Ahoj všem cestovatelum.. chtěl bych se zeptat zda někdo již podniknul cestu na NZ cca. na 3 měsíce ? máme plán že bychom si koupili ojete auto a cestovali na vlastní pěst a právě se chci zeptat kolik si tak myslíte náklady na cestování na ty 3 měsíce ? předem díky všem co poradí 😉
Záleží na tom, jestli se vám to auto pak podaří rychle prodat za rozumnou cenu (koncem sezóny ho možná necháte na ulici). Asi bude dost staré, takže je o štěstí a vlastních opravářských schopnostech, kolik dáte za opravy a případně odtah.
Aktuální ceny benzínu a nafty:
http://www.aa.co.nz/cars/motoring-blog/petrolwatch/september-2015-petrol-and-diesel-prices/
Za naftová auta se ale platí zvlášť daň za ujeté km a nejsou moc běžná:
http://www.aa.co.nz/cars/licensing-safety-fees/road-user-charges/
Počítej s ujetím asi 3000 km, pokud se nebudete vracet do Aucklandu, ale poletíte zpět z Christchurch či opačně. Navíc je trajekt mezi ostrovy, kde asi hodně záleží na tom, jak dlouho předem se rezervuje.
Jídlo v supermarketech je mírně dražší než u nás, voda je téměř všude pitná. Útrata je dost individuální (někomu stačí rýže či těstoviny s omáčkou, někdo chce steaky a pivo). Restaurace jsou drahé snad kromě fish and chips ve fast food.
Ubytování v dormu v hostelu stojí něco přes 20 NZD za osobu a noc. Pak jsou soukromé kempy s výborně vybavenými kuchyňkami, což se hodí při deštivém počasí:
http://www.newzealandatoz.com/index.php/page/display/128/
Nejlevnější jsou obvykle státní kempy a tábořiště:
http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/things-to-do/camping/facilities-and-fees/
Kempování zdarma je složitější:
http://www.tourism.net.nz/new-zealand/about-new-zealand/free-camping.html
http://www.campermate.co.nz/locations/campsites/free-campsites
http://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/things-to-do/camping/freedom-camping/
Pokud půjdete na vícedenní treky (což byste měli, protože to je to nejlepší na NZ), záleží, jestli to budou Great Walk (některé mají dost drahé chaty) nebo méně známé treky (kdy se může vyplatit půlroční průkazka na chaty).
Vím, že to není přesně ono, ale třeba taky poslouží: Náš cestopis. Na Nový Zéland jsme se vydali jen na měsíc a autem (karavanem) půjčeným. Měsíc cestování nás takhle vyšel na +/- 60K. Záleží, kolik vás bude, ale 3 měsíce bych to viděl v autě(koupeném a prodaném) na 90K pokud nebudete „moc utrácet“ za ubytování. Je to jen můj odhad.
to je hodně individuální…..o nárocích atd.
mě NZ vyšel komplet na cca 150t. na dva měsíce – přesuny výhradně místní dopravou(busy,vlak,letadlo) a ubytování ve 3* hotelech/motelech,dost peněz stály nějaké atrakce jako jeskyně,vrtulník,rafting a pod.
Podle formulace dotazu to vypadá, že Ondřej chce cestovat spíše levněji, takže bych nestrašil takovýmto rozpočtem viz dřívější diskuze. Kdyby mu nešlo tolik o peníze, nebude ztrácet čas nákupem a prodejem auta a půjčí si nějaké (třeba i více ojeté u levné půjčovny). Úplně nejlevnější způsob je cestovat stopem, což na NZ jde celkem v pohodě (z větších měst to chce vyjet busem). 2. nejlevnější je asi ten nákup ojetéto auta, ale je tam ta časová ztráta (takže spíš jen při delších cestách) a ta výše zmíněná rizika spojená s opravami a prodejem narychlo.
Nějaké ty atrakce je třeba připočítat, ale mohly by stačit vstupy do 2 termálních oblastí (Whakarewarewa – jedna ze dvou sousedících, Wai-o-tapu), jeskyně s glowworm, pro vodáky půjčení mořských kajaků na mnohem lepší poznání pobřeží Abel Tasman NP, výlet lodí v Milford Soundu a třeba ještě plavání s delfíny (Kaikoura). Vrtulník je pro nízkorozpočtového cestovatele scifi a adrenalinové atrakce jako raft, jetboat, bungee jumping nejsou nutné pro poznání NZ a každý si je může přidat, když na ně má. Já jsem je za 3×3 měsíce na NZ nepostrádal. Nutné pro poznání NZ jsou jen ty vstupy do termálních oblastí, ostatní lze částečně vidět i bezplatně, byť ne tak dobře (ne tolik svítících červů, výhledy jen ze břehu).
tak Ondřej pouze napsal,že si chce koupit ojeté auto nic víc!
já jen píši kolik to vyšlo mě a jakým způsobem jsem cestoval!
ona doprava po NZ vyjde úplně nejlevněji busy – pokud se udělá plán cca půl roku předem a nakoupí jízdenky jelikož obě hlavní autobusové společnosti na NZ(intercity a nakedbus) začínají s cenou jízdného na jednom dolaru a čím víc se bus plní tím je jízdné dražší,já třeba projel oba ostrovy busem od Aucklandu po Dunedin za nějakých směšných 60 nzd,pouze z Queenstown do Greymouthu vlakem a zpět z Dunedinu do Aucklandu letecky!
Jinak o NZ je tu toho popsáno dost a dost včetně cen a pod.
Nejlevněji to celkově busy určitě nevyjde, a to z mnoha důvodů:
K tomu 1 NZD je třeba připočítat ještě 4,99 NZD rezervační poplatek, což je celkem necelých 100 Kč za jízdenku. Vzdálenosti mezi atrakcemi jsou na NZ celkem malé, takže i kdyby se náhodou podařilo koupit jízdenky jen za nejnižší cenu, bylo by to v součtu spousty jízdenek, zvlášť při více lidech. Navíc garantují jen 1 takový lístek na spoj, takže více lidí už tu cenu mít nemusí. V sezóně jsou asi rychle vyprodané a rozmezí pro jejich prodej je 3-6 měsíců, takže člověk to musí neustále sledovat. Mít předem nakoupené lístky je nejen velmi náročné na plánování i pro zkušené (natož pro neznalé NZ), ale celodenní silný déšť (což je na NZ časté) může způsobit, že člověk, který nemůže odložit výlet na další den kvůli koupenému lístku, ho musí vynechat. Např. Tongariro Crossing by bylo velmi nepříjemné jít a v mracích by toho nebylo moc nebylo vidět. Pokud se bus kupuje třeba týden předem, stojí např. 180 km úsek Greymouth – Franz Joseph téměř 55 NZD, takže to je tak 4-5x dražší než u nás.
Cestování busem vede k tomu, že je třeba spát v hostelech nebo hotelech. Utratí se tedy mnohem víc za ubytování.
Dále to vede k tomu, že člověk, který chce vidět hlavně přírodu (na NZ jede většina lidí kvůli ní), si musí ve městech kupovat velmi drahé výlety od místních CK, a proto to pak celkem stojí spoustu peněz. Už jsme o tom diskutovali minule, že to byl tvůj případ. Autem se navštíví spousta míst linkovým busem nedosažitelných a s minimem lidí. Bus znamená spousty prostojů, protože nejezdí moc často. Jsou země, kde je cestování busem velmi vhodné i pro nízkorozpočtové cestovatele se zájmem o přírodu např. země Jižní Ameriky, kde je velmi hustá síť busů, velké vzdálenosti a výlety s místními CK jsou levné, a jsou země, kde je to zkrátka celkově drahé a neflexibilní jako NZ. V USA a Kanadě s busy poznávat příroda ani nejde.
tak samozřejmě je to jen varianta mě to takto vyhovovalo,auto je pro mě moc starostí a zoodpovědnost a navrch si rozhodně nemyslím,že auto na NZ je nutnost jak se s oblibou píše…..apropó ten rezervační poplatek se platí za jednu rezervaci na které může být třeba 15 jízdenek…tak jsem to měl já rozhodně jsem nekupoval každou jízdenku zvlášť…jak píši podmínka je nakupovat cca ten půlrok předem,aby se vybrali ty první místa,pokud se to kupuje třeba týden předem je to hrozná paleta s tím souhlas…já třeba trasu Turangi – Wellington což je nějakých 320km jel busem za dolar a kolega za 5.
jinak nevím co je na tom náročného já jel na NZ též prvně a trasu jsem si naplánoval s pomocí netu a různých průvodců,zvolil jsem vždy jednu destinaci kde budu ubytován(od třech do pěti nocí) a odtud vyrážel po okolí – buď pěšky či minivany
ale toto lze realizovat opravdu jen při naplánovaní předem,kupovat jízdenky na bus na místě je hodně drahé navrch v sezóně mohou být spoje vyprodané
při větší skupině 3+ se to auto už vyplatí,ale pokud někdo cestuje sám či dva může to být varianta místní doprava
jenom pro ilustraci po NZ jsem cestoval z 90% busem a minivany + po jednom přesunu vlakem,trajektem a letadlem
ubytován jsem byl:Auckland,Whitianga,Te Kuiti,Whakatane,Rotorua,Turangi,Wellington,Kaikoura,Christchurch,Greymouth,Punakaiki,Fox Glacier,Queenstown,Te Anau,Dunedin
Navštívil jsem mimo jiné Rangitoto Island,Coromandel,Cathedral Cove,Waitomo Caves,Te Puia,Waiotapu,Taupo,Huka Falls,White Island,NP Tongariro,Milford Sound,Doubtful Sound,Elm Wildlife tours,Moeraki Bouldesrs
Nepsal jsem, že je auto na NZ nutnost, ale je celkově výhodnější. Pro 1 samostatně cestujícího, který nerad řídí, to jistě vhodné není, ale to asi není případ Ondřeje. Kdyby ses spojil s někým dalším a jeli jste autem, viděl bys i méně turistická místa s méně lidmi, než je většina z vyjmenovaných (a na ta turistická bys mohl přijet v době, kdy tam je málo lidí a ne se skupinou lidí). A jaké starosti s autem? Jestli myslíš řízení, to ano, nicméně provoz je malý a lidi jezdí slušněji než u nás, ale jinak? Rozhodně to je méně starostí než se s přesným naplánováním cesty a nakupováním jízdenek. Náročné je naplánovat si cestu, aby byla opravdu hodnotná. Je fakt, že seřadit nejturističtější místa za sebe zas tak těžké není, ale ne každému takový itinerář vyhovuje. Navíc člověk během cesty mění plány z mnoha důvodů: dozví se o něčem zajímavém, někde se mu líbí, někde ne, počasí atd.
Jízdenky se uvolňují do prodeje postupně (prý 3-6 měsíců předem), takže zajištění nejlevnějších v sezóně na 3-měsíční cestu znamená nakupovat asi v mnoha dávkách. Turangi – Wellington je vyjímka, že tam tak daleko nic zajímavého není. Při 3-měsíční cestě by zastávky byly častější mimo tento úsek.
tak oni ty nejturističtější místa jsou asi nejzajmavější to je všude ve světě,tam kam nikdo nejezdí to asi zas tak zajímavé nebude..
ano šel jsem třeba stezkou okolo řeky River v Turangi,kde jsem potka jen pár místních lidí,šel jsem od jeskyně Waitimo přes 20km pěšky nádhernou přírodou do Te Kuiti a nepotkal jsem ani nohu,ale třeba NP Togariro to strčilo do kapsy a tam asi sám chodit těžko budu!
nevím jak teď ale v r.2012 jsem kupoval jízdenky na busy v květnu a po NZ jsem cestoval prosinec/leden a na jeden zátah jsem koupil vše co jsem chtěl asi 15 jízdenek v prodeji nebyla pouze trasa Auckland – Whitianga tu jsem dokupoval tuším „až“ v září
Auto je prostě starost po všech stránkách,alespoň pro mě navrch kór když někdo koupí ojetou rachotinu !! Ale samozřejměkaždý to má jinak.
Často to tak je, ale je mnoho míst na NZ i jinde, která jsou srovnatelná s těmi nejkrásnějšími a nejturističtějšími, ale nejsou tak navštěvovaná z důvodu horší dostupnosti (nepsal jsem o místech, kam nikdo nejezdí, ale kam jezdí mnohem méně lidí). Turisti mají většinou dost limitovaný čas a nestíhají vše nejkrásnější, takže do odlehlejších míst moc nejezdí. Na NZ je to mnoho míst na sever od Aucklandu (např. kauri ve Waipoua Forest, Hokianga Harbour, Cape Reinga a okolí), Whangapoua Beach na Coromandelu, Taranaki, Farewell Spit, jižní okraj Heaphy Tracku s tisíci palem, Matukituki Valley, Gertrude Saddle, Stewart Island. V Austrálii toto platí o mnoha místech v Západní Austrálii, která patří k nejkrásnějším z celé Austrálie, ale všichni se cpou na turistické JV a východní pobřeží. Nemyslel jsem procházku po silnici nebo podél běžné řeky mimo NP jako příklad, kam raději jet než do NP. Zrovna Tongariro Crossing jsem šel v protisměru úplně bez lidí, ale to bylo proto, že bylo 25.12. a zima, mrholení a vítr (byl to 2. den 8-denního okružního treku). Příště jsem si to užil lépe za krásného počasí a také téměř bez lidí, protože jsem tam přijel až po poledni a šel jen na Ngauruhoe, kde jsem potkal kamarády, a zpět k autu:
http://novyzeland.unas.cz/tongariro/tongariro.htm
S půjčeným autem jsem nikdy neměl žádnou starost (spíše jsem si to vždy perfektně užil), kromě 1 píchlé gumy, což se vyřešilo rychle. S vlastní ojetinou 4×4 v Austrálii jsem byl v opravnách často, ale auto dostávalo zabrat i mimo asfalt.
tak já se neprocházel po silnici,ale šel přes kopce turistickou trasou,která byla doporučena v info centru u jeskyně – i když na nás koukali hodně divně,že chceme jít pěšky a po té trase asi hodně dlouho nikdo nešel – ale to už jsme asi někde jinde..
když zkouknu ty tvoje jmenovaná místa,tak si osobně myslím,že některá vidět na vlastní oči nemusím a že jsou tam lepší…..ono to je taky časem na NZ jsem měl dva měsíce a i když to vypadá jako dlouhá doba vše se zdaleka stihnout nedá,navrch nejsem ten typ co cestuje z místa na místo aby za každou cenu viděl co nejvíce,ale nemám problém strávit celý den např. v Polynesian Spa v Rotorue…..když jsem dělal plán tak jsem třeba sever od Aucklandu úplně vypustil protože to časově prostě nevycházelo,nakonec jsem vyškrtl i původně plánovaný Steward Island……to máš jako s tou Austrálií tam jsem byl letos v lednu a měl na ní měsíc,takže jsem též zvolil dle mého atraktivnější jihovýchodní část…jel jsem trasu: Adelaide-Kangaro Island-Melbourne-Ocean Road-NP Grampians-Gold Coast-Sydney-Katoomba a ze Sydney na tři dni na Uluru
Že jsou lepší některá místa z těch turistických, co jsi viděl? To ano, psal jsem, že jsou srovnatelná co do krásy (její vnímání je individuální), ale výrazně méně navštěvovaná, což je pro většinu lidí příjemnější. Na NZ je zajímavá ta rozmanitost a ta vyjmenovaná místa jsou úplně jiná než ta známější, takže se vyplatí je vidět také. Za 2 měsíce jsme nejdřív stopem a pak 5 týdnů autem stihli v pohodovém tempu spoustu věcí včetně 7 vícedenních treků (na nich 28 dní celkem):
http://novyzeland.unas.cz/main.htm
Z 3. měsíce, kdy jsem tam byl už sám, jsou zmíněny jen 3 oblasti (Te Urewera, Arthurs Pass, Nelson Lakes).
Co to plácáš? Nikam zákaz nemám.
Ale mas!. Jen se s tim pochlub!
Buď si mě s někým pleteš nebo pozdravuj svého ošetřujícího lékaře.
Já byl na NZ loni a cenově zhruba takto:
Hotel/Motel 3* – 90-120 NZD pokoj pro dva, snídaně za osobu v motelu 8-12 NZD v hotelu 15-22 NZD
Supermarkety – cca o 20% vyšší ceny než u nás v oblastech kde není v dosahu větší market(např.Fox Glacier) ceny až trojnásobné např 0,5l vody 4,5 NZD,třetinka piva 6,5 NZD
Jídlo v restauraci střední kategorie od 20 NZD ve fastfoodu od 8 NZD
Náklady na tři měsíce? Záleží jak to kdo pojme(ubytování,přesuny,treky,atrakce atd atd)nás vyšlo 5 týdnů cca na 100 000 CZK bez letenek
Nikdo nepodniknul cestu na 3 mesice. Je to velmi riskantni.