Malajsie, Brunej, Filipíny a Indonésie

Malajsie (Tioman)

Viťa

Ahoj,
mám v plánu letět 2 osoby v srpnu 2017 z Budapeště do KL, cílem je Tioman, kam se z KL chceme dopravit busem. Máte někdo nějaké rady, tipy, vylepšení ať už jde o cenu letenky (která na osobu je teď asi 15 500,-), místa která po cestě poznat, ubytování, doprava, plusy, mínusy. Na cestu tam azpět máme 3 týdny. Máme rádi pláže, šnorchl, ale i túry, gastronomii a radši přírodu než města. Měl by to být no stress trip.
Díky moc!

Zkušenosti čtenářů

Libor

Ahoj, zkopiroval jsem tu sve zapisky z dubnove cesty. Kurz MYR ke Kc je ted asi o 4% vyhodnejsi. Do Taman Negara jsem nejel, protoze jsem pak miril na Borneo do Danum Valley, ktere je lepsi a hlavne mnohem mene turisticke. Pri vicedennim vylete uz bude lidi mene.
V Malajsii jsem navstivil ostrov Perhentian Kecil a pri jednom vylete (6 h. za 285 Kc) i dalsich 5 malych neobydlenych ostruvku asi 10 km od nej. Snorchlovali jsme a na tri z nich jsem vylezl i na plaz (na dvou bylo jen skalnate pobrezi). Krome krasnych koralu a ruznych koralovych ryb jsem videl i zraloka cernoploutveho, ktery mel asi metr (muze byt az 2 m), ale jen na chvilku asi na 10 metru, i kdyz 2x. Uzasnejsi bylo asi 5 minut snorchlovani v blizkosti koralove ryby pyskoun vlnkovany (napoleon, humphead wrasse) o velikosti pres metr a vysce tela asi 40 cm (muze mit az 2 m a 180 kg). Za nim plula mensi samice (a pak ja), obcas okusovaly koraly podobne jako mnoho jinych ryb. Jinak i na koralech pred plazi, kde jsem byl ubytovany (D’Lagoon), bylo hodne velkych ryb kolem 50 cm, coz jsem asi jinde krome Hanauma Bay na Havaji nevidel. Lod s asi 12 misty nemuze kvuli koralum ke brehu, takze si clovek i se zavazadlem vystoupi na plovouci plosinku 3×3 m a ceka na malou lod. To muze byt ve vlnach zajimave. D’Lagoon je na krasnem miste u male plaze na vychodni strane severni casti ostrova. Za 5 az 8 minut se da dojit pres dzungli dvemi stezkami na 2 krasne male plaze na zapadni strane ostrova, kde jsem byl vetsinou sam (akorat tam pravidelne nekdo krade cennosti lidem, co snorchluji, takze jsem si s sebou nic nebral, kdyz jsem sel snorchlovat, jsou tam cestou cedule s upozornenim). Pres dzungli a krasnou vyhlidku (u vetrne a slunecni elektrarny) jsem sel i na Long beach, kde je vic ubytovacich kapacit, ale moc se mi tam nelibilo, jen jsem si dal 4 kopecky levne zmrzliny a pak jeste jednou a sel zpet. Navic byl patek, kdy je v nekterych castech Malajsie vikend a bylo tam i cestou z plaze na vyhlidku spousty mistnich. D’Lagoon je na pomery Perhentian (hned na vychod je i vetsi ostrov Besar s drazsim ubytovanim) pomerne levne, pokud je to pokoj bez klimatizace (290 Kc bez vlastni koupelny, jinak cca 3x tolik), ale zastarale s mizernou udrzbou. Maji i levne jidlo. Umisteni ale za to stoji. Letel jsem tam diky akci z lonskeho cervna v podstate zadarmo, jen za letistni a transakcni poplatky 105 Kc, jinak je to asi 580 km po hlavni silnici. Z letiste do pristavu se pak jede minivanem necelou hodinu za 145 Kc a lod, ktera doveze do jakehokoli ubytovani, stoji 300 Kc zpatecni. Po 3,5 dnech jsem jel zase primym minivanem (za 240 Kc) asi 5 h. na zapad do Cameron Highlands, kde je ve vysce kolem 1450 m n.m. ve mestech Brinchang a Tanah Rata chladneji. 1 den jsem sel z Brinchangu na stejnojmenny vrchol, ktery je s vyskou 2000 metru nejvyssi v Cameron Highlands. Je to 1 km po meste a mezi plantazemi redkvi a pak 2 km pralesem po bocnim hrebeni nekdy se strmymi, v zaveru i kolmymi stenami nekdy i hned u cesty tak 200 metru kolmo dolu. Na vrcholu je rezavejici rozhledna se snad nejkrasnejsim vyhledem, co jsem kdy mel nad pralesem (az na 6 vysilacek, z druhe strany tam vede silnice). Na vstupu do lesa byla cedule „zakaz vstupu, lesni rezervace“ a mnoho jinych velkych v malajstine a take rozbite ploty, ale to jsem si rikal, ze proto jsem tady. Je tam na konci silnice vodarna, ktera mela branu otevrenou, ale predchozi den byla zavrena a holka z hostelu se tam nedostala. Rikal jsem si take, proc nikdo neni ani na vrcholu v nedeli za krasneho pocasi, kdy na silnicich byla dopravni zacpa, protoze to je popularni vikendova destinace pro asi 4 h. jizdy vzdalene hlavni mesto Kuala Lumpur. Nahore u vysilacek jsem potkal zamestnance a normalne jsme se pozdravili. O par stovek metru dal byla brana, ale nastesti nezamknuta, se stejnymi cedulemi. Pak jsem se dozvedel od mistnich pruvodcu, ze to zavreli pred par tydny kvuli tomu, ze tam jsou mj. vojenske vysilacky. Ty tam jsou ale asi 70 let. Muze se jen do tzv. Mossy forest v temer stejne vysce jako vrchol a do jinych casti rezervace take. Pak jsem sel dolu po silnici, coz je zpet asi 11 km, ale take pekna cesta v dzungli a pak pres cajove (nekdy i zeleninove a jahodove) plantaze na strmych svazich. Zbytek cesty je po hlavni silnici, kde je hodne stanku se vsim moznym. Koupil jsem si mj. castecne cerny mensi kokos (pry C coconut), ktery ma jen duzinu v nekolika oddilech. Presne, jak na mou otazku odpovedel prodejce, je to bez chuti, ale zajimave. Nikde jinde jsem to nevidel, ani jsem nic o tom nevygoogloval. Dalsi den jsem jel s mistni CK na vylet za kvetem rafflesie, coz je druh parazitickych nezelenych rostlin bez listu, stonku a korenu pripominajici houby, ktere maji nejvetsi kvet na svete az 1 m a 10 kg (tento druh jen asi 50-60 cm). Nektere druhy zapachaji jako zahnivajici maso, nejspis aby prilakaly mouchy na opyleni, ale tento druh temer ne. Kvety jsou pomerne vzacne, protoze vykvetou po mnoha letech pripravy jen na 5-7 dni. Neni mozne je tedy videt kdykoliv, 1 mistni CK prijima objednavky a pak zasle zajemcum e-mail. Videli jsme jich ale 5 a byly tam i dalsi. Take 3 asi 15-centimetrova poupata, ktera vykvetou za par tydnu. Sli jsme k nim udolim ze 700 m do 1000 m n.m. asi 6 km, v druhe pulce pralesem, ale po ceste. Ta kupodivu koncila akorat u nich a byli tam i hlidaci (mozna vedci). Cestou tam jsme nikoho nepotkali, ale cestou zpet krome skupiny cizincu od dalsi mistni CK jsme potkali 2 autobusy studentu z univerzity vzdalene asi 6 hodin jizdy. Odpoledne jsem sel 4,5 km (po prvnim km uz v desti, ale nechtel jsem jet taxikem) na autobus do Tanah Rata, ktery sjizdel dzungli a cajovymi plantazemi nejdriv 300 m a pak stale stejnym prudsim sklonem v zatackach, ale bez serpentyn dalsich 600 vyskovych metru v dzungli s obcasnymi vyhledy. Jinak je vetsinou Malajsie sama plantaz olejovych palem. V Kuala Lumpur jsem si podal zadost o cinske vizum (drive to neslo) a dalsi den jel do Mersingu, odkud jsem odpoledne prejel asi 40 km trajektem (300 Kc zpatecni) na ostrov Tioman do osady Air Batang zvane ABC podle nejstarsiho resortu Air Batang Chalets tedy ABC. Vede tam jen asi 1,5 metru siroka betonova stezka podel plaze, po ktere mistni jezdi na motorce nebo motorce s postrannim vozikem a nemohou projet ani do vedlejsi obce. Tam jsem stravil 5 dni v pekne chatce u plaze s koupelnou za 230 Kc. Plaz nebyla zas tak hezka a ve vode je skalnate dno, ale vyhled na horsky hreben (vyhasla sopka, coz v Malajsii jinak moc neni) az pres 1000 m vysoky zvedajici se za zalivem u sousedniho mestecka (jedineho na ostrove) byl krasny. Koupal jsem se tam jen za prilivu, coz bylo vecer (i rano, ale to jsem se nekoupal). Mel jsem lodni vylet kolem ostrova s navstevou obce Juara na druhe strane, kde je nejlepsi plaz, a hlavne jizni casti, kde je uzasny pohled na Dragon’s Horns (Draci rohy), coz jsou skalnate vrcholky rostouci z dzungle u brehu do vysky pres 600 m n.m. Jde se tam asi 10 minut po betonove stezce na vodopad Asah, kde jsem se vykoupal i s vodni masazi nad nim pod hornim stupnem. Na uvod a zaver bylo snorchlovani. U ostruvku Renggis jsem pozoroval pres 1 metr dlouheho zraloka cernoploutveho klidne plavajiciho zprava doleva asi 4 m prede mnou asi 2 m hluboko a trochu jsem ho jeste pronasledoval. Nekteri mistni, kteri poradaji tyto vylety, maji uvedeny tento druh zraloka v zavorce u jmena ostrova, takze je jeho pozorovani asi bezne, ale ted jsem ho videl jen ja. Dalsi den jsem sel stezkou v dzungli, ktera pokryva vetsinu ostrova, pres sedlo 320 m n.m. na vychod smer Juara a pak uz po betonove silnici (jedina pres ostrov a pak je v hlavnim mestecku a kus na jih) na vodopad Ali, kde jsem se vykoupal (take v 25,5 st. C teple vode jako mel Asah). Zpet jsem sel po silnici, ktera ale vede az do 450 m n.m. a pak prudce dolu se znackami sklon 40 az 45%. Jezdit tam mohou jen motorky a auta s pohonem 4 kol, i kdyz nebyt prudkych useku, stacilo by normalni. Uz mi dochazela voda, ale prvni, co jsem v Tekeku potkal, byl duty free obchod u maleho letiste s pivem Skol za 14,50 Kc za plechovku 320 ml ci o neco drazsim Carlsbergem v licenci. Bezne se pivo v restauracich v Malajsii nedostane. Malem mi ho neprodali, ze jsem nemel pas (kvuli celnim predpisum). Dalsi den jsem mel odpocinkovy a 4. den jsem jel na vylet na blizky Coral Island s krasnymi plazemi, koraly a rybami a do obce Salang, kde ja snorchloval a pak jsem si koupil nanuky-kornouty k obedu, zatimco ostatni sedeli asi 1,5 h. v restauraci. Super byla i posledni zastavka v Monkey Bay, ktera je na Tiomanu, ale dostupna jen po spatne stezce, takze jsem se tam na krasnych plazich na chvili prosel sam. Lodni vylety ale byly drahe – 860 a 480 Kc za 5 h. bez jidla. Maji totiz domluvene ceny stejne na celem ostrove. V KL jsem jel mj. do KLCC (city centre), kde jsou pekne mrakodrapy a mezi nimi park s jezerem i brouzdalistem pro deti. Jinak Malajsie je velmi prijemna zeme, lidi mili, napomocni, umi anglicky. Je tu hodne Cinanu a necele 2 miliony Indu, coz je dobre na stravovani – do indickych chodim rad. Malajske jidlo je spolu s jidlem v Thajsku a na Sumatre nejlepsi, co jsem jedl. Ridici jezdi bezpecne, doprava je pohodlna (casto sedadla 2+1) a levna. Je tu vetsinou levne (i v centru KL obed za 39-42 Kc v levne restauraci, kdyz to maji uz hotove, ryze s kari omackou i za 11,50 Kc) a pritom auta na ulici jsou srovnatelna s Prahou. Metro jezdi bez ridice, vepredu je okno. V uplnem centru v tunelu, jinak kus nad zemi. V KL je i vlak, monorail s 1 i 2 drahami vedle sebe. Jizdne dle vzdalenosti cca 15 Kc, ale presto jsou ve spicce kolony aut, i kdyz maji treba i 2 „magistraly“ nad sebou. Mit pekne auto je tu zivotni priorita. Hostely stoji kolem 150 Kc. Spal jsem par minut od hlavniho nadrazi pro mnoho linek, kde je i par nizkych budov.

menero
Libor:

prima příspěvek díky

Martin

Ahojte,
je srpen dobrý měsíc na Malajsii? Chceme letos poprvé vyzkoušet Asii (původně plánovaná Sumatra nebo Filipíny), jen cestu z původmího října musíme přesunout na srpen a rozumné ceny jsou aktuálně jen do Malajsie.

Libor
Martin:

Zrovna na Sumatru se leta vetsinou (a nejlepe) pres Kuala Lumpur. Klidne jedte tam, i kdyz mimo turisticke oblasti na severu neni pro uplne zacatecniky (ale to asi nejste). V Malajsii je podle statistik dobre vychodni pobrezi co do pocasi v srpnu. Je to ale hlavni sezona a bude se spatne shanet ubytovani u plazi.

Martin
Libor:

Spíš bych nás přirovnal k začátečníkům 🙂 Pítelku určitě a u mě to už jsou 3 roky, kdy proběhlo Maroko. Ale jak tak čtu, Malajsie se dá hodně přirovnat k Evropě. Doprava a domluva bez problému.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: