Cestovatelský motocykl aneb výběr stroje na cestu kolem světa

Cestovatelský motocykl aneb výběr stroje na cestu kolem světa

Kdyžjsem si vybírala stroj na cestu kolem světa, byla mi jasná jedna věc – nemohu se spolehnout na svoji zkušenost, protože jednoduše žádnou nemám.

A znovu objevovat už prozkoušené, to by nebyl ten správný šálek čaje. Rozhodla jsem se jít cestou vyzkoušení a porovnávání různých modelů cestovních motocyklů a samozřejmě získávání  referencí o nich. Mnoho lidí už cestovalo na dlouhodobých expedicích a bylo mi jasné, že většina z nich preferovala jednu značku. Potřebovalajsem motocykl, který by mi byl šitý na míru, z kterého bych při mé nižší výšce jednoduše dosáhla na zem, měl by ergonomické ovládání a – co bylo ze všecho nejdůležitější – abych se na něm cítila bezpečně. Něco pokud možno lehkého, dobře vyváženého a spolehlivého, to bylo to, co jsem hledala.

Po déletrvajícím testování bylo rozhodnuto – volba padla na model F650 značky BMW. Na motocyklu byly provedeny pouze malé úpravy – instalace přídavných světlometů a zvětšení objemu nádrže na 27 litrů, sedlo z ovčí kůže pro zimní měsíce, dvě přídavné houkačky, abych uspěla vdopravní špičce v Indii, držák plynu na plynovou rukojeť, 52litrový kufr zn. Maxia a štít proti větru zn. Givi. Moje postranní kufry byly vyrobeny ze dřeva pokrytého hliníkovým plechem – a vydržely neuvěřitelné 2 roky. Později byly nahrazeny ručně vyrobenými celohliníkovými kufry z 5mm silného materiálu. Za cenu 150 dolarů se jevily jako výhodná koupě, byly pevné, voděodolné a neměla jsem s nimi žádné potíže.

Moje servisní kniha k motocyklu po cestě kolem světa vypadala spíše jako cestovní pas: servisní prohlídky byly absolvovány v New Jersey a na Floridě v USA, v Caracasu ve Venezuele, další bylo Santiago v Chile, Sao Paolo v Brazilii, Auckland na Novém Zealandu, Alice Springs, Perth and Newcastle v Austrálii, Tokyo v Japonsku, Kuala Lumpur v Malaysii, Amritsar v Indii, Johannesburg v Jižní Africe, Nairobi v Keni, Tel Aviv v Israeli, Lappeenranta ve Finsku, Bělehrad v Srbsku.

První servisní a mechanické kursy jsem absolvovala u místního dealera BMW. Naštěstí v období příprav na cestu místní policie začla používat tyto motocykly ke svým služebním účelům. Díky jejich nehodám jsem měla dostatek studijního materiálu k poznávání nejskrytějších nuancí mého typu motocyklu. Lidé z BMW dílny byly nesmírně pohlceni jejich prací, motory i předáváním zkušeností. Moje přípravy na dlouhou cestovatelskou expedici nakazily každého v servisní dílně jako příjemný vzrušující virus. Oni měli znalost a já měla vizi a enthusiasmus. Nádherně jsme se vzájemně doplňovali. Motory a motocykloví mechanici byli pro mne jediný smysl žití v těchto dnech. Bylo téměř nemožné se mne zbavit v případě, že někdo pracoval na mém stroji. Chtěla jsem vědět co nejvíce a čím více jsem měla vědomostí, tím jsem se cítila bezpečněji na mém dvoukolovém společníkovi. Dozvěděla jsem se, že pravidelné servisní prohlídky nejsou dostatečné a že každý den je lépe věnovat svému pomocníkovi důkladnou péči.Podobnou péči jakou věnujeme těm lidským miláčkům…

V sumáři bylo potřeba na cestu kolem světa 19 pneumatik, zejména těch zadních, spoléhala jsem se na velmi odolné Metzeler Enduro 4, ale dávala jsem přednost měkčím Dunlop pro cesty v zemích s chladnějším podnebím a Enduru 3 pro bahnité terény. Maximální vzdálenost, kterou jsem ujela na přední pneu, byla 35 000 km, na zadní 25 000 km. Vyměnila jsem 10 řetězových sad, 2 vodní pumpy a 2 tlumiče a nikdy jsem se nezabývala celkovým počtem litrů oleje, filtrů, svíček a obložení kol. Různorodé cestovní podmínky jako povrch cest, rychlost cestování, počasí a dalšívlivy se promítly do celkové spotřeby, která se pohybovala od 9 litrů na 100 km v silném patagonském protivětru do 4,2 litru v optimálních cestovních podmínkách.

Na mých cestách jsem využívala Carnet De Passage, motocyklový pas, který jsem potřebovala při překračování hranic. Bez jeho pomoci se obejdete ve většině zemí, nikoliv však v Pákistánu, Indii a Egyptě. Osobně se domnívám, že bylo velkou výhodou ho vlastnit – usnadnilo mi to cestování a jednání s úředníky. Kdybych se rozhodovala znovu, určitě bych si ho znovu pořídila.

První technickou inspekci jsem měla platnou na dobu 2 let, později mi přátelé zasílali obnovenou kontrolu a registrační dokumenty včetně pojištění každým rokem. Zajímavostí bylo, že jedinou zemí, která požadovala speciální registrační proces a lokální poznávací značky, byl Egypt.

Můj motocykl, předváděcí model, začal naši dlouhou cestu s najetými 10.045 km na tachometru. V cíli naší cesty měl tachometr natočeno 190.016 km, což dalo dohromady 180.016 km na cestách i necestách po dobu 5-ti let.

Ze začátku byl můj motocykl pouze dopravní prostředek. Byl však mým jediným společníkem na cestách a tak se brzy stal mým spolucestovatelem. Jelikož jsme spolu strávili přemnoho času, stal se mým důvěrným kamarádem, a později nejlepší přítelkyní a milenkou. V Pákistánu se mně ptali, kde mám životního partnera – stala se jím moje červená motorka, ideální partnerka na cesty i do života….

Zkušenosti čtenářů

Pepa GS ex(KLE)

Kdo překládal tento článek si měl asi dát více práce s překladem a nejen opravit to co mu strojově přeloží nějaký program. Autor mohl alespoň otevřít stránky na které odkazuje. Zjistil by, že Benko Pulman je žena. Proč tedy je překlad celý v mužském rodě?

Radek K12
Pepa GS ex(KLE):

Překlad je již v pořádku a díky za zpětnou vazbu.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: