Rádi bychom s přítelem vyrazili do Namibie a dle času se podívali i do Botswany, nejspíš leden 2016 na 3 týdny. Itinerář je zhruba napsaný, rádi bychom půjčovali auto ve čtyřech. Něco málo jsme projeli, jsme nekonfliktní, na všem se dá domluvit. Napište, pokud plánujete něco podobného.
Potkal jsem se s Davidem Zmeskalem ohledne Namibie a musím suše podotknout, že s příjemného osobního setkání je to profík. Poradil, pokecal a vše co řekl sedělo. Afriku má fakt najetou.
Ahoj Klaaro,
my na příští rok plánujeme sice ne Namibii, ale Zambii spolu se Zimbabwe a Botswanou… Je to sice jiná destinace a v jiný termín než máte v plánu Vy, ale v Namibii a Botswaně jsme byli mnohokrát, tak kdyby se Vám hodila nějaká informace nebo tip, napište.
webovky http://www.divokaafrika.cz a FB http://www.facebook.com/anythinginafrica jsou Vám také k dispozici.
Přeji krásnou cestu (obě země jsou bomba!!)
Andrea
Ahoj Kláro. V Namibii a Botswaně jsem byl letos podruhé. Vždy jen ve dvou a bez problému malým autem. Terénní auto není na běžné cesty nutné, Sesriem nebo Etosha je v pohodě, letos jsme byli i u vodopádů Epupa. Pochopil jsem tvůj dotaz tak, že sháníš někoho proto abyste se podělili o půjčovné velkého auta (osobák by mohl být na cestování ve čtyřech malý – stany, spacáky, jídlo, voda…). Jestli opravdu nechcete jet sami dva, nebo plánujete trasu kde 4×4 je nutné, tak držím palce v hledání parťáků. 🙂 Deníky z cest a fotky jsou na MartinPluhar.cz, klidně napiš dotaz. Cestě zdar. M.
Klaro ahoooj, souhlasím s Andy a Martinem Pluhařem. Pokud neplánujete cestu třeba od Epupa vodopádu podél severní angolsko-nabijské hranice, tak se dá jet i v malém autě( které vyjde o mnoho levněji, pokud Vám jde o cenu) než 4×4. Zase na druhou stranu co se týká jižnější části Botswany bych malé auto nedoporučoval. Cesty tam jsou o poznání horší a po dešti se dá zapadnout i v 4×4 v blátě. Záleží kudy jedete. Oosbně jsem zastánce vybaveného 4×4 se stanem nahoře a v něm se dá přežít i při poruše kdekoliv. Namibie je ale až na pár cest v pohodě sjízdná menším autem. Mimochodem se mě zdá, že v posledních letech v Namibii fakt půjčování aut opravdu podražilo… 🙁
S dovolením se přidám v hodnocení. my měli ve 4 lidech také jen „dvoukolku“a všichni jsme se bez problému vešli. Dá se projet všude, po zajímavých místech. Jediné, co bych upozornila, např. pro plánovaní časů a delších přejezdů, že místy v Namíbii – po šotolinových cestách, tedy kamenitých – je rychlost v průměru 40km/hod. Někde i 20, jinde 50. Záleží na šikovnosti řidiče a výdrže osazenstva 🙂 Něco o dopravě JAR-BOTSW-VV- NAMIB http://www.cestovani.nafoceno.cz
Renčo zdravím, je škoda třeba díky dvojkolce vynechat třeba konec cesty v Sossuswlei, nebo kolem Branbergu, mám hlavně obavu o pneumatiky na menším autě. Jsou tam velmi ostré kameny schované v písku. Napadá mě ještě mnoho krásných míst, které je risk projet bez 4×4 a není to o umění řidiče, nebo opatrnosti při jízdě. Myslím ted cestu D2342. Písek je místy poměrně hluboký. Ale je to opravdu o tom, že když se někdo drží hlavních cest, tak pohoda. Jen díky tomu dle mého názoru přijde o ta nejkrásnější místa, což je ale věc názoru. Botswana je na tom hůře. Jak jsem už psal, do jižní Botswany bych se v malém autě nevydával. Už s ohledem na to, že malá vozítka nemají dvojité nádrže například na 140 nebo 160 l phm.
Sestříhal jsem z letošní cesty záběry silnic/vozovek NAM a BW, k nalezení na http://www.MartinPluhar.cz/video. Davide, od parkoviště k Sossusvlei to nechce jen 4×4, ale hlavně zkušenosti s jízdou v písku (stejně jako třeba v NP Chobe). Na obou místech jsme vždy potkali několik zapadlých „civilistů“. Na tato místa je fakt snad lepší jet shuttlem nebo na tour.
Při cestě v 2006 jsme měli za 9353 km jeden defekt, letos za 7686 km žádný. Dovolil bych si se domnívat, že to bude stylem jízdy. S „teréňáky“ jezdí všichni jako dobytkové. 🙂
To Martin: a viděli jste uz Afriky i něco jiného než jen silnici a těch pár zvířat co Vám přes cestu přeběhlo? to jezdíte do Afriky sbírat počet km 7700km/23 dní ?
Jano, přesně tuhle otázku si pokládám i já, když slyším, že někdo najíždí za 3 týdny maxi počet kilometrů. Vypadá to tu spíš jako závod o to kdo dá v nejmenším možném autě nejvíce kilometrů. 😉
Já si myslím, po mé zkušenosti, a to s cestováním po Africe zkušenosti mám, že nejrozumnější maximální počet kilometrů na 3týdenní výlet je 6000km. A to už je strop. Při větším počtu kilometrů nejde o kvalitní cestování, ale o cestování kvantitativní. Co nejvíc ujet za co nejkratší čas, abych to mohl odškrtat. Ještě navíc jsou tací, kteří ještě k heslu přidají za co nejméně, ba se i k někomu přidat a mít to jednoduché a skoro zadarmo. (Tento komentář nesměřuji na Tebe Martine, jen konstatuji zkušenosti 😉 )
Martine, 9300km za 3+ týdny není jen masakr, ale vražda! Nedokážu si představit co na té cestě vidíš? Fotky a čůrání za jízdy z okénka a nebo řídíte přes noc?
A ohledně auta? Někde jsem psala dlouhý komentář k výběru auta do Afriky. Ano dá se jet osobákem, ale pak to je turistická trasa po hlavních cestách. Můj a nejen můj, ale i mnoha jiných co navštívili Afriku, názor je, že AFRIKA = OFFROAD. Jinak to prostě nejde. Neuvěřitelná, krásná, zajímavá, a turisty nepřeválcovaná místa jsou daleko od hlavních asfaltek, většinou po špatných cestách plných kamení a hlubokého písku. Tam se osobák nedostane. Navíc offroadění je neopomenutelná součást afrického zážitku. I když je možná dobře, že je ještě spousty těch, kteří si pjčují malá auta a na taková místa se nedostanou – alespoň zůstanou taková jaká jsou, nedotčená nezkažená.
Klaaro, zvážila bych pro co do Afriky jedeš. Co nejvíc projet, nebo co nejvíc poznat? Podle toho se pak odvíjí cesta a vše s tím spojené
My ale konec cesty nevynechali. 🙂 naopak byli jsme tam mezi prvními, ale měli jsme štěstí, vzali nás manželé s Toyotou, co jsme je potkávali několikrát Máš pravdu, éDčkové cesty se 2kolkou nedají. Ale top místa obou zemí ano.
Díky za vaše připomínky, určitě je budeme brát na zřetel. Zatím máme v plánu vidět hodně věcí, ale všechno musíme přizpůsobit tomu, jaká bude aktuální situace a doporučení na místě. Určitě nejsme lovci kilometrů, ale spíše zážitků, raději zůstaneme, kde se nám líbí a něco dalšího vypustíme.
Presne tak. V pripade Namibie a Botswany bych se niceho neobavala a pokud nejedete v obdobi destu, tak si klidne trasu naplanujte… Nevim kam mate namireno a co Vas vice zajima jestli prirodni ukazy a zvirata, pamatky, nebo lide. V Namibii cely Kaokoland s 4×4 cestou podel reky Kunene. Zapad od ETosha, Caprivi strip, klasika Namib Naukluft, ale i jihovychodni cast zeme je take krasna a jina nez treba ten Kaokoland. V Botswane jednoznacne Okavango, doporucuji Mokoro trip, stoji fakt za to. Chobe river safari, Central Kalahari a Mabuasehube s Kgalagadi transfrontier np – to jsou ale parky jen se 4×4 a naprostou sobestacnosti (neni tam nafta, voda ani servis na auta)… A kdyz uz jste tam nahore u Kasane, byla by skoda vynechat Victoriiny vodopady. Je to jen 70km autem a 30 usd visa do Zimbabwe… nebo vyuzit botswanskou safari company a ty delaji jednodenni vylet dohromady chobe river safari a victoriinky.
Krasnou cestu
Andrea
… ale oni tam jedou v období dešťů. Takže proto by jim itinerář měl udělat někdo jiný? Laďa
… pokud vládnete němčinou, doporučuji http://www.namibia-forum.ch, pokud anglicky tak http://www.selfdrive4x4.com Myslím, že lepší, aktuálnější a objektivnější informace o Namibii a Botswaně neseženete. Laďa
Andero K. a Jano, když už máte potřebu soudit někoho jak tráví dovolenou, zjistěte si prosím fakta. Nenajeli jsme 9353 km za tři týdny (plus mínus), ale za 31 dní. V případě těch jejich pěkných prázdných asfaltek to je hned. 🙂 Jestli jsme nic neviděli, jen seděli v autě? No, stačilo by se podívat do fotogalerií. Ale je vidět že jste ani deník nečetly, věděly byste že přes noc zásadně neřídím, radši spím. 😉 Někdo v klidu popojíždí, někdo se rád válí. Já už se druhý den u moře nudím, jiný vydrží na jedné pláži ležet dva týdny, a taky ho neodsuzuju. Řídím rád a jsem rád na cestě. Půjdu kamkoliv, pokud je to kupředu, jak řekl Livingstone.
Byla tu diskuse o defektech a vhodnosti malých aut na namibijské cesty. Někdo prorazí s terénním autem pneumatiku dvakrát denně, někdo s osobáčkem během měsíce ani jednou. Ne každý má na půjčení auta 4×4, ale i s malým autem se dá dojet na spoustu zajímavých míst. V Namibii už není nic kam bych potřeboval velkou čtyřkolku, místa která jsem chtěl navštívit jsem v pohodě zvládl 4×2. Ano, byl bych radši kdyby mezi nimi byly menší vzdálenosti. 😉 V Botswaně bych jednou 4×4 rád využil. Kdo nemá zkušenosti, tomu ale v písku ani náhon 4×4 nepomůže.
Vše v dobrém dámy, to bylo jen na dovysvětlení. 🙂
Cestování zdar
Martine vsiml jsi si co jsem napsala? Pocatek diskuze byl predevsim o spolucestovani, hledani nekoho pro cestu do Namibie. Diskuzi o typu auta jsi mimojine zacal ty, podivej se vyse. V diskuzi se diskutuje
No nic, chtěl jsem jen tázající se Kláře poradit, že se dá Namibie zvládnout i osobákem, a že se případně ani nemusí bát defektu, pokud bude řídit s citem. Škoda že z toho někdo udělal diskusi o tom kdo kolik kilometrů během své cesty ujede.
Každý má jiný styl cestování, každý preferuje něco jiného a v jiném stylu. Vše co zde bylo krásně napsáno od Andy, Tomáše, nebo Renaty berou jako užitečnou názorovou radu k tomuto tématu, proto také tato diskuze je… Škoda si vjíždět do vlasů ještě tady.
Třeba jsem s těma km začal já, nevím… Jen určitě ne s menším autem střední část Botswany, na tom se snad shodneme… 🙂 To bych bral jako obyčejný risk.
Davide, souhlas. Samozřejmě bych se s osobákem nevydal třeba do centrální Kalahari nebo z Maunu do Kachikau, na tom se shodneme určitě. 😉
Ahoj. Jen pro úplnost … z Maunu do Kachikau se dá jet i po asfaltce. Akorát by jsi nemohl jen přes Moremi a Savuti. Trasa Maun – Nata – Kasane – Kachikau je „dálnice“. Laďa
Kamkoliv se člověk podívá do diskuzí, tak je nějaký problém. Já Vás lidi nechápu. Pokud někdo komentuje veřejně, je docela dost možný, že se někdo veřejně k tomu taky vyjádří, s tím snad každý počítá? Jestli ty Martine píšeš, že mají volit auto malý, tak mi není jasný proč někdo další nemůže naspat, že by radši auto velký. Já jsem stejnýho názoru jako Andrea jel bych do Afriky jen velkým autem s náhonem na všechny čtyři kola. Co je na tomhle názoru a pro Kláru taky radě špatnýho? Když skočíš na webovky Andreji tak Ti je jasné, kde ten názor vzala a jak cestujou. Jasně Davide, každý má nějaký styl cestování, ale každý také může sdělit v čem třeba ten jiný způsob cestování nevidí přínosný. nebo jakou zkušenost během cest získal sám. Co? Když je tu řeč o Africe, tak se pojdme zamyslet. Proč cestovky, safari a agentury mají jen velký teréňáky? Protože je to standart. Malým osobním autem začali jezdit ty turisti, který chtěj šetřit peníze, protože je tereňák drahej. Proč cestovky mají na každý zájezd jen určitý počet kiláků a když dělaj víc zemí, tak dělaj přelety letadly? Protože mají takovou zkušenost. Aby turistovi dali to nejlepší nejlepší zážitky a neletěli jako na rallye. je to z letitých zkušeností, a ne jenom v Africe, letadlo a přiměřenej počet kiláků mají cestovky i v Asii a Americe. Nikdo nedělá 10000 kiláků za měsíc. Názor Andrei a Jany je standartní na nestandartní cestování. Nevidim to jako vjíždění do vlasů. Jestli chcete někdo ještě podiskutovat, přidávám svůj mail
be**********@se****.cz
Andrea tu nikoho neurazila, to čůrání z okna si může odpustit, Jana taky nic hrozného nenapsala, jen napsay, že takový množství kilometrů je moc na několik týdnů. Takže jsem Martine nepochopil proč se čertíš. Je tu čím dál tím víc lidí, který rozčaruje odlišný názor. Lidi proberte se.
… Martin Pluhar má naprostou pravdu v tom, že kdo chce poznat Namibii, nepotřebuje nutně auto 4×4. Znalci tvrdí, že 90% TOP míst v Namibii se dá dělat osobákem a většina toho zbytku např. jednodenní akcí s nějakou cestovkou. U Sossusvlei např. stačí zaparkovat 4 km před cílem a využít nabízenou“ místní dopravu“. A např. zmiňovaný Kaokoland (severozápad Namibie), má většina „seriózních půjčoven uveden jako „zakázanou oblast“ i pro jejich auta 4×4. Na druhou starnu je na silnicích „C“ a „D“ čtyřkolka určitě lepší ( bezpečnější, pohodlnější a dražší). Laďa
Ladislave: Myslel jsem Maun – Kachikau přímo přes Savuti. Z Maun přes Nata do Kasane jsme jeli už v 2006, to vím že je asfaltka. Letos jsem se dojel do Kachikau na tu příjezdovou cestu podívat (viz. video na mém webu). Je nesmysl se na to pískoviště vydávat s osobákem. 😉
Marku B: Jen jsem popsal vlastní zkušenost a vyjádřil se, že malé auto může stačit. Že aby někdo něco z Namibie viděl, nepotřebuje nutně 4×4. Andreje jsem se jen snažil vysvětlit, že nechápu, proč mě soudí za to, kolik během své dovolené ujedu kilometrů… Ale trvám na tom, že aby někdo jel v suchém období po asfaltkách a maximálně do Epupa, Sesriem nebo NP Etosha, tak na to čtyřkolku nutně nepotřebuje. A jak už jsem psal, jde to i bez defektu. Ano, pojede se lépe a pohodlněji v offroadu… A pokud někdo chce přejet Kalahari, kravit na dunách, jet od Epupa na západ k pobřeží, jezdit mimo běžné silnice po pískových cestách, dojet na dosud „nenavštívená“ místa atp., tak čtyřkolku samozřejmě potřebuje. Ale to jsem ani slovem nezpochybnil. Každému podle jeho možností.
Nikdo nedělá 10000 km za měsíc? Motorkáři třeba jo http://www.bmwgs.cz/news.php/?readmore=939, ale je to jen jejich věc, nemyslíte?
Chtěl jsem jen inspirovat a poradit, ale tato diskuse se stočila úplně jinam, už nebudu přispívat ani ji číst. Možná už ji ani její zakladateka Klára nečte. 🙂 Štěstí na cestách přeju úplně všem.
Hej já nevím co tu pořád řešíte!
Každý ať si napíše svůj názor. je ovšem pochopitelné, že na názor přijde jiný názor, protože nejsme všichni stejní. No ještě abychom byli stejní, to by bylo hrozné. Připadá mi, že čím dál tím víc lidí má problém s opačným názorem jiné osoby. Co se děje?
Dejte pokoj, bavte se o tom jak jezdit a kde a nezkoušejte se napadat? Inteligentní diskuze je ta, kde ani jeden ze zúčastněných neuráží, nenapadá nebo nehodnotí komentář jiné osoby. Disktuji formou vysvětlení. Chceš najet tolik kilometrů osobákem a někdo říká, že je to moc? Tak mu vysvětli proč to je v pohodě a nenadskakuj hned jak čertík z krabičky.
Jezděte si každý jak chcete. Já jezdím do Maroka a máme Landcruisera, kterého bych za osobák nevyměnila. Pokouším se inspirovat pro nějaké cesty víc na jih Afriky a vždycky narazím na dementní diskuzi o ničem. Kde to prostě někdo stočí do ringu volného. Ale Martine, pořád nemůžu najít důvod Tvojí reakce? Komentář jako napsala slečna nebo paní Jana by mě z míry fakt nevyvedl, protože je naprosto o ničem. Jo kdyby její poznámku rozvedla, to je jiné, ale takhle. A Andrea Ti to rozepsala. Nehledě na to, že David se také přikláněl k džípu.
Tady na hedvábné stezce to často vyzní tak že zkušenosti a znalosti jsou tu spíš brané jako útok na ostatní přispěvovatele.
Marku, naprosto mě dostalo Tvé vysvětlení o způsobu cestování a cestovní kanceláře. Pobavils mě, ale máš pravdu :o)
Klaaro, asi bych si otevřela novou diskuzi, tady je to o ničem
Ahoj Kláro. Taky se chystáme ve 2 do Namibie Botswana cca 20 dnů s přítelkyní: Můžu se zeptat jaký mate itinerář?
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.