Přinášíme informace z první ruky po šťastném návratu expedice Ruwenzori-Ituri. Jak se cestuje po zemi, která prošla těžkou válkou? Omezeně, draze a nepohodlně. Expedice byla finančně podpořena Expedičním fondem.
Milan Daněk a Alena Žákovská se v červnu vydali do Konga DR na expedici Ruwenzori-Ituri s cílem zdokumentovat život pygmejů Bambuti. Překročili hraniční přechod v Kasindi a v následujících dvou týdnech se pohybovali v oblastech North Kivu a Ituri. Dost pravděpodobně to byla první návštěva turistů z ČR v této oblasti od oficiálního ukončení války.
Cestování veřejnou dopravou
Veřejná doprava v našem pojetí na východě Konga neexistuje. Pohyb je omezen i pro lokální obyvatelstvo a podléhá důsledné kontrole. Jakýkoliv způsob dopravy je navíc neúměrně finančně nákladný.
K dopravě po městech a do blízkého okolí lze využít motorku boda – boda. Cenu je nutno smlouvat. Výhodou je, že řidič motorky může posloužit i jako „průvodce“. Jízda ve třech lidech není ničím neobvyklým (cena se neliší) a obdivuhodná je schopnost řidiče upevnit pomocí gumy náklad vzadu na nosič. V případě nezbytnosti můžete tuto dopravu využít i na větší vzdálenost. Cena se však neúměrně zvyšuje.
Cestovat lze i osobním autem – téměř každý, kdo je vlastní, nabídne placenou taxislužbu – velmi omezeně minibusem a na korbě nákladního auta. Technický stav všech aut je žalostný.
Porucha každou chvíli
Situaci, kdy se během cesty řešila nějaká technická porucha, jsme řešili téměř v 50 procentech případů! Cena v rozmezí 1-2 USD za 10 km je, s přihlédnutím ke kvalitě a spolehlivosti, neúměrně vysoká, a to i ve srovnání s lokální cenou jiných služeb či potravin. Cestování se tak stává pro místní chudé obyvatelstvo velice těžce dostupným.
Z menšího města vyjíždí daným směrem většinou pouze jedno auto a čekání na odjezd je řádově v hodinách,může trvat den i více. Platí se předem, jména pasažérů se zapisují (před odjezdem se čeká na příchod imigračního úředníka, který provádí kontrolu dokladů) a vlastní cesta neposkytuje žádné pohodlí. Na korbě s nákladem (cestovali jsme na autech plně naložených banány či palmovým olejem) se sedí ve výšce zhruba tří metrů, což poskytuje dobré příležitosti k pozorování okolní krajiny.
Konžské silnice
Místní silnice jsou pouze štěrkové, a to včetně těch hlavních. Jejich stav byl však o mnoho lepší, než jsme čekali.
Silnice se zde dělí na čtyři kategorie: A dobré, B regulérní, BC regulérní pouze v období mimo deště a D špatné. My jsme se přesouvali po silnicích A a B a pro nákladní či terénní automobil zde nebyl žádný problém. Tedy s výjimkou spadlého mostu přes řeku Ituri u města Komanda ve směru na Mambasu. Pokračovat v cestě autem je nemožné, k přepravě osob i nákladu je však možnost využít převozu lodí.
Kromě špatného technického stavu dopravních prostředků a někdy i silnic je velkým rizikem také opilost řidiče. Zažili jsme jednoho v takovém stavu, že nebyl schopen nalít benzín nádrže. Naštěstí se jezdí velice pomalu, silnice jsou přímé a provoz minimální.
Tak co, troufli byste si jet do Konga DR? Sdělte nám své pocity v diskusi.
Pokračování o nehorázné korupci v Kongu čtěte na Hedvábné stezce v pondělí 16. července.
Tato expedice byla podpořena finančním příspěvkem z Expedičního fondu zřízeného Hedvábnou stezkou.
Tak já bych tam teda určitě jel. Konečně země, kde si člověk zažije opravdový dobrodružství. Do JV Asie může jet kdejakej sráč…
Doktore Mraku! Ja radeji zustanu tim sr…., nez abych mel treba 20% sanci ze budu prepaden nejakym vygumovanym rebelem nebo ex-rebelem v Zairu. Doporucuju, jed do Darfuru nebo do Iraku, pry je to bomba pro zivotem znudene jedince, kterym nestaci Thajsko nebo Peru. Budu ti drzet palce, at mas hodne zazitku. V posledni dobe je jeste atraktivni takovy Waziristan. Ostatni bys ale mel nechat byt na pokoji a za toho sr..e se omluvit, at uz jsi to myslel s nadsazkou nebo ne.
joj…. Doufam ze Dr. Mrak to myslel jako vtip. Ja priste radeji do te JV Asie. Prestoze jsem uveden jako autor clanku, bych rozhodne nechtel vzbuzovat takoveto predstavy nechtel. Zverejnene texty zde na HS jsou prebirany ze zprávy, kterou jsme napsali prioritne pro ceskou ambasadu v Kongu DR. Redakcni zpracovani tu zpravu kouskuje a utrzky z tohoto textu nevypovidaji presvedcive o duvodech proč byla vlastne napsana. Duvod byl varovat pripadne zajemce o cestovani do této zeme!! Valka oficielne skoncila, ale lidsky zivot zde nadale nepredstavuje zadnou hodnotu.
Snad se redakce nebude zlobit, když ji predbehnu a ocituji zaver zminovane zpravy:
Východ Konga DR z hlediska bezpečnosti představuje velmi rizikové území. Zemi neomezeně ovládají lidé mající peníze (peníze = moc). Případný turista je vystaven svévoli úředníků a ozbrojenců. Přestože se jedná z hlediska možností poznávání přírody i života místních obyvatel o velice zajímavou zemi, není výše rizika a finanční náročnosti adekvátní k provozování běžné individuální turistiky.
Milan Daněk
Myslím, že z článku je celkem zřejmé, že jde o zemi opravdu nebezpečnou a jet tam není dobrodružství, ale hloupost. Milane, nemusíš se bát, text nezní jako lákadlo cestovní kanceláře k návštěvě Konga!
Az na tu otazku „troufli byste si?“ ten clanecek jako turisticke lakadlo opravdu nezni. Doufam Dany, ze budes na dlouho porad ten „jediny Cech“. Pokud se tam tedy nechysta jeste Ruda „Everest“ Livingstone. 🙂
Já tam chci, bééé. Já už to tu nevydržím! Viva la Congo!
Články v okolí
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
Olinalá: poklad na konci světa
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Nové články
Olinalá: poklad na konci světa
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Vybavení na cesty
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.