provinční úrovni nebyly konkurenčně nastaveny. Například v Manado není dovoleno členům HPI (průvodcům mimo provincii) vést turisty v oblasti, mohou tak činit jedině ve spolupráci s členy místního HPI. V Severních Molukách proto udělali iniciativu k vytvoření systému cestovního ruchu založeného na komunitě, který je garantován zákonem o turistice, který bude kontrolován orgány.
Úďajně je tam prostě přetlak a tak ostatní guidy vyštípali a udělali si monopol. Odůvodňuje to bordelem, kterej museli uklízet. https://www.youtube.com/watch ? v = k-Waq3-gNf8Daná oblast nemá statut národního parku a neexistujou na to pravidla.
No hale, je to sice hromada výmluv, ale nadruhou stranu choděj tam i důchodci a jesi si tam někdo zvrtne kotník, tak se nedivim, že si řikaj pár stovek navíc.
Tu Gamalamu určitě zkusim taky bez průvodce. Lez si to z Air tege tege od vysílače? kolik hodin je na výstup? Když vyrazíme v deset tak to stíháme bejt do šesti dole?
Hlavně tvl. se ženou jedem severní moluky jako honeymoon (loni sme se vzali). Takže bydlíme za horentní sumy, ne teda v hotelích ale třeba v lepších vilách apod. od cca 900 za noc se snídaní a prachy prostě asi neřešíme. 🙂 (máme třeba v úmyslu byslet tři noce na Siladenu za 12 litrů all inclusicve. Proto se mi pořád zdá těch 600-800K za stan u kráteru jako hovno. Ale uvidíme, jak budem nahlceni Gamalamou a Kiematubu. Každopádně díky za trochu přesnější popis postupu, jak ses na gamalamu dostal. Já třeba využíval vysokoškoláky o víkendu.
no sranda je, METI chce menawarkan harga na výstup na Dukono. Chtěj vědět, kolik nabídnul Alex a že prej se určitě dohodnem. 🙂 No do Tobela jeden tak jako tak. jsou tam horký prameny, jezera, vodopády a korálový ostrůvky a hlavně motorka za 80 ribu za den a to sme tam ještě neodletěli.
Tak jsem zase zpet z hor v Chengdu na pocitaci a muzu reagovat. Klidne si teda vemte na Gamalamu ty vysokoskolaky. Stoji asi 500000 za 2 pruvodce pro vice lidi dohromady i s dopravou a kavou pod vrcholem. Ja jsem se pridal ke 2 Francouzkam, tak to pak drahe nebylo. Sli jsme od vychodu, jak jsem psal, asi 2 km na SZ od Kurnia Homestay byl start. Jine cesty jsou asi zarostle a pouzily by se pri horsim pocasi na vychodnim svahu. Zadne odbocky jsem si ani nevsiml. Nasi pruvodci si vzali i kamaradku, ktera byla dost pomala, ale nakonec vsichni vylezli na vrchol. Dolu byly unavene a pomale i Francouzky. Z toho duvodu jsme se pri startu asi v 8 h. vraceli posledni km za tmy. Vemte si ale boty s dobrou podrazkou, ne prestige. Jinak budete nektere useky sjizdet po zadku. Jedna se vetsinou o hlinu, tak za mokra jeste horsi (my meli sucho, jen predchozi den prselo po asi 3 tydnech temer bez deste). To same asi i na Kiematubu, ale tam jsem pro nedostatek casu sel jen kousek za Pos 2 cca do 1000 m n.m., kde to zacina byt prudke. Pry je to pak prudsi nez Gamalama. Vrchol ale neni tak zajimavy, stejne jako zrejme i vyhled. Kdybys prece jen chtel na G. bez pruvodce, muzu poslat printscreen mapy maps.me s par body.
Nevim, proc bych mel cekat na lod Pelni v Ambonu. Bud bych si naplanoval prilet tak, abych necekal, nebo bych jel na ostrov Saparua, ktery doporucujes (i jini cestovatele nebo LP). Akorat tam uz asi hrozi malarie podobne jako jinde okolo Ambonu, na jizni Halmahere nebo nekde na Kei Islands mimo plaze. Dobre, ne taxi, ale micro. Porad to je ale asi hodinu cesty (je treba pocitat se zacpou a mit rezervu na prestup), takze casove stejne jako Nggapulu. Ze se da sedet venku, je dobre, ale proti vetsim vlnam asi tezko. Cetl jsem o zazitku z cesty ve vlnach z Banda na Run a bylo to prave popisovane tak, ze se musi sedet v prostoru se zavrenymi okenky (jinak jde dovnitr voda, dost rozdil oproti beznemu busu) navic se smradem z benzinu a motoru. Lidi nekdy i padali ze sedadel. Fastboat nejezdil cca od cervna do srpna ani loni a letos na to upozornoval web mistniho potapecskeho centra predem. Koncem srpna se uz vlny zmensily, nicmene nemaji dostatek zajemcu, aby se to vyplatilo. Zrusit mohou fastboat v den odjezdu, takze se na to stejne neda spolehat.
Letadlo je trochu neco jineho. Tam bych si klidne asi 225000 priplatil (pokud by letelo a pokud bych letel na Banda z Ambonu), protoze je to rychle a pohodlne (limit na zavazadla je 10+6 kg, jinak priplatek). Navic zajimave s ceskym L-410 a jsou v zaveru i vyhledy a pristani na kratkou svazitou drahu vedouci od brehu ke brehu (uvodni vyhledy jsem mel uz pri letu do Langguru).
Srovnani bezpecnosti z hlediska unosu s autem bych radeji nedelal. To bychom se dostali na podobnou rovinu, jak tu pred lety psal I. Brezina, ze D1 je nebezpecnejsi nez Balucistan, protoze tam zemre vic lidi. Sangihe je Indonesie, ale ostruvky u severovychodniho Sabahu jsou zase Malajsie. Presto to Filipince nezajima a bezpecne nejsou:
https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/malaysia
Aktualne ale Sangihe bezpecne je. Jestli jsem nekde ja nebo nekdo jiny byl nebo nebyl, mi nic o bezpecnosti nerekne.
Priroda je samozrejme zajimava pro vetsinu lidi vcetne me, ale NP na Halmahere nema, pokud vim, ani stezky. Je to tedy pro toho, kdo si zaplati pruvodce, ktery mu cestu proseka. Dosazeni parku je asi take obtizne, takze se tam nikdo nehrne. Za odlehlymi kulturami tam cestuje jen par lidi rocne (zrovna ted Beloruska asi s dcerou, ktera byla v homestay par dni prede mnou).
Jeste napisu par veci, ktere je mozne videt u Jailolo a o kterych jsem se jinde nedocetl. Vychodne od Jailolo je boardwalk mezi mangrovy s krasnymi vyhledy na sopky. U boardwalk je i celkem pekna tmavsi plaz. Severne na svahu sopky Sahu je jezero menici barvu a cestou pry hodne orchideji, ale tam jsem nebyl. Ve vesnici Bobo a i jine u Jailolo maji ve studnich termalni vodu a termalni potucek tam tece po skale na plaz pri odlivu zapadne od Bobo. Od silnice je plaz asi 1 km pres haj kokosovych palem a pak se projde malym pruchodem ve skale na dalsi severne. Ze silnice zapadne a na SZ od Jailolo jsou krasne vyhlidky na nejvyssich mistech.
Jinak to srovnani s jinymi destinacemi, kde jsem byl, beru za cele Moluky. Jen ty severni by me asi neuspokojily ohledne plazi. Da se jet na Lelei a Guraici, kde jsou krasne plaze, ale to je asi 7 h. pres noc pomalou stredne velkou lodi a koraly jsou pry znicene, i kdyz ryb dost. Plaze u Tobela dle fotek nejsou asi tak vyjimecne. 1 ma pry vyhled na tovarnu. Mozna Morotai, ale tam je slozitejsi se dostat a pak s ubytovanim a pohybem tam, ale nevim. Pry u Lolody jsou pekne plaze na ostruvkach a jedna pekna je na Tidore, ale je treba boty do vody a na plaz sesplhat. Na Ternate a u Jailolo jsou cerne plaze a nic moc pekne, navic s odpadky (krome te vychodne od Jailolo).
Jeste dodam neco k bankomatum na Molukach, kdyz je zminka ve vedlejsim vlakne. V Banda Neira je jen jeden od BRI na mezinarodni karty, ale casto nefunguje. Dokonce nevyda penize a z uctu se odectou penize jako pri vyberu (statni bance BRI se radej vyhnete i jinde). Vymena USD jde v bance jen nekdy, jinak nevyhodny kurz u par lidi nebo za 7% provizi z karty v Cilu Bintang. V Jailolo zadny bankomat nefunguje na zahranicni karty a ten od banky BNI chce 6-mistny PIN. BRI jinym lidem penize nevydal. Ternate, Ambon a asi i Tual jsou bez problemu. Snad i Tobelo a Sofifi, ale nespolehal bych na to.
Hale Libore, je to úplně jinak. Na Dukono nebo Ibu s tebou muze jít kdokoliv, kdo je registrovanej na místním úřadě pro turistiku a odvádí měsíčně gavrmentu baksis. Ta vysoká cena je dána poptávkou. Na gamalamu musíš s místním guidem, protože je to na sultanátu a musí ti prostě nahoře zazpivat pisen o agbarovi. Jinak prijde bouře apod. Stejně tak tam nesmí holky, co mají periodu.
Na Dukono tě tě může vzít i Maxi z Meti cottages a sam bez mistnich, což je Frantík, kterej to tu staví, pravda už rok, ale tradičním způsobem společně s Atym. Vypadají sice jako věcně zhuleny, ale kazdej den nám udělali jinej vejlet p o koralech na mistnich ostrůvcích. Navíc Ibu, kterou tu mají v kuchyni výborně vaří.
Dolary jenom nové ! Sebemenší ohyb a škrábance v BNI na Ternate nechtěli.
Jinak Tobelo má stovkovej bankomat BNI co dává obvyklý 2 mega
Tak jak tam je Koutáku. Ted to spláchlo Sulawesi, ale na severu to asi nebylo tak zlé. Moluky jsou předpokládám v pohodě?
RIP
Tip měsíce: Mexiko
Olinalá: poklad na konci světa
Playa del Carmen
Kolonizační města a zběsilá pravidla mexického silničního provozu
Knižní tipy
Unikátní kultura a náboženství namibijských Himbů a Hererů
Olinalá: poklad na konci světa
Nové články
Podél řeky Tajo okolo Toleda – města tří kultur
ROZHOVOR: S odvahou za dobrodružstvím
Vodopády kam se podíváš…
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru