Ahoj, plánujeme cestu po zemi do Indie a rádi bychom se zdrželi měsíc v Íránu. Na ambasádě mi ale řekli, že pokud jedeme takhle, jedná se jednoznačně o tranzitní vízum max na 7 dní, které se obvykle neprodlužuje (resp. dle ambasády je prodlužování oficiálně zakázané, ale v některých okresních městech údajně cca 60% žadatelů prodloužení získá). Máte někdo nějaký odzkoušený tip nebo radu, jak na získání delšího víza? Díky předem, Lenka
Asi týden se na Cestomaniaku dohadujeme o vízu do Iránu. Já osobně mám skušenost následující:
1) jedeš dál (do Pakistánu) dají ti jenom tranzitní,
2) jedeš jen do Iránu (dají ti pobytový i na měsíc, ale zároveň ti povolí jen návrat do Turecka. Možná by ti povolili na cestu zpátky Azerbajdžán, ale nevím).
My jsme doistali tranzit dokonce jenom 4 dny a tak jsme upalovali do Isfahánu, kde za 1 dolar nám to prodloužili na počkání o 10 dnů. Rozhodně se nedoporučuje Tabríz (vůbec) a Teherán (4 dny váhají a pak řeknou třeba ne). Isfahán je ideální, protože když ti prodlouží vízum, tak je vše velmi dostupné. Jinak sedm dnů je dostačujících pokud chceš vidět jenom Teherán, Isfahán, Shiraz, Persepolis, Kerman a Bam. Přes noc jedeš z Mako do Teheránu, tam je stejně jen muzeum a přes noc do Isfahánu a stíháš. Jinak v Mako doporučuji být dopoledne, protože mi pak museli taxíkem do Khvoye (asi 150 km), protože už z Mako nic nejelo. No a v Khvoji jsou velmi, velmi ortodoxní a nebylo to příjemné.
Pozor, záleží na tom, kdy jste o prodloužení víz žádali. Před 5 lety to bylo běžné dostat prodloužení, ale v posledních dvou letech to oficiálně nejde.
Co je to Khvoy? Není to Khom (Qom)?
A co je Mako? Maku?
Mako je Maku – to máš pravdu. Khvoy je opravdu Khvoy a když jedeš na Tabríz, tak na křižovatce ve městě Qareh Zia od´ Din nepokračuješ rovně, ale odbočíš směrem k Urmijskému jezeru na jih. ta křižovatka se nedá minout, protože je tam policie a zelený muláh, který kontroluje mravnost v každém autě. Město Khvoy leží na trati mezi Vanem a Tabrízem, tedy asi 10 km od ní severně. Je to největší městu v severozápadní hraniční části Iránu. Z Maku totiž po čtvrté již nejelo nic do Teheránu, ale odtud ano a taxi do Khoye vyšlo asi na 2 USD na hlavu.
S těmi vízi máš asi pravdu – já jsem to taky četl. Možná proto začali dávat ty tranzitní na sedm dní, protože v roce 2000 byly nekompromisně pouze 4 dny.
Ahoj,
minuly rok to bylo nasledovne: Ambasada v Cechach tvrdila, ze na tranzit pouze 7 dnu a NELZE prodlouzit, turisticke mesic, lze prodlouzit, ale NELZE pokracovat do Pakistanu.
Realita: vzal jsem turisticke, s tim, ze se uvidi… a vsude jsem se ptal, jestli muzu dal do Pakistanu. Na turecko-iranske hranici se divili na co ze se to ptam a proc by to neslo. Na urade v Teheranu to same. Pak jsem prodluzoval turisticke v Esfahanu, vyslovne s duvodem, abych stihnul dojet k pakistanskejm hranicim (uz jsem to nejak protahoval…) a taky ani naznak, ze by bylo neco v neporadku. Mezitim jsem ale potkal nekoho, kdo trvdil, ze potkal bandu Cechu, ktere z pakistanske hranice vratili presne s timto (ze nemaji tranzit). A pak na hranici s Pakistanem ani otazecka, ani naznak problemu, proste jsem presel…
Takze oficialne mozna nejake takove pravidlo je, ale vetsinou ho neznaji a uplatnuje se asi velmi nahodne. Jak to pak bylo na hranicich si muzute precist tady: http://hedvabnastezka.cz/c/vojtovo_cestovani/hrani ce-pakistanu.html
Ahoj,
máme stejnou zkušenost jako Vojta. Dávali jsme si iránská víza dělat dříve než pákistánksá a na ambasádě jsme nic o Pákistánu neřekli. Prostě jsme jen požádali o turistikcá víza na měsíc. Na žádosti jsme myslíme uvedli návrat zpět do Turecka. Pak v Iránu už to bylo každýmu fuk a na hranicích se nikdo na nic neptal. Důležité bylo, že máme v pasu obě víza, iránské i pákistánské.
Tak mnoho zdaru při "zatloukání" :-))
Katka a Tomáš
PS: týden (pokud byste měli jen tranzitní víza) je na Irám dost málo času
Ahoj, díky všem za tipy. Snad se s tím nějak popereme. Lenka
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.