Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Dá se koupit a registrovat auto v Kalifornii? Jedu na půl roku na vízum J1, ale v době plánované koupě asi ještě nebudu mít „permanent address“. Předem děkuji za případné zkušenosti.
Zkušenosti čtenářů
US Driver
JAK KOUPIT A PRODAT V AMERICE AUTO
Koupě vozu je pro účastníky Work and Travel mnohdy nezbytnou kratochvílí. Pořízení vozu je však nutno bedlivě zvážit, kraksna za pár šupů dobře poslouží v místním americkém provozu, avšak k dálkovým jízdám je nutno si pořídit káru poněkud zachovalejší v cenovém rozpětí do cca dvou tisíc dolarů.
Pro případ pouze kratší či jednotlivé cesty však může ekonomičtěji vyjít kupodivu auto z půjčovny, které je nové a v případě poruchy máte nárok na náhradní vozidlo. V Americe u prodejců aut i půjčovnách neexistují pevné ceny a v zájmu ochrany vlastní peněženky je třeba naučit se tvrdě smlouvat, a to tak, že velmi! Nákupní zkušenost z vietnamského tržiště jako když najdete! Počítejte s tím, že jako cizince se Vás naprostá většina delaerů bude pokoušet patřičně natáhnout!
Češi žijící dlouhodobě v USA tvrdí, že lépe než do amerického bouráku se spíše vyplatí investovat do Hondy či Toyoty, jenž vyžadují minimální údržbu, něco vydrží a dají se mnohdy úspěšně prodat za nákupní cenu.
Auto si rozhodně pořiďte u dealera, ne od soukromé osoby. V Americe jsou dlouhé tisíce desperátů, kteří by Vám rádi střelili auto buď kradené či zastavené u banky apod. K prodejci je vhodné vyrazit již s přibližnou představou a domluvenou taktikou! Je vhodné mít s sebou v ruce vhodný automagazín s cenami ojetin, jež posléze poslouží k tvrdé argumentaci pro získání maximální slevy. Zpočátku není takticky nejvhodnější se hned zaměřit na konkrétní vozidlo! Jakmile si však vyhlédnete vhodné vozítko, nechte si toto otevřít, tvrdě jeho kvalitu zkritizujte, aby na tomto nezůstala nitka suchá! Ojetiny, co mají najeto 200 000 a více mil, už nezasluhují Vaši pozornost! Není nad nastartování motoru, kontrolu stavu oleje a brzdové kapaliny. Úplně ideální je krátká zkušební jízda, byť třeba jen po areálu, při které zkusíte pořádně zabrzdit! Určitě vyzkoušejte chod klimatizace a její hlučnost. Rovněž tak všechna světla, stěrače atd. Cenu napsanou na vozidle určitě nepovažujte za závaznou! Začněte licitovat, mávejte kreditními kartami, ukazujte hotovost, abyste dealera patřičně namlsali. Určitě sami tvrdě navrhujte cenu ve výši cca poloviny nabízené ceny a jen zvolna tuto zvyšujte s poukazem na tu či onu chybičku auta. V Americe jsou v prodeji stovky tisíc aut denně a dealer potřebuje vydělávat! Vyplatí se i naznačovat odchod, prodejce za Vámi možná ještě poběží. Nebo také ne. Ale prodejců ojetin jsou v Americe doslova tuny, vyplatí se těchto obejít hned několik! Jakmile se s prodejcem dohodnete na pro Vás přijatelné ceně a zaplatíte, tento vystaví „Bill of Sale“, čili kupní smlouvu. S autem ale bez pojištění a provizorní SPZ nemůžete odjet. Pozor, řada prodejců Vám bude doslova nutit služby „svého“ pojišťovacího agenta, ale vy pamatujte, že potřebujete pojištění na max. cca tři měsíce, a to bez zbytečných připojištění všeho možného. Důsledně trvejte na uzavření obdoby našeho povinného ručení, tj. „Liability Insurance“. Na druhy ze zákona povinného pojištění v tom kterém státě se určitě předem podrobně vyptejte u svých amerických kolegů v zaměstnání. Pořízené vozidlo je nejvhodnější nechat napsat na co nejstaršího „podílníka“ kvůli výši pojistného. Pozor, některé pojišťovny však mohou pro případ více řidičů požadovat připojištění! Je vhodnější se pojistit spíše u větší pojišťovny, která má svoji kancelář, než u neznámého agenta, který vystavuje smlouvu ručně a mohl by Vámi v hotovosti zaplacené pojistné nakrásně zdefraudovat.
Jakmile budete mít v ruce „Proof of Insurance“, tak se vypravíte Vašeho nového miláčka zaregistrovat. V každém z 50-ti US států platí pro registraci vozidel poněkud jiná pravidla. Proto zadejte do Vašeho vyhledávače slova „Title and Registration“ a k tomu přidejte název příslušného státu. Místní přihlašovací problematika Vám naběhne kolem sekundy. Prakticky tytéž informace získáte, když do vyhledávače vložíte „Department of Transportation“ plus název příslušného státu, ale budete se muset k registraci vozidel asi víc prokousávat. Po předložení všech požadovaných dokumentů (požadavky se u jednotlivých států poněkud liší) zaplatíte přibližně $ 100 a obdržíte „Temporary Registration“ a dočasnou papírovou značku. V některých případech Vám prodejce může nabízet vyřízení „všech papírů“, avšak nic není většinou zadarmo!
Je důležité kupovat auto nejpozději cca 30 dní před ukončením práce, protože americkému „dopravnímu inspektorátu“ trvá zaslání dokumentu „Certificate of Title“ a „Pernament Registration“ přibližně měsíc. Oba dokumenty obdržíte spolu s plechovou značkou (Licence Plate) poštou na Vámi udanou americkou adresu, povětšinou k zaměstnavateli.
A teď zase k prodeji a odhlašování vozidla. Určitě se nepokoušejte prodávat vozidlo „na značkách“. Nikdy nevíte, co všechno by s ním a na Vaši zodpovědnost mohl nový majitel provést! Při prodeji u nákupčího je opět třeba uplatnit tu správnou taktiku za účelem dosažení té nejvyšší výkupní ceny. Vykupující agent určitě nemusí zbytečně vědět, že za pár hodin odlétáte a potřebujete se auta doslova zbavit! Proto není nutné, aby nákupčí viděl celou posádku se všemi zavazadly. Cenu, za kterou jste auto původně pořídili, určitě poněkud přežeňte. Pozor ale, na konci sezóny bývají nákupní ceny poněkud nižší, je tedy třeba počítat s menší ztrátou. Pokud budete s výkupní cenou souhlasit, tak na rub Vašeho „Certificate of Title“ vyplňte patřičné údaje včetně jejich následného úředního ověření. Ještě před tím Vám stejně doporučujeme si pro jistotu z „Certificate of Title“ a „Pernament Registration“ nechat „na památku“ pořídit kopie. Člověk nikdy neví! Po jistě úspěšném prodeji je Vaší povinností plechové značky odmontovat a tyto spolu s „Pernament Registration“ v patřičně odolné obálce odeslat na původní registrační místo, a to určitě doporučeně!
JAK KOUPIT A PRODAT V AMERICE AUTO
Koupě vozu je pro účastníky Work and Travel mnohdy nezbytnou kratochvílí. Pořízení vozu je však nutno bedlivě zvážit, kraksna za pár šupů dobře poslouží v místním americkém provozu, avšak k dálkovým jízdám je nutno si pořídit káru poněkud zachovalejší v cenovém rozpětí do cca dvou tisíc dolarů.
Pro případ pouze kratší či jednotlivé cesty však může ekonomičtěji vyjít kupodivu auto z půjčovny, které je nové a v případě poruchy máte nárok na náhradní vozidlo. V Americe u prodejců aut i půjčovnách neexistují pevné ceny a v zájmu ochrany vlastní peněženky je třeba naučit se tvrdě smlouvat, a to tak, že velmi! Nákupní zkušenost z vietnamského tržiště jako když najdete! Počítejte s tím, že jako cizince se Vás naprostá většina delaerů bude pokoušet patřičně natáhnout!
Pokud to s nákupem auta myslíte vážně, je vhodné již v ČR zabrousit na patřičné americké webovky, jako například http://www.autotrader.com; http://www.traderonline.com; http://www.edmunds.com; http://www.kbb.com atd.
Češi žijící dlouhodobě v USA tvrdí, že lépe než do amerického bouráku se spíše vyplatí investovat do Hondy či Toyoty, jenž vyžadují minimální údržbu, něco vydrží a dají se mnohdy úspěšně prodat za nákupní cenu.
Auto si rozhodně pořiďte u dealera, ne od soukromé osoby. V Americe jsou dlouhé tisíce desperátů, kteří by Vám rádi střelili auto buď kradené či zastavené u banky apod. K prodejci je vhodné vyrazit již s přibližnou představou a domluvenou taktikou! Je vhodné mít s sebou v ruce vhodný automagazín s cenami ojetin, jež posléze poslouží k tvrdé argumentaci pro získání maximální slevy. Zpočátku není takticky nejvhodnější se hned zaměřit na konkrétní vozidlo! Jakmile si však vyhlédnete vhodné vozítko, nechte si toto otevřít, tvrdě jeho kvalitu zkritizujte, aby na tomto nezůstala nitka suchá! Ojetiny, co mají najeto 200 000 a více mil, už nezasluhují Vaši pozornost! Není nad nastartování motoru, kontrolu stavu oleje a brzdové kapaliny. Úplně ideální je krátká zkušební jízda, byť třeba jen po areálu, při které zkusíte pořádně zabrzdit! Určitě vyzkoušejte chod klimatizace a její hlučnost. Rovněž tak všechna světla, stěrače atd. Cenu napsanou na vozidle určitě nepovažujte za závaznou! Začněte licitovat, mávejte kreditními kartami, ukazujte hotovost, abyste dealera patřičně namlsali. Určitě sami tvrdě navrhujte cenu ve výši cca poloviny nabízené ceny a jen zvolna tuto zvyšujte s poukazem na tu či onu chybičku auta. V Americe jsou v prodeji stovky tisíc aut denně a dealer potřebuje vydělávat! Vyplatí se i naznačovat odchod, prodejce za Vámi možná ještě poběží. Nebo také ne. Ale prodejců ojetin jsou v Americe doslova tuny, vyplatí se těchto obejít hned několik! Jakmile se s prodejcem dohodnete na pro Vás přijatelné ceně a zaplatíte, tento vystaví „Bill of Sale“, čili kupní smlouvu. S autem ale bez pojištění a provizorní SPZ nemůžete odjet. Pozor, řada prodejců Vám bude doslova nutit služby „svého“ pojišťovacího agenta, ale vy pamatujte, že potřebujete pojištění na max. cca tři měsíce, a to bez zbytečných připojištění všeho možného. Důsledně trvejte na uzavření obdoby našeho povinného ručení, tj. „Liability Insurance“. Na druhy ze zákona povinného pojištění v tom kterém státě se určitě předem podrobně vyptejte u svých amerických kolegů v zaměstnání. Pořízené vozidlo je nejvhodnější nechat napsat na co nejstaršího „podílníka“ kvůli výši pojistného. Pozor, některé pojišťovny však mohou pro případ více řidičů požadovat připojištění! Je vhodnější se pojistit spíše u větší pojišťovny, která má svoji kancelář, než u neznámého agenta, který vystavuje smlouvu ručně a mohl by Vámi v hotovosti zaplacené pojistné nakrásně zdefraudovat.
Jakmile budete mít v ruce „Proof of Insurance“, tak se vypravíte Vašeho nového miláčka zaregistrovat. V každém z 50-ti US států platí pro registraci vozidel poněkud jiná pravidla. Proto zadejte do Vašeho vyhledávače slova „Title and Registration“ a k tomu přidejte název příslušného státu. Místní přihlašovací problematika Vám naběhne kolem sekundy. Prakticky tytéž informace získáte, když do vyhledávače vložíte „Department of Transportation“ plus název příslušného státu, ale budete se muset k registraci vozidel asi víc prokousávat. Po předložení všech požadovaných dokumentů (požadavky se u jednotlivých států poněkud liší) zaplatíte přibližně $ 100 a obdržíte „Temporary Registration“ a dočasnou papírovou značku. V některých případech Vám prodejce může nabízet vyřízení „všech papírů“, avšak nic není většinou zadarmo!
Je důležité kupovat auto nejpozději cca 30 dní před ukončením práce, protože americkému „dopravnímu inspektorátu“ trvá zaslání dokumentu „Certificate of Title“ a „Pernament Registration“ přibližně měsíc. Oba dokumenty obdržíte spolu s plechovou značkou (Licence Plate) poštou na Vámi udanou americkou adresu, povětšinou k zaměstnavateli.
A teď zase k prodeji a odhlašování vozidla. Určitě se nepokoušejte prodávat vozidlo „na značkách“. Nikdy nevíte, co všechno by s ním a na Vaši zodpovědnost mohl nový majitel provést! Při prodeji u nákupčího je opět třeba uplatnit tu správnou taktiku za účelem dosažení té nejvyšší výkupní ceny. Vykupující agent určitě nemusí zbytečně vědět, že za pár hodin odlétáte a potřebujete se auta doslova zbavit! Proto není nutné, aby nákupčí viděl celou posádku se všemi zavazadly. Cenu, za kterou jste auto původně pořídili, určitě poněkud přežeňte. Pozor ale, na konci sezóny bývají nákupní ceny poněkud nižší, je tedy třeba počítat s menší ztrátou. Pokud budete s výkupní cenou souhlasit, tak na rub Vašeho „Certificate of Title“ vyplňte patřičné údaje včetně jejich následného úředního ověření. Ještě před tím Vám stejně doporučujeme si pro jistotu z „Certificate of Title“ a „Pernament Registration“ nechat „na památku“ pořídit kopie. Člověk nikdy neví! Po jistě úspěšném prodeji je Vaší povinností plechové značky odmontovat a tyto spolu s „Pernament Registration“ v patřičně odolné obálce odeslat na původní registrační místo, a to určitě doporučeně!
Jak muzes z lidi delat takove blbce?