V pondělí jsme se vrátili s přítelkyní z JAR. Po vlastni ose jsme tam cestovali 17 dní. Navštívili jsme 4 parky a najezdili 6393km. Vzhledem k tomu jak jsme zjištovali informace před odletem, mám potřebu napsat -Co bych udělal jinak-. Za prvé bych si příště pujčil Jeap chcete-li Off road. My měli novou Toyotu Corolu(měla najeto 4500km), neměli jsme žádný problém, ale v parcích by jsme si přáli právě toho jeapa. Máte s ním větší dostupnost a možna i o něco větší rozhled na focení. Za druhé by jsme se vyhnuli cestě R31 z Kurumanu do Kgalagadi parku. A za třetí si s dostatečným předstihem zabookovali a naplánovali ubytování v parcích. My měli ubytování v parcích všude kde jsme chtěli, jen Nossob v Kgalagadi parku nám nevyšel. Jinak co se týká bezpečnosti nebo pocitu ohrožení neměli jsme nejmenší problém. Trošku obav z ježdění na levé straně se potvrdilo jen první dva dny, pak už si na to člověk celkem v pohodě zvykne.
Ahoj,
jsem rad, ze se Vam cesta povedla. Off road je samozrejme v parcich super, ale rozdil v pujcovnem je dost velky. Jinak silnici R31 je pri ceste z Pretorie dost tezke se vyhnout. Nevim, co se Vam na ni prihodilo, ale mne prisla v pomerne dobrem stavu s minimem aut.
No a s bookovanim ubytovani dostatecne dopredu nelze nez souhlasit.
Tak meli jsme jet z Kurumanu do Upingtonu po 14. R31 je prvnich asi 100km krasna asfaltka kde navic nikdo nejede, ale z niceho nic silnice zmizi a není, proste jedes až do Askhamu po pisecne, zatvrdle, hrbate ceste. Je to usek kolem 100km a jedes asi 15-20km rychlosti. Pro sedan naprosto desive. Sice jsme to projeli, ale přiste bych to nejel. Za celo dobu jsme nepotkali auto. Jinak jsme si to samozrejme uzili a asi už zacinam planovat na pristi jaro JAR, Namibie, Botswana a Zimbabwe 🙂
Zdravím,
díky za info. Můžu se zeptat, vy jste jeli ve dvou? Na kolik bez letenky to cca vyšlo? A jaké ubytoání jste volili? Tahle lokalita mě láká, tak bych rád věděl s čím přibližně počítat. Díky
No jo, mas pravdu – ja jsem se spletl. My to jeli po N14 pres Upington.
Ted už vím že jsme to také takhle měli jet 🙂
Ano, jeli jsme ve dvou, já a přítelkyně.Zatím to spočítané nemáme, vrátili jsme se v pondělí. Ubytování stálo od 220-800 randů za pokoj či rondavelu. Rand je asi 2.22. Většina ubytování se ale pohybuje od 400-700, záleží jak moc budete hledat a šetřit. My to neřešili, spali jsme ve stanu kde to stalo 220 nebo v Hluhluhwe parku v rondavele za 795. Myslím že se bude celkova castka pohybovat kolem 40-45000(to je včetně letenky 15000). Také záleží kolik najezdíš kilometrů.
Zdravím Vás, psal jsem i v ostatních forech. Vratil jsem se v listopadu 2014. Projizdel jsem z Kapskeho Mesta smer namibijsko angolska hranice a zpet a rovnez bych doporucoval nejakeho offroada, idealni toyta hilux, nebo nisan. Jezdim tam hlavne kempovat, takze i se stanem na strese. Po jihoafricke jsou vetsinou silnice velmi kvalitni, tak vam bezne auto v pohode staci. …ale pokud se chystate na cesty, kde moc turistu potkavat nechcete, tak nejake 4×4 vozidlo doporucuji a nebudete litovat. Zalezi na kazdem, kam jede a co chce videt. Tyto zeme projizdim ji po nekolikate a nedovedu si predstavit jezdit po hlavnich silnicich za autobusem nemeckych duchodcu. Byla by to skoda a o to nejkrasnejsi prijdete. Ted jsem se s rozpoctem vesel cca 50 – 60 tis vcetne jidla, letenek, pujceni auta a najeli jsme cca 8500km za 24 dnu.
ahoj radi by jsme vyrazili do JAR na vlastni pest.Hodne lidi rika ze to neni bezpecne chceme hlavne narodni parky tak na 15dni v prosinci.Muzes mi napsat prosim jake ockovani jste museli mit a co vse jste museli zaridit viza atd….kolik vas to vyslo i s letenkami moc dekuji
Vůbec bych se toho nebála. Byli jsme v JAR se čtyřletým dítětem na přelomu 2012/13, na vlastní pěst a v půjčeném autě. Víza nejsou potřeba, očkování stačí žloutenka (ta se hodí vždycky), pro některé oblasti se doporučují antimalarika, ale my je nepolykáme a chráníme se repelenty a oblečením. Na kolik to vyjde, to je velmi individuální, záleží na tom, jestli budete chtít přespávat přímo v parcích (pohodlná a drahá varianta) nebo mimo parky (levnější, méně pohodlné). Ale pozor na to, že prosinec je tam high season a bez rezervací se někde možná vůbec nechytíte.
Musím říct, že jsme se bali stejně ale nakonec jsme se vunec nikde necitili nebezpečne. Na letišti si půjčíte auto a rovnou najedete na 5 proudou dalnici a hurá mimo Johannesburg. Za dodržovani urcitych veci, jako nechodit s mapou, pruvodcem ci fotakem na ulicich ve mestech se namate ceho bat. Prepadnout te muzou i v Cesku 🙂 Ja očkování nemel žadne a přitelkyně mela z lonska tyfus. Viza do JAR nejsou treba. Jen Lesotho ci Svazijsko je lepsi si vytisknout na strankach Ministerstva zahranici Notu bezvizoveho styku. My ji meli ale nikde jsme ji nepotrebovali.
Jo a vyslo to na cca. 42000,- i s letenkama.
Zdravím, měla bych ohledně JAR dotaz, který mě v poslední době docela hlodá… byť je to z jiného soudku…
My v JAR byli minulý rok a kamarád tam dostal v Krugerově parku pokutu za rychlost. No, samozřejmě ji nezaplatil… Nějak jsem to pustila z hlavy… Letos jedeme do Botswany a Namibie, ovšem s příletem do JAR (Joburg)… Teď se mi vybavila ta nezaplacená pokuta… Může se stát, že kamaráda seberou hned na letišti v JAR a bude zavřen popř. deportován zpět? Tenkrát si vzali jen jeho řidičák a opsali jméno a datum narození (možná i národnost, to už si nepamatuju). Moc děkuji za jakoukoli radu. Máme za 10dní odletět a najednou mi to přišlo všechno na mysl a bojím se…
Nemůžu poradit, my pokutu neplatili.
Já osobně tvrdím a jsem zastáncem faktu AFRIKA = OFFROAD. K Africe offroad patří a pořádně ji poznat člověk může jen ze sedla offroada. V mnoha zemích (Namibie, Botswana, Zambia, Kongo, Angola, Mozambik, ale i Keňa atd) jsou jen hlavní tahy asfaltované a většina ostatních silnic jsou nezpevněné komunikace s roletou, kameny a nebo hlubokým pískem. S malým osobákem projedete asfaltky, a některé škvárovky a jinak nic víc. Zajímavá a turisty neposkvrněná místa jsou několik desítek ba i stovek kilometrů daleko od asfaltky po špatných cestách (i když, možná je dobře, že si spousty lidí berou jen osobáky a nedostanou se tam, ta místa zůstanou nedotčená!).
Jedno vím, že bych nikdy nechtěla mít v Africe půjčovnu aut, protože když si turisté berou nízké osobáky a pak je někde huntují po namibijských cestách, tak by mi to srdce urvalo.
Navíc to dopadá tak, že takové malé auto musí někde někdo zachraňovat. Uvíznout někde v odlehlých končinách v Namibii nebo Botswaně, tak je člověk jasný. My zachránili život dvou naivcům, kteří si s malým osobákem vyjeli na Pobřeží koster a jeli se podívat na jeden vrak… cedule „Jen pro 4×4“ jim asi nic neříkala. Bylo 16h v období zimy (parkem za celý den projelo jedno auto naším směrem a jedno opačným) a jen díky tomu, že jsem hledala zvířecí obyvatele pobřeží, a že jsme odbočili k tomu vraku s cestou pro 4×4, tak jsem zahlédla dvě tečky daleko od cesty. Auto zahrabaný až po podběh, leželo na břiše a ta španělská dvojice neměla nic na vyhrabání se a už vůbec ani dostatek vody, jídla a pohonných hmot. Kdybychom tam nepřijeli, co by se s nimi asi stalo?? Telefony nemají všude signál 😉
My cestujeme jen 4×4 a ob den či dva, pokud jezdíme Namibii, Zimbabwe nebo Zambii, ležíme pod autem a dotahujeme šrouby a vše co se po těch roletách a škvárovkách uvolnilo a že se toho dost uvolňuje. Navíc mnohdy jsou mezi benzinkami velké vzdálenosti, je třeba mít kanystry. K tomu dostatek vody a jídla, v případě poruchy atd. Jak se nacpe malé auto plné 4 lidmi?
Jasně, 4×4 stojí mnohem víc než osobák, pokud nezůstanete jen v JAR nebo v zemích customs union, tak za auto s výbavou do kempu a terénu zaplatíte cca 100-120 USD na den. Navíc k tomu se na každých hranicích platí carbon+road tax, pojištění (které si každá země vyžaduje i přesto, že je vůz pojištěn, vyjma aut s comesou), road access fee, TIP – Zambia například 95USD, Zimbabwe přes Beitbridge 100 usd.
Afrika není Asie, nikdy nebyla a nebude. A návštěvníci by si to měli uvědomit. Afrika dá hodně (zážitků, poznání, setkání), ale vezme si hodně také zpět.
Ze srdce a mých bohatých zkušeností doporučuji raději posunout dovču o jeden rok, našetřit trochu více peněz a pak vyjet 4×4 a užít si to naplno. Chápu, ne každý je bohatý, ale všechno něco stojí. Ještě bych dodala, že dobré maximum na 3 týdny je 6tisíc kilometrů. Víc už musí být hoňka. (Davide, to nemyslím ve zlém!!! letos jsme dali 6000 na jeden okruh a bylo to tak akorát, možná dost).
Užijte si Afriku, je nádherná 😉
Já mám podobné zkušenosti se 4×4 v Austrálii, ale podotýkám, že ne každý si umí utáhnout šrouby sám. Já na to ani neměl ve vlastním autě nářadí – v autech z půjčovny v Africe je patřičné nářadí? To si spíš jakožto zkušení vozíte své vlastní, ne? Naštěstí byl ochotný jeden Australan na utažení nápravy po těžké roletě v SZ Austrálii a další šrouby u kola pak utáhli v servisu, když jsem je přemluvil, aby se na to podívali hned a ne až další den.
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru