Írán, Pákistán, Afghánistán

Írán autem

martin

Ahoj, chctěl bych se zeptat, zda máte někdo z poslední doby zkušenost z cesty autem do Íránu. Zda není problém s vízy kvůli autu, což by snad neměl, ale hlavně zda se neplatí nějaká velká suma při vjezdu?? A ještě jak je to s benzínem, zda není problém sehnat.
Děkuju moc, za jakoukoli radu a pomoc.
Martin

Zkušenosti čtenářů

PaV

Pokud nejedeš na delší dobu a nechceš si za každou cenu užít cesty po zemi ještě před Íránem, tak se podle mne cesta autem nevyplatí. Musíš mít karnet (jen kvůli cílovému Íránu – jinde po cestě ho ale nepotřebuješ), zabiješ zbytečně moc času na cestě, cesta přes Turecko je velice nákladná na PHM, protože PHM v Turecku je daleko dražší, nežli v Evropě. Nám vyšlo jako jednodušší letět do Íránu a tem se pokusit sehnat auto z půjčovny. Byli jsme prý teprve druzí cizinci, kterým se to kdy povedlo – jak nám tvrdili všichni hoteliéři po celém Íránu. Ale stálo to za to. Je to tady na vlákně, kdybys to chtěl taky zkusit a ušetřený čas a i nemálo nákladů za cestu po zemi do Íránu, raději věnovat Íránu samotnému. Opravdu se to jednoznačně vyplatilo. Jinak u benzínek jsou dvoje ceny: regulované ceny na každoměsíční příděl pro residenty )za nás to bylo cca 40 litrů) a pak volné ceny. Pokud nejsi resident, čekáš na obsluhu, která do stojanu zasune svoji služební kartu a s ní se pak vyrovnáš po natankování. Vyplatí se určitě navigace, protože Írán je v aglomeracích protkán sítí dálnic ještě hustěji, nežli jsme my zvyklí a každá zajížďka stojí pak hodně času. Bez navigace taky těžko najdeš některá místa, protože Íránce zajímá o trochu jinačí cíle, nežli nás. V průvodcích i íránských zdrojích jsou naprosto rozdílné informace, lišící se i o desítky km v různých odbočkách apod. Takže bez navigace bychom to po pár hodinách hledání i asi vzdali. Takhle jsme našli neskutečná místa (zapadlé historické karavanseráje v podobě starých luxusně vybavených pevností apod.), okolo kterých bychom jinak prosvištěli po dálnici. A 100% by nás to mrzelo. Omezený počet Íránců je využíval, ale v nejbližší městě o nich na dotaz nikdo nic nevěděl, protože je to nezajímalo (stavovali se tam jen dálkoví cestující) anebo km rozptyl k odbočení k nim se lišil o vzpomínané desítky km.
Rychle se v Íránu i skamarádíš s Íránci a pak jsme s různými rodinami jezdili po jejich oblíbených místech, které taky nikde nejsou v průvodních a cizinec na ně nemá šanci narazit. Určitě to byl tip lidí, kteří by ale z ostychu neznámé k sobě do auta, kde už měli děti a výbavu na piknik apod. hned tak nenabrali. A naše íránská značka zase nepřitahovala pozornost, aby se na nás lepili zevlouni. Prostě jsme působili jako cizinci, kteří v Íránu žijí. Přítelkyně i řídila bez zahalení a byla díky dlouhým blond vlasům terčem pobavených pohledů a nikdo si nás nedovolil zastavit. Dokonce jsme si i přesedali na obydlených místech, aniž by si brala šátek. Tekly mi nervy, ale časem jsem si na její paličatost zvykl.
Byl to prostě dobrý poměr nezávislosti cestování autem, ale užitečně skrytým za místní íránskou registrační značku. Na což nikdo (policajti, kontrola na check point…) v Íránu nebyl připravený. A někteří hoteliéři i prochodili v noci čtvrť, když se snažili najít naše na ulici v pohodě zaparkované auto, kterým jsme údajně večer přijeli. Protože nám nevěřili, že jsme si dokázali auto z místní půjčovny zařídit.

Ivan
PaV:

Kolik aktuálně stojí benzína a nafta?

PaV
Ivan:

B:7323 IRR/l
N:1915 IRR/l

Ivan
PaV:

Co to je za ceny, to jsou ty, za které je běžně k dostání?
Já pamatuju naftu něco pod korunu, údajně měla jít hodně nahoru. Za 3 Kč to je pořás zadarmo, hlavně ve srovnání s Tureckem…
Takže to výrazné zdražení se týkalo jen benzínu?

PaV
Ivan:

To pamatuješ asi z doby, kdy i cizinec (neresident) si musel po vjezdu do Íránu kupovat tankovací kartu. Před asi dvěma roky v Íránu zvedli/zavedli pro všechny motoristy „volné“ ceny a zavedly kvóty na dotované PHM pro residenty – když prý resident vytankoval svých každoměsíčních „levnějších“ státem dotovaných 40 litrů, mohl si pak kupovat za nedotovanou cenu. Za nás litr „volného“ benzínu vycházel asi na cca 60 amerických centů. Dotovaný byl za cca 3/5(?). ..Nafta mi ani raději nezajímala, protože patří prý k nejhorším na Středním východě. Íránci mi varovali, abych tam osobním moderním dieselem ani raději nejezdil/netankoval. Už jsem tu někde na diskusi měl o tom spor s někým, kdo tvrdil, že je íránská nafta v poho. Záleží asi do jakého auta/čerpadla:-( Je velký rozdíl, co se v Íránu line za benzíňákem a co za nákladním dieselem. Ale co nás zarazilo, byly opakující se dlouhé fronty na CNG/metan. U benzínek jsme max. čekali jedno dvě auta, ale na CNG byly fronty desítek, možná stovek osobáků i užitkáčů. V tom vedru a častých písečných bouřích asi žádná slast…

Ivan
PaV:

Všechno je relativní. S úsměvem vzpomínám, jak se benzín za 1,65 Kč zdál místním drahý a tomu, že v Turecku je za (v přepočtu) za 45 prostě nechtěli věřit ;-))

PaV
PaV:

Ale nerozumím tomu proč v Íránu nemají bílý přednost ve frontách.

Matěj
PaV:

Zdravím…Plánuju letos cestu po Íránu a v ideálním případě vypujčeným autem nebo na motorce..Máte nějakou zkušenost nebo rovnou tip na půjčovnu? Jestli tam vůbec nějaké jsou..Díky

martin
PaV:

Plánuji delší cestu vlastním autem, takže jiná varianta nepřipadá v úvahu. Každopádně váš příběh je opravdu zajímavý a musel to být paráda. Už jsem v Íránu byl 2010, ale tenkrát jen s baťohem.

tonda
martin:

Ahoj Martine, také se chystám do Íránu autem. Už vloni jsem o tom uvažoval, ale nevyšlo to, tak pevně doufám, že se tam podívám letos. Máš už domluvené všechny spolucestující nebo jedeš sólo? Lákalo by mě při cestě navštívit i zajímavá turecká místa – Pamukale, Lovely valley aj. Sehnat benzín v Íránu problém nebude, avšak praktické je brát na cesty 20 l kanystr. Na hranicích je třeba koupit pojištění (povinné ručení). Vízum lze buď vyřídit předem, a to velmi komplikovaným způsobem přes žádost o registrační číslo, přiložení výpisů z bankovních účtů, zařizování zvacího dopisu apod. za cenu 50€ nebo poněkud jednodušeji při cestě v tureckém městě Trabzon na počkání za cenu 75€.

Romana
tonda:

Ahoj,
a nehledáš spolucestující?? Chtěli bychom vyrazit ale bohužel až v červenci na 3 týdny … Jindy nedostanu dovolenou :-///
Romča

martin
tonda:

Ahoj Tondo, já jedu solo, jelikož chci v autě i spát, takže tam ve výsledku moc místa nebude 🙂 každopádně já chci jet úplně obráceně – přes bývalé sovětské republiky do Íránu a pak přes Turecko zpátky. Benzín by měl být v Íránu velmi levný oproti Turecku. Kanystr samozřejmě beru, bez toho bych taky kolikrát mohl někde zůstat. Jinak nevím jak je to nyní s vízem, ale v roce 2010 jsem ho dostal u nás celkem v pohodě, trvalo to sice 14 dní a byly potřeba asi 3 návštěvy, ale jinak nebyl žádný problém. Akorát je pitomý, že se nejdřív platí a teprv potom dostaneš vyjádření jestli jo nebo ne. Nezapomeň, že do Íránu je potřeba karnet (na normální auto 2000,- ale záloha 25000,- :/) – tuhle informaci jsem dostal na základě této diskuze.

tonda
martin:

Ahoj Romano, do července je daleko, klidně se můžeme domluvit a jet dohromady. Nejsou 3 týdny na cestu autem trochu málo?
Ahoj Martine, ten karnet je výmysl naší nebo íránské strany? Jak pěkně by se cestovalo, kdyby nebyl svět plný úřednickejch krys. Napsal jsem dotaz jedné známé, která tam byla autem před čtvrt rokem, tak bude mít ohledně karnetu a pojištění čerstvé info. Ještě se ozvu.

Romana
tonda:

Ahoj,
no zdá se mi to málo :-// Možná bych uhádala 4 týdny ale víc asi né … jenom se tak ptám.
Případně kdyby se dalo přidat až v Íránu …

martin
tonda:

Ahoj Tondo, to je výmysl íranské strany. Každopádně kdyby tvoje známá přišla s jinou informací, tak budu moc rád když se tady o ní podělíš.

tonda
martin:

Dostal jsem info ohledně karnetu a povinného ručení. K vydání karnetu (cena 1900 Kč pro délku pobytu do 3 měsíců)je opravdu třeba složit kauci 25000 Kč. Vydává ho ÚAMK Na Strži, Praha-Pankrác. Pojištění auta prý neplatili, měli ho součástí zelené karty – a kdo má zelenou kartu s přeškrtnutým íránem, tak to prý funguje tak, že mu pojišťovna na vyžádání vydá novou zelenou kartu s platným íránem (zajímavé, že?) nebo si pak až na hranicích zaplatí vlastní pojištění.

František
tonda:

Byl jsem v Iránu autem před rokem a před dvěma roky na motocyklu. Ani jednou jsme si nepořizovali žádnou kartu na palivo, a většinou nebyl problém natankovat. S benzinem do motorek občas problém byl – ne všude mají bezolovnatý, ale většinou nám pomohli policajti najít správnou pumpu. Diesel opravdu není dobrý. Mám Toyotu Hilux, a na radu kamaráda jsem s sebou vezl aditivum, které jsem přiléval do nádrže při každém tankování. Iránci se sice smáli a tvrdili, že jejich mazut je fajn, ale na natazniku za výfukem se během 14 dnů a asi 9 000 km vytvořila ohromná koule ze sazí, která po spláchnutí (deštěm) rozežrala poměrně odolnou barvu.:-) Ale je to pracovní auto, tak to neřeším. Ceny jsou různé podle přístupu pumpařů a nafta je všude. Když jsem přijel k čerpadlu, hnali mě pryč, protože na naftu tam jezdí jenom velký trucky, zbytek na benzín, ale nechali si to vysvětlit.:-) Ani při průjezdu pouští nebyl problém pumpy najít. I tak jsem ale vezl 20 l kanystr. Doporučuji úžasnou cestu z Marivan do Paveh podél íráckých hranic. Čistý off road bolivijských parametrů. Ceny karnetu jsou vysoké, já jel ještě za 6000 Kč, a pak se víc než 2 měsíce čeká na vrácení. Zážitek je hraniční přechod, nám se víc osvědčil menší v Esendere, neni tam tolik aut a jsou tam malí podnikaví turečtí kluci, co za pár euro pomůžou přemoci tureckou byrokracii. Na íránský straně nepomůže nic.:-)
Tady stručně z první cesty, co na motoristy čeká.
http://www.roadodendron.cz/cestopisy/14-rukovet-ceskeho-motorkare-v%C2%A0iranu
Kdyby bylo třeba, podrobnosti do mailu, nebo na 777 057 838, František.

František
František:

Ještě ke karnetu. Není to výmysl íránské strany, ale funguje to tak i ve víc zemích. Při druhé cestě jsme se na hranicích potkali s angličany na malých motorkách. Je to jeden ze způsobů, jak eliminovat výši zálohy, která se počítá z hodnoty auta. Jedou na malých, levných strojích. Zálohy u nás jsou teď vyšší oproti mé cestě, ale zdaleka ne tak vysoké, jaké musí platit třeba právě angličani. Potkali jsme v Yazdu 67 letého motorkáře z Belgie, ten se na karnet vykašlal a přesto se mu podařilo prorazit. Já bych to ale neriskoval. 🙂 Výmysl ambasády v Česku zřejmě je pořízení víz přes cestovní kancelář ve Švýcarsku. Složí se záloha, oni pošlou číslo a s tím se jde na ambasádu. A zaplatí se za vízum. Na druhou stranu, zřejmě pak vízum dostane každý, je to obchod…

honza
František:

ahoj vidím že je dze velká debata o cestě autem v Íránu. Trochu přispěji. Naše party 4 lidí jsme tam byli tak trochu na otočku v roce 2009. Ohledně karnetu jsme taky řešili jen informace, ale žádný karnet jsme neměli a na harnicích nic neřešili. U zelené karty si opravu dejte pozor nesmíte tam mít tu kolonku přeškrtnutou. To se nám tochu vymstilo, protože na hranicích chtěly vidět pojistku, tak nás poslali do tzv pojištovny kde z nás vytáhl 50 dolarů ani nevíme za co !! Jeli jsme přes Bazargan takový zajímavý pásmo, procedit se skrz jejich razítka ohledně auta a či pasů bylo zajímavý (pasažéři dostali cca 2 razítka řidič cca 5 kousků) a to jsme chodili od stolečku ke stolečku. Každopádně to vše ještě kontroluje taková bouda u závory pod kopcem. Co se týče paliva, už z Turecka jsme jely s prázdnou nádrží, docela hustý svítilo hladový oko, ale natankovali jsme ve městě až skoro na konci aniž by jsme museli mít jejich kartu. Vždy jsme došli k čerpadláři (měl balík peněz v ruce nebo do kanclu)a pozeptali jsme se na cenu a on kývnul zasunul svou kartu a šlo to, někdy jsi musel chvilku čekat. Cena vždy byla tak nějak stejná cca 8 Kč za litr. Jo a hlavně vše se tam počítá v tzv TUMANECH néé v IRR (íránský riál) – měla by se ubrat jedna nula od konce. Penize jsme řešily v bance někde ve mětě, bylí slušní a ochotní (jen si dejte pozor na správný přepočet budou vám vycházet miliony) – doporučuji mít sebou papír a tužku a počítt a počíta kalsický dělení a násobení (super zážitek). Jo taky doporučuji naučit se jejich čísla nebo pozdrav či dokonce základní slovíčkytypu jak se máte krásná zem atd. Abych nezapoměl cestu jsme jely s vozem typu škoda felicia 1,3 rok 97 a vše jsme zvládli v rámci klasické dovolené a to 14 dní hnus, v průměru jsme ujeli 700 km na den. Při cestě nám upadl výfuk )o tom jsme věděli již v ČR) a pak nám u „Kaschanu“ praskl klínový řemen po 2 hodinkách jsme si mávli natzv jejich servis mobily, povedlo se opravit. Toď vše snad jsem pomohl. PS doporučuji min 3 týdny jen samotný Írán a cestujte pěšmo stopem busem atd

Ivan
honza:

Podle přísudku tipuju, že jste tam jely samý baby… Kloubouk dolů!

tonda
Ivan:

Díky Františku a Honzo,
tak ten Írán vidím na ruletu – risknout koupit vízum až v tureckým Trabzonu a nakašlat na karnet. Když se poštěstí, tak si projedu Írán, když nastanou na hranicích problémy, tak budu mít projetý aspoň Turecko. Vše nakonec rozhodne, zda bude dostatek času. Když nebude alespoň 3 týdny, tak radši zopakuju francouzskou a španělskou riviéru. Sice to nebude žádná exotika, ale bude to bez ostudného zařizování dokladů a porodů na hraničních přechodech. Večer se člověk rozhodne a ráno jede. Kéž by byl celý svět schengen a nikdo neřešil, jestli v kufru s sebou vezou 5 vepřovek, basu piv nebo kýbl zlata.

PaV
PaV:

Tím jsem chtěl říct že v Íránu můžeš dobře vyžírat domorodce. Prostě se vždycky s někým seznámíš a on tě pozve na jídlo a bydlení gratis. Bílej sahib, chápej…

Jirka

ahoj, Iránom sme prechádzali v júni a auguste 2012 (išli sme s manželkou do Ladaku a späť). Išli sme dieslom (Hyundai H1), ale s benzínom to bude podobné. Na pumpe sme takmer vždy ukecali pumpára alebo kamionistu a brali naftu na ich kartu, ale pri Pakistanských hraniciach to bolo horšie, tam občas nafta na pumpe nebola. Cena nafty bola cca od 2 Kč (na kartu kamionistu) po cca 10 Kč (len raz, keď nafta nebola ani na pumpe a predal nám ju priamo kamionista). Kvalita sa mi zdála OK, auto išlo :-). Dobré skúsenosti máme s malým prechodom Esendere-Sero (veľmi príjemní a nápomocní colníci), lepšie než s veľkým Bazargan-Maku, kde po nás colník chcel úplatok 100,-EUR (údajne preto, že nemáme nejaké povolenie ohladne diesla). Verím, že sa to dá zvládnuť aj bez karnetu, ale neviem, či na poplatkoch popr. úplatkoch nedáš viac než za karnet. My sme išli s karnetom, lebo je ho treba aj v Pakistane a Indii. A získať karnet v ČR je pohoda oproti SK, kďe ho mali problém vystaviť, lebo im odišiel človek, ktorý ho vedel vypísať!!!
Keby si potreboval bližšie info, kludne sa ozvi tu:
http://www.facebook.com/pages/Northern-Slovakia-2-Northern-India/335774176489310

kelfka

V Iránu jsme byli vl. autem v roce 2010. Na hranicích jsme museli mít karnet a předplatit si kartu na tankování nafty. Bez toho by nás do Iránu nevpustili /Bazargan/. Při tankování jsme vždy přidávali aditiva. Land Rover přežil.

Martin (C)

Ahoj V iranu jsme byli autem loni. Vubec to neni problem, akorat trochu otrava s tim karnetem. Karnet poskytuje Autoturist, sklada se kauce v zavislosti na typu vozidla a atd. My jsme za skoda felicie zaplatili kauci 32.500 a nejaky nevratny poplatek, myslim, neco okolo 2000kc. Na vraceni kauce se ale muze dost dlouho cekat, nam to trvalo asi 4 mesice pac se v Autoturistu doslo k personalnim zmenam.
Tankovani neni problem, spise ale doporucuu volit naftaka, ponevazd neni jednoduche sehnat v iranu natural. Je i dost tezky to vysvetlit – ja jsem pouzival techniku skola hrou – meli jsme dve pet lahve, v jedne byl zeleny a v druhe cerveny benal 🙂
Dale muze nastat komplikace pokud technicak neni na jsmeno nekoho z cestujicich (ja mel tatovo auto) takze toto nepodcenovat.

Rasto
Martin (C):

My ideme do Iranu o mesiac. Mohol by si mi prosim dat na seba cislo ak ti nevadi, ze by som sa spytal na par veci? Diki moc

Martin (C)
Rasto:

ozvi se na mail

PaV

Zařídím v Íránu víza aj ubytko, levně a spolehlivě. Znám tu zemi dobře. Pište, Pavel Adámek

rybber

Hledám spolujezdce nebo spolujezdkyni (50-60 plus) na dva měsíce autem do Iranu. Odjezd 15.06.2014. Ostatní dohodou.

Věra
rybber:

Je možné ještě se domluvit o cestě?

Michal

Jel někdo přes Írán a Pakistán v poslední době? Co trasa od severozápadu po jihovýchod Íránu? A Pakistán podél moře. Ptám se na cesty, možnost tankování benzínu…. Bezpečnostní situaci teď neřeším, plánuju jet za rok.

Milan

Ahojte. 7.5. letíme do Teheránu, kde chceme skúsiť požičať auto. Vie niekto poradiť ? Najlepší by bol kontakt na „PaV“, ktorý tu neviem „vydolovať“. Ďakujem

PaV
Milan:

Mohammad Nikkhah
Europcar Iran
Operation &Marketing Manager
tel +982188366614
Fax +982188374603
Cell +989123191035


cu*************@eu******.ir












Web http://www.Europcar.ir

Skvelej, intelektualskej typ, velice ochotny a noblesni, rad cestuje do Parize a jinde po svete. Umi i slusne anglicky.
Auta ma jen temer nova – od luxusnich jeepu a limousin, az po nejnovejsi iranske mini „nakupni tasky“. Vse a/c, nabizi i anglojazycnou skvelou(!!!) GPS. Bez GPS je to zejmena v noci na osmiproudovkach nekdy rebus na jakou rampu vcas odbocit – tak se GPS rozhodne vyplati! Diky nabidce GPS se da najit i hodne pamatek, obchodu, znamych podle adresy, restauraci, hotelu, ambasad, zajimavych zastrcenych mist v pousti apod.

Michale,
zeptej se zkusenych cestovatelek Hanci a Tonci, ty snad uz vedi kam nejezdit a Poradi.

Vladis

Zdravim, tonda tu pisal nieco o tom, ze viza do iranu netreba zariadovat vopred, staci si ich vybavit za mierne vyssiu cenu v tureckom meste Trabzon. Da sa to aj v smere od Turkmenistanu? Cestovat budem autom. vdaka

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: