Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro HedvabnaStezka.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o zemích světa, cestopisy, reportáže. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s cestovatelskou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce HedvabnaStezka.cz
Cesta okolo světa na kole, 27 zemí a přes 18 měsíců na cestách. Zdá se vám to nereálné? Pro Karola Voltemára – cyklistu, cestovatele a konzultanta internetového marketingu ze Slovenska, to je realita. V rámci jeho cestovatelského projektu World Bike Travel jel z Evropy až na kraj Asie, křížem přes Austrálii.
Cesta začala 1. 5. 2013 v Bratislavě, kde s plně naloženým kolem, které váží přes 50 kg, vystartoval na tuto téměř neuvěřitelnou cestu. Cílem projektu je ukázat sílu lidské vůle a schopnosti člověka. To, zda se projekt podaří ukončit, záleží nasouhře náhod a odhodlání na cestách.
Cesta není vždy jednoduchá, člověk čelí nepřízni počasí, komplikované dopravní situaci, či nepříjemnosti lidí, ale také problémům s vízy. Na trase je mnoho kopců, a proto už zdolal na kole přes 220 000 m výškových. O co je cestování na kole náročnější, o to sladší je odměna ve formě skvělého pocitu na konci proježděného dne. Ze sedla kola si je možné svět vychutnat lépe než v autě, letadle nebo vlaku. Svět má na kole svoji vůni, která se dá prožít intenzivněji. Během oddychových chvil na cestě Karol používá také stopování, autobus, či vlak. Mezi světadíly lítá.
Život na dvou kolech přináší kromě strastí také množství radostí, nových zkušeností a nových lidí, kterých cestou potkává každý, kdo cestuje. Odměna bývá nejčastěji ve formě drobností, které potěší, výhledů a skvělých vzpomínek. To, proč se vyplatí cestovat, člověk nachází během cesty, všechno je to o lidech a dobrodružství.
Na začátku jel Karol z Evropy přes střední Asii po stopách Hedvábné Cesty. Přežil nehodu v Iránu, kde ho srazil traktor, zranil ho a zničil mu část vybavení. Nevzdal se a se zraněním došel až do Taškentu, i navzdory velkým problémům s vízy v těchto zemích. Uzdravil se v exotické Indii a Srí Lance. Oddych na exotickém ostrově u moře a v divočině mu pomohl. Z nohy opadl otok a pokračoval v panenské přírodě jižního ostrova na Novém Zélandě. Tato úžasná země s přírodou a ledovci očarují každého svého návštěvníka.
Z Pekingu až do Hanoje
Poslední část cesty, před dosažením velkého milníku, byla v Číně. Další velká země, kde se cyklista nadře, aby ji projel. Vysoké hory, znečištění a nebezpeční řidiči. Množství lidí, kteří nejsou vždy nejpříjemnější. Občas se najdou i krásná místa s historickými památkami, které ještě čínská komerce nedokázala úplně zničit. Skvělé jsou čínské tradice a jídlo měnící se od provincie k provincii. Mají tam také skvělý čaj a je třeba určitě zkusit čarovný rituál nebo navštívit místo, odkud čaj pochází.
„I přesto Čínu musím doporučit na cestování. Jiná kulturní zkušenost, nové jídla a místa, které jinde na světě nenajdeme. Je to úplně jiný svět. Je tam bezpečně, což je velké plus pro cestovatele, kteří cestují sami. To co v Číně najdeme, nám ukáže, proč je svoboda důležitá a měli bychom o ní bojovat. Thajsko, Indonésie nebo Malajsie jsou určitě země, které chceme vidět.”
Cesta pokračuje v jihovýchodní Asii. V květnu začíná velký poslední úsek cesty křížem přes Severní Ameriku a Jižní Ameriku. Z města Vancouver začátkem května vyrazí Karol do Rio de Janeira a cestou se chce zastavit v Patagónii, navštívit Andy a jiné krásné místa na světě.
V případě zájmu o knihu nebo prezentaci můžete kontaktovat přímo Karola na webu projektu.
Inspirace prostřednictvím prezentace a knihy
Součástí cesty jsou i prezentace o projektu s cílem inspirovat a ukázat, že se dá žít i jinak. Několik prezentací se uskutečnilo i v městech po světě, kterými jsem procházel a to v Sydney, Adelaide, Hong Kong. Inspirativní můžou být i fotky na stránce projektu Facebook stránka World Bike Travel.
„Každá myšlenka, příběh, začíná v naší mysli a jak jsme dostatečně odhodlaní činy, se zhmotní do reality. Cílem je komunikovat hlavně tuto myšlenku. A to, že jak něco chceme, musíme začít. Kromě toho lidé, kteří cestují, by měli komunikovat. Realita ve světě je trošku jiná, jako nám hovoří média a třeba na to upozorňovat.“
V rámci projektu se podařilo vydat knihu. Ta zachytává na 532 stranách příběh cesty pod názvem World Bike Travel Chronicles I. Vydaná je jen v limitované edici. Je to fotokniha s příběhy z prvních 365 dní na cestě přes 3 kontinenty. Takové dobrodružství, které nezažijete doma a ani na obrazovce počítače. Stačí se sbalit a vyrazit na kratší nebo delší dobrodružství. Žiješ jen jednou a není důvod ztrácet čas. Sny si třeba plnit.
Rozpočet cesty
Cestu si platí z úspor a nečekané výdaje – jako nehoda, se daří vykrýt z vedlejších projektů, které realizuje během cesty. Jsou to například web stránky prodávající pneumatiky nebo hračky.
Rozpočet cesty je náročný hlavně kvůli nehodě, vízům, bankovním poplatkům v jednotlivých zemích, letenkám nebo vybavení. Část vybavení vykryli partneři projektu. Rozpočet na přežití na cestě, stravu nebo občasné ubytování se sprchou není až tak zatěžující. Mnoho zemí (až na Austrálii, Nový Zéland a některé země v Evropě) je levných a cestování na kole není velmi finančně náročné, když se člověk umí uskromnit.
Projektu velmi pomohli i lidé, jednotlivci, kteří si koupili den cesty na stránce projektu a natrvalo se stali součástísíně slávy projektu.
„Tento projekt by se těžko podařilo realizovat bez pomoci druhých lidí, kteří pomáhají organizačně. A tímto jim musím všem, co při mě stojí, poděkovat. Proto na cestách pomáhám i já lidem, které vidím v problémech nebo finanční nouzi Zúčastnil jsem se cestou i několika charitativních akcí, kde jsem pomohl v rámci možností.“
Ve svém projektu se snažíte objet na kole celý svět. Kde se momentálně nacházíte?
Postupne nesnažím sa len prebicyklovať svet, ale skôr ho zažiť na vlastnej koži. Spoznať ľudí, krajiny a ich kultúru a seba cez to čo zažívam. Bicyckel je skvelý dopravný prostriedok, ktorý na to používam. Dôležié je ukázať je aj náročné veci a projekty sú možné a niektoré problémy dnešných ľudí sa pri nich môžu zdať ako maličkosti. Momentálne sa nachádzam vo Vietname, čo je na mojej ceste 27 krajina.
Kolik zemí jste už objel a za jak dlouho?
27 krajín, niečo vyše 18 mesiacov, s tým, že najdlhšie som strávil vo veľkých krajinách ako Austrália, Čína, Irán, Turecko, India. Postupne sa snažím dospracovať až na Slovensko, no na bicykli to chvíľku potrvá. Prešiel som cestou cez 3 kontinenty a pokračujem v juhovýchodnej Ázii, potom krížom cez Ameriky podľa trasy na webstránke.
Jak dlouho ještě váš projekt potrvá a kde skončí?
No skončiť by som mal na Slovensku o zhruba necelé dva roky teda koncom roku 2016, ale stať sa môže čokoľvek. Ešte jednu veľkú nehodu by som nemusel prežiť ani ja ani môj rozpočet.
Proč se stalo vašim životním stylem cyklocestování?
Prečo nie je najlepšia otázka. Proste sa to tak vyvinulo a majú na tom svoj podiel moje hobby, radosť objavovať nepoznané, vášen pre cestovanie a šport a schopnosť ísť si po svojom je dôvodom, prečo som na ceste okolo sveta. Je to cesta poznania, ktorú podstupuje každý z nás v živote a každý sa učí niečo iné. Cykloturistike sa venujem vyše 10 rokov a stále ma lákalo objavovať viac a viac. Nakoneic som sa rozhodol pre zmenu životného štýlu a mojím domovom sa stal svet.
Co nabízí podle vás cestování na kole navíc oproti klasickým cestám?
Určite je to schopnosť si vychutnať krajinu a cestu samotnú. Cestou na bicykli možno cítiť vône a vnímať krajinu omnoho pozornejšie. Samozrejme je tam aj druhý faktor, na to asby som sa presunul musím vydať množstvo energie a prekonať samého seba. Tento rozmer je tiež nenahraditeľný.
Cestoval jste nějakou část i s kamarádem či přítelkyní. Většinou ale sám. Není vám pak smutno, když se najednou ocitnete na cestě zase sám?
Každá forma cestovania má svoje plusy a mínusy. Je potrebné to tak brať a vyrovnať sa stým a očakávať, len to, čo môžeme v danom momente naozaj mať. Je potrebné si skúsiť všetky formy. Každý deň na ceste sa niečo deje a je potrebné riešiť množstvo vecí, na to, aby som riešil, či mi je smutno, že som sa naceste sám mi čas zostane len málokedy. Užívam si spoločné momenty s priateľkou na ceste ako sa len dá v rámci našich možností.
Na jakém nejzajímavějším místě na kole jste na cestě byl?
Na bicykli sa mi páčilo na Novom Zélande, kde pri prejazde popri pobreží bolo vidieť ľadovce a palmy zároveň s oceánom. Tých miest bolo veľa a tak ťažko porovnávať. Množstvi skvelých ľudí som stretol v Austrálii, ale aj v Turecku. Najviac mňa fascinuje príroda a ľudia.
Přes jakou zemi Vás cestování na kole bavilo a kde naopak štvalo?
Hrozne bolo na bicykli v Turmenistanu. Priam smrtelne nebzpečne. Na kole je pre mňa najlešie zataiľ Turecko, nezaostáva Zéland a Austrália, ktoré ponúkajú množstvo príležitostí, no nie sú zrovna najlacnejšie destinácie.
Máte nějaký nepříjemný zážitek?
V srbskoej časti Bosny ma chceli zbiť a zrazil ma traktor v Iráne, nehodu som mal aj v Číne, no žijem, idem ďalej a ďakujem ten energii čo za tým stojí. Každý nepríjemný zážitok človeka posilní, ale niekedy to môže ohroziť cestu alebo ako nehoda stáť zdravie a zbytočne veľa peňazí pre nič.
Zrovna Vietnam je ve velkým městech dost šílený, co se dopravy týče. Jak řešíte třeba dojezdy do měst jako je Saigon?
Juh Vietnamu hej, ale tomu sa vyhnema do Thajska prejdem cez Laos. Doteraz to bolo vo Vietname lepšie ako v Číne, kde som strávil 3 mesiace. Vietnam má aj mnoho bočných cestičiek, kde sa dá odbočiť. Sever je takmer bez áut v niektorých častiach, ale sú tu nebezpečné kamióny a autobusy, na ktore si pri cestovaní na bicykli treba dávať pozor.
Co všechno si s sebou na kole vezete?
Všetko čo treba k outdoor, cyklistike, dokumentovaniu a nejaké bežné veci. Mám tašky, ktoré su nepremokavé, ale k dvom rokom používania sa už prejavuje únava materiálu, možno ich budem musieť niektoré vymeniť. Na outdoor mám sandále, občas i turistickú obuv napríklad na treking na ťažko, ktorému sa cestou venujem cca mesiac z roku v rámci aktívneho oddychu. Určite dôležitá výbava je GPS navigácia, mobil s prekladačom, kde by som sa v niektorých krajinách doruzmieval len s obrázkovou knižkou a rukami nohami.
Kde s kolem nocujete? Pod stanem, u místních nebo v hotelích?
Využívam všetky formy ubytovania, ale väčšinou podľa cenovej dostupnosti. Spím v stane pri ceste alebo v prírode, len tak pohodený na priedomá, ak ma niekto nechá prespať tak aj v posteli. Občas si zoberiem hotel, ale v Ázii je to niekedy lacnejšie zobrať ubytovanie ako stavať stan. V Austrálii počas 3 mesiacov som 5x zobral hostel a inak len kemping a občas raz za čas ľudia z Warmshowers.org. Je dobre poznať miestnych.
Nejširší nabídku průvodců a map Laosu (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně v pražském Klubu cestovatelů nebo v eshopu KnihyNaHory.cz