Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Koupit „funkční“ skútr v Palu, natankovat, nakoupit konzervy a hurá do džungle. Bez map, bez signálu, bez navigace. Tak začíná to pravé dobrodružství.
Můj výlet začíná po příletu na místní letiště v Palu, pokračuje skrz národní park Lore Lindu a končí u překrásného jezera Danau Poso. Do Palu se dostanete nejlépe z letiště na Bali nebo z Jakarty. V Palu je obtížnější sehnat nějaký funkční skútr, avšak neváhejte zeptat se příslušníků policie a oni vám rádi poradí. Poté si dobře skútr zkontrolujte, zda vše funguje (blinkry ani tak ne, ale brzdy se budou hodit). Před odjezdem z Palu si natankujte plnou nádrž a kupte nějaké ty sušenky či konzervy a hurá směr džungle.
Nečekejte žádné pětihvězdičkové hotely. Vlastně nečekejte žádné hotely, protože tam nejsou. Ubytování hledejte buď u domorodců (stalo se, že si o peníze neřekli, ale je slušné jim něco dát, protože vám nabídnou střechu nad hlavou a něco k jídlu – obvykle rýži a nudle), nebo v losmenech, což je něco jako penzion.
Je dobré mít s sebou dostatek vody, protože z vesnice do vesnice to může trvat i deset hodin. Ve vesnici vodu mají, ale raději se zeptejte, jestli je převařená. Poznáte ji snadno, protože se převařuje na otevřeném ohni a tak trochu připomíná chuť uzeného masa (funkční název: kouřovka).
Nejširší nabídku průvodců a map Indonésie (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz
Na co nezapomenout
Kvalitních map této oblasti je málo (upřímně, žádnou jsem nenašel). Mobilní signál se vám ztratí, jen co se objeví první hustější porost, a tudíž Google Maps jsou k nepoužití. Dobře popsáno to je v průvodci od Lonely Planet, ale i tam jsou geografické chyby (např. silnice, která vede z levé strany kolem jezera Poso, vypadá, že se dá přejet za 2 hodiny, avšak zabere to minimálně 4,5 hodiny). Raději se místních zeptejte, kterým směrem a jak dlouho to je do další vesnice. Neptejte se na kilometry, jak je zvykem v Evropě, ale na dobu. Klidně vám řeknou, že je to 5 kilometrů a vy pak zjistíte, že to bylo 20 kilometrů.
Počítejte s tím, že jakmile vjedete do džungle, tak se vaše rychlost přesunu rapidně sníží. Jeden úsek byl tak nekvalitní, že jsme 12 kilometrů jeli skoro 3 hodiny. Jestli bude pršet a vám zmokne sedlo na skútru a i přesto se rozhodnete jet, tak si ho řádně osušte, protože sezení na mokrém 1) není příjemné a 2) na tom terénu se skútr dosti otřásá, takže riskujete i rozedřený zadek, což už vůbec není příjemné.
Určitě si nezapomeňte přibalit sprej proti komárům (mně se osvědčil Off), opalovací krém, nějakou lepší pláštěnku, pevné boty, funkční trička, která můžete nosit i více dní, protože není dostatek míst na praní a v batohu na skútru vám to neuschne. A dále různé propriety, které potřebujete ke každodennímu přežití v džungli.
Pozor na počasí, džungle není pro každého
Než se vůbec vydáte na cestu, tak si na několika internetových stránkách zkontrolujte aspoň přibližný stav počasí na termín, kdy budete na cestě. Nutno podotknout, že počasí v Indonésii je občas nevypočitatelné, jako věštba cikánské kartářky.
Tento výlet absolvovali dva mladí (pohlední a elegantní) muži s dobrou fyzickou kondicí. Kdybych věděl, skrz co pojedeme, tak bych si spíše sehnal klasickou motorku a ne skútr s kubaturou jen 110 ccm. Skútry se nám totiž v džungli bořily do bahna, bylo je tak potřeba (občas i každých deset metrů) vyzvednout. Takový skútr váží 110 kg plus plný batoh, což je cca 125 kg celkem, takže tento výlet nedoporučuji silově slabším jedincům.
Taktéž ho nelze doporučit psychicky nevyrovnaným, protože jet někam skrz džungli, kde nepotkáte živáčka, štípou vás komáři, kolem spousta jedovatých hadů a pavouků, dochází vám benzín, jídlo a voda… Inu, dobře si to promyslete, avšak ty zážitky byly tak silné, až si překvapivě pamatuji spoustu detailů. Hovořím plynule indonésky, takže jsem neměl problém se s místními domluvit, avšak použijete-li řeč ,,rukamanohama“, tak se taky určitě dorozumíte, protože tamější obyvatelé jsou milí a přátelští.
Repete?
A jestli bych tu cestu jel někdy znovu? Ano a rád, ale až tak za deset nebo patnáct let, abych mohl srovnat to, co se za tu dobu zlepšilo, změnilo či zůstalo v naprosto stejném stavu.
Můžu jen závidět Petře. Třeba nás někdy vezmeš s sebou.
Samotné Thajsko nám rozhodně nestačilo 🙂
MP
Nechci kritizovat ale… skutečnou džunglí byste na skutru neprojeli. To co popisujete a z těch fotek to vypadá jako napůl kulturní krajina s cestama, obchody a ubytováním. Kde je džungle, tam nejsou lidi, kde žijí lidé, tam většinou už džungle není.
Adam K.
Ahoj Petře, zajímavý článek. V srpnu se na Sulawesi také chystáme, máme na to měsíc a nějakou dobu si již tak zahrávám s myšlenkou projet ostrov na mopedu. Zajímalo by mě na kolik nákup takové motorky vyjde a zda pak není příliš složité jí na konci zase prodat?Díky. Adam
An_Va
Adam K.:
Ahoj,
na SUlawesi se chystám v prosinci a ráda bych se zeptala na Tvoje zkušenosti.
Pokud by Ti to nevadilo, písni na an**@vo***.cz
Můžu jen závidět Petře. Třeba nás někdy vezmeš s sebou.
Samotné Thajsko nám rozhodně nestačilo 🙂
Nechci kritizovat ale… skutečnou džunglí byste na skutru neprojeli. To co popisujete a z těch fotek to vypadá jako napůl kulturní krajina s cestama, obchody a ubytováním. Kde je džungle, tam nejsou lidi, kde žijí lidé, tam většinou už džungle není.
Ahoj Petře, zajímavý článek. V srpnu se na Sulawesi také chystáme, máme na to měsíc a nějakou dobu si již tak zahrávám s myšlenkou projet ostrov na mopedu. Zajímalo by mě na kolik nákup takové motorky vyjde a zda pak není příliš složité jí na konci zase prodat?Díky. Adam
Ahoj,
na SUlawesi se chystám v prosinci a ráda bych se zeptala na Tvoje zkušenosti.
Pokud by Ti to nevadilo, písni na
an**@vo***.cz
. Díky předem
Články v okolí
Tip měsíce: Etiopie
Mezi vlky a vrcholy: výprava do jedinečné přírody Bale Mountains
Cesta časem: Kmeny a tradice Údolí řeky Omo
Prořezané rty, skarifikace i deformování lebek. Význam tělesných modifikací u etiopských Mursiů
Knižní tipy
SOUTĚŽ: Co je nového v JOTA, aneb cestování s knihou. UKONČENO
Časopis Travel Life píší cestovatelé pro cestovatele, tak CESTUJ!
Nové články
Neznámá Mauritánie
Vánoční trhy od Brém až po Berlín.. a mnohem dál
Playa del Carmen
Vybavení na cesty
Darn Tough BEAR TOWN MICRO CREW
Turistická ponožka s neotřelým designem a doživotní zárukou, na každou štreku.
NEJLEPŠÍ TREKOVÉ BOTY A POHORY
Výběr testerů Světa outdooru