Cestování Vietnamem na ocelovém oři

Cestování Vietnamem na ocelovém oři

Je tomu pár minut, co s námi letadlo dosedlo na ranvej v Hanoji a já nervózně vyčkávám místní autobus směr stará čínská čtvrť, centrum všech baťůžkářů. Nervózně proto, protože to bude můj první reálný kontakt s místní dopravou, o které jsem zatím jen četl většinou odrazující články. Nastupuji, platím, usedám a za velmi zvídavých a nevěřících pohledů místních spolucestujících vyrážím na hodinu a půl dlouhou „vyhlídkovou“ jízdu.

Přednost zprava! A která je ta pravá?

Mám vyhlídnuté dva inzeráty na prodej Hondy Win. Obě dvě procestovaly Vietnam od jihu na sever a jsou v naprosto bezchybné kondici a nikdy své současné pány nenechaly na holičkách. Ostatně jako všechny inzerované polovraky co tu nabízí. Vyskakuji z autobusu a ocitám se na ostrůvku uprostřed silnice. Těžko říct kolika proudé, nebo na jaké straně se tu vlastně jezdí.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

Z autobusu to vypadalo přeci jenom krapet bezpečněji a to i přesto, že se mi podařilo v návaznosti na styl jízdy několikrát orazítkovat okno mou hlavou. Chvíli vyčkávám a sleduji místní, jaké kouzlo používají k teleportu na druhou stranu. Nakonec je to vcelku jednoduché, prostě jdi a oni se ti vyhnou. Po pár vteřinách jsem na chodníku na druhé straně a zaslepen pocitem vítězství přehlížím skútr, který následně otiskne vzorek svých pneumatik na mou pravou botu.

Koupě

Po chvilce chůze nacházím hotel a před ním stojící motorku, kterou jsem si vyhlídl na internetu. Je to horší, než jsem čekal. Všude visí různě potrhané kabely, zadní odpružení už od pohledu čeká na svůj poslední výmol a zadní pneumatika má za sebou nejméně bambilion kilometrů. Z hotelu vychází Matt, majitel motorky. Dáváme se do řeči. Pak mi dává klíčky ať se jedu projet. Měřím něco  málo přes 180 cm takže se cítím jako vosa na bonboně. Horší zjištění se dostavuje s pokusem o zařazení  dvojky- mé cestovatelské Hanwagy se jednoduše nevejdou mezi stupačku a pedál řazení.

Motorku vracím a směřuji na adresu, kde se nachází ta druhá. Matt mi při odchodu lehce naznačuje, že je ochotný jednat o ceně, ale pouze do pěti odpoledne, pak odveze motorku místnímu prodejci. Druhá motorka je víceméně to samé, akorát s jinou barvou nádrže, a tak volám Mattovi a na rovinu se ptám kolik. Bez zbytečných řečí nabízí 130$ a já bez zbytečných řečí přijímám. K motorce dostanu celkem kvalitní helmu, pavouky a celtu na bágl, sadu nepromokavých vaků a pár kusů nářadí, mezi kterými je i kladivo, nad jehož přítomností vcelku dlouze přemýšlím.

Od startu až do… Kde je vlastně cíl?

Následující dny si procházím Hanoi a kupuji nezbytné vybavení na mou nadcházející cestu a vyrážím. Prvním cílem je Ha Long bay, poté několikadenní cesta po severní části Vietnamu okolo hranic s Čínou do turistického velkocentra Sappa. Zpět do Hanoje, kde na mě již čeká Guillame, kterého jsem potkal cestou a dohodli jsme se, že na jih pojedeme společně. Ho Chi Minhův trail je úžasný, většinu času jsme na něm sami a cesta je vcelku v dobrém stavu.

Cestou míjíme tři Němce. Vypadají, že mají potíže a tak se otáčíme a vyrážíme na pomoc. Zbylou cestu na jih pokračují s námi jako součást gangu. Projíždíme hory na západě, cestou stavíme na plážích v centrální části Vietnamu, za silné bouřky přespáváme v místním obchodě, který má sám co dělat, aby bouřku ustál, ztrácíme se v Saigonu a nakonec se rozdělujeme na ostrově Phu Quoc, ale jen částečně. S Guillamem přijímáme výzvu, která nás napadne nad sklenkou piva a vydáváme se směr Kambodža, Laos a snad i Myanmar.

Chtěli byste taky zažít Vietnam na dvou kolech? Praktické rady, tipy a zkušenosti pro vás ve svém článku Jak se stát asijským motorkářem shrnul Tomáš Procházka.

Nebezpečné cestování

A jaké to teda vlastně je, cestovat v jihovýchodní Asii na vietnamské motorce? Jedním slovem nebezpečné. Nebezpečné, protože se budete neustále kochat nádhernou krajinou kolem Vás na místech, kam vás bus nikdy nevezme. Nebezpečné, protože takový pocit svobody a dobrodružství jen tak nezažijete.

Nebezpečné, protože kolem vás budou neustále spousty místních, kteří nevěří svým očím a chtějí si na vás pro jistotu sáhnout. Nebezpečné, protože si to prostě tak představujeme. Jasně, motorka se několikrát za cestu (někdy i za den) porouchá. Párkrát vás vytlačí kamion, nebo bus ze silnice. Několikrát za den vám do cesty vjede jiná motorka a máte co dělat abyste zabránili srážce a nevjeli přitom pod protijedoucí pickup.

Ale jakmile se pro to jednou rozhodnete a nakopnete motorku (elektrické startéry většinou fungují týden, víc ne) a vyrazíte směr místo na mapě kam vám všichni řeknou, že není možné se tam dostat, protože se tam dostanou jen místní na motorkách a nic jiného, tak vás čeká nádherné dobrodružství.

  • Cena motorky většinou kolem 200$
  • Já utratil za opravy a běžnou údržbu cca dalších 200$ (s tím že na motorce nezbyl téměř žádný původní díl)
  • benzín je ve Vietnamu za dvacku a motorka potřebovala cca 2,5 litru na 100 km
  • na silnicích neplatíte žádné poplatky
  • a pokuty? Když už vás zastaví (velmi malá pravděpodobnost) tak mluvte česky a dělejte, že nerozumíte. Po cca pěti minutách vám řeknou ať pokračujete.

Pro ekonomy:

  • Cena motorky většinou kolem 200$
  • Já utratil za opravy a běžnou údržbu cca dalších 200$ (s tím že na motorce nezbyl téměř žádný původní díl)
  • benzín je ve Vietnamu za dvacku a motorka potřebovala cca 2,5 litru na 100 km
  • na silnicích neplatíte žádné poplatky
  • a pokuty? Když už vás zastaví (velmi malá pravděpodobnost) tak mluvte česky a dělejte, že nerozumíte. Po cca pěti minutách vám řeknou ať pokračujete.

Rady ptáka motoráka

Vždy kupujte motorku s takzvanou bluecard, něco jako malý techničák. Kupte si helmu s plexisklem nebo integrálku- opravdu nechcete, aby se vám každý týden hrabal vietnamský „doktor“ v očích, nebo si neustále kapaly kapky kvůli zánětu spojivek. Cestujte s někým. Místní vám vždy zastaví, ale jsou zde místa, kde ani místní moc často nepotkáte a vsaďte se, že zrovna tam vám dojde benzin a bude to do kopce.

Smlouvejte, zápaste v páce s mechaniky, aby vám dali slevu, popřípadě jim ukažte jak se to má vlastně opravovat správně, nebo jednodušeji. A prosím, buďte slušní a pořád se usmívejte ať aspoň někdo dělá dobré jméno Čechám v zahraničí. Díkes.

Nejširší nabídku průvodců a map Vietnamu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz

Zkušenosti čtenářů

Tomáš Kvapil

Na to všechno je jednoduchá odpověď, je to proste borec největší! V lednu nás doufám čeká společné pivo s thajským králem!

strejda Olda

Luki, zdravime Te z KV a prejeme same krasne zazitky a vesele vanoce nekde pod palmami. Jses BOREC!!!!

cestopisy

Souhlasím že cestovaná na mopedu, motocyklu je jednoznačně ve Vietnamu nejlepší. Pár cestopisů z Vietnamu jsme sepsal. http://www.vietnamista.cz/cestopisy/

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář:

Články v okolí