Volná diskuse

poraďte jaký benzinový vařič

eva

Chystám se koupit nějaký vařič, který spaluje všechno možné. Na MSR slyším samé stížnosti tak prosím o vaše zkušenosti s jinými vařiči. Cenově mne zaujal třeba Primus Gravity MF, Karrimor Flexifuel nebo Optimus Nova. Poraďte třeba i jiný né moc drahý. Předem díky.

Zkušenosti čtenářů

Ptakopysk

Nevim, kdo ma spatnou zkusenost s MSR, ale ja osobne povazuji benzinaky od MSR za nejlepsi, zvlast napr. Dragon Fly je jeden z nejlepsich benzinovych varicu, ktere kdy byly vyrobeny, na primy regulovani plamene, funguje na kerosin, naftu a podobna paliva. Pouzivam ho uz 8 let v Asii, v extremnich zimnich teplotach a funguje bezvadne. Muzes menit trysku podle typu paliva a nepotrebuje prakticky zadnou udrzbu. Samozrejme s horsim palivem je nutne castejsi cisteni, ktere je ovsem velmi jednoduche. Ja jsem fanda tehle znacky, takze jiny varic doporucit nemuzu:-)

ovalito

Zdar, MSR můžu taky doporučit, měl sem s sebou XGK Expedition, a je to super volba. Jediný, co maj MSR nevychytaný, je plastiková pumpa, která se může zlomit, pri trose smůle. Ale treba takový primus se MSR směle vyrovná-a je levnější a pumpa je kovová, v mongolsku, kde je prý benzin nejznečištenejší-bez problému.

vojta

Hoj, mám zkušenost s MSR whisperlite internationale, MSR XGK (stara kulata verze) a primus omnifuel. A ani o jednom nemuzu rict ze by byl uplne bezvadny, proste jako kazdy benzinak vyzaduje nejakou udrzbu, narozdil od obycenjyho Varu.

Takze whisperlite jsme meli loni mesic v turecku a letos mesic v gruzii. pred tim byl myslim jen na jedny akci a to mnoho let zpatky. a fungoval v poho, skoro bych řek že až překvapivě a to k tomu nemam zadnou rozebiraci sadu, takze jsem ho ani necistil. akorat jsme nalomili plastovou pumpu (jen to misto o ktere se opira palec). az letos ho ponekud zanesl gruzinsky benzin a kdyz jsem ho ted zkousel tak zhasinal a musel jsem ho poradne rozebrat a procistit. coz neni uplne jednoduchy. navic se nejak překroutila kuzicka v pumpe a pist nemel tah a tak jsem ji musel rozebrat a to vnitrni reseni je docela nesikovny. navic to nefouka zdaleka plynule – vzdy stlacim a az na konci to skytne trochu vzduchu do flasky.

Xgk (nekolik let stary a vcelku uzivany) mela kamoska letos v gruzii, nevim proc ale cca po tydnu zacal zhasinat, evidentne ho nekde ucpal ten gruzinskny sajrajt, ale prestoze jsem ho poradne rozebral, tak jsem ho nedokazal procistit aby fungoval, takze jsme meli jen blbou zatez. co se tyce pumpy tak ta je stejna jako u whispera.

a primus je muj milacek. meli sme ho loni v turecku a tletops v gruzii, mezitim jednou v zime na horach. jedinou nevyhodou je ze se mu smrstuje kuzicka na pist u kdyz vyschne, tak ho pred akci po delsi dobe hodim tak na 24hodin do vody a pak neni problem. jinak ma kovovou pumpu, mnohem prijemnejsi ovladani, moznost pripojeni i na plyn, obcas chce vycistit, ale jde to v pohode a prijemne rozebrat na logicke soucasti (narozdil od obou msr, kde se jen plotýnka treba u whispera rozpadne na asi 10 casti. a zadny technický problém s ním není. takze muj hlas je pro primus.

CocaColda

Prosba,plyňáky v zimě špatně fungují,koupil jsem starý benz.vařič BEVAREX ze 60.let a nejsem si jist,jak ho nastartovat,aby mne neogriloval obličej.Nemám návod k použití.Myslel jsem,že k tomu opatří tlakovací pumpička,ale asi ne.Budú vděčný za každou radu,když pošlete číslo,zavolám.Dík

Robert
CocaColda:

Ten typ mi nic neříká, ale od 60.let používám benziňák (v posledních 20ti letech ruský) a také nemá pumpičku. Je to vymyšlené tak, že se to poleje benzínem (pod hořákem je mystička) a zapálí. Než to dohoří, otočím kohoutek. Nejsem Rus, tak na mystičku položím centimetrovou krychličku pevného lihu, ten to rozehřeje taky. Dál už to funguje tak, že teplota od hořáku se přenáší na nádrž a benzín se stačí vypařovat dostatečně rychle, aby to jelo. Ruský vařič má vychytávku, když se zavře kohoutek, do trysky vjede od spodu jehla, takže není třeba nic čistit.

CocaColda
Robert:

Roberte, díky. Ten ruský skvost je něco podobného jako toto ? Zvažuji to koupit. Díky za odpověď (Bevarexa jsem již nastartoval)
http://www.aukro.vodafone.cz/item486267156_varic_cestovni.html

bořek
CocaColda:

Taky jsem sháněl návod k vařiči Bevarex. Nakonec jsem jej našel tady: http://www.cck-brno.com/2013/12/bevarex-kral-benzinovych-varicu/

Johoro
CocaColda:

Snad to někomu pomůže. Bevarex se startuje jednoduše. Musíš nalít benzín po rysku, jak je na štítku a zátku dobře utáhnout. Pod zátkou je gumové těsnění, které se dá vystihnout z gumy, případně použít O kroužek silnějšího průměru. Pod hořák, na nádobku, a pod trysku se dává měděná těsnící podložka. Tu koupíš v každé mototechně. Doporučuji před montáží nové, ji zavěsit na drát a nad plynem ji ohřát do červena a hned schladit ve studené vodě. Podložka změkne a bude lépe těsnit. Štelovací hřídelka na velikost plamene se musí utěsnit nehořlavým provázkem co nejmenšího průměru. Může být průměr jako niť na přišití knoflíků. Ten namažeš grafitovou vazelinou a v několika vrstvách namotáš na hřídelky, těsně u vařiče a zatáhneš tou převlečnou maticí. Vše musí perfektně těsnit, protože je to tlakový vařič. Uprostřed nádržky, kolem hořáku je prohlubeň, do které naliješ trochu lihu a ten zapálíš. Necháš všechen vyhořet. Tím se vlastně ohřeje benzín ve vařiči a po otevření hořáku by měli jít z vařiče výpary benzínu a ty zapálíš. Necháš to chvíli hořet, až bude čistý modrý plamen. Když tam dáš nádobu dřív, tak bude zacazena. Místo naliti lihu na nádržku, se dá použít kulatý kosmetický tampon, co používají ženské na kosmetiku. Omotáš ho do ruličky, namočíš opatrně v nádržce, po odsroubeni zátky a potom omotáš kolem hořáku a zapálíš. Případně se dá použít i kousek pevné lihove tablety. Aspoň se nemusíš bát toho velkého plamenu po zapálení lihu. Pokud ti nenatlakuje benzín, tak je závada v těsnění pod zátkou a nebo uniká tlak kolem hřídelky. To by jsi poznal, že kolem hřídelky uniká benzín a plamen hodně čadí. V návodu se píše, že po rysku se vejdou 2 deci benzínu a hořet hy to mělo až 3 hodiny. To podle intenzity vařiče.

Mára

ahoj, mam letité zkušenosti s plynem i benzínem ve všemožných podmínkách od poušti až po výšku 7000m a mrazy okolo -46°C a pokud mužu doporučit a není to nezbytně nutné pořizovat benzíňák, tak určitě doporučuji plyn. S benzíňáky, jak MSR, Primus i Optimus jsem zažil už takových problémů s ucpáváním trysek a dalších částí a podobně, že už vždy volím (občas to teda bohužel nejde) ten plyn, i pro možnost vaření v podstatě úplně všude (stan, pokoj, auto).

CocaColda
Mára:

Díky, já plyňák mám, ale na sněhu jsem s ním ještě nebyl a právě nějaké zimní putování pod širákem plánuji. V nejhorším loupnu na plynovou kartuši ten ohřívací gel, z každý strany jeden pytlíček 🙂
Jo ten benziňák na netu má už jinou stránku – http://www.aukro.vodafone.cz/item487694083_varic_cestovni.html

Mára
CocaColda:

jestli jde jen zimní putování pod širákem, tak fakt zůstaň u toho plynu, pokud dodržíš nějaké takové pravidla, jako že při velké kose nosíš kartuše ve spacáku a podobně a budeš vařit ve stanu, tak fakt nebudeš mít problém.

merlin

zcela proste je reseni, kdyz koupite benzinak, budete varit na benzinu, pokud mate plynak, tak na plynu.
Vysledek bude stejny, pokud:
Sezenete plyn
Sezenete benzin co hori a neucpava
varic umite zapalit
Umite vyrobit a pouzit zavetri

Nejlepsi reseni je multifuel, tedy benzin/plyn.
Pokud se da, varte na plynu a vyvarujte se pouzivani butanu, ponevac se spatne odparuje, nejlepsi je pouzivat „zimni smes“ z alespon 70% propanu.
Multifuelovy varic, ackoli to nevite, pokud splynuje benzin, umi splynovat i propan butan. tudiz je li kosa, obratte po 10 sekundach horeni nadobu s plynem ventilem dolu a muzete spalovat tekuty PB primo a hori to i v teplotach pod -20’C.
Benzin do multifuelu je nejlepsi technicky, lakovya jakykoli cisty bez aditiv pro motory a motorove spalovani.
Pokud jet na autobenzin, kerosin, naftu, tak pouze nouzove.
Da se pouzit i petrolej, ten hori dobre, ale spatne se to roztapi.
Nikdy nepouzivejte na roztapeni a rozhorivani tekute palivo v nadrzi, ponevac to nedokonalym spalovanim znacne cadi a dymi a vse kolem je zasrane.
Na roztapeni je dobre pouzivat tekuty lih, metanol, obvykle staci 5ml na jedno zapaleni, tudiz lekovka ze 100ml vydrzi dlouho.

Zanaseni varicu je dano predevsim rozpustenymi aditivy a primesemi v palivu, ktere se pri odparovani usadi ve varici,tomu lze predejit pouze pouzivanim kvalitniho paliva a nemyslim ze je nutne tankovat u pumpy, 2-4ltr paliva se daji prevezt vzdy i letadlem.

Johoro
merlin:

Benzín ani plyn se v letadle převážet nesmí a pokud máš benzínový vařič, tak nádržka musí být prázdná a zátka vyšroubená. Pokud to palivo u tebe najdou, tak tě mohou vyloučit z přepravy a ještě zaplatíš flastr.
Co se dá použít a hoří i v mraze, je splňující vařič dřívkáč a dají se použít i peletky, jako podestýlka pro kočky. 10 Dkg hoří déle než hodinu. Akorát to očadí nádobí.

pavel

Ahoj
Koupil jsem multifuel Brs-8 jedná se zřejmě o čínský výrobek
Nic méně jsem velice mile překvapen, hlinikova pumpa moc pěkné provedení hořelo v tom zatím všecko kromě teda nejakeho cistice obsahoval dost vody (prskalo to při horeni)
Po zbaleni přijatelná velikost a cena víc než hezká i se zavetrim vyšel na nejakych 1300 kč z anglie i s poštou podle mě za ty peníze moc dobrá volba asi bych MSR za takový prachy oželel ;o)

pavel

Ahoj
Koupil jsem multifuel Brs-8 jedná se zřejmě o čínský výrobek
Nic méně jsem velice mile překvapen, hlinikova pumpa moc pěkné provedení hořelo v tom zatím všecko kromě teda nejakeho cistice obsahoval dost vody (prskalo to při horeni)
Po zbaleni přijatelná velikost a cena víc než hezká i se zavetrim vyšel na nejakych 1300 kč z anglie i s poštou podle mě za ty peníze moc dobrá volba asi bych MSR za takový prachy oželel ;o)

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: