Ahoj, se svým kamarádem chceme v půlce ledna vyrazit autem do Dakaru. Hledám co nejvíce informací o cestě, o každé zemi atd. Bohužel jsou informace často odlišné, někdy i protichůdné. Proto se chci obrátit, zde na vás, zkušené cestovatele. Určitě se tu najdou ti, kteří podnikli stejnou cestu nebo se na ní teprve chystají nebo prostě jen země, které jsou po cestě navštívili. Samozřejmě jsem pročetl celé toto fórum, ale některé věci zde byly pouze nakousnuty nebo zůstaly nezodpovězeny úplně. Co se týče víz tak se přiznám, že v jejich zařizování mám nulové zkušenosti.
Zajímá mě jak je to v těchto zemích aktuálně s řízením vozu, jehož nejste majitel. Je potřeba potvrzení od majitele orazítkovaný ministerstvem zahraničí? Je potřeba ještě jiné potvrzení?
Jak je to v Maroku s nutností odjet stejným vozem, jakým jste do země přijeli? Jak se řeší případ krádeže či totální zničení auta? Řeší se něco podobného i v Mauritánii a Senegalu?
Nyní mi přišel email z agentury zajišťující víza. Sice si chci víza zařídit sám ( nebo jsem alespoň chtěl), ale chtěl jsem znát jejich nabídku. Jejich informace byli, ale jiné než jsem se dozvěděl dříve. Informovali mě o nutnosti vojenského doprovodu v Mauritánii. Údajně potřebuju jak v Mauritánii tak v Senegalu předložit letenku, itinerář cesty nebo rezervaci hotelu. Našel by se někdo, kdo by byl schopen mi říct jak to opravdu je a jaká je praxe?
Zařizujete si víza sami nebo přes nějakou agenturu? Popřípadě jakou?
To je zatím vše, určitě mě napadnou další otázky. Ocením jakoukoliv radu, tip nebo kontakt na někoho, kdo by se rád o své zkušenosti podělil. Pokud by to bylo možné tak můžem posedět u piva. Platím 🙂 Za všechny rady díky. Michal
Ahoj.
Pokud přijdeš o auto z jakéhokoli důvodu budeš muset zaplatit clo. A to dost vysoké. Vždy dostaneš do pasu razítko že jsi přijel autem. A s tím autem musíš také odjet. A jak bylo řečeno, pokud auto není tvé, musíš mít notářsky ověřený doklad majitele ve francouzštině. To jsou mé poznatky z Maroka. Ale vím od známého že to platí i v těch dalších státech.
Ja toho moc nevim o ceste do Dakaru, ale v Maroku muzes jet v klidu pres celou zapadni Saharu. Zarid si jen t zv FICHE D’ÉTAT CIVIL kde uvadis:
Nom Family name No du passeport Passport number
Prénoms First names Délivré le Date of issue
Date de naissance Date of birth Lieu de délivrance Place of issue
Lieu de naissance Place of birth
Date d’expiration Expiry date
Nationalité Nationality
Numéro de Police Police reference
Profession Profession
Date d’entrée Maroc Date entered Morocco
Ville d’entrée Place entered Morocco
Domicile Home address Destination Going to…
Provenance Coming from…
Situation familiale whether married
Motif du voyage Reason for journey
Nombre d’enfants
no of children
Nom du pere father’s name
Marque du véhicule Make of vehicle
Nom de la mere mother’s name Immatriculation Vehicle registration
mej to ve francoustine a hodnekrat coz zjednodussi prujezd a hlavne t zv check point police control
Jak to je ale v Mauretanii nevim, ovsem o vojenskem doprovdu jsem tedy nikdy neslysela, spis to je fama.
Ale jak pise Ivan, na LP – Thorn Tree forum tam najdes hodne informaci jak o Maroku tak Mauretanii a Senegalu. V search box nahore v pravo napis o co ti jde, co hledas a dostanes se na odkazy. Tam se dozvis i o vizech apod.
stastnou cestu, bude to zazitek 🙂
Nazdar Michale.
Tahle cesta je mým tajným snem, ale do takových finančních nákladů se mi zatím nechce.
Jestli chceš praktické rady, tak tady je nejfundovanější Charles – ch*********@***il.cz
Jinak zkušenosti ti mohou podat kluci z Dobřan, kteří už pár let jerdí rallye Budapest-Bamako – http://www.subarudobrany.cz/bamako2013.html
Už si nemůžu vzpomenout kde, ale na jaře jsem četl na netu cestopis kluka / čecha/ který jel tuto cestu vloni dodávkou a byly tam i podrobné zkušenosti s vízy a potřebnými doklady pro vstup do jednotlivých zemí.
Zkusím to ještě najít.
Jinak my budeme jezdit po Maroku 13-23.1.2014
tak se třeba můžeme někde potkat.
Vláďa
Tak jsem ten cestopis našel.
A jeli to dokonce letos v únoru.
http://blog.povoda.cz/2013-busem-do-dakaru.htm
Pro Vláďu: snad nebude Charlesovi vadit, že zveřejňuješ jeho emailovou adresu…Určitě toho ví hodně a umí poradit, jen nezapomínejte na to, že je slušnost dát člověku také vědět, jak to všechno dopadlo. I tady by se to hodilo, aspoň bychom se mohli třeba poučit na další cestu…
Tu ralley Budapest – Bamako jsem zahlédl na vlastní oči. Věřte, že čeští dobrodruzi v naložených expedičních off-roadech působí trochu zvláštně v kontextu třeba s italským teamem na stařičkých Vespách nebo mezinárodní sestavě v polorozpadlé Škodě 105 s polskou SPZ…
Tihle kluci přejeli starou oktávkou přes celou západní Afriku:
http://www.dlavak.cz/naceste.htm
Děkuju všem za odpověď, ani jsem nečekal, že se tolik lidí ozve 🙂 Super.
Ještě než vám odpovím na vaše reakce tak vám položím další dotaz. Jaký doporučujete trajekt a odkud kam? Zatím jsem to neřešil, protože je na to čas, ale určitě už někteří z vás mají vyzkoušené kudy je to nejlepší. Takže Algericas – Ceuta? nebo Algericas – Tanger? Nebo něco jinýho?
Ještě se přiznám že původní plán byl jet přes Tunis a Alžírsko a zpět se vracet přes Gibraltar (případně celé naopak), ale nakonec jsem si říkal, že by Alžírsko mohlo být trochu problematické. Mám pravdu nebo je to jen můj předsudek?
Ivan a Ondra: Díky za info kluci, víza bych rád vyřídil v Berlíně. Trochu se obávám toho abych nepřijel do Rabatu a nakonec tam neskončil a mohl jet domů. A co se týče pohovoru, tak zatím neumím ani slovo francouzsky. Do té doby se snad něco naučím, ale na nějaké pohovory to asi nebude. Ale snad by to nebylo tak hrozný. Uvidíme jak to pořeším. Někdo tu jednou psal, že jen zaplatil a šel. Co se týče toho auta tak je teda reálný případně přejet s polorozpadlým autem do prostoru mezi WS a Mauritánií. Dostat od Maroka razítko, že jsem od nich odjel a do MAuritánie už dojít pěšky? V jaké výši to clo je? Odvíjí se od ceny auta nebo je to nějaká daná částka? Asi to vypadá, že to moc hrotím, ale ta možnost tu v našem případě opravdu je 🙂
Khamlia: Děkuju, tohle považuju za hodně užitečně. Už jsem tuhle tvojí radu zde četl a bylo to to první co jsem si uložil 🙂
Vláďa: Díky, ten blog jsem zrovna včera přečetl. Díky. Jinak pokud se zadaří tak ti pak rád dám maximální info, aby si věděl na co se připravit 🙂 Díky za kontakt. Zkusím mu napsat. Co se týče setkání v Maroku, tak pokud se nebudeme zrovna každý pohybovat na opačném konci země tak v tom nevidím problém 🙂 Až bude jistý, že vyrážíme tak se můžeme kontaktovat a domluvit se.
Yirina: Díky, na tyhle kluky už mi dával kontakt Dan Přibáň. Zatím jsem jim nepsal, ale zkusím se jim ozvat.
Rozhodli jsme se vyrazit v lednu 2015 se Škodou Felicii do Dakaru.
Nemá někdo informace, jestli existuje způsob jak nechat auto v Senegalu, Gambii, nebo Burkina Faso?
Uvažujeme jednu cestu jet autem a zpět letadlem, ale co jsem se dočetl tak při vjezdu do Senegalu dostanu záznam do pasu o vjezdu s autem a bez něho nevycestuji.
Stejný problém vzniká v případě, že by se osádka vystřídala a zpět jela jiná parta.
Má někdo řešení?
Lze získat vícevstupé vízum do Senegalu?
Michale – uskutečnili jste tu zamyšlenou cestu?
V.
No, ja souhlasim s Rejpalem, ze ses mel napred zeptat Charlese, jestli to je OK. On sem chodi dost casto, takze treba by i nasel tenhle dotaz. Krome toho by bylo fajn, kdyby Charles napsal o svych zkusenostech z jeho cesty a tim padem my vsichni a ne jen jeden clovek co by se dozvedel vic. Takze jsi ho mohl avizovat o tomhle, aby se na to kouknul 🙂 To jen tak na okraj.
Michale, a to chcete nechat auto v zemi nikoho a pokracovat dal stopem nebo jak? Ja ze pises o tom „Dostat od Maroka razítko, že jsem od nich odjel a do MAuritánie už dojít pěšky?“
Ja jsem v lete jela z Tarify do Tangieru a bylo to dobre. Jinak jezdivaji lide casto Algericas – Tanger, ale byva tam pry nacpano. Vyhodi te to v Tangier med, takze pak to je jeste kousek do Tangieru, ktery pokladam za docela zajimavy. Hlevne tim, ze to neni ani poradne Maroka ale ani poradne Evrope 🙂 A pak tam je Bab Haha a to se mi libilo moc. Takovy nazev jsem jeste nevidela nikde.
Pak musis sem napsat tvoji cestu, jake to bylo az to odjedes, to bude urcite hodne zajimave. Dik.
Michaela LOL
Nazdar Khamlia.
Omlouvám se všem komu vadí vložení „mejlu“ od Charlese.
Měl jsem zato, že stejně každý průměrně inteligentní člověk po kliknutí na autora příszpěvku tu mejlovou adresu objeví. Kdo ji ostatním nechce poskytnout, tak ji nevypisuje. Charles ji vždy uvádí, takže jsem to neřešil. Jeho jméno a telefon také znám, ale teprve to považuji za soukromé!
Pokud mu to vadí, z jeho úst pokárání rád přijmu.
Khamilo, nedávno jsem na tebe vzpomínal.
Předpokládám že cca 16.ledna 2014 budeme u Erg Chebi.
Tvůj známý tam má hotýlek a mne napadlo tam jednu noc přespat. Koukal jsem na veb, ale nenašel jsem jakou má kapacitu. Nás pojede min. 8 ve dvou autech / pánská jízda/. Taky bych měl zájem na odpoledne půjčit čtyřkolku a trochu „zablbnout“ v dunách. Je ji známý schopný zařídit?
My pak pojedeme dále po „Dakarské pistě“podél Alžirských hranic do Zagory a pak dál do Taty, tak by nám to v Khamlii docela vyhovovalo.
Díky V.
Khamlia: Né to určitě né 🙂 Rozhodně se chceme dostat do Dakaru i zpět domů autem, ale s tím naším autem hrozí opravdu nebezpečí, že by se dostat domů mohlo stát neřešitelným úkolem a proto mě zajímá co s tím. Zatím mi nikdo neřekl, jak velké to clo je a kdyby bylo nějak enormní tak přemýšlím jakým způsobem to obejít. Pořád se mi ale nezdát, že kdyby to šlo a já k tomu zavolal policii a ukázal jim totálně zničený auto nebo třeba ohořelý tak, že po mě budou chtít clo. Auto si samozřejmě zapalovat nebudu, ale kdyby po mě chtěli třeba 50 000 tak bych se raději snažil s autem doplazit někam, kde ho můžu nechat. Až se vrátím, rád o tom napíšu.
Khamlia: Né to určitě né 🙂 Rozhodně se chceme dostat do Dakaru i zpět domů autem, ale s tím naším autem hrozí opravdu nebezpečí, že by se dostat domů mohlo stát neřešitelným úkolem a proto mě zajímá co s tím. Zatím mi nikdo neřekl, jak velké to clo je a kdyby bylo nějak enormní tak přemýšlím jakým způsobem to obejít. Pořád se mi ale nezdát, že kdyby to šlo a já k tomu zavolal policii a ukázal jim totálně zničený auto nebo třeba ohořelý tak, že po mě budou chtít clo. Auto si samozřejmě zapalovat nebudu, ale kdyby po mě chtěli třeba 50 000 tak bych se raději snažil s autem doplazit někam, kde ho můžu nechat. Až se vrátím, rád o tom napíšu.
Informace o procleni auta v Maroku : http://www.douane.gov.ma/mcv/calculDroitTaxe.jsf. Od roku 2010 se do Maroka nemuze importovat auto starsi 5-ti let, taxy pro starsi typy se tudiz nedaji na situ zjistit. Auto s nemarockou SPZ znicene pozarem ci znepojizdnene nehodou, ktere musi zustat v Maroku JE ZDANENO = PROCLENO majiteli auta !!! Pro informaci: clo se pocita s ceny auta a sklada se z: pravo dovozu = 17,5% plus TVA (=DPH) 20%; plus „parafiskalni dan“ 0,25%. Pro zajimavost nam to da: Skoda Fabia 1,2 vyrobena v roce 2009, porizovaci cena urcena celniky na 121’800 MAD, je zdanena z hodnoty 91’350,- MAD a majitel zaplati 37’729,- MAD. Dacia Duster 1,6 stara 18 mesicu je taxovana 51’779,- MAD ktere majitel zaplati (1,- MAD = asi 2,3 Kc). Pri posuzovani znepojizdneneho auta pred vypoctem celni taxy je nutno predlozit „fotografie vozidla porizene z ruznych uhlu pohledu pred udalosti“ a odborny posudek mistniho experta, jakoz i vyjadreni pojistovny majitele o ochote uhradit clo. Citace z oficialnich predpisu… Hodne stesti!
Zacnu Vladou 🙂
Vlado, to neber tak hrozne ze jsme reagovali na to s Charlesem, to bylo jen tak na okraj.
Jinak pokud nejste moc narocni, tak se vas do Dar el Khamlia 8 lidi vejde. Pokoje jsou mensi, ale jak rikam, nejste-li narocni, vejdete se.
Brahim muze zaridit i quad abyste si mohli blbnout. Ja se ho zeptam na cenu a pak se ozvu tady zase. Jo?
Ja jsem cetla kam a kde planujes jet tentokrat, to je pekna cesta. Ja jsem ted v Dar el Khamlia a planuji ne tedy jet celou tu cestu, ale chci tu najit jednu portugalskou pevnost, ktere je nekde cesto do Zagory pry. Mne je jen divne, ze portugalci staveli pevnosti v pousti kdyz jsou to namornici. Takze uvidim, pristi tyden nekdy pojedu hledat. Napisu kdyz tak vysledek a muzes zajet kolem kdyz tak. Bude-li tedy to stat za neco haha
Michale,
ja se zeptam Brahima tady jestli vi, jak to muze dopadnout s autem, kdyby vam odeslo a vy ho museli nechat v Maroku. Take se pak tady ozvu. Jo?
Jinak dotaz ohl. cestiny – to jak pisete casto nebudu hrotit, to je nejaky novy vyraz, ze jo? Ja ze kdyz jsem mimo tak nova slova ke mne dorazi takhle a proto se ptam 🙂 dik Jo jinak chapu, co se tim mysli.
Uz jsem to tu kdysi psal:
Pred odjezdem z Maroka dovez auto na vnitrozemskou celnici – nejl. v pristavu. Daji ti podepsat papir, ze v pripade nevyzvednuti z depositu propadne statu.
A na x mesicu ho tam muzes nechat a vycestovat.
Plati to tak vicemene ve vsech statech sveta, kde je regulovany i docasny dovoz aut.
Jedno jsem takhle opustil. Jina si vyhodne koupil v drazbe a vyvezl za hranice. Byt neresidentem je vyhoda i nevyhoda.
Z Andalucie je lepsi jet pres Ceutu – je to duty free zona a je vyhodne tam nakupovat i tankovat obema smery.
P.S. Cestu na Východ vzdy s sebou! Zajisti kdekoliv muslimkou pohostinnost ZDARMA!
Ahoj,
Planujeme s kamarádem stejnou trasu. Chceme ale jet az v lednu 2015 a do te doby sehnat co nejvíce informaci. Jakým autem chceš cestu odjet ? Mi to planujeme Vw brouk + Bmw e21. Nenašel jsi prosimte nějaký aktualni cestopis, který by byl vhodný pro základní informace ? Na které se ptas výše ? Bude to naše prvojizda, takže zkušenosti = 0
Martin
oj, promin Michale, ted vidim, ze ti tady slibuji neco a uplne jsem zapomnela se Brahima na to zeptat. Tak ja se polepsim a jeste dnes mu napisu a zeptam se.
jo Michale, tak Brahim nevi jak by to bylo, bohuzel.
Vláďa Rozhodli jsme se vyrazit v lednu 2015 se Škodou Felicii do Dakaru.
Nemá někdo informace, jestli existuje způsob jak nechat auto v Senegalu, Gambii, nebo Burkina Faso?
Uvažujeme jednu cestu jet autem a zpět letadlem, ale co jsem se dočetl tak při vjezdu do Senegalu dostanu záznam do pasu o vjezdu s autem a bez něho nevycestuji.
Stejný problém vzniká v případě, že by se osádka vystřídala a zpět jela jiná parta.
Má někdo řešení?
Lze získat vícevstupé vízum do Senegalu?
Michale – uskutečnili jste tu zamyšlenou cestu?
V.
Ahoj,posloužím asi jakoukoliv radu,jel jsem tam asi pět krát autem i na motorce.Maroko,west sahara,mauretánie,senegal,mali,guinei,gambie a to nejen cestama. Dan 608238323
Auto se dá v klidu nechat mezi Západní saharou a Mauretánií. V Senegalu se připravte prkenice, korupce na čáře prý nemá obdoby… Kdo maže ten jede, kdo nemaže, stojí… Mluvil jsem s týpkem, který má opakovaně projetou celou západní Afriku až někam k Togu a o senegalských hraničních přechodech vyprávěl jen to nejhorší…
Koukám, že v lednu 2015 tak bude víc čechů než místních 🙂 My se tam s kamarádem také chystáme, jen na motorkách, takže sbíráme info kde se dá.
Každopádně abych přispěl svou troškou do mlýna, tak dám jen doporučení – začít s vyřizováním víz do Mauritánie a Senegalu s dostatečným předstihem, protože v lednu se v těchto oblastech jedou 3 rallye a bývá na víza dlouhá čekací doba. Víza osobně vyřídit v Berlíně.
Do Senegalu potřebujete biometrický pas.
Mauri vízum je do dvou dnů v Rabatu, bez problémů, akorát trochu drsnější poměry ve frontě před ambasádou… Senegalské vízum by mělo jít podobně, s tím osobní zkušenost nemám… Ale samozřejmě pokud to někdo plánuje do puntíku předem, tak ten Berlín je taky řešení..
Tak vás asi nepotěším.
Výlet do Berlína pravděpodobně nebude!
Jestli se nepletu, tak od loňska se do Senegalu víza vyřizují přes internet a od letoška dostanete víza do Mauretánie při vstupu na hranicích .
Nezjistil nikdo jak nechát to auto v Senegalu?/Mali?/Organizátoři rallye Budapest-Bamako to účastníkům nabízejí, takže by to nějak mělo jít.
V.
Do zimy je sice daleko a do te doby to muze byt lepsi, ale take i horsi, tak ctete informace o virusu Ebole, ktery zacal radit napred v Liberii, Guinee, Sierra Leone. V Mali uz jsou podezrele pripady take. Senegal zavrel hranici s Guineou sice, ale Ebola se siri m j zviraty, ktera se lovi a jedi, takze … Sice se to hlida vsechno, ale i tak uz asi 90% nakazenych zemrelo.
Mrkni na Thorn Tree LP, tam je hodně svěžích informací. Obě víza by měly jít vyřídit v Rabatu, je to otázka pohovoru s úředníkem a zaplacení poplatku. Mauretánské vízum je tuším do litru a do dvou dnů. Tahle trasa je dnes jediná pozemní trasa skrz Afriku a tudíž je relativne frekventovaná, mimo jiné i francouzskými důchodci v osobácích. Pokud auto neni tvoje, musíš mít notářsky ověřenou plnou moc od majitele – ve francouzštině. Jediné místo, kde auto můžeš v podstatě legálně nechat je drsná země nikoho mezi WS a Mauri, jinak tě bez auta ven nepustí, to platí i pro Maroko. V případě totální havárie bys musel uhradit nesmyslně vysoké clo…