Zdravím všechny cestovatele a mám dotaz. Byl jste někdo na Baikonuru v Kazachstánu? Vím, že přímo na kosmodrom se jde dostat jen s cestovkou, ale je možný přístup do města v sousedství? A jak jste se tam dostávali? Letět do Kyzyl Ordy a pak po zemi?
Chtěli bysme pak pokračovat k Aralu a ráda bych se podívala na bývalý ostrov Vozrožděnija, který už tedy není ostrovem. Nemá někdo zkušenost, jestli je dnes to území volně přístupné? Četla jsem, že to tam před lety „vyčistili“ od posledních pozůstatků laboratoří co tam Sověti měli, ale není to pořád zakázaná zóna?
Děkuji za každé info.
V Leninsku/Bajkonuru zastavují vlaky (znám pouze Přednádražní náměstí), ale i na první pohled bych řekl, že město samotné není ničím zvláštní, tedy kromě všudypřítomných policistů, pro které je každá cizí tvář dost podezřelá. DO města jsem to takto v noci nezkoušel, možná by se tam dalo kousek projít, ale taky hrozí deportace na železniční policejní stanici, výslech a nucený nástup do nejbližšího vlaku (v lepším případě).
Pokud jde o Aral, respektive poloostrov (on už to není ani poloostrov, protože průliv mezi západní a východní částí bývalého Aralu je dnes na suchu). Ten je přístupný z Uzbekistánu, bohužel tam nevedou žádné pořádné cesty (natož veřejná doprava). Bylo by sice teoreticky možné si pronajmout terénní auto (jeho cenu si nedokážu představit) a jet několik set kilometrů pouští Aralkum někam. Ale oficiálně je tam přístup pouze s povolením (kdysi jsem jej získal, když jsem měl jet s expedicí geologů a hydrologů na Aral, ale to bylo v roce 2003 a byla to státem podporovaná expedice). Mojnaq je sice ospalé městečko, ale na policejní hlídku za městem můžete i tak narazit.
Trochu lepší možnost navštívit Aralské moře by možná byla z kazašského Aralsku (není to daleko od Leninsku), malý Aral už není daleko. Ale tam situaci neznám.
Boli sme v Mojnaku tento rok. Aj keď sme mali terénne autá, miestni nám povedali, že k moru sa nedá dostať, nikto sa tam dlhé roky o nič podobné nepokúšal, nie sú tam ani vyjazdené koľaje, nič. Bola by možnosť jedine priamo po bývalom morskom dne s neistým výsledkom, a posledné desiatky km sú možno saliny, kde neprejde ani terénne auto. Povolenie ale nie je treba, nakoniec načo, keď sa tam aj tak nedá dostať.
Ahoj
Můžu potvrdit info o Bajkonuru od Slavomíra, do města jezdí vlak (trať vede z Almaty přes Taraz, Šymkent – zde odbočka na Taškent, takže lze přijet i z tohoto směru, dál Turkestan, Kyzylorda, BAJKONUR, ARALSK a dál na severozápad směr Aktobe). Jsou to obrovské vzdálenosti, odhadem cesta třeba z Almaty do Bajkonuru by trvala tak 22 hodin (lze dohledat na internetu, asi před rokem jsem na to někde narazila, už si přesně nepamatuji). Vlaky jezdí tak 3x za týden. Jo a většina pasažérů (včetně průvodčího) cestou konzumují značné množství vodky…
Nicméně, město Bajkonur je od kosmodromu vzdáleno hodiny cesty. Na kosmodrom vás bez povolení pravděpodobně nepustí, i kdybyste měli vlastní dopravu. Pokud nehodláte provádět ve městě nějaký speciální výzkum, tak tam toho moc k vidění nebude… A pokud hodláte, tak budete dost podezřelí a možná vás odtam rychle vypakují.
Aralsk.. ano, odtam se prý k Aralskému jezeru lze dostat (ale opět pouze terénním vozem), přesnou situaci neznám, ale snad by tam měly fungovat nějaké cestovky.
Z uzbecké strany je to ještě složitější. Nicméně Ivanina informace, že se k moři nelze dostat, není správná. Já jsem tam byla v dubnu 2011 a moji kamarádi naposledy v dubnu 2012 (tím teď myslím u hladiny zbytku jezera – pořád je obrovské, nedozírný konec se schovává kdesi za obzorem). Terénním autem cca 8 hodin cesty (120-150km?) z Mujnaku (to je ten bývalý přístav se hřbitovem lodí), koleje jsou vyježděné, ale těch cest je tam spoustu (na vyschlém dně provádí Gazprom výzkumné sondy a mají tam svoje základny, taky tam jsou vojáci a kdoví kdo ještě a moc rádi vás tam neuvidí, možná proto lidi v Mujnaku tvrdili, že to nejde). Snadno se tam člověk ztratí, nebo zapadne (třeba do písku nebo do bláta v místech, kde prosakuje podzemní voda, mění se to ze dne na den), tzn. měli by být vždy ty auta alespoň dvě. Kdybyste opravdu měli zájem, možná bych byla schopná sehnat GPS souřadnice, co jsme si zaznamenávali. My jsme žádné speciální povolení neměli a nikdo ho nechtěl, ale tam jeden nikdy neví.. (malý úplatek však napraví kdejaké opomenutí).
Výlet do těchto končin by se snad dal zařídit v Nukusu, nejlépe asi zeptat se v hotelu Jipek Joly (mají i cestovní agenturu), ale taky to pořádají se 2 teréňáky, takže pokud vás nebude dostatečný počet, vyjde to na velké peníze.
Nicméně zážitek samozřejmě na celý život.
Pokud potřebujete další info, tak mi piště na email.
JJ
ahoj, děkuji moc za všechny užitečné informace.
Já bych v rámci ušetření času chtěla co nejvíc vzdáleností letět, nejradši právě ten úsek Almaty-Kyzylorda. A odtamtud buď vlakem nebo nejlépe si pronajmout přes nějakou cestovku auto s řidičem, který by nás dovezl. Budeme minimálně čtyři, takže finančně to snad utáhneme.
Na kosmodrom se soukromně dostat nedá, to jsem zjišťovala, jde to jen s cestovkou. Cena není nízká. Chtěla bych se podívat jen do města které je od toho kosmodromu vzdáleno hodinu, mají tam v parku vystavenou aspoň raketu.
Tady jsou nějaké fotky z města: http://www.npointercos.jp/Baikonur.html
Není mi ani jasné, jak je to s vízy, protože kosmodrom mají pronajatý Rusové a v nabídce zájezdů cestovek se píše, že díky tomu, že je to brané jako ruské území, tak pokud tam člověk cestuje v rámci zájezdu z Moskvy charterovým letem, nepotřebuje kazašské vízum, protože je de facto pořád v Rusku. Nevím, jak to ale je, pokud tam vstoupí člověk z Kazachstánu, jestli se to bere jako vstup do Ruska a jsou potřeba ruská víza a tím pádem dvouvstupová do Kazachstánu, aby se člověk pak mohl zase vrátit…Ale my přímo kosmodrom navštívit nechceme, jen by jsme rádi viděli to město v sousedství.
K tomu moři by jsme určitě „přistupovali“ z kazašské strany, nebudeme mít uzbecká víza. Taky mi není jasné, jak je to tam se státní hranící mezi KZ/UZ, jestli s ústupem vody nedošlo k nějakému posunu a jestli ji tam řeší. Nerada bych nechtěně pronikla do Uzbekistánu bez víz. Je mi jasné, že se může stát, že budou nějaké problémy s cestováním do těhle míst, ale já mám ráda výzvy a myslím, že tyhle místa za to stojí. Jsme celkem zkušení cestovatelé, mluvíme rusky a kdo nic neriskuje, nic neuvidí:-)
Viděla jsem, že nějaké cestovky v Almatě nabízejí výlety k Aralu s průvodcem, s přespáním kdesi v pustině ve stanu i s průvodcem, v nejhorším bych to viděla na tuto variantu.
Taky bych se chtěla bych se dostat na ten bývalý ostrov Vozroždeniya. Tihle lidi tam byli v roce 2001:
http://www.lifeisphoto.ru/article.aspx?id=1087
Uvědomuji si, že to není žádná legrace a je to hodně o štěstí, koho potkáme, ale ráda bych to aspoň zkusila.
S tím statusem Bajkonuru je to asi následovně:
– kosmodrom (!!!) nikoliv město je formálně pronajatým územím Ruska na území Kazachstánu (tj. pokud letíte z Moskvy s cestovkou, přistanete formálně na ruském území a neprobíhá tam kazašská celní kontrola. Jestliže máte kazašské vízum, můžete po skončení zájezdu vstoupit na území Kazachstánu, přičemž je nutné razítko z letiště v Bajkonuru (což je docela problém, ale není to Váš případ). Pro vstup do MĚSTA Bajkonur i na kosmodrom Bajkonur by mělo stačit kazašské vízum, protože z tohoto hlediska se i nadále nacházíte na kazašském území a protože na kosmodrom se nedostanete bez povolení ruských úřadů, tak potom případné vlastnictví tohoto povoleí bráno jako povolení ke vstupu na základnu.
Snad je to jasné, jakkoliv trochu složité. No, zovu opakuji, že ve městě samotném budete opravdu centrem pozornosti, včetně místních kazašských pořádkových orgánů. Ale je to na Vás. Rakety můžete možná levněji a lépe vidět v Moskvě, ale fajn, zkuste to a napiště reportáž, bude to rozhodně originální a těším se na Vaše vyprávění.
– Pokud jde o Aral, potom se podívejte na nějakou novou mapu. Pokud chcete vidět Malý Aral, mělo by to být řešitelné z přístavu Aralsk, nejzazší cíp jezera byl před rokem dvěma tak 20 km vzdálený od města (možná se podívejte na staré dobré Google Maps. Na poloostrov Vozrožděnija by se možná teoreticky dalo dostat i z kazašské strany (nemám nijak vyzkoušené), to je tak 250 km pouští. Možná bude nejlepší vyjasnit situaci přímo v Aralsku s někým známým. Nicméně pořád se pohybujete neznámým terénem, takže platí to, co napsala Jajka – zajištění vozidla, dobrou orientaci v terénu a kus štěstí. Hodně zdaru!
Dobrý den, děkuji moc za všechno info.
Mě by bylo líto se u toho Baikonuru aspoň nezastavit, když už tamtudy vede cesta k Aralu. Na to, že se na nás budou dívat divně nebo podezřívavě jsme připravená. Rakety nejen v Moskvě jsem už viděla, ale Baikonur je Baikonur:-)
Co jsem koukala na poslední mapy Aralu, tak někdejší ostrov Vozrožděnija už není ani poloostrov, jestli jsou reálné, tak je z východní strany už komplet napojen na pevninu. Na ruských a kazašských webech jsem našla fotky od nějakých bláznů, co tam byli v roce 2008, tak dostat se tam by snad mělo jít. Chystáme to až na léto příštího roku, tak do té doby se ještě nějakých informací dopátrám. A čeho se nedopátrám, zjistím osobně:-)
Díky ještě jednou.
Vazeni cestovatele,
Irina Vas tady zada o rady a Vy ji radite veci ktere opravdu nejsou pravda. Byl jsem minuly rok jak ve meste Bajkonur tak na kosmodromu. Kosmodrom ale take mesto je ruske uzemi a bez platneho ruskeho viza vas nepusti pre branu. Navic je potreba zvlastni povoleni, ktere obdrzite asi dva bloky pred vjezdem do mesta. Reci ze kosmodrom je vzdaleny hodiny jizdy je take nesmysl. Jste tam za 10 minut. Lidi vzdyt je dnes doba internetu a ruznych map, tak proc si to neoverite. Dulezite je ze se zde plati rublama, a to i za benzin.
Tak jsem se na ten status ještě jednou podíval a upřesňuji ještě jednou.
V oblasti je nutno odlišit tři entity, které vzájemně spojuje jedno jméno Bajkonur:
1. kazašské město Bajkonur (respektive dnes Töretam/Tjuratam), kde je železniční stanice na hlavní železniční trase z Moskvy do Almaty. Tam stačí kazašské vízum a (teoreticky) není potřeba žádné povolení).
2. Vojenská základna Leninsk/Bajkonur, která navazuje na oblast okolo železniční stanice a která má status ruského města federálního významu, avšak NENÍ součástí Ruska.
3. Vlastní kosmodrom Bajkonur/Bajterek (podle novější terminologie), který je skutečně vzdálen ca 15-20 km od města a leží na území Kazachstánu.
Poslední dva jsou podle smlouvy mezi Ruskem a Kazachstánem o pronájmu Bajkonuru považují za součást kazašského teritoria a platí zde teoreticky vízum vydané pro kazašské území. Vzhledem k tomu, že je tato oblast pronajata Rusku, zůstává zde v platnosti i ruská jurisdikce a ruská strana zde uznává pro vstup na základnu i kosmodrom ruské vízum. Smlouva řeší fakt, že někdo (kosmonauti, návštěvníci, výcvikáři apod.) přiletí na letiště v Bajkonuru (to je mimo oblast pod ruskou jurisdikcí 10 km od města) z Ruska a s ruským vízem, které je mu pro tyto účely uznáno (kosmodrom Bajkonur má však status mezinárodního letiště, takže je možné si orazítovat i kazašské vízum a po návštěvě Bajkonuru pokračovat v návštěvě Kazachstánu. Nemá-li však návštěvník kazašské vízum, nesmí jet do jiného města v Kazachstánu než právě Bajkonur). To je nejobvklejší cesta, jak se dostat do Bajkonuru, sem se pořádají i poněkud drahé zájezdy, dohledejte si to na internetu).
Občané Kazachstánu mohou vstoupit na území Ruska bez víz (platí to však i naopak, smlouva o vzájemném bezvízovém styku mezi Ruskem a Kazachstánem dokonce neuvádí omezení pobytu).
Občané třetích stran, kteří potřebují vízum do Kazachstánu i do Ruska (a mají pouze kazašské vízum) a zároveň chtějí navštívit ruskou základnu či kosmodrom, musí mít kazašské nebo ruské vízum a povolení ruských úřadů v Bajkonuru Pokud má někdo pouze kazašské vízum a povolení od ruských úřadů, neměl by být problém se po Bajkonuru pohybovat (uznávám, že praxe může být jiná, sám jsem byl pouze v Töretamu.
Nutno konstatovat, že kazašská strana již vznesla požadavek, aby nejenom formální, ale i faktická jurisdikce (tj. i vízová) základnou a kosmodromem Bajkonur připadla plně kazašské straně, co čehož se Rusku (celkem právem) nechce. Jednání o dalším právním statusu se tedy vedou. Ppřipomínám, že Rusko má oblast Bakonuru pronajatou do roku 2050 a ročně platí Kazachstánu pronájem cca 200 mil. USD + dalších cca 30 mil. USD na provoz města (to je čistě do města a základny, kosmodrom má svů vlastní rozpočet v jiných řádových kategoriích, viz zákon rozpočtu RF na rok 2012, který lze nalézt na stránkách ruského ministerstva financí).
Tak, to je vše. Omlouvám se za délku příspěvku i za komplikovanost (kterou jsem v tomto případě nezavinil já).
Pro cestovatele prakticky platí, že do všech částí města Bajkonur/Töretam, na základnu Leninsk/Bajkonur i na kosmodrom Bajkonur stačí kazašské vízum (nechal jsem si to potvrdit kamarádem v Kazachstánu, který vlastní cestovku a vysílá tam svoje klienty, takže je to docela ověřená informace), ale lze použít i ruské vízum. Další věc je, že pro ubytování v prostoru základny Leninsk/Bajkonur i na samotný kosmodrom potřebujete i povolení. Toto povolení je teoreticky možné získat i na místě (a možná na místě budou ruské úřady vyžadovat z neznalosti či neochoty ruské vízum), při zakoupení drahé exkurze přes cestovní kancelář (ceny tak 800-900 USD za exkurzi) se rozhodně ruské vízum nevyžaduje.
Otázkou je, co člověk i s povolením může vidět a kam se dostane (na Kennedy Space Center, které je otevřené veřejnosti mnohem více, také nemůžete všude autem z půjčovny, ale na vybraná místa – Apollo program museum – jen s místním autobusem, na startovací bloky či do řídícího střediska jedině s exkurzí). Bez povolení Vás nepustí za brány jak základny, tak i kosmodromu (na obou místech jsou Kontrolní propouštějí místa – rusky KPP).
Tak, a nyní mě můžete kamenovat 🙂
Jo, ještě něco. O povolení k návštěvě kosmodromu i základny je nutno žádat minimálně 50 dní předem (teoreticky i 30 podle nové smlouvy, ale lépe spíše 50).
A plánek oblasti můžete najít například zde:
http://www.silkroadadventures.info/ru/Kazakhstan/1Rounds/1Rounds-4-7.html
Děkuji moc za perfektní informace.
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru